Mooie Kontjes

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Kontjes

Bericht door jdbvos »

Daar heb je een punt.... Zelfde redenen als in de binnenvaart dus, waar het ook als noodstopper is toebedacht.
Maar een ghv-boot heeft behoorlijk wat m2 op haar flankjes, zou dan zo'n hekanker voldoende houvast hebben in (vaak) het slib van de rivier ?
Ik moet bekennen dat ik me niet 1 ghv- óf khv-schip echt kan herinneren uit mien tiet met een hekanker....behalve de kruiplijners die de rivieren op-en-afvoeren (binnenvaartregels)
In (bijv.) Palembang (Sumatra) of Whangarei (NZ) lagen we ook altijd up-river, en daar werd bij kentering de mk st-by gehouden, en soms ff een klein klappie vooruit gegeven om het roer en schroef even vrij te houden van de oever
Tegenwoordig zie je ook op grote schepen het hekanker regelmatig op de shipspotter-topics....
Is het tegenwoordig eveneens een voorschrift bij de bouw ? (als parkeeranker en noodstopper)
Oost, west...ook best

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Mooie Kontjes

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

------------------
Als je de St. Lawrence Seaway op wil en je bent langer dan 350 voet, dan moet je een hekanker hebben.

Afbeelding

Als Spliethoff naar de Great Lakes gaat, hangen ze er alsnog een hekanker achter.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Kontjes

Bericht door Erikdepooter »

K. Brouwer schreef:
Even afdraaien op het achterspring is hier een duidelijke no-no 8)
Die Toltec was een dubbelschroefs schip. De uitsteeksels waren dus om juist wél op een achterspring te kunnen afdraaien.
ik heb ook wel eens gehoord, dat zo'n speciaal hek ook was bedoeld om geen water in je gezicht te krijgen als je bij voor-en-achter in ballast vanuit stilstand vol voor- of achteruit ging draaien. Maar dat zal wel lariekoek zijn: bemanning werd destijds niet in de watten gelegd . . . :wink:
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Kontjes

Bericht door jdbvos »

Met een lege bak heb ik dat slagroomkloppergebeuren 1 x meegemaakt; op de Nedlloyd Freetown werd de mk gevraagd om niet te ballasten (wat je zonder vraag of opdracht vanaf de brug zowiezo niet deed), en om zo nauwkeurig mogelijk te bepalen hoeveel brst, smo, en andere vloeistoffen aan boord was, wat voor gewicht we aan onderdelen en andere spullen in de mk (buiten de standaardonderdelen zoals res. zuiger met drijfstang, res zuiger, 2x res voering, res. cil.kop, (afh van de motor) X x res.kleppen, enz... Dat op zich was toch nog een grotere klus als je in eerste instantie zou denken !
Men wilde eens goed uitrekenen wat ze leeg aan water opzij douwde...
Bij vertrek kon je goed voelen wat het effect is als zo'n blad op het water klapte. Je verbaast je dan over de hoeveelheid bladen die zo'n schroef nog schijnt te hebben: het geklapper én het geschudder, ging minstens een half uur door....
Er liep een leerling apart wacht in de tunnel om de tunnelblokken, kokergland en tunnelafdichting in de gaten te houden.
Maar bij vertrek begon het ballasten, en eerst achterin om die klopper te laten doen waarvoor hij gemaakt is: water weg te duwen, ipv lucht het water in te pompen....

Maar in m'n jeugd zag ik dat slagroomkloppen op elke ouwe vooroorlogse al-dan-niet stoom-voortgedreven tramper: van die ellenlange hele smalle bladen die (bijv) haar de sluis van IJmuiden doorklapperden.
Tijdens het schutten van zo'n eeuwenoude tramper met lange rechte schoorsteen in de buurt gaan staan van de mk (ingang of thv de koekoek) en dan te wachten op het rinkelen van de telegraaf, gevolgd door "psssst-boenkah-kedakkekedakke" meteen gevolgd onder de kont van het "gorgelklaperdeflapflapflap"....
Bij een stoomschip was het afwachten na de telegraaf: bij turbine hoorde je alleen maar de schroef, bij een machine hoorde je -als je goed luisterde en het een beetje stil was om je heen-"pssspfoehhpssspfoehh"...
Prachtig, vond ik dat als jochie....keek ze dan ook na totdat ze achter forteiland verdwenen (oke-oke-oke: of de bocht bij de Velsertunnel omgingen, natuurlijk... :-D )
...ik wou dat die geluiden opgenomen hadden kunnen worden, samen met de stoomfluiten van de Goedkoop-boten, geroep van vletters en vlotters, geroep of gefluit vanaf de brugvleugels....
Ik ruik de luchten gewoon weer...
Dit soort kapitein-Walrus-bootjes, bedoel ik...
Bijlagen
Paaltje.jpg
Paaltje.jpg (86.68 KiB) 4425 keer bekeken
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Kontjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

...ik wou dat die geluiden opgenomen hadden kunnen worden... psssst-boenkah-kedakkekedakke" meteen gevolgd onder de kont van het "gorgelklaperdeflapflapflap"..."pssspfoehhpssspfoehh"...
Ach, zo is het toch ook mooi, Jan? :lol:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Kontjes

Bericht door jdbvos »

:lol: :lol: :lol:
Ik kan zó achter de piano bij een stomme film voor de geluidseffecten... :-D
Alleen speel ik geen piano...maar als er niet teveel 'dull moments' zijn, zijn de geluiden voldoende
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Kontjes

Bericht door Erikdepooter »

Over geluiden gesproken: Ik word en werd altijd blij van het geluid van dit soort motortjes.
De foto had natuurlijk van de achterkont moeten zijn, anders verplaatst Jos dit zomaar als "off topic. "
Al staat er toch "Stern" op vermeld, dat lijkt me toch voor voorkant. Maar misschien staat er wel aan de andere kant "Stem" en was dit geen opduwertje, maar een optrekkertje? :-D
Bijlagen
Opduwer met Deutz.jpg
Opduwer met Deutz.jpg (233.03 KiB) 4257 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Kontjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Mooi scheepje, Erik! :-D

De Maria Cristina Benelli 1957.

Maria Cristina Benelli.jpg
Maria Cristina Benelli.jpg (68.54 KiB) 4150 keer bekeken
IDNo: 5222586 Year: 1957
Name: VICTRIX Type: Cargo ship Flag: ITA Tons: 499 DWT: 813
Country of build: ITABuilder: Navalmeccanica Location of yard: Senigallia
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-11
61 MARIA CRISTINA BENELLI - 68 MARIA CRISTINA - 70 MARIALELLA - 74 OSJAK
BU Kardeljevo 12.79 [Angrosirovina] - stranding damage
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Mooie Kontjes

Bericht door Sparkymul »

Hier het kontje van de Straat Hongkong.

De Straat H's waren mooie jachten. De reserveschroef staat paraat, ja je mocht je schroef eens onderweg verliezen.. :-D De foto werd gemaakt op de rede van Champerico (Guatemala), een bekende bestemming bij de RIL..

Sparkymul
Str HK C1.jpg
Str HK C1.jpg (140.75 KiB) 5153 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Kontjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Marlies 1957.

Marlies.jpg
Marlies.jpg (117.94 KiB) 5064 keer bekeken
IDNo: 5225904 Year: 1957
Name: MARLIES Type: Cargo ship Flag: DEU DWT: 600
Country of build: DEU Builder: Luhring Location of yard: Brake
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-9.5
[1978 Lg 57.5/52.3m, 442gt/817dw] - 90 BRAKE - 12 TIGHNABRUAICH


Plaats reactie