Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Henk van der Moolen »

Zijn die richting zoekers er niet voor om de kabel op te sporen als die b.v. gebroken is tijdens het leggen?
Of hem heeft laten schieten tijdens erg slecht weer?
En als dit allemaal onzin is wat ik schrijf, hoe doen ze dat dan?

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jinny »

Zou ik ook wel willen weten, heeft me altijd geintrigeerd...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Wim Plukker »

Een gebroken kabel betekent volgens mij bijna altijd dreggen. Hier een stukje uit wiki over de Transatlantische kabel met de "Great Eastern"

"On August 9 Great Eastern put to sea again, in order to grapple the lost cable of 1865, and complete it to Newfoundland.[24] They were determined to find it. There were some who thought it hopeless to try, declaring that to locate a cable two-and-a-half miles down would be like looking for a small needle in a large haystack. Robert Halpin navigated the ship to the correct location.[25] For days, Great Eastern moved slowly here and there, "fishing" for the lost cable with a grappling hook at the end of a stout rope. Suddenly, the cable was "caught" and brought to the surface, but while the men cheered it slipped from the hook and vanished again. It was not until a fortnight later that it was once more fished up; it took 26 hours to get it safely on board Great Eastern again. The cable was carried to the electrician's room, where it was determined that the cable was connected. All on the ship cheered or wept as rockets were sent up into the sky to light the sea. The recovered cable was then spliced to a fresh cable in her hold, and paid out to Heart's Content, Newfoundland, where she arrived on Saturday, September 7. There were now two working telegraph lines."
Betreffende pagina:
https://en.wikipedia.org/wiki/Transatla ... raph_cable

Als je de kabel moet laten schieten ivm aanstaand slecht weer zou je er nog een boei op kunnen zetten.

In Alkmaar zit een rederij die zich o.a. bezig houdt met het bergen van kabels die niet langer in gebruik zijn, Zie hun webpagina:
http://www.wind.nl

Hun partner daarin is een club uit Zuid Afrika:
http://www.mertechmarine.co.za

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
pascal
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 nov 2010 14:21

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door pascal »

Bob schreef: 13 feb 2018 22:00 Richtingzokers.
De radioamateurs gebruiken altijd golflengtes, Frequenties zegt hun waarschijnlijk weinig.
De frequentie zegt radio amateurs heel veel. Sommigen stemmen zelfs af tot op 2 cijfers achter de komma.
Alleen bij het maken van antennes is de golflengte belangrijk; dan moet je namelijk weten hoe lang de antenne moet worden
voor de frequentie waarvoor deze gebruikt gaan worden.
Waarom radioamateurs altijd praten over de 80m band, in plaats van over de 3.5 Mc, is mij ook een raadsel.
Ik denk dat het gewoon voor het algemeen gebruikt wordt, en iedereen praat elkaar na zonder erover na te denken
waar het vandaan komt en waarvoor het precies gebruikt wordt.
Net als het gebruik van Q-codes tijdens phone verbindingen. Nergens voor nodig...
Om dan maar niet te praten over het verbasteren van Q-codes, omdat dat 'interessant' klinkt.
Zo zijn er die 's morgens de XYL gedag zeggen, en dan op weg naar het QRL de QRPieter op school af zet...
Ik praat gewoon liever Nederlands....
Q-codes gebruik ik wel in morse, of, als het echt niet anders kan (iemand die geen goed Engels of Duits verstaat)
dan kan de Q-code een laatste redmiddel zijn.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jinny »

We (omdat ik ook radiozendamateur ben) gebruiken de aanduiding 160, 80, 40, 20 enz omdat het historisch zo gegroeid is.
Bovendien gilt 'ff 80 meter' beter dan 'ff drieeneenhalf MegaHertz'...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

Afgelopen weekend met de PACC-contest meegedaan als PY2UDB. (Braziliaanse radioamateur licentie)
Wel leuk om op 7.0 MHz (40-meter) diverse Nederlandse stations (radio-amateurs) te kunnen werken.

Natuurlijk in CW :roll:

Vroeger gebruikten we de 4 en 8 MHz voor verbindingen 's-nachts (of 's-morgens vroeg) vanaf de Atlantic, of Middellandse Zee.
Gedurende de dag was de absorbtie door de D-laag te sterk, en kwam je niet zo ver.

By the way, 's-nacht was er nog iets met het peilen op de middengolf, dan moest er nog een correctie worden toegepast ??? Wie weet het nog ???
Jos Komen (R.I.P)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

's-nacht was er nog iets met het peilen op de middengolf
Ik herinner me alleen nog dat nachtelijke radiopeilingen onbetrouwbaar waren, Dick.
En een eind uit de kust ook, zelfs overdag...
Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door pe7eb »

Dat is denk ik wel simpel te verklaren, door het verdwijnen van de ook al door Dick gememoreerde D-laag nam het aantal waarneembare stations en de sterkte ervan enorm toe, waardoor het heel lastig werd om op het juiste station af te stemmen en te peilen.
Heden ten dagen is dit effect op de middengolf nog steeds merkbaar, er zijn nog genoeg middengolf omroepstations over in Europa.
Overdag is het vrij rustig en is goed afstemmen geen probleem, maar 's avonds is het een stuk drukker/voller en wordt goed afstemmen een stuk lastiger.

Zeker als je gebruik maakt van een simpele kristal/diode ontvanger zonder enige pré-selectie.
Dat blijft overigens leuk, met niet meer dan een stuk draad in de lucht, een spoel, een variabele C, een GE-diode, een ontkoppel C-tje en een hoog-ohmige hoofdtelefoon, signalen uit de ether plukken :)
Schema zal de oud RO'n en ZA's welbekend zijn. Toch jinny? :wink:
73 es gud dx de pe7eb eric k
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jinny »

Hihihihi, jij refereer aan een wat opschepperige meneer Eric?
Grandioos was dat... :lol: :lol:
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
pascal
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 nov 2010 14:21

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door pascal »

Jinny schreef: 14 feb 2018 17:41 We (omdat ik ook radiozendamateur ben) gebruiken de aanduiding 160, 80, 40, 20 enz omdat het historisch zo gegroeid is.
Bovendien gilt 'ff 80 meter' beter dan 'ff drieeneenhalf MegaHertz'...
Exact.. Maar weet je waar dat precies vandaan komt? Of praat je ook gewoon anderen na,
omdat dat 'normaal' is.. Ik zou het overigens ook niet weten waarom dat radioamateurs over banden spreken in plaats van in frequenties...
Maar wie kritisch durft te zijn (en vragen stelt) leert ook nog eens wat bij. ;-)


Plaats reactie