Het spoor

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 197
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Het spoor

Bericht door pe7eb » 19 feb 2018 11:40

Dat is een plaatje met een maritieme connectie Jan, het betreft hier de Railklipper, die gevaren heeft tijdens Sail 2005 in Amsterdam.
73 es gud dx de pe7eb eric k

Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 197
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Het spoor

Bericht door pe7eb » 19 feb 2018 12:28

Een ander zowel spoor als maritiem getinte nieuwsfeit van de afgelopen maanden heb ik hier ook nog niet voorbij zien komen.
Dan heb ik het over de verwerving door de SGB van een Amerikaanse Withcomb locomotief van het type dat tijdens de wederopbouw bij de NS heeft dienstgedaan als Serie 600/2000.
De locomotief is onder gunstige condities door Spliethof, aan boord van MS Floragracht vanuit Milwaukee naar Antwerpen vervoerd, waarna het laatste stukje over de weg naar Goes werd afgelegd.
Het hele verhaal leest u hier.
Kijk hier om de loc in het ruim van de Floragracht te zien verdwijnen.
73 es gud dx de pe7eb eric k

Patru
Berichten: 2025
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Het spoor

Bericht door Patru » 19 feb 2018 21:34

In juli 2016 hebben we het op dit topic wel eens gehad over de aankoop van die lok door de SGB, maar toen was de financiering voor het transport nog niet rond. Mooi dat het nu gelukt is. Hopelijk is er van de originele onderdelen nog het e.e.a. bruikbaar; zal wel moeilijk zijn.

Met één van de eerste transporten over de voorlopig herstelde Moerdijkbrug kwam op 25 augustus 1946 een aantal van die locomotieven in slechte conditie bij de Werkplaats Haarlem aan voor een grote revisie.
Dit materieel heeft het niet erg lang volgehouden in de dienst. In 1958 werd al begonnen met de terzijdestelling en in 1961 werd de laatste gesloopt.

USATC-Locs aankomst Haarlem 25-8-1946.jpg
USATC-Locs aankomst Haarlem 25-8-1946.jpg (160.3 KiB) 2590 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 197
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Het spoor

Bericht door pe7eb » 20 feb 2018 08:40

Het is dus inderdaad gelukt en de rest gaat nu vast ook wel lukken :)

NS heeft destijds 20 machines aangekocht, 19 om inzetbaar te maken en 1 als onderdelen leverancier (plukloc)
Zoals ook in het artikel bij de SGB te lezen is waren de BUDA motoren geen lang leven beschoren, NS heeft deze begin jaren 50 vervangen voor Thomassen motoren.
Bekendste inzet van de serie is wel de "olieboot" geweest, de lange olietreinen van Schoonebeek richting Pernis. De diesel reden deze trein tot Zwolle, waarna een E-loc de trein overnam.

Zelf heb ik een messing bouwset in H0 liggen van de loc, met als doel deze ter zijner tijd samen met series 2200-2300/2400-2500 in te zetten op mijn jaren '50-'60 modelbaan.
73 es gud dx de pe7eb eric k

Patru
Berichten: 2025
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Het spoor

Bericht door Patru » 20 feb 2018 21:03

Met de DE-loccen 22/2300 en 24/2500 heb ik jarenlang bemoeienis gehad, zowel in de werkplaats Watergraafsmeer als in Zwolle.
Ik verheug me er op om van dat treintje inclusief de DE 2000 t.z.t. een plaatje van je te zien. :)
Heb je de loc 22/2300 met of zonder geluiddemper op het dak?
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 197
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Het spoor

Bericht door pe7eb » 22 feb 2018 09:00

Beide uitvoeringen Paul, zowel zonder als met demper dus.
Mijn modelbaan krijgt een heel gericht thema, namelijk het station van Obdam (mijn geboorteplaats) in de jaren '50 en '60.
Tot en met 11 juni 1955 werden de reizigerstreinen tussen Alkmaar en Hoorn nog met stoom gereden, laatste 2 jaar met de serie 6000, daarvoor met de series 3700, 2100 en 1700.
Op 12 juni werd de dienst overgenomen door gloednieuwe DE loc's serie 2200 met daarachter een of twee C 6400 (C12c) coupé rijtuig(en) en een eveneens gloednieuw plan E CKD restauratie rijtuig, waarvan de 3e klasse opgewaardeerd tot 2e klasse en de keuken buiten gebruik was.
De winterdienst 1955/1956 werd ook gereden met door een 2200 getrokken treinen, maar verwarmen van die rijtuigen met een voor de goederendienst bestemde diesellocomotief was natuurlijk een kleine uitdaging, daar deze geen stoom en 1500V hoogspanning konden leveren.
De oplossing werd gevonden in het huren van een aantal stoomverwarmingsrijtijgen bij de Deutsche Bundesbahn, die samen met een bolkop AB 7400 en een C 6400 de trein vormden.
Beide treinen heb ik in model compleet, alleen van de zomertrein heb ik nog geen foto gemaakt, omdat de aanpassingen aan het CKD rijtuig nog niet uitgevoerd zijn.
Van de wintertrein heb ik wel een foto, niet op de modelbaan (die is er nog niet), maar gewoon op een plank :)
DSC03514 bijgesneden_45.JPG
DSC03514 bijgesneden_45.JPG (51.09 KiB) 2427 keer bekeken
DSC03513 bijgesneden_50.JPG
DSC03513 bijgesneden_50.JPG (26.64 KiB) 2427 keer bekeken
(Locomotief Piko, verwarmingsrijtuig Heris, AB 7400 Roco en C 6400 Artitec)

Met ingang van de zomerdienst 1956 werden de 2200'n afgelost door de treinstellen plan X (blauwe engelen) die dat eigenlijk een jaar eerder al hadden moeten doen, maar toen waren er nog niet genoeg afgeleverd. Aangezien de toenmalig directeur van de NS, Ir Den Hollander de stoomlocomotief absoluut uit de reizigersdienst wilde hebben, is toen voor de oplossing met de 2200'n gekozen.
De blauwe engelen, werden op hun beurt weer afgelost door DE 5 treinstellen mat 40, die dit met een paar korte onderbrekingen, waarin weer plan X reed, hebben volgehouden tot ze eind jaren '60 definitief werden vervangen door de nieuwe DE 3 stellen plan U, die op hun beurt, na de elektrificatie in '74 werden verdrongen door plan V.

De 2000'n, waar het eigenlijk over ging, zijn het grootste deel van hun dienst bij de NS in Zwolle in depot geweest, in de tweede helft van de jaren '50 is de hele serie in de Watergraafsmeer in depot gekomen. Uit betrouwbare bron heb ik opgetekend dat de machines in die tijd ook zo nu en dan in Obdam verschenen. Iets wat niet altijd zonder problemen ging in verband met de vrij steile helling die vanuit Heerhugowaard moet worden genomen om via de brug over de ringvaart tussen de polders Heerhugowaard en Obdam, station Obdam te bereiken. Met een zware trein en natte rails (ook toen al) bleef er wel eens een trein steken op deze helling. (Iets wat ook in het stoomtijdperk wel gebeurde overigens.)
Normaal gesproken werden de goederentreinen door 2200'n gereden (inmiddels met uitlaatdemper), zowel de treinen van en naar Obdam, alsmede de stukgoedtreinen van Alkmaar-Enkhuizen vv.
73 es gud dx de pe7eb eric k

Patru
Berichten: 2025
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Het spoor

Bericht door Patru » 22 feb 2018 19:48

Erik,
Dat is een mooi overzicht en ziet er goed uit.
Maar heeft dit ook zo gereden in Noord-Holland; met een Duitse Heizwagen achter de lok?
Ik meen dat de 22/2300 alleen in combinatie met de in Nederland gebouwde Stoomverwarmingwagens (De Stoof) heeft gereden.
Groeten, Paul G.

Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 197
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Het spoor

Bericht door pe7eb » 22 feb 2018 22:03

Alle informatie die ik tot nu toe heb kunnen vinden, waaronder een geschrift van N.J. van Wijck Jurriaanse, geeft aan dat deze combinatie tussen Alkmaar en Hoorn ingezet is Paul.
Ik heb nergens iets kunnen vinden over de inzet van 2200'n met Nederlandse "warme stoven", wel in combinatie met 2400'n in het noordoosten van het land in '57 t/m '59.

Eric
Laatst gewijzigd door pe7eb op 23 feb 2018 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
73 es gud dx de pe7eb eric k

Patru
Berichten: 2025
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Het spoor

Bericht door Patru » 23 feb 2018 10:20

Als een autoriteit als N.J. van Wijck Jurriaanse dat aangeeft dan moet die samenstelling van jou wel juist.
Naar Den Helder reden wel 22/2300 in combinatie met een Stoof. Veel foto's heb ik er niet van.
Een jaar of 4 terug heb ik van Roy Helleman eens een plaatje gehad van de 2272 op de Koegrasbrug met daarachter een Stoof en deze geplaatst op pagina 44 van dit topic. Hier nog maar een keer.

Koegrasbrug-1.jpg
Koegrasbrug-1.jpg (50.84 KiB) 2295 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 197
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Het spoor

Bericht door pe7eb » 23 feb 2018 15:52

Deze foto kende ik ook Paul, staat al heel lang ergens op de schijf tussen andere foto's van 2200'n.
Er zijn mij vooralsnog geen foto's bekend van de 2200'n in de winterdienst met gehuurde Duitse stoven, maar het aantal foto's van 2200'n is de Noord-Hollandse reizigersdienst zijn sowieso behoorlijk zeldzaam, bij de NVBS staan een paar mooie in de beeldbank, dat dan weer wel.
73 es gud dx de pe7eb eric k

Patru
Berichten: 2025
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Het spoor

Bericht door Patru » 23 feb 2018 22:25

Die foto's van de NVBS betreffen geen van allen, voorzover ik kan zien, het getrokken bedrijf in Noord Holland tussen februari 1957 en juni 1958.
Er komt t.z.t. vast nog wel wat boven water over die periode in de treindienst. :)
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 197
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Het spoor

Bericht door pe7eb » 23 feb 2018 22:35

Klopt,maar er staan wel 3 mooie foto's van een 2200 in de dienst Alkmaar-Hoorn in '55 tussen :-D
73 es gud dx de pe7eb eric k

Vinnie
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 mei 2015 16:53
Locatie: Westfriesland

Re: Het spoor

Bericht door Vinnie » 24 feb 2018 09:22

Is dit een foto uit het boek "de trein terug" Het bewogen verleden van de spoorlijn Alkmaar - den Helder?
Daarin staat nog een foto van een 2200.

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 360
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Het spoor

Bericht door Breeze » 24 feb 2018 12:44

Ergens halverwege de vijftiger jaren heb ik voor het eerst (en voor het laatst) in een trein met stoomloc gezeten. Dat was op weg naar de vakantie in Tessel, tussen A'dam (Alkmaar?) en Den Helder, dus waarschijnlijk een serie 3700. Herinner me nog goed de stank en de roetdeeltjes, want we hadden op mijn verzoek een wagon zo dicht mogelijk bij de loc uitgekozen.

Adri

Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 197
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Het spoor

Bericht door pe7eb » 24 feb 2018 16:54

@Vinnie: Klopt, die afbeelding is op pag. 130 van het door jou genoemde boek ook te zien.
Ook op pagina 28-29 staat een mooie foto uit de collectie van Peter Collet van een 2200 met zo te zien 2 x C 6400, 1 x AB 7400 en een D 6061. Helaas ontbreekt verdere informatie bij die foto, dus het is niet duidelijk of dit een trein tussen Alkmaar (Amr) en Den Helder( Hdr), dan wel Amr en Hoorn (Hn) is.
Op pag 30 staat dan nog een NS 2000 op de draaibrug in Alkmaar.

@Breeze: Dat zou heel goed kunnen, hoewel Amsterdam (Asd)-Amr al in 1931 onder de draad was gekomen (Amr-Hdr 1958, Amr-Hn 1974), reden er in de jaren '50 ook nog doorgaande treinen Asd-Hdr met stoomtractie.

@Paul/all: Het blijkt zelfs dat mijn winterdienst treinsamenstelling nog één rijtuig te kort is, er moet nog een D 6061 tussen :)
De informatie van N.J. van Wijck Jurriaanse had ik tot de dag van vandaag uit citaten die weer door anderen waren gedaan, maar blijkbaar niet geheel volledig waren. Vandaag op Rail 2018 in Houten, Deel 8 uit de serie spoorwegen in Nederland, "De stalen getrokken rijtuigen der Nederlandse Spoorwegen" van eerder genoemde NJvWJ aangeschaft. Daarin schrijft hij op pag 109:
Met de jaarwisselling 1954/1955 kwamen de eerste 2200en. Voor instructie tractiepersoneel of anderzins, althans nog niet in dienst van NS, maakten deze eerstelingen een aantal slagen Alkmaar – Hoorn met stalen materieel bestaande uit een verwarmingswagen van de DB, D 6061, AB 7400, C 6400. 1 september 1955 werd het stoomdepot Alkmaar opgeheven. De Hoornse dienst werd sindsdien theoretisch door de diesel-elektrische locomotieven uit depot Watergraafsmeer ( in bedrijf sinds 28.2.66) verzorgd. In de praktijk reden er echter reeds vele maanden 2200en, sinds de zomerdienst 1955 met de treinsamenstelling RD van 1955, C 6400. De winterdienst 1955/1956 bracht weer de vorige samenstelling. Met ingang van 3 juni 1956 verdwenen de DE-loc’n met hun stalen rijtuigen. Zij werden vervangen door blauwe engelen.
Uit de appendix van "Stoomlocomotieven serie SS 1201-1240 (NS-serie 6000)" van Paul Henken valt te concluderen dat de laatste 2 6000'n die in Amr in depot waren, op 13-06-1955 weer zijn ingeschreven in depot Asd. Met enige zekerheid kunnen we dus aannemen dat de 2200'n vanaf zondag 12-06-1955 de treindienst tussen Amr en Hn op zich hebben genomen.

Dus dat wordt weer struinen op Marktplaats en beurzen voor een D 6061 van Artitec in de blauwe tijdperk III (zoals dat in de modelspoor wereld wordt genoemd) uitvoering :-D
73 es gud dx de pe7eb eric k

Patru
Berichten: 2025
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Het spoor

Bericht door Patru » 24 feb 2018 18:56

Dat heb je allemaal mooi uitgezocht Erik. :-D
Met enige zekerheid kunnen we dus aannemen dat de 2200'n vanaf zondag 12-06-1955 de treindienst tussen Amr en Hn op zich hebben genomen.
Uit de datering van de NVBS-foto's m.b.t. Alkmaar-Hoorn blijkt dat ook wel.
Maar helaas daar ook geen foto in wintersamenstelling.
Wat opvalt is dat er op die foto's nooit een lok achterop staat.
Dat betekende dus steeds omrijden van de locomotief in Alkmaar en Hoorn. Of was dit later anders toen er meer 2200'n beschikbaar kwamen?
Ik neem echter aan dat de trein in jouw ontwerp rondjes rijdt, anders moet je er nog een omloopspoortje bij aanleggen. :-D
Succes met het project.
Groet, Paul G

Plaats reactie