Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Geep »

Afgelopen Zondag 25 February 2018. Precies, op de herdenkingsdag van de staking, op het Waterlooplein, kwam een e-Mail binnen!
De officiele bevestiging, vanuit Sobibor, wegens het overlijden van mijn allerliefste jeugdvriendinnetje.
Greetha, 1 jaar ouder, als ik.
-0-0-0-0-0-0-0-0-0-

Plotseling, tussen de Sinterklaas en Kerstdagen 1941; staat de Fam. Visjager, bij ons op de Zwanenburgwal, onder aan de trap.
Zij zochten een schuilplaats en onderdak.
Totdat het bij hun huis weer veilig zou zijn!

Bij een straatrazia/controle, in de Afrikanerbuurt liep Bram tegen lamp, moest zijn persoonsbewijs tonen, Die controleur, stuurde hem direct, sofort nach Hauze. In die Kraaipanstrasse. Sofort Fertig machen Kledung, und essen, voor 2 dagen meenemen.
Nog sneller als het licht was Bram thuis in de Kraijenhofstraat.(in de buurt van Werkspoor. Amsterdam) Met omwegen, soldaten en marinekazerne’s ontwijken kwamen zij bij ons aan.
Elke dag ging hij terug om te kijken of de deuren verzegeld waren.

Ver na de verjaardag Febr. 1942, van mijn moeder, komt Bram Visjager, tot de ontdekking, dat het veilig is, voor hen allen, om weer naar huis, terug tegaan, ondanks de waarschuwingen van diverse kanten. Ook stevige protesten van mijn ouders
Het laatste beeld....., dat zij allen over de brug van de Staalstraat, naar de Zwanenburgerstraat, voorgoed,
vooraltijd, uit het zicht verdwenen………….
Na de 2e WO. Van bevoegde instanties, kregen we nergens informatie vanuit de div.kampen, noch van de vele kampen over de grenzen, ik was geen familie, er waren voor mij geen rechten!

Greta, en haar familie, was en bleef spoorloos! Ik ben haar trouw gebleven, ondanks dat ik beter wist, tot Juni 1995, verdrietig mijn belofte, aan haar verbrak! Ik heb vele jaren lang gehoopt.

Nu kan ik eindelijk mijn plan, tastbaar maken als ik toestemming krijg!! Je hebt er twee nodig, in mijn geval, misschien wel acht?
( ik ben geen familie )
Stolpersteinen laten zetten! Op twee plaatsen, de derde is helaas onmogelijk, door verkeersdrukte!
Vrgr. Geep.
Ps. ’n Geep, is ook ,,jodenpaling’’ ,vast en zeker de reden, dat ik haar lief had, nu nog…

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

Mooi dat je eindelijk een bevestiging hebt, Geep....
Tóch je zoektocht met "goed" gevolg af kunnen sluiten....dat is vele anderen niet gegund
Het is allemaal niet een mooi gegeven, maar desalniettemin gefeliciteerd met het bereiken van resultaat in je streven.
Oost, west...ook best
Patru (R.I.P)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Geep, het zou mooi zijn als het voor elkaar komt om stolpersteinen in de Kraijenhoffstraat gelegd te krijgen.
Succes. Paul G.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Geep »

Hr. Paul. Goedendag.
Men neme een stelletje, straatjongens, geboefte, van de Oudeschanschool, gaaies van het Waterlooplein, geteisem v/d Koningstraat en omgeving, ook nog een stelletje, klote lamzakkies, van de walletje’s, fooral dat soort, ,,fader’’ onbekend.
Sodemieter die hele sooi bij elkaar, laat hun eerst allemaal effies same gesellug knokke.
Na die kelerbende, heppie de mooiste kluit, gabbers, als fiechuranten foor het teneelstuk
,,Sisku duh rat’’. Dat senewustuk fan ome Piet, de bakker! Waar weet ik niet?
Heppem sellef maar een paakeer gesien!
Smijt se op teneel Fan de Doelesaal, ut gebauw v/d Werkende stand, an de Klofeniersburgwal naast die school fan de tovelemonen. We mosten altijt door de achterfoordeur na binne, op de Groenburgwal, bij de doofstomme school, wat maakte se daroo, een smak herrie. Was soms op teneel te horen!
We krege knokles fan Surinamers uit een kroeg fan de Nieuwmarkt.
Een korte overdenking. Van en voor Ciske, in het echte straatdekor, in de film had ik het al herkend. Dankzij die film is die buurt mooi opgeknapt!
Het Joods monument, de zoektocht naar, mijn Joodse buren en bekende!
Wegens het de opbouw v/h momument, jaren geleden waar ik zelf mijn eigen gegevens, naar toe verzond. Ik had toen voor het eerst (1996) ’n PC + internet. Ik verzond gewoon, zonder gewin, belangeloos, aan dat soort instellingen / geschiedenis, mijn wetenschap.
Kreeg ik een snotneus aan de lijn die mij vermanend, bars toesprak dat ik geen prive gegevens, kon vewachten. Op straffen van een, zware boete, wegens privacie bescherming, niet de rechten bezat, over de genoemde personen inlichtingen te winnen. En (JM) wij de organisatie, geen inlichtingen aan derden verstrekken! Notabene, genoemde personen die ik zelf heb meegemaakt, zelf heb aangebracht, zelf uit het verleden, hebt gehaald opdat zij weer een gezicht, een verhaal krijgen. Dat zij bestaan hebben! Ik heb meegedaan, belangeloos; aan een programma. Bij mij was de geschiedenis van mijn joodse dierbare bekend, niet bekend was dat ik ook in de zaal, zat. Ik hoef in die situatie’s, geen aandacht, geen aplaus, of bloemen. Oid.
Het was gewoon be-anstigend, wat de verteller/voorlezer heeft meegemaak! Toen!!!

Sindsdien, zijn al dit soort gegevens overgeheveld, richting mijn pleegfamilie, toegevoegd, bij mijn reeds eerder verzonden dagboeken!
Ik wil geen hulde of bijval, aan geschiedvervalsing doe ik niet mee.
Uiteindelijk heb ik ook dat joodse jochie, gevonden.
Met aanvraag v/d Stolperstenen, ben ik al druk bezig.
Ik verzend niet per post, ik ga eerst persoonlijk, contact maken, met de huidige bewoners.
Dan pas ga ik verder met de officielen wegen.
Voor de Swammerdamstraat moet ik ook een oplossing zoeken!
Heb wel een vaag idee, maar…dan val ik ver buitende gesjiewe!
In iedergeval, bedank voor je steun en hulp.
Vrgr. Geep
Patru (R.I.P)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Voor de Swammerdamstraat moet ik ook een oplossing zoeken!
Geep,
Misschien is het een idee om in plaats van in de Swammerdamstraat (als het daar niet kan) voor de omgekomen ouders steentjes te plaatsen bij de urn van het zoontje Mordchel op de begraafplaats in Diemen.
Dat zou toch denk ik ook wel buiten dat stolpersteine project om kunnen?
Ik blijf benieuwd naar je vorderingen.
Groet, Paul G.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Voor Geep, die niet kan inloggen:
Kijk in je mailbox, ik heb al 2 mailtjes gestuurd!
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Geep »

Stom, stom..en Stom………
Helaas door en of andere oorzaak (ik ken de dader) was mijn wereld’s, contact met u allen verbroken. Dat je de dader persoonlijk kent is ’n ramp, je ziet hem niet, achter je rug om, flikt die gannef de meest ellendige geintjes uit. Die smeerkees kan je niet bij zijn kuif grijpen.
Het ergste is, heel onschuldig, stiekum op mijn eigen Pc.
Ik weet heel zeker dat mijn Geepin het niet doet. De 4-poter is nog te jong!
Bracht ons hoog gewaardeerd opperhoofd, onbewust tot razernij.
In volle ernst, had ik ooit al eerder aangegeven, dat ik een onvolwassen, volwassen sukkel was!
Daar blijf ik bij, het volgende, is het meest overtuigende bewijs!
Op straffe van de plank aflopen, neem ik de volle schuld op mij!
Ik beken, in alle toon-tonen, ook de hoogste!
Beken, opelijk dat mijn eerder wachtwoord, niet zoek was.
Voor alle veiligheid, (vergeetachtig, dat feit komt ook al bovendrijven) had ik het wachtwoord netjes op een sticker geschreven!
Ergens geplakt op een voor mij herkenbare, bekende plek.
Ben gister uuuuren lang bezig geweest de ingewanden v/d Peecee, na te vlooien, na veel gezoek en openen……,vlak voor mijn neus (m’n beeldscherm) een mij goed bekend nummer/letter combinatie! Vaag in mijn gedachte (,,gedachte?’’ hum!) waar heb ik dat nr. meer gezien???
Wel uren later nadat ik de Hr. Jos, tot opperste razernij, hoog, de hoogste golven ingejaagd had, die rustig, dapper en geduldig mij verder op weg hielp!
Hij had voor mij zeker 8 of 9 pogingen ondernomen mij het juiste licht te laten zien.
In het hele helpendehanden verhaal, is mij ontschoten, mijn brievenbus, ook eens te openen. Binnen een paar seconden, had ik de scheepvaart wereld, weer onder mijn vingers.
Wel, èh, Branca kwam troostend naast mij zitten!
Oja, dat eerdere bekende nummer, had ik geplakt aan de bovenrand van mijn bureaulegger.
Duidelijk zichtbaar onder mijn toetsenbord, met de toevoeging JvO.
Als verwijzing, naar de zeevaart!
Als extra verwijzing, naar de geheimen Kombuispraat!
Nederig biedt ik mijn excuus aan.
Pak de papieren zakdoekjes, lach de tranen uit de ooghoeken!!
Jos, opperhoofd, chefkok, ik stuur mijn monsterboekie retour, naar de havenmeester.
Vrgr. Geep
Na de reactie’s pak ik de hieuwlijn weer op!
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Geep »

Hr. Paul, goedendag.
Mijn oprechte dank voor uw meedenken, Uw idee was al eerder in mijn gedachten.
In de dagen kort na het 1e bezoek van mij, aan het grafje van Mordchel, te Diemen, had gevonden nadat ik de bevestiging, toestemming kreeg, plaatste ik een klein wit keitje, als ’n eeuwig monumentje, aangevuld met kleine kiezelsteentjes, volgens de rite, die traditie voerde ik uit namens zijn eveneens vermoorde, mama en papa.
Ook namens zijn vermoorde grootouders en tante’s.
Bij het Joodsmuseum, had al ik eerder een Keppeltje gekocht!

Maakte ik opnieuw contact met het beheer, voor een tweede bezoek. Ik maakte mijn doel duidelijk en tastbaar, het werd mij toegestaan.
Kwam ook het idee voor een grafmonument, een Stele mocht wel, ondanks, raden zij mij die sterk af. Te prijzig…..
Andere mogelijkheden zoals beertjes, beplanting e.d. was niet toegestaan!
Prutsels & frutsels, zijn helemaal uit de boze.
Er is wel een Kaddisjgebed uitgesproken.
Een Rabijn had de moed genomen mij op te wachten.
Ik houdt wel de Joodse Muur in de gaten, aan het begin van de Wassemer Pas.
Vrgr.Geep
Omijn we omijn!
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Geep »

Hr Paul, goedenavond, heb zojuist een bericht uit Berlijn ontvangen!
De, stenen mogen niet bijgezet op het grafje van dat Joodse jochie.
De Swammerdamstraat, is geen optie!
Diemen, is volgen rite en traditie, niet mogelijk.
Ik heb toestemming voor plaatsing, op de Zwanenburgwal, bij het pand, van zijn grootouders.
Wegens mijn leeftijd zal de wachttijd, korter zijn.
Vrgr. Geep
Patru (R.I.P)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Geep,
Ondanks misschien wat teleurstelling toch een mooi resultaat dat het op de Zwanenburgwal wel kan bij de vroegere woonplek van de grootouders van Mordchel. De panden staan er nog dacht ik, alleen is door renovatie de nummering en de aanblik sterk veranderd, maar dat doet er niet toe.

Zwanenburgwal vrnl 84-88.jpg
Zwanenburgwal vrnl 84-88.jpg (200.64 KiB) 7072 keer bekeken
Groet, Paul G.


Plaats reactie