Het spoor
Re: Het spoor
Mooie plaatjes A. Kuiper
Alleen de bijnaam "Rode Duivel" hoort toch echt niet bij dit type motorrijtuigen en treinstellen, ondanks dat deze later in hun loopbaan rood werden.
De DE I en DE II stellen plan X kwamen in het blauw in dienst, dit, in combinatie met de Allan vleugels op de beide koppen heeft ze de bijnaam "Blauwe Engelen" opgeleverd.
"Rode Duivel" was de bijnaam van de begin jaren '60 in dienst gekomen DE III stellen plan U, welke geheel rood in dienst kwamen.
Als aanvulling op dit diesel verhaal kan nog vermeld worden dat met het ingaan van de nieuwe dienstregeling de NS geen dieseltreinen meer in dienst heeft. Door elektrificatie van een aantal baanvakken en het overgaan van concessies op een aantal trajecten naar andere vervoerders, zijn de nog relatief jonge treinstellen DM 90 "Buffels"buiten dienst gesteld.
Net als de DH I en DH II stellen, de "Wadlopers" die ook nog relatief jong waren bij hun afvoer, zijn ook voor deze stellen nieuwe buitenlandse eigenaren gevonden. Waar de "Wadlopers" een tweede leven hebben gevonden in Polen, Tsjechië, Roemenië en Argentinië, zijn vrijwel alle "Buffels" verkocht naar Roemenië.
Alleen de bijnaam "Rode Duivel" hoort toch echt niet bij dit type motorrijtuigen en treinstellen, ondanks dat deze later in hun loopbaan rood werden.
De DE I en DE II stellen plan X kwamen in het blauw in dienst, dit, in combinatie met de Allan vleugels op de beide koppen heeft ze de bijnaam "Blauwe Engelen" opgeleverd.
"Rode Duivel" was de bijnaam van de begin jaren '60 in dienst gekomen DE III stellen plan U, welke geheel rood in dienst kwamen.
Als aanvulling op dit diesel verhaal kan nog vermeld worden dat met het ingaan van de nieuwe dienstregeling de NS geen dieseltreinen meer in dienst heeft. Door elektrificatie van een aantal baanvakken en het overgaan van concessies op een aantal trajecten naar andere vervoerders, zijn de nog relatief jonge treinstellen DM 90 "Buffels"buiten dienst gesteld.
Net als de DH I en DH II stellen, de "Wadlopers" die ook nog relatief jong waren bij hun afvoer, zijn ook voor deze stellen nieuwe buitenlandse eigenaren gevonden. Waar de "Wadlopers" een tweede leven hebben gevonden in Polen, Tsjechië, Roemenië en Argentinië, zijn vrijwel alle "Buffels" verkocht naar Roemenië.
73 es gud dx de pe7eb eric k
Re: Het spoor
Erik,
De Stroomlijn DE3 Materieel 1934 heeft ook nog tussen Alkmaar en Hoorn gereden in de jaren'50. Vergeet vooral dat mooie treinstel niet in je opstelling van Obdam. Groen of blauw kan allebei wel denk ik.
Groet, Paul G.
De Stroomlijn DE3 Materieel 1934 heeft ook nog tussen Alkmaar en Hoorn gereden in de jaren'50. Vergeet vooral dat mooie treinstel niet in je opstelling van Obdam. Groen of blauw kan allebei wel denk ik.
Groet, Paul G.
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Het spoor
Begrijp ik het goed dat de Wadloper toen in 1982 in gebruik werd genomen. Tot wanneer?pe7eb schreef de "Wadlopers" die ook nog relatief jong waren bij hun afvoer
En die Spurt die ik ergens naast de Wadloper afgebeeld zag staan, wanneer is die in gebruik
genomen (Arriva) en is die tot op vandaag nog in gebruik?
Re: Het spoor
@ pe7eb
Ik zie bij de museumtram Hoorn een filmpje uit '68 waarin het begin van de stoomtractie richting Medemblik staat. Hier ook een 2292 in beeld. Maar dit heb jij waarschijnlijk al eens gezien?
Ik zie bij de museumtram Hoorn een filmpje uit '68 waarin het begin van de stoomtractie richting Medemblik staat. Hier ook een 2292 in beeld. Maar dit heb jij waarschijnlijk al eens gezien?
Re: Het spoor
@ Paul, waar baseer je dat op m.b.t. de mat 34 DE III?
Ik heb namelijk al heel wat speurwerk gedaan in diverse bronnen, maar ben echt helemaal nergens iets tegen gekomen over de inzet van mat 34 op het traject Alkmaar-Hoorn. Stoomloc's 2100, 1700, 3700, 6000, DE loc's 2200, mat 53 DE 1 en DE 2, mat 40 DE V en plan U is allemaal terug te vinden in woord en beeld, maar nergens ook maar iets over mat 34.
Over de DE V in relatie tot Obdam is nog iets leuks te vertellen, op 12 april 1966 reed er namelijk een zeer bijzondere trein, enkel en alleen voor het huwelijk van de dochter van een gepensioneerde spoorweg medewerker. lees hier een krantenbericht.
Meer foto's hiervan op Geheugen van Nederlan.
De familie Klaver woonde destijds in het op onderstaande plaatje aangegeven Wachthuis 6 (Wh 6)
(Uitsnede van Topotijdreis, ingesteld jaar 1959)
@ A.Kuiper, meer informatie over de Wadlopers is hier te vinden.
Ik heb namelijk al heel wat speurwerk gedaan in diverse bronnen, maar ben echt helemaal nergens iets tegen gekomen over de inzet van mat 34 op het traject Alkmaar-Hoorn. Stoomloc's 2100, 1700, 3700, 6000, DE loc's 2200, mat 53 DE 1 en DE 2, mat 40 DE V en plan U is allemaal terug te vinden in woord en beeld, maar nergens ook maar iets over mat 34.
Over de DE V in relatie tot Obdam is nog iets leuks te vertellen, op 12 april 1966 reed er namelijk een zeer bijzondere trein, enkel en alleen voor het huwelijk van de dochter van een gepensioneerde spoorweg medewerker. lees hier een krantenbericht.
Meer foto's hiervan op Geheugen van Nederlan.
De familie Klaver woonde destijds in het op onderstaande plaatje aangegeven Wachthuis 6 (Wh 6)
(Uitsnede van Topotijdreis, ingesteld jaar 1959)
@ A.Kuiper, meer informatie over de Wadlopers is hier te vinden.
73 es gud dx de pe7eb eric k
Re: Het spoor
Tussen het prachtige historische materieel door een actuele situatie:
Afknijpen in Arriva-treinen: toiletten niet in gebruik
Wat mij opvalt in het artikel is de verklaring van ARRIVA woordvoerster Joce de Vries:
"Dit gebeurt ter bescherming van de toiletten, zegt Arriva-woordvoerder Joyce de Vries.
'Vanwege de vorst dreigen de fecaliën en urine in de opvangsystemen te bevriezen, wat kan leiden tot schade. We hebben daarom besloten onze toiletten af te sluiten. Bij de NS worden fecaliën en urine op het spoor geloosd. Wij hebben gekozen voor een andere manier', aldus De Vries."
Dat ze woordvoerster is voor ARRIVA en waarschijnlijk "communicatie" o.i.d. heeft gestudeerd is te begrijpen.
Echter dat ze uitspraken doet over het materieel van con-collega NS lijkt me ongepast. En volgens mij feitelijk ONJUIST.
Volgens mij loost NS-materieel tegenwoordig ook niet meer op het spoor; ze is waarschijnlijk in de veronderstelling dat er bij NS nog Hondekoppen en Blauwe Engelen rijden.
Afknijpen in Arriva-treinen: toiletten niet in gebruik
Wat mij opvalt in het artikel is de verklaring van ARRIVA woordvoerster Joce de Vries:
"Dit gebeurt ter bescherming van de toiletten, zegt Arriva-woordvoerder Joyce de Vries.
'Vanwege de vorst dreigen de fecaliën en urine in de opvangsystemen te bevriezen, wat kan leiden tot schade. We hebben daarom besloten onze toiletten af te sluiten. Bij de NS worden fecaliën en urine op het spoor geloosd. Wij hebben gekozen voor een andere manier', aldus De Vries."
Dat ze woordvoerster is voor ARRIVA en waarschijnlijk "communicatie" o.i.d. heeft gestudeerd is te begrijpen.
Echter dat ze uitspraken doet over het materieel van con-collega NS lijkt me ongepast. En volgens mij feitelijk ONJUIST.
Volgens mij loost NS-materieel tegenwoordig ook niet meer op het spoor; ze is waarschijnlijk in de veronderstelling dat er bij NS nog Hondekoppen en Blauwe Engelen rijden.
Re: Het spoor
Nog lang niet in al het materieel van NS wordt dit opgevangen. Zie hier:
https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/opva ... rein-38346
Groet, Paul G.
https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/opva ... rein-38346
Groet, Paul G.
Re: Het spoor
Ik miste in je opsomming de DE3 mat'34. Tot 1963 was er nog steeds een aantal stellen beschikbaar. Er zijn foto's, ook bij de NVBS.
Bijgaand als voorbeeld een foto uit 1958 van een kruising in Heerhugowaard. Deze staat in het mooie boek van L.J.P. Albers.
Het gaat uiteraard om het treinstel rechts op de foto langs het perron in Heerhugowaard.
Op de bladzijde daarvoor staat ook nog een foto (25 mei 1958) van een kruising van een DE3 met lok 2262 en stoof plus rijtuigen.
Groet, Paul G.
Re: Het spoor
@ Paul: Je hebt helemaal gelijk, dank voor de plaat en bij de NVBS heb ik hem intussen ook gevonden
Ik ga er wel vanuit dat dit geen planmatige inzetten waren, maar invaldiensten.
Geeft me wel een reden om er een aan te schaffen in 1:87 als die uitkomt.
Eric
Ik ga er wel vanuit dat dit geen planmatige inzetten waren, maar invaldiensten.
Geeft me wel een reden om er een aan te schaffen in 1:87 als die uitkomt.
Eric
73 es gud dx de pe7eb eric k
Re: Het spoor
Erik,
Mijn vermoeden is dat de drietjes de diensten in de daluren reden en dat de vijfjes in de spits bijsprongen.
Maar voor je modelbaan maakt het niet veel uit. Je wordt toch op kosten gejaagd.
M.b.t. die proef- of instructieritten van de DE-2201 rond de jaarwisseling van 1954/1955 heb ik nog de bijbel over DE-lokken 22/2300 en 24/2500 van Sicco Dierdorp & Davy Beumer nagelezen. De passage over die periode zet ik er hier maar even in.
Omdat het, vanwege het materieelgebrek, blijkbaar het voornemen al was om de 2200'en in te zetten op Alkmaar-Hoorn kan ik me toch wel voorstellen dat er proefritten op dat baanvak zijn geweest, zoals NJdWJ beschrijft.
Hij zal het wel uit de haarvaten van de archieven gepeuterd hebben.
Groet, Paul G.
Mijn vermoeden is dat de drietjes de diensten in de daluren reden en dat de vijfjes in de spits bijsprongen.
Maar voor je modelbaan maakt het niet veel uit. Je wordt toch op kosten gejaagd.
M.b.t. die proef- of instructieritten van de DE-2201 rond de jaarwisseling van 1954/1955 heb ik nog de bijbel over DE-lokken 22/2300 en 24/2500 van Sicco Dierdorp & Davy Beumer nagelezen. De passage over die periode zet ik er hier maar even in.
Omdat het, vanwege het materieelgebrek, blijkbaar het voornemen al was om de 2200'en in te zetten op Alkmaar-Hoorn kan ik me toch wel voorstellen dat er proefritten op dat baanvak zijn geweest, zoals NJdWJ beschrijft.
Hij zal het wel uit de haarvaten van de archieven gepeuterd hebben.
Groet, Paul G.