Sleepboten

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Sleepboten

Bericht door Jan de Reus »

Gelderland

De sleepboot Gelderland is onder bouwnr. 131 gebouwd bij de werf Kramer & Booy te Kootstertille voor rekening van Bureau Wijsmuller.

Het schip is op 31 mei april 1963 te water gelaten. Op 30 november 1963 vond de overdracht plaats.

Inhoud: 598 bruto ton
Lengte tussen de loodlijnen: 46,21 m
Lengte over alles: 48,38 m
Breedte: 10,08 m
Holte: 4,75 m
Diepgang: 4,30 m

Het schip beschikte over twee 2-tact enkelwerkende 4 cilinder Werkspoor dieselmotoren. Totaal vermogen was 2950 ipk
Trekkracht: 32 ton
Max. snelheid: 15 knopen

Roepletters: PEHC

Na vele jaren trouwe dienst te hebben gedaan loopt het uiteindelijk slecht met de Gelderland af. Op 2 maart 1976 wordt de Gelderland op weg naar San Juan – Porto Rico overvallen door een tropische regenbui. Vanwege een defecte radar is het schip genoodzaakt om langzaam te varen en wordt door een sterke onderstroom op de rotsen gezet op 2 mijl van de haveningang van San Juan. Hierbij loopt de Gelderland zoveel schade op dat het schip ‘total loss’ wordt verklaard en uiteindelijk ter plekke is gesloopt.

Jan
Bijlagen
Sleepboot Gelderland van Bureau Wijsmuller (40x30 cm)
Sleepboot Gelderland van Bureau Wijsmuller (40x30 cm)
Wijsmuller.jpg (332.65 KiB) 13504 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Mariner (R.I.P.)

Re: Sleepboten

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Einde van een sleepreis. :roll:

Aankomst te Santander van de "Gelderland", (BW), met de voor de sloop bestemde tanker "Clyde Explorer".
Datum: 12-01-1964


Afbeelding

.

Groets,

Mariner
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Sleepboten

Bericht door Jan de Reus »

Arctic

De sleepboot Arctic is in 1969 onder bouwnr 345 gebouwd bij de werf F. Schichau GmbH te Bremerhaven voor rekening van Reederei- und Bergungs A.G. Bugsier uit Hamburg, Duitsland. Zusterschip is de Oceanic welke in 1969 bij dezelfde werf is gebouwd. De Oceanic en de Arctic waren enige tijd de sterkste zeeslepers van de wereld.

De Arctic kwam 30 december 1969 in de vaart.

Inhoud: 2294 bruto ton
Lengte over alles: 87,50 m
Breedte: 14,35 m
Diepgang: 6,30 m

Het schip beschikte over 2 x 16 cylinder K.H.D.Deutz dieselmotor type RBV 16M 540 elk met een vermogen van 6.405 bhp. In 1985 zijn deze vervangen door 2 x 12 cylinder Deutz dieselmotor type SBV 12M 640 elk met een vermogen van 6.600 bhp.
Het schip beschikte over 2 verstelbare schroeven type Zeisse-Liaanen en een boegschroef met een vermogen van 600 pk.

Totaal vermogen: 14720kW
Trekkracht: 152,5 ton paaltrek (1969); 189 ton paaltrek (1985)
Max. snelheid: 20,5 knopen

Geschiedenis
1985 nieuwe motoren ingebouwd bij Schichau Bremerhaven
1990 opgelegd in Bremerhaven
1993 Verkocht aan Magenta Investmentm Dublin als Arctic Research , thuishaven Nassau
1994 Verkocht aan Conpress Investments Ireland en omgebouwd als luxe jacht Arctic P.

Jan
Bijlagen
Arctic (40x30cm)
Arctic (40x30cm)
Arctic_150kB.jpg (145.94 KiB) 11500 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Sleepboten

Bericht door Jan de Reus »

Arctic

Nogmaals de Arctic.

Jan
Bijlagen
Arctic (60x50cm)
Arctic (60x50cm)
Arctic2_150kB.jpg (148.7 KiB) 11199 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Sleepboten

Bericht door Jan de Reus »

Atlantic

De sleepboot Atlantic is in 1975 onder bouwnr 2254 gebouwd bij de werf F. Schichau-Unterweser GmbH te Bremerhaven voor rekening van Reederei- und Bergungs A.G. Bugsier uit Hamburg, Duitsland.

De Atlantic kwam 28 maart 1975 in de vaart.

Inhoud: 1597 bruto ton
Lengte over alles: 77,54 m
Breedte: 13,22 m
Diepgang: 5,10 m

Het schip beschikte over twee dieselmotoren type 4 TEW 12 cylinder K.H.D. met een vermogen van 8.800 bhp. Het schip beschikte over 2 verstelbare schroeven.
Trekkracht: 135 ton paaltrek
Max. snelheid: 18,2 knopen

Geschiedenis
1975 in dienst bij Bugsier Hamburg
1977 Motorvermogen opgevoerd tot 13.900 pk
1995 Verkocht aan Bilinder Marine uit Cyprus en herdoopt in Khozam; omgebouwd als begeleidingsschip
1999 door de Griekse Marine gecharterd
? Omgebouwd tot jacht voor King Fahd bin Abdul Aziz al Saud te Jeddah

Jan
Bijlagen
Atlantic_150kB.jpg
Atlantic_150kB.jpg (148.35 KiB) 9484 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Sleepboten

Bericht door Jan de Reus »

Zwarte Zee
Bijlagen
Zwarte-Zee2_150kB.jpg
Zwarte-Zee2_150kB.jpg (60.37 KiB) 8509 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Sleepboten

Bericht door Jan de Reus »

Smit Rotterdam

De sleepboot Smit Rotterdam is in 1974 onder bouwnr. 610 gebouwd bij B.V. Scheepswerf & Machinefabriek 'De Merwede' v/h van Vliet & Co te Hardinxveld-Giessendam voor rekening van Smit Internationale. Zusterschip was de Smit London

De Smit Rotterdam is op 6 december 1974 te water gelaten. De doopplechtigheid werd door Koningin Juliana uitgevoerd. Medio april 1975 vertrok de Zwarte Zee uit Rotterdam voor haar eerste sleepreis.

Inhoud: 2708 bruto ton
Lengte tussen de loodlijnen: 68,5 m
Lengte over alles: 74,83 m
Breedte: 15,68 m
Diepgang: 7,60 m

Het schip beschikte over twee Stork Werkspoor dieselmotoren type 9TM410 4 tew 9 cil. met een vermogen van 2 x 6750 apk; 2 verstelbare 4 bladige schroeven. Totaal geïnstalleerd vermogen 22.000 IHP
Trekkracht: 167 ton paaltrek
Max. snelheid: 16 knopen

Roepletters: PHPO

Geschiedenis:
1986 Overgang naar Smit Tak International Ltd te Nassau
1991 Overgang naar SmitWijs Towage C.V.
1998 omgedoopt in Smitwijs Rotterdam
2007 Overgang naar Wijsmuller Holding & Smit Singapore Ltd
2007 Overgang naar Svitzer Ocean Towage BV te Singapore en naam wordt Rotterdam
2013 Overgegaan naar Rosella Maritieme Co te Panama en omgedoopt in Global Destiny
2014 Gesloopt te India.

Jan
Bijlagen
Smit-Rotterdam_150kB.jpg
Smit-Rotterdam_150kB.jpg (72.5 KiB) 9065 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Sleepboten

Bericht door Jan de Reus »

Oceanic

De sleepboot Oceanic is in 1969 onder bouwnr 1744 gebouwd bij de werf F. Schichau GmbH te Bremerhaven voor rekening van Reederei- und Bergungs A.G. Bugsier uit Hamburg, Duitsland. De kiellegging vond plaats op 25 augustus 1967 en de tewaterlating was op 4 maart 1969. Zusterschip is de Arctic welke ook in 1969 bij dezelfde werf is gebouwd. De Oceanic en de Arctic waren enige tijd de sterkste zeeslepers van de wereld.

De Oceanic kwam 6 juni 1969 in de vaart.

Inhoud: 2294 bruto ton
Lengte over alles: 87,50 m
Breedte: 14,35 m
Diepgang: 6,30 m

Het schip beschikte over 2 x 16 cylinder K.H.D.Deutz dieselmotor type RBV 16M 540 elk met een vermogen van 6.405 bhp. In 1985 zijn deze vervangen door 2 x 12 cylinder Deutz dieselmotor type SBV 12M 640 elk met een vermogen van 6.600 bhp.
Het schip beschikte over 2 verstelbare schroeven type Zeisse-Liaanen en een boegschroef met een vermogen van 600 pk.

Totaal vermogen: 14720kW
Trekkracht: 152,5 ton paaltrek (1969); 189 ton paaltrek (1985)
Max. snelheid: 20,5 knopen

Geschiedenis
1985 nieuwe motoren ingebouwd bij Schichau Bremerhaven
1990 opgelegd te Bremerhaven
1996 opnieuw in dienst gesteld en gecharterd door de Duitse overheid als ‘Emergency Towing Vessel North Sea’
2013 verkocht aan Karpowership Company uit Turkije en herdoopt in Osman Kan
2015 naamswijziging Orka Sultan
2016 gearriveerd te Valleta Malta om te worden geconverteerd naar een luxe jacht

Jan
Bijlagen
Oceanic2_150kB.jpg
Oceanic2_150kB.jpg (131.55 KiB) 8978 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Sleepboten

Bericht door jdbvos »

Tsjonge, Jan !
Die is prachtig !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Sleepboten

Bericht door Jan de Reus »

Zwarte Zee

De sleepboot Zwarte Zee is gebouwd bij de werf J.K. Smit’s Scheepswerven NV te Kinderdijk voor rekening van L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst. Het was het derde schip van Smit & Co met deze naam en was enige tijd de sterkste zeesleper ter wereld.

Kiellegging vond plaats op 24 april 1962 en het schip is op 12 oktober 1962 te water gelaten. De doopplechtigheid werd door Prinses Beatrix uitgevoerd. Op 6 mei 1963 vertrok de Zwarte Zee uit Rotterdam voor haar eerste sleepreis.

Inhoud: 1539 bruto ton
Lengte tussen de loodlijnen: 68,5 m
Lengte over alles: 77,44 m
Breedte: 12,39 m
Diepgang: 5,75 m

Het schip beschikte over twee enkelwerkende direct omkeerbare vierslag Smit MAN dieselmotoren met turbo, gekoppeld aan 1 schroef.

Totaal vermogen: 9000 pk
Trekkracht: (73 ton paaltrek)
Max. snelheid: 16 knopen

Roepletters: PIZQ

Op 15 december 1983 is de Zwarte Zee opgelegd in Singapore en in 1984 gesloopt te Kaohsiung.

Jan
Bijlagen
Zwarte-Zee3_150kB.jpg
Zwarte-Zee3_150kB.jpg (68.4 KiB) 8809 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl


Plaats reactie