Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Mooie Tankers

Bericht door Co »

Leuk dat die Ferncrest toch zoveel losmaakt. :-D
Nog even opgezocht:
De drie schotse ketels, = twee treks, hebben een VO van 250 m2 en ontwerpdruk van 14 kg/cm2.
De 2 turbo ladingpompen draaien ook op die druk.
Er was ook een turbo generator van 220 kW, en twee hulpdiesels van 430 pk met 330 kW DC 220 Volt generatoren.
Verder fungeren die schotse ketels natuurlijk ook nog als water afscheider voor de Spanner uitlaatgassen ketel.
Die had een VO van 350 m2.
Op de tekening zie je uitlaatgassen ketel.
Hoofdmotor 10 cyl, Eriksberg B&W 740x1600 mm., met 3 Rateau turboblowers.
Stoomwinches aan dek.
Op de eerste geladen reis met 15.3Kn bij 105 klappen, een brandstof verbruik van 40 MT voor voorstuwing en 1.8 MT voor hulp bedrijf.
Dit alles uit de Motorship van Maart April 1956.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Mooie Tankers

Bericht door Da Silva »

Goeieavond V+D.

Bedankt voor reactie. Sorry, ik dacht dat het een uitspraak van Jan Vos was. Ik had dit even moeten uitzoeken.
Die drukken weet ik ook niet precies meer. Het was een Engelse tanker van de H-Klasse (identiek aan de Nederlandse K-Klasse van Shell en wat soortgelijke tankers van andere reders. De bemanning was Engels/Chinees. Nadat de reparaties (o.a voortstuwings--turbines) waren uitgevoerd, ben ik namens de werf met mijn ploegbaas mee geweest op een soort proefvaart. Ik zelf had alleen aan die turbine van die ladingpomp gewerkt. Ik weet wel, dat voor vertrek de keteldruk werd opgevoerd met ca 10 bar.
Die turbine van die ladingpomp stond in de machinekamer ergens op een "tussen bordes" tegen/boven de pompkamer. Dus de turbine in m.k. was d.m.v een as verbonden met de pomp in de pompkamer.
Ik was toen bankwerker/monteur, maar vanwege mijn avondstudie aan wat toen de avond-mts was, was ik uitermate geïnteresseerd in de technische installaties (en de bediening ervan). Die branders verwisselen gebeurde daar door een van de Chinezen. Ik vond ook nog een aantekening over de peilglazen. Als deze schepen leeg voor de wal lagen, "hingen"ze erg achterover. Hierdoor dacht ik op een gegeven moment, dat er onvoldoende water in de peilglazen zichtbaar was. Dit kwam door de langsscheeps geplaatste stoomhouder. Niets loos dus. Ik kom in mijn schriftje ook nog iets tegen over een steam/steam systeem (stond voor de sb. ketel), ik heb geen flauw idee meer wat dit was. Ik kan me voorstellen, dat je het stoombedrijf maar matig interessant vond en dat je liever met motoren werkte. Op mij kwam het toen (en achteraf nu nog) als een complex systeem (met allerlei subsystemen )over. Ik denk dat dit komt, omdat toen de systemen in de luchtvaart (mijn latere werk) overzichtelijker waren en minder complex. Later is daar met de komst van de "flight management systemen" , de grotere toestellen en de turbo-fan motoren ook veel veranderd. Maar die machinekamer installaties hebben op mij een enorme indruk achtergelaten. En die interesse is er nog steeds.
Turbine v ladingpomp K-klasse..jpg
Turbine v ladingpomp K-klasse..jpg (43.42 KiB) 2557 keer bekeken
@Harry. Je hebt toevallig zeker geen foto van zo'n pomp.

Grt.

Mario
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Mooie Tankers

Bericht door Da Silva »

Co,

Bedankt voor je aanvullende informatie over de "Ferncrest". Wat ik niet had gedacht, is dat de stoomdruk van die ladingpompen "slechts" 14 kg/cm2 bedroeg. Maar zoals je gemerkt zult hebben, ben ik slechts een leek met interesse in deze techniek.
Hartstikke leuk toch.

Grt.

Mario
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Een steamsteam (steam2) of stoomstoom (stoom2) is een stoomomvormer. In feite is het een ketel, die dan echter niet wordt verhit dmv vuur, maar door HD oververhitte stoom, en daarmee maak je LD (oververhitte) stoom.
Het principe zit um in het enthalpieverschil, en kun je (zoals op de ouwe Hunze-centrale) met 125 bar stoom en 540'C (of 70bar/540 herverhittestoom) stoom maken van 20 bar en 350'C.
In een warmtewisselaar...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Mooie Tankers

Bericht door Co »

Hallo Mario,
Ja 14 kg/cm2 is laag voor een turbine.
Het laagst waar ik mee gewerkt heb voor turbo lading pompen, was 22 bar, op Mitsubishi turbines.
en het hoogst 62 bar op Peter Brotherhood turbines.
Vier van die "jongens" vol aan de bak gebruikten 110 ton stoom per uur, de enkele :cry: ESD III ketel op zijn max.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Mooie Tankers

Bericht door Da Silva »

Hallo Co,

Ja inderdaad. Ik zal zo nog eens in een stoomtabelletje kijken wat dit allemaal betekent. En dan die 62 bar is ook geen kattepis. Ik weet niet wat de max. druk is die ooit is toegepast bij scheepsinstallaties.

Hallo Jan,

het zag er inderdaad uit als een warmte-wisselaar. Als ik mij goed herinner, lag die horizontaal voor het front van sb-ketel. Slim systeem. Ik heb er nog steeds spijt van, dat ik niet allemaal op foto heb vastgelegd.

Grt.

Mario
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

@Harry. Je hebt toevallig zeker geen foto van zo'n pomp.
Hallo Mario, nee niet dat ik zo weet......maaar de foto op de vorige blz. van de 2 verticale voedingpompen is redelijk duidelijk en de pompen waar ik het over heb waren net zulke orgels. De ladingpompen waren identieke stoomfietsen maar dan met een HD en een LD zuiger boven elkaar op de zuigerstang ( daar smeerden de pomplieden dan ladingpomp zuigerstang smeervet op :lol: )Dit waren torenhoge orgels, 2 zuigers naast elkaar vormden een pomp en dan 4 stuks in de pompkamer in de midscheeps. Jan ( Vroom & Dreesman!) voer op een herenbootje als ie zelfs maar nooit IN de pompkamer is geweest.Op de Reuzen van Heusden was dit een kontinue zorg, met name de kleppen roosters die vanzelf van lieverlede verpekeld raakten, die sleepten we naar de Mk, lasten de randen op, draaiden de roosters weer af op dat ouwe draaibankie, kleppies weer wat gladschuren en dan de handel weer in elkaar sleutelen.Er was daar zoveel werk aan dat er af en toe een Noorse ploeg bankwerkers van een man of 4-6 meevoer om de zaak weer in het rede te krijgen want in de Mk met die donderse MAN van Ome Cor hadden we sowieso de handen vol.Wat betreft armen en benen pompen stonden daar de 2 stuks voedingpompen, de knijter van een luchtpomp, de dubbele lenspomp.In het ketelruim hadden we 2 stuks armen en benen stookolie pompies.Allemaal op het zelfde Worthington ontwerp principe, alleen wat verschil in grootte.Die rotzakken hadden een horizontale Bos schuif welke werd gestuurd door een vertikaal bakschuifje; na verloop van tijd was er dus niks meer vlak en niks meer rond en was je daar vrijwel kontinue mee aan het fiksen.
Ik lees net in de originele " Tahama" specifikatie ( DAT was dus DE originele " Reus van Heusden")
quotatie:
Four vertical duplex compound cargo oil pumps 16"& 25X16X24.Ca[acity 500 tons water/hr against a waterhead of 100m each.Einde quotatie.
Er staat me bij dat we in de handen klapten als we met de hele handel 800 ton per uur losten en ik weet NU nog dat we ergens in de Kalimantan bijzondere waxy olie gingen laden voor Japan en dat we de ladingverwarming dan VOLLE bak bij moesten houden anders kregen we die shit er in Nippon niet meer uit.Jullie met die verhalen, nu steekt al mijn Post Traumatic Tanker Stress Disorder weer de kop op. :mrgreen:
Als je echt een tekening van die pompen wilt zien dan zal ik eens wat in de boeken gaan scharrelen, maar hou je adem niet in. :lol:
PS: In de pompkamer stond dan ook nog een miniatuur ladingpompie als de zgn. stripper, altijd veel werk aan omdat de stuurlui dat ding als een gek op en neer lieten klepperen om de laatste slokkies uit de tengen te lebberen. :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Op de Abel Tasman werd mij verteld dat de stoomdruk dáár 63,nogwat was, en dat was "de kritische druk"....
Waarmee dat kritisch was ben ik helaas vergeten, want ik heb er later nog vaak aan teruggedacht en proberen te beredeneren wát daar dan zo kritisch aan was.... De Hunzecentrale had 125 bar en 520'C, en was een 'gewone' drumketel (ik meen FosterWheeler-principe, maar weet dat niet meer precies)
Maar de OS-temperatuur was, zoals zo vaak was, 520'C Dus die combinatie 63,nogwat/520 was "kritisch"....
Alle stoomleidingen en stoomdelen waarvan de isolatie wat was weggetrild, straalde bij donkere mk (1 x lichtuitval meegemaakt op de Abel Tasman) letterlijk oranje licht uit !

Normaliter is een ketel kritisch als hij zelf niet meer kan circuleren omdat de "4e aggregatietoestand" wordt bereikt, en dan moet je overstappen naar een doorpompketel (Bensonbedrijf): onbekend peil in de ketel, die bepaald wordt door de stoomtemperatuur. Aan de onderkant pers je er voedingwater in, en aan de bovenkant komt er OS uit, en je peil is 'zwevend' in die ketel. Dat is een kritische ketel.
Een moderne ketel is "superkritisch": temperaturen van tegen de 600'C en een druk boven de 230 bar (nu ca 275 bar) Uiteraard doorpompketels als de Benson...
Afijn, komt allemaal netjes tot uiting in het Rankine-diagram waaruit het overbekende Molier-diagram uit is ontstaan.

Hieronder is een schemaatje van die "4e aggregatie" van bar/temp en 'kritisch'. Er is dan geen scheiding meer tussen vloeibaar en gas...
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (20.98 KiB) 2378 keer bekeken
Als je wat meer over stoom wil weten, zag ik laatst een mooi REWIC-verhaal (ooit door de gezamenlijke E-centrale's opgezet)
Kijkt hier !
En over ketels algemeen, kijkt hier !
Oost, west...ook best
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Mooie Tankers

Bericht door Da Silva »

Harry.
Bedankt voor je uitleg. Ik heb door je verwijzing naar de tweede foto een goede indruk gekregen van de omvang van dergelijke pompen. Ik weet niet of ze alle vier tegelijkertijd gebruikt werden, maar dat moet gigantisch geweest zijn. De hoeveelheid werk, die dit met zich meebrengt is voor een leek als ik moeilijk voor te stellen. Ik zal nog eens verder zoeken op het net. Ik heb al iets gezien van Weir en Worthington, maar verder nog geen tijd om me werkelijk te verdiepen. Nu je het over stripping pumps hebt is de volgende link misschien interessant : https://www.motralec.com/telecharger/Hy ... SYSTEM.pdf

Kijk maar eens vanaf pag. 20. Waarschijnlijk is dit voor jou met je scheepvaartverleden niets nieuws.

Jan, ook bedankt. Interessant, die vierde aggregatie toestand. Ik zal eerlijk zijn, dat ik hier nog nooit van gehoord heb ( of vergeten misschien). Dus weer heel wat geleerd. Ik ga me ook hier in verdiepen (hopelijk word ik honderd en takel ik niet nog verder af !!).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Aggregatietoestand

Bedankt voor de twee .pdf . Ik heb hem al gedownload en druk het morgen af. Interessant allemaal. Helaas is het voor vandaag gebeurt met het incasserings-vermogen. Hopelijk is het morgen weer gereset.

Grt.

Mario
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik weet niet of ze alle vier tegelijkertijd gebruikt werden
Mario.
We deden ons uiterste best om alle 4 lading pompen in bedrijf te houden, al of niet in optima forma, want anders stortte onze al ietwat minimale loskapaciteit helemaal verder in elkaar.
Deze "Reuzen van Heusden" serie tankers is van de lichting " eind 1950ties" en toen waren deze "armen en benen" trammelant pompen al behoorlijk ouderwets, ik verdenk dus de Verolme inkoper van " een stinkend goeie deal" met die Weir of Worthington fabrikanten.......en " wij" moesten daar mee leven.Ik zeg nogmaals "ik vond het toendertijd allemaal wel praaaachtig" er kon wat mij betreft niet genoeg gesleuteld worden :lol: Ik heb hierboven melding gemaakt van die " geen water meer in het glas" affaire in Hull vroegaah!!! DAT was in feite het geval in meerdere haventjes daar op de kust. De ouwe hap had de eega's aan boord en was foetsie zo gauw we voor de kant lagen, ik was EN koud 20 EN net 4e meester EN ik was dus de klos in voorkomende gevallen.Het was echter een zodanige " technische strijd" dat ik had besloten om de zak te nemen zo gauw we in Rotterdam kwamen, hetgeen geschiede op 27-07-1966 maar dan Amsterdam waar we afmonsterden en ook weer aanmonsterdan.Mijn beste vader zaliger wist me te overtuigen dat ik er later veel spijt van zou krijgen als ik me " op de kop liet zitten"door zo'n situatie, dus ik monsterde weer aan.
Ik zie net in " Scheepswerktuigkunde Hulpwerktuigen Deel 1" van laHey & Oostendorp 3e druk 1957 een vrij uitgebreid verhaal over dit soort pompen.Ik ga me er niet meer verder in verdiepen want "ze" hebben vroegaah al genoeg schade aangericht aan mijn gemoedsrust :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie