Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Mooie Tankers

Bericht door Da Silva »

Harry,

Bedankt, ik begrijp dat het geen sinecure was, dit (ook Britse :wink: :wink: ) vernuft in bedrijf te houden. Ik weet voorlopig voldoende. Ik kan voorlopig weer vooruit. Ik vond het wel bijzonder, dat die "stripping pomp" van Hyundai min of meer op het zelfde principe gebouwd is. Je zou toch zeggen, dat in 2018 er wel iets simpeler variant van een zuigerpomp op de markt zou zijn. Misschien zijn die er ook wel, maar in mijn zoektocht op Google kreeg ik gelijk deze voorgeschoteld.
Hyundai_001_.jpg
Hyundai_001_.jpg (23.01 KiB) 2204 keer bekeken
Hyundai_002_.jpg
Hyundai_002_.jpg (41.54 KiB) 2204 keer bekeken
grt.

Mario

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Tankers

Bericht door v+d »

Mario, wat ik vreemd vind is dat ze zo'n ding met een luchtsysteem besturen.
Ik heb met een zusje van de Kaap Hoorn, in Finland, een paar weken in de diepvries gezeten en dan zijn luchtbesturingen dramatisch onbetrouwbaar.
Inmiddels hebben we luchtdrogers en conditioneringssystemen, ik weet het, maar tot ik met pensioen ging werd op mijn bedrijf alles geregeld met elektrische stelmotoren en als het helemaal niet anders kon gewoon met hydrauliek.

Overigens heeft jouw bericht de grijze massa bij mij weer aan het werk gezet, ik was net mooi uitgerust na bijna drie maanden vakantie in het prachtige Portugal :wink:
Inmiddels heb ik uit het hoofd een plattegrondje getekend van de Kaap Hoorn machinekamer, de twee ketels stonden op hetzelfde bordes als de manoeuvreerstand, ik stond dus met mijn rug naar de ketelfronten. Aan stuurboord stonden op een tussenbordes de twee verdampers en aan bakboord naast het manoeuvreerbordes stonden de generatoren. Vanaf het manoeuvreerbordes keek je op de tweetraps Parsonsturbine en daar onder zat de condensor.
Er bewoog niet veel behalve hier en daar zo'n armen- en benenpompje :wink: Destijds hadden we nog een wacht-chef, een vijfde wtk en een leerling wtk plus een olieman/stoker op wacht. Ik begrijp dat het op andere tankers inspannender was :lol:, maar ik verveelde mij aardig en leerde de theorie voor het volgende diploma en meer van die nuttige dingen.
Als ik weer helemaal op streek ben zal ik nog eens zoeken naar schema's en stoomdrukken.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

op de Reuzen van Heusden zaten geen "regelaars"
Klopt helemaal, Harry, ik heb het zelf ook nooit anders meegemaakt, zelfs ook met thermische olie...de afsl een KH'tje open of dicht was de toevoerregeling.
Maar de afvoerregeling werd bepaald door condensaat (bij die thermische olie niet, natuurlijk: dat regelde je met de afvoerafsluiter)... want je wilt geen stoom richting warmwaterbak; dat ging middels condenspotten (steamtraps), en die bedoelde ik eigenlijk in het vuur van het betoog....
Maar je hebt gelijk : da's idd géén regelaar...dus ik drukte me verkeerd uit...
Op de dieptank-verwarming (mits aanwezig) zat volgens mij wél een thermostatischsche regelklep, maar ook dat weet ik niet helemaal zeker meer.

En hoe zat het dan met de ladingverwarming op die VLCC's, ULCC's en AJGT's (AllerJessusGroteTankers) ? Werden die toen ook nog op het handje geregeld ?

En dan nog een praktische vraag: op pakjesboten was de warmwaterbak toch gauw (LxBxH) 1,5 x 1 x 1,5 m askmenievergizz. Dus een redelijke tank om te kijken of er brandstof in het condensaat zat, of er een condenspot stuk was, en om er een emmer trinatriumfosfaat (Trifo) doorheen te roeren
Hoe groot is zo'n warmwaterbak op zo'n AJGT dan wel niet ??
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik vond het wel bijzonder, dat die "stripping pomp" van Hyundai min of meer op het zelfde principe gebouwd is. Je zou toch zeggen, dat in 2018 er wel iets simpeler variant van een zuigerpomp
Mario, Jan & Jan,
In de pak weg laatste 15 jaar voor mijn pensionering was ik verschillende keren in de gelegenheid om een in Korea gebouwde VLCC en/of ULCC eens op m'n gemakkie van stuurmachine tot ankerlier, inklusief het karter van de homo, te bekoekeloeren.Terwijl er-in mijn gedachtengang- geen perfecte schepen bestaan, was ik zonder mankeren bijzonder onder de indruk wat die Koreanen in elkaar spijkerden, gewoon eerste klas vakwerk.Ik herinner me nu een grappig voorval, bij een van die - toen zo goed als nieuwe-VLCC's hadden we wat te knutselen aan het schroefas lager en daardoor was de Technische grote baas van de Hyundai werf aan boord.Hij sprak redelijk goed Engels, maar het kwam af en toe een beetje krom over in mijn toen reeds "MK dovende oren"...hahahhaa. Ik was redelijk op de hoogte van hun scheepbouw technische kunnen, mede door de informatie via een kollega die een mooi poossie op die werf had rondgespookt. Tijdens een beleefdheidshalve koffiepraatje met genoemde Koreaanse Meneer maakte ik mijn komplimenten over hun produkt en vroeg ik hem " hoeveel van dit soort loeressen bouwen jullie nu in een jaar?".....waarop de beste man zei " eighty".........maaaar ik verstond "eighteen" en zei: " Eighteen...wel allemachtig tjonge jonge ga t'r maar aanstaan" :lol: Toen werd die beste man een beetje nijdig en zei nogmaals op zijn voor hem meest duidelijke Koreaanse Engels " eighty".......waarop ik weer zei : " Ja ik begrijp dat, eighteen, een geweldige prestatie" :roll:
Toen was het gesodemieter afgelopen en de beste man greep een servetje en schreef met grote letters met een viltpen 80 op dat servetje en zei :" NOW eighty, next year 86".Ik verdenk hem ervan dattie nu af en toe bij gelegenheid dit verhaaltje ook verteld en dan refereert naar die stomme Canadees die dacht dat "we" maaaar 18 van die oliepot scheepies per jaar bouwden.
Wat betreft die mederne uitvoering van een ouderwetse " stripper" kan ik dat helemaal zien, ik heb ze wel bekeken op die schepen en die orgels "zuigen als de pest" dus ik denk zomaar dat voor dit soort gebruik ze perfect geschikt zijn.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Mooie Tankers

Bericht door Breeze »

jdbvos schreef: 05 mar 2018 14:42 en AJGT's (AllerJessusGroteTankers)
ROFLOL

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

zo'n AJGT dan wel niet ??
Et al,
Het is inmiddels alweer een pikheetje geleden, maar de lokale olieboer , alsmede vroegaah mijn ouwe baas en ook eigenaar van de Raffinaderij in Saint John's N.B. was toendertijd eigenaar van een stel VLCC's ( ik meen van 3) welke de crude aanvoerden vanuit de PG en omstreken.Een oud kollega en toendertijd goede bekende was een poossie hoofdstoker op een van die loeressen en besloot op een fraaie zonnige dag toen ze geladen onderweg naar Canada waren om de benen wat te strekken en eens een fikse wandeling naar het voorschip te maken.
Op een gegeven moment zag ie dat er de nodige kommotie was op het hoofddek voor de opbouw en wilde daar vanzelf het zijne van weten en versnelde zijn retour naar het achterschip. Het bleek dat "ze" op zoek naar hem waren want de homo was er " out of the blue" mee genokt.........hij had er aan dek niks van gemerkt. :lol: Bij een volgende wandeling dus wel een wallekie tallekie meenemen :mrgreen: Ik ben nu vergeten wat de oorzaak was, maar het staat me bij van iets zeer onbenulligs in het compu programma.

PS1. Tot mijn grote verbazing vondt ik nog wat plaatjes van genoemde VLCC, ik denk dat ik ze rond 2000 heb genomen.
Ik zal er later nog een paar meer plaatsen
Bijlagen
Hulpketels.jpg
Hulpketels.jpg (86.23 KiB) 2959 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Mooie Tankers

Bericht door Da Silva »

V+D
Ja waarom ze voor lucht kozen weet ik niet. Volgens mij werd voor de ketel-regeling (Baily stookbord) ook lucht gebruikt. Maar ik weet daar te weinig (zeg maar gerust niks) van. In de luchtvaart wordt volgens mij geen gebruik gemaakt van perslucht. Vroeger bij de Fokker F27 (van horen zeggen) werkten de remmen d.m.v. van een luchtsysteem. Ze gebruiken wel de zogenaamde bleed-air, die wordt afgetapt uit de compressor van de straalmotor. Ze wordt gebruikt voor o.a. de airco (vandaar soms de vieze luchtjes) en de startmotor. Maar de nieuwste toestellen, zoals de Boeing 787-Dreamliner starten electrisch. Dus daar staan de ontwikkelingen ook niet stil.

Niet gek drie maanden Portugal. Zeker 10 jaar geleden, dat ik daar geweest ben. Mijn ouders en grootouders, waren vissers bij Oporto. Ze hebben het land in 1933 verlaten. Ik ben in 1940 in Rotterdam geboren. Het enige wat aan mij Portugees is, is de naam. Maar ik voel me Nederlander en heb een Belgische vrouw :lol: . Ik kom nog wel regelmatig Macau als we in Hongkong zijn. Nu doen we dat nog met de Ferry. Vanaf 1 juli 2018 is de brug/tunnel van Hongkong naar Macau gereed en kunnen we met de bus of auto.

De Kaap Hoorn ben ik nooit op geweest, maar wel op veel van die K-tankers. Alleen Shell had al ongeveer 70 stuks onder Nederlandse/Britse/Franse-vlag. Verder zijn er ook nog een hele rits gebouwd voor andere rederijen in binnen- en buitenland. Er waren soms er ook wel wat verschillen tussen de Nederlandse K-klasse en de Engelse H-klasse (manoeuvreerstand, stookbord, enz.) . Er waren er ook een paar met electrische voortstuwing. Ik ben bij W.F regelmatig op die schepen geweest. Op de één of andere manier "had ik wat" met die dingen, net als met Liberties en Victories. Het spijt me echt, dat ik toen geen foto's heb gemaakt. Ik weet het niet zeker meer, maar volgens mij stond er helemaal beneden een kleine "armen en benenpomp", voor de voeding van de ketels hadden ze een electrische- en een turbine aangedreven pomp.

Bijgaand nog een paar foto's van de site van de K.R.L. Voor mij een leuke herinnering, zo kom je nog eens ergens via de Schotse-ketels,

Grt.

Mario
AMELAND-(NL)-1956-2894.jpg
AMELAND-(NL)-1956-2894.jpg (49.1 KiB) 2961 keer bekeken
AMELAND-(NL)-1956-3043.jpg
AMELAND-(NL)-1956-3043.jpg (39.17 KiB) 2961 keer bekeken
AMELAND-ex KRAUSSINA-(SMR)-(HBT)-1956-5287.jpg
AMELAND-ex KRAUSSINA-(SMR)-(HBT)-1956-5287.jpg (44.23 KiB) 2961 keer bekeken
AMELAND-ex KRAUSSINA-(SMR)-(HBT)-1956-5289.jpg
AMELAND-ex KRAUSSINA-(SMR)-(HBT)-1956-5289.jpg (43.87 KiB) 2961 keer bekeken
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Mooie Tankers

Bericht door Da Silva »

@Harry,

Die Koreanen kunnen er wat van, dat is zo. Ik heb op Discovery, de documentaire over de bouw van die "Maersk E-klasse" gevolgd. Ja en die pompen, was natuurlijk al een beproefd product.Ik weet niet of er nog een octrooi van Worthington ( of Weir ?) op zat. Misschien gekocht (of gejat). Je kunt dat maar moeilijk een eigen ontwerp noemen.
Ik weet niet of die MAN-B&W motoren alleen licentie-bouw is, of zouden ze daar ook nog wat ontwikkeling doen?

Grt.

Mario
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

I
k zal er later nog een paar meer plaatsen
Ik ben dat mooie glimmend schone carter van die VLCC Mitsubishi nooit vergeten, daar konden we slechts van dromen met die MAN van Ome Cor.
Een 7 cylinder met een slag van 315 cm
Bijlagen
Mitsubishi-ME.jpg
Mitsubishi-ME.jpg (75.98 KiB) 2858 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Mooie Tankers

Bericht door Co »

Beste mede-kombuizers,

Nog even terug komen op de WARMWATERBAK. vraag van Jan Vos op de "ontiegelijk grote oliebakken".

Op de grootste VLCC (230.000 Ton), waar ik op gevaren heb, was geen tankverwarming, alleen spiralen in de beide SLOP tanks.
Dit werd op de hand geregeld. Stoom via de Steam-steam generator.
Ik kan me niet meer herinnneren dat er een OBSERVATIE tank was..... :(
De ATMOSFERISCHE condensor van de lading- en ballast pomp turbines drainde naar een atmosferische drain tank, die weer automatisch geleegd werd naar de CASCADE tank. Dit was de eigenlijke WARMWATERBAK. Lufa sponzen incluis.
Dit was echt wel een grote tank van zo'n 3m x 2m x 2,5m LxBxH.

Stoom stripper (armen en benen) (dus zuiger pomp) werkt als de beste, er is niets beters om de boel echt leeg te krijgen.

Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...


Plaats reactie