Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Dank je Co ! Dat moet idd wel een grote tank zijn, vandaar m'n vraag....waarbij ik eveneens bedacht dat het een min-of-meer gesloten tank moet zijn, anders klotst de tank teveel over de rand :-D ... Dat deed die kleine op pakjesbootjes al vaak genoeg...
Door alle gesprekken of hulpstoom moest ik ineens weer aan die tank denken, zodoende...
Ff een watermonstertje nemen voor een pH-metinkje: gewoon je Erlenmeijertje in het water dopen, rode fenolftaleine erbij, en dan maar zilvernitraat titreren tot het ineens weer blank wordt. (Ja, tóch ??)
...en Lufa-sponzen...idd...in de gekste vormen...ja ! die waren er idd ook ! Al helemaal vergeten.... :roll:
En de belerende vinger én preek van hwtk Faber in gedachten houden: "Altijd in een Erlenmeijer, en nooooooit in een glas: stel je voor dat iemand een slokje neemt...!"
Geen idee wat er dan gebeurt, maar wél altijd een Erlenmeijertje gebruikt :lol:
Hier staat hij nog, bij een bbq op de Zonnekerk, hwtk Faber....
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (141.58 KiB) 2770 keer bekeken
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Harry, heb je misschien een beter plaatje van die typeplaat van die motor ? Gewoon de data ff hier intypen kan natuurlijk ook 8)
Een slag van 3,15m..!!! :shock:
Ik vond de 1,8m van de SW van de Twentsche Ooievaar al veel :o
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

de eigenlijke WARMWATERBAK. Lufa sponzen incluis. Dit was echt wel een grote tank van zo'n 3m x 2m x 2,5m LxBxH.

Hoi Co, alles kits!
Ik heb geen specifieke maten van de waterbak van de " Rezuen van Heusden" en ga dus puur op mijn herinnering af.....maaaar dat waren ook best grote bakken, ik ben genijgd om conservatief te zeggen zeker 2X2X1.5...of misschien wel 2.5X2.5X2 mtr. Ik zeg dit gebaseerd op een hoop gekoekeloer mijner zijds in die bak- en het schoonmaken en opnieuw vullen met lufa sponsen- EN vergelijk dit in gedachten met mijn eigen toenmalige lengte van bijna 2 mtr.Ben nu gekrompen tot net onder de 1.9mtr :lol:

Jan die foto van dat Mitsubishi plaatje is een beetje glitterig en kan ik niet verbeteren, maar omdat jij het bent plaats ik hieronder enkele foto's van de zuigerstang en de reserve voering die al redelijk voor zich spreken( ietsie vertekend i.v.m. aanpassen voor Kombuis).Na de foto met een vergrootglas bestudeerd te hebben kan ik zeggen:
ser.# 3738. Datum Sept 1996. Type 7 UED85 SI. Vermogen 38000 PS. RPM 090. Stroke 3150 mm.
Ik zie zo gauw geen zuiger diam. Wat de slag betreft " ze" noemen dit soort karren niet voor niks " super long stroke" :lol:
Hou je tv kassie maar even op z'n kant :lol: :lol: :mrgreen:
Bijlagen
Mitsubishi-ME1.jpg
Mitsubishi-ME1.jpg (142.7 KiB) 2679 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Tankers

Bericht door v+d »

Hallo, wat een zooitje daar in Japan, kassie op zijn kant?
Mitsubishi-ME1.jpg
Mitsubishi-ME1.jpg (121.32 KiB) 2644 keer bekeken
gewoon het bootje even rechtop zetten :) Voor het plaatje aan stuurboord moet ik eerst weer even knippen dus later. :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Wow, wat een ding. En wát een zuigerstang...!
Naar de foto kijkend en de schaal wat inschatten, is de zuigerdiam toch ook gauw rond de 900-1000mm schat ik zo...
Wát een compressiedruk is dat dan, zeg...! Maar goed dat zo'n zuiger schraapveren heeft, anders ging-ie gewoon op smeerolie aan de gang....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo, wat een zooitje daar in Japan, kassie op zijn kant?
Nou met zoveel tegenwind van Jan zal ik beter mijn best doen, hier zijn nog een paar betere plaatjes van die glimmende kar.Toendertijd zat er een goede kennis van me op als hoofdstoker en zodoende regelde hij de surveys hier.Bij de inspektie van een hoofdmetaal bleek dat de crew de bovenste lagerkap niet los kon krijgen, nou dat zouden "wij" ( dus hij en ik samen) dan die jonge jochies wel even laten zien :roll: . Nou niks hoor, de 2 "zijpoten" aan de lager-kap konden we misschien 2 duim op en neer bewegen met het takel, maar dan liep de handel mooi klem.......dus "iets" was er veranderd sinds de installatie en moest door Mitsubishi worden opgelost. De schepen zijn daarna verkocht en ik ben ze uit het oog verloren.
Bijlagen
Mitsubishi-ME2.jpg
Mitsubishi-ME2.jpg (120.54 KiB) 2561 keer bekeken
Mitsubishi-ME3.jpg
Mitsubishi-ME3.jpg (140.73 KiB) 2561 keer bekeken
Mitsubishi-ME4.jpg
Mitsubishi-ME4.jpg (75.88 KiB) 2561 keer bekeken
Mitsubishi-ME5.jpg
Mitsubishi-ME5.jpg (90.16 KiB) 2561 keer bekeken
Mitsubishi-ME6.jpg
Mitsubishi-ME6.jpg (101.63 KiB) 2561 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Volledigheids halve is hier een plaatje van genoemde tanker de voormalige " Irving Galloway"
Bijlagen
IrvingGalloway.jpg
IrvingGalloway.jpg (99.64 KiB) 2545 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
BenW
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2013 19:57

Re: Mooie Tankers

Bericht door BenW »

Hallo Harry,

De zuigerdiameter van die Mitsubishimotor is 850 mm. Je vindt hem terug in de type aanduiding. Prachtige foto's. Ook het carter zo schoon. De carters van de VTBF en de KEF serie van Burmeister en Wain waren ook zo schoon. Je ging er met een witte overall in en kwam er met een gele uit. Dit in tegenstelling tot die oude MAN-motoren met omkeerspoeling. Wit erin en zwart eruit. MAN patent = ellende zonder end. Dat laatste zal wel niet meer gelden sinds ze overgegaan zijn op langsspoeling na de fusie met B & W.

Groet, Ben
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Tankers

Bericht door Erikdepooter »

Jan schreef:
Wow, wat een ding. En wát een zuigerstang...!
Verrek! Ik dacht dat het een schroefas was! :lol:
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Leslie J.Thompson 1959.

Leslie J Thompson.jpg
Leslie J Thompson.jpg (112.28 KiB) 4058 keer bekeken
Op haar oude dag als Fiona Jane.
Fiona Jane.jpg
Fiona Jane.jpg (163.19 KiB) 4058 keer bekeken
IDNo: 5206958 Year: 1959
Name: LESLIE J.THOMPSON Type: Tanker Flag: GBR DWT: 24700
Country of build: BEL Builder: Cockerill-Ougree Location of yard: Hoboken
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-15
70 FIONA JANE
BU Pusan 25.7.77


Plaats reactie