Mooie Coastertjes

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Harry G. Hogeboom »

laatste kommentaar van Dhr. Harry lees op Innovatie
TOCH denk ik Jacob dat mijn voorbeeld waar je naar verwijst misschien wel meer de uitzondering dan "de regel" aangeeft.We moeten in deze niet vergeten dat de huidige machinerie-en veelal veeeel betrouwbaarder in het bedrijf zijn dan b.v. machines van pak weg 30-40-50 jaar terug. Daar is een scala van factoren en ontwikkelingen voor aan te wijzen ( om nu maar even niet te gaan zig zaggen!) ,die er uiteindelijk toe leiden dat er andere eisen aan het bedienende personeel worden gesteld. Om maar met een heeel eenvoudig voorbeeld af te sluiten.........waar "we" vroegaah naar een lager liepen om de temperatuur op een staafthermometer af te lezen- als ie al niet kapot was!- en dan ook gelijk met de hand voelden als vergelijk en naar de " situatie in zijn geheel" dan keken en/of konklusies trokken. In zo'n situatie lezen we nu de temp af in de Aircon ECR of op de bok op een klokkie en komen zelfs niet in de buurt van dit lager, om dus over andere waarnemingen maar te zwijgen. ECHTER als de alarmering goed is geprogrammeerd dan is dat ook veel minder noodzakelijk.Tref je nu toevallig een situatie waar de " klokkies kijker" niet weet waar het lager staat......tjaaa dan wordt het wat moeilijker.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door v+d »

Ja, daar weet ik nog een prima en actueel voorbeeld van.
Ik loop bij elke pikheet-stop even om de camper heen en voel even aan de velgen, de naven en kijk even onder het ding door.
Een, laten wij zeggen, wat jongere chauffeur van een wat grotere camper met meer toeters en vooral bellen meende te moeten zeggen:
" Opa dat hoeft tegenwoordig niet meer, wij hebben tegenwoordig T.P.M.S." Waarop ik zei: "Wat mag dat dan wel zijn jonge man? "
Het antwoord wist ik al wel maar ik wilde het graag van hem horen. "Dat betekent Tyre Pressure Monitoring System" "Goed zo jongen weet je ook wat het in onze moerstaal betekent? " "Natuurlijk bandentemperatuur en bandendruk bewakingssysteem" "Goed zo jongen, jij spreekt je talen, snap je ook hoe het werkt en laat mij dat eens even zien."
Enfin, hij liet mij de dopjes ,die op zijn ventielen geschroefd, zien en legde uit dat daar een druk- en temperatuurmeetsonde in zit die een signaal geeft aan de uitlees- en bewakingseenheid in de cabine.
Ja dat zit er bij mijn camper ook op. Het werd een beetje een zot gesprek toen ik hem vertelde dat wat mij betreft de druk wel betrouwbaar gemeten werd maar over de temperatuurmeting had en heb ik toch wel ernstige twijfels en daarom controleer ik de temperatuur van de loopvlakken en lagers met de hand.
Mijn idee dat de temperatuurmeting plaats vond aan het uiterste einde van het (stalen) ventiel dat ook nog door de rijwind gekoeld wordt kon zijn goedkeuring niet wegdragen. Ik vertelde hem dat een warm aanvoelend loopvlak toch wel 40 graden moest zijn, dat hoorde hij verbaas aan, zijn banden werden nooit warmer dan 25 tot 30 graden en dat bij een overbeladen camper met een gemiddelde snelheid op de tolweg van 110 km/uur.
Soms moet je dromen niet verstoren :wink:
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jacob Bothof »

Tja Harry
" Klokkies kijkers en niet weten waar het lager zit"
Ik kan mij nog goed herinneren, dat als je nieuw aan boord kwam en zeker als 7de massinissie de
opdracht kreeg van de HWTK en/of de second om eerst schema's van leidingsystemen en diverse
belangrijke onderdelen op papier te zetten zodat je wist dat als er iets fout ging waar alles te
vinden was. :wink: M.a.w. : Overall aan en met je kl...... :mrgreen: onder de plaat, daarna alles netjes uitwerken
en bij je memoriaal voegen en inleveren bij meneer de HWTK. :x
Gaat dat tegenwoordig nog zo of zijn de huidige HBO geschoolde machinisten bang voor vieze handen of hoeft
dat nu niet meer. Alleen maar een knopje indrukken en de hele reutemeteut komt op een schermpje te voorschijn
in de Airco-controlroom.
Groetjes
Jacob
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Harry G. Hogeboom »

bij je memoriaal voegen en inleveren bij meneer de HWTK
Ik zou daar nog meerdere " verhaaaal'n" over kunnen vertellen Jacob.Ik zal het er maar bij laten dat ik in 2015 een Reunie had met o.a. de zelfde Hwtk die in 1965 mijn Memoriaal aftekende op de laatste dag, alsmede de Ouwe. Die hebben dus na 50 jaar dit zelfde Memoriaal wederom afgetekend.
Ik denk zomaar dat er niet veel kollega's zullen zijn die dit ook kunnen zeggen.
Aaaahwel, ik heb het genoegen gesmaakt om zo over de jaren met veeel jongere gasten te werken, sommige sokkenwassers, maar de meesten wel redelijk bij de les...( ik denk dat de percentages weinig van vroegaah verschillen!)...in voor komende gevallen als onderwerpen als " praktijk periode en leren van een mentor enz. enz." aan de orde kwamen heppik dit Memoriaal wel eens mee genomen en vroeg de persoon in kwestie dan " Laat mij maar eens jouw praktijkjaar boek of een gelijkwaardig document zien"......NIEMAND heeft die uitdaging ooit aanvaard. Idem dito met een sterretje betreffende mijn NU blank gelakte en 100% zelf gemaakte bankschroef.......als er "zo over de jaren" weer eens iemand in de machine fabriek of op een scheepswerf een AL te grote broek aan trok en ik moest luisteren naar een opgewonden verhaal over " those stupid engineers with white hats" ......dan zorgde dit glimmende bankschroefie op de rand van mijn buro wel voor wat praatstof, zo in de trant van: " Waar heppie dat mooie bankschroefie geritseld Hogeboom?"...als ik dan vertelde dat IK dat zelf had gemaakt en OOK nog voor ik 18 was en dat ik heeeel graag " hun bankschroefie" zou willen zien.......dan werd het praatje snel afgebroken en kwamen er in de volgende uurtjes veelal nog een paar van die praatjes makers nadruppen uit de werkplaats " om dat bankschroefie zelf even te zien".NIEMAND heeft me nog ooit "zijn bankschroefie of gelijkwaardig" laten zien.
Al met al ben ik van mening dat het toenmalige onderwijs systeem voor Massinissies op Den Christelijke Nederlandse Langen Omvaart haar merits wel heeft bewezen :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door jdbvos »

Op StS gevonden....
Het zal wel aan de hoek liggen waaronder ze is gefotografeerd, maar op dit plaatje heeft ze belachelijk kleine ankers....
Mooi scheepie....

Zo'n bootje die ik altijd benoem als "twijfelaar".... Dat vereist wat uitleg, want die gradatie is puur persoonlijk...
De schepen begonnen te groeien, werden groter, en 'men' vond het beter, veiliger, en wie weet: socialer, om de hele bemanning achteruit te huisvesten. Dat ging ten koste van de (soms enorme) salon van de ouwe achterop...
Dus werd bedacht dat je die een verdieping hoger zou kunnen plaatsen, en deden de "theehutten" hun intree
Vandaar mijn gradatie "twijfelaar": wáár laten we die ouwe, in al zijn waardigheid
Maar nogmaals: mijn gradatie !
Bijlagen
Zeevaart te Bristol 3_Sept_64.jpg
Zeevaart te Bristol 3_Sept_64.jpg (110.05 KiB) 5544 keer bekeken
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Eros 1957.

Eros-1.jpg
Eros-1.jpg (177.74 KiB) 5235 keer bekeken
Eros-2.jpg
Eros-2.jpg (201.79 KiB) 5235 keer bekeken
Owner Eros: Hermann B.Beck DEU Hamburg

IDNo: 5106005 Year: 1957
Name: EROS Type: Cargo ship Flag: DEU Tons: 499 DWT: 875
Country of build: DEU Builder: Rancke Location of yard: Neuenfelde
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-9.5
85 EOS - 95 VALEROSO - 96 STAR K. - 98 EVINA
deleted 6.1.12 - existence in doubt
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Expansa 1963.

Expansa.jpg
Expansa.jpg (318.61 KiB) 5056 keer bekeken
HIER staan de gegevens en meer foto's van het schip.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Narwal 1939.

Narwal.jpg
Narwal.jpg (216.63 KiB) 4861 keer bekeken
HIER staan de gegevens en meer foto's van het schip.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Nethergate 1955.

Nethergate.jpg
Nethergate.jpg (88.94 KiB) 4683 keer bekeken
IDNo: 5148986 Year: 1955
Name: HERMANN ELSEN Type: Cargo ship Flag: DEU Tons: 299 DWT: 500
Country of build: DEU Builder: Stader Location of yard: Stade
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-9
[1965 Lg 50.0/44.4m, 424gt/600dw] - 67 UNITAS H. - 75 NETHERGATE - 76 MORTIC - 79 CHRISTINA MARIA - 84 CELTIC CLIPPER - 87 LLANISHEN
explosion & fire 50.32N/1.38W 12.8.89 & BU Milford Haven 28.9.89
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door jdbvos »

een paar mooie kustertjes, vastgelegd (op de gevoelige plaat !) in/nabij Hull, gevonden op StS….
Bijlagen
Duet 24-09-1985 Arriving River Hull.jpg
Duet 24-09-1985 Arriving River Hull.jpg (101.27 KiB) 4398 keer bekeken
John-V aank Hull 27 sept 1985.jpg
John-V aank Hull 27 sept 1985.jpg (92.03 KiB) 4398 keer bekeken
Tyche 13-04-1985 Outward bound, passing Corporation Pier, Hull.jpg
Tyche 13-04-1985 Outward bound, passing Corporation Pier, Hull.jpg (86.78 KiB) 4398 keer bekeken
Oost, west...ook best


Plaats reactie