Donker water

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Donker water

Bericht door Harry G. Hogeboom »

tot ergernis van volwassenen kan ik namelijk mijn oren spitsen en ze ook nog op de wind zetten.
Da's toch ook een goed Nederlandse uitdrukking Jan......." met gespitste oren luisteren" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Donker water

Bericht door jdbvos »

:lol: :lol:
..zo werd de Engels uitdrukking "lend me ye're ear" door Vincent v Gogh iets te letterlijk opgevat
Oost, west...ook best
Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: Donker water

Bericht door Lupo »

..zo werd de Engels uitdrukking "lend me ye're ear" door Vincent v Gogh iets te letterlijk opgevat
With a Little Help from My Friends. Eerste couplet "Sergeant Pepper's"
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Donker water

Bericht door Erikdepooter »

En ás tie dan terug is, onze Theo, dan verrast ie ons weer met een geweldig stuk proza!
Bedankt.
En dat ik nooit heb geluisterd naar de Sirenes, die me met hun hoge gezang op de rotsen hebben laten lopen.
In mijn geval gewoon geluk, twee radars en dank zij kapieins die genoeg verantwoordelijkhedisgevoel kenden!

Nog even over die meneer Smith. Zijn laatste reis. In die tijd afscheid nemen met de mededeling dat hij met zo'n geweldig nieuw schip uren / dagen te laat in NY aan kwam? No way! Want dan was er nooit iets gebeurd en had iedereen zich alleen nog die delay herinnerd.
En heel eerlijk: refractie op een spiegelgladde zee verwart ons allemaal wel een beetje.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Donker water

Bericht door Martinus »

Een dergelijk unheimisch gevoel kreeg ik enige tijd geleden ook plotseling, zonder dat ik ook maar bij benadering kon omschrijven wat dat precies was. Dan moet je iets doen en mijn sterkste impuls was: stoppen. Ga liggen drijven. Doe een poosje helemaal niets meer. Dat heb ik dus gedaan en dat was een van de redenen van mijn plotselinge verdwijnen van dit forum. Ik manoeuvreer intussen weer heel voorzichtig verder, maar of ik binnen afzienbare tijd weer volle kracht ga draaien, staat nog te bezien. Dat hoeft ook eigenlijk niet zo nodig. Veel nadenken, genieten van het mooie weer en de heel kleine dingen in het leven is een stuk belangrijker. Mijn interesse in alles wat met scheepvaart te maken heeft, blijft onveranderd groot. Er zijn bijzonder interessante ontwikkelingen gaande die de aandacht verdienen van een ieder die dit mooie vak ooit heeft beoefend. Blijven hangen in het verleden is nooit goed. Zo nu en dan even stilstaan bij het verleden wél. Zo is het aanstaande zaterdag 14 april precies 106 jaar geleden dat de Titanic net voor middernacht volle kracht op die ijsberg knalde en goed twee uur later zonk. Of Smith dat zesde zintuig ooit heeft bezeten, weten we niet. Zeker is dat hij er die avond niet naar heeft geluisterd. Had hij dat wel gedaan, dan was ook hij gestopt en was blijven drijven tot het weer licht werd. Dat is soms het enige en vaak ook het beste wat je kunt doen.
Ik heb dit stuk van Theo gisteren nog eens doorgelezen en ik ben er van onder de indruk. Deze man beschikte over meer dan middelmatige kwaliteiten. Hoe hij dat onheilspellende voorgevoel kreeg maar het niet kon plaatsen... . Wel was het sterk genoeg om er de conclusie aan te verbinden om te gaan 'drijven'.


Plaats reactie