Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
forte
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mar 2010 10:18

Re: Innovatie

Bericht door forte »

Enige weken geleden presenteerde Rolls Royce haar nieuw Autocrossing systeem: https://www.marinelog.com/index.php?opt ... Itemid=257

Nu presenteert Wartsila haar Autodocking systeem: https://www.wartsila.com/media/news/26- ... la-2169290

Alhoewel het hier vandaan nog een lange weg is naar autonome schepen is het toch weer een klein stukje automatisering wat dit iets dichterbij haalt. Alhoewel technisch interessant is het ( voor mij in ieder geval) nog steeds de vraag hoe een dergelijke investering zich terugbetaald.

Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Innovatie

Bericht door Wim Plukker »

Het 3e artikel uit “SWZ Maritime” aangaande autonome schepen stond in het maart nummer. Ik had beloofd ook daar nog een samenvatting van te schrijven en die leest u hieronder.

Het begint met de beschrijving dat technologische ontwikkelingen bij aanvang, vooral door de pers, te enthousiast ontvangen en beschreven worden. Details die vanuit een technologisch standpunt niet belangrijk lijken, maken vaak het verschil uit tussen falen en succes. In dit geval gaan de techneuten veel te makkelijk voorbij aan de dagelijkse werkzaamheden die de bemanning van een hedendaags schip uitvoert. Dus met Jos: “Hij die nooit gevaren heeft, weet niet hoe een zeeman leeft”.
Het autonome schip zal een artificiële bemanning (alle intelligente systemen ab) nodig hebben die in staat moet zijn om de volledige reis uit te voeren en bv te communiceren met walorganisaties of andere schepen en deze techniek is nog lang niet volwassen. Buiten dat is een ervaren navigator nog steeds superieur als de zaak uit de hand loopt en er onverwachte dingen gebeuren en daarop geanticipeerd moet worden. Andere zaken zoals administratie lijken nog wel het minst in de weg te staan. In dat opzicht is het vreemd dat er vandaag de dag nog zoveel regels zijn over wat handmatig moet worden gelogd.

Het gaat uiteindelijk om de voordelen:
• Verhogen robotschepen de veiligheid? Antwoord: Nee.
Een professionele bemanning maakt minder fouten als ze goed ontworpen systemen tot hun beschikking hebben.
Ze getraind zijn op het juiste niveau maar vooral op het onverwachte.
Als ze niet structureel onderhevig zijn aan fatigue
• Zijn de bemanningskosten van onbemande schepen lager? Antwoord: Dat ligt eraan.
Voor de huidige typen schepen is het antwoord zelfs “Nee”
De kosten worden enkel naar de wal verplaatst en teniet gedaan en vervolgens fors overschreden door de automatisering en verbindingen.
Wel is er een markt voor kleine, onbemande schepen in inspectie dienst en voor militair gebruik.
• Wanneer zullen we onbemande SOLAS schepen zien? Antwoord: Niet in de nabije toekomst.
Is een onbemand schip nog een SOLAS schip? Volgens de huidige wetgeving niet. De huidige schepen en scheepssystemen zijn ontworpen vanuit safe manning aan boord die problemen kunnen voorkomen en een 2e plan kunnen uitvoeren. De grootste horde is dan wel de wetgeving. Niet alleen in het geval van calamiteiten en ongelukken maar wat bv te denken van een calamiteit op een ander (bemand) schip in de nabijheid van het onbemande?
• Wanneer zullen we robot schepen zien? Dat hangt ervan af.
Als men hiermee bedoeld: onbeheerde, autonome schepen tussen bemande zou het antwoord zijn: Niet in de nabije toekomst. Aan de andere kant zijn er al onbemande schepen werkzaam in takken van de scheepvaart (inspectie, bewaking en survey) onder strikte omstandigheden. Veelal kleinere schepen waarvan een eventueel verlies te behappen is. Militair gebruik ligt dan ook voor de hand:
https://www.youtube.com/watch?v=ydMtnZNqDGw

Voor de huidige generatie zeevarenden zullen al deze ontwikkelingen geen gevaar vormen, sterker nog, door het vele onderzoek zullen er juist systemen op de markt komen die hun werk vereenvoudigen. In veel gevallen zijn slecht ontworpen systemen en te hoge werkdruk de veroorzakers van de fouten die bemanningen maken dus de schuld ligt feitelijk bij degene die die systemen heeft gekozen en de werkdruk. Verder zal hulp en analyse op afstand steeds vaker gemeengoed worden. Fabrikanten en onderzoekers zouden zich veel meer moeten bezighouden met wat het werkelijk inhoud om een zeeman te zijn als ze serieus vooruitgang willen boeken naar het tot stand komen van autonome schepen.

Gezien de eerdere uitspraken van de Maersk directie vond ik dit wel een opzienbarend bericht:
http://www.motorship.com/news101/ships- ... sian-trade
Zij zien dus wel degelijk brood in systemen die oorspronkelijk zijn bedacht en ontworpen voor autonome schepen maar hier worden toegepast op bemande.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
forte
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mar 2010 10:18

Re: Innovatie

Bericht door forte »

Het valt me op dat in bovenstaande samenvatting dat er conclusies worden getrokken zonder dat er een praktijk vergelijk gemaakt wordt met een autonoom varend schip.
Vooral de uitspraken over het veiliger varen met een bemanning t.o.v autonoom schip lijken me nogal voorbarig zolang we dit niet in de praktijk hebben kunnen vergelijken. Het is toch nog steeds zo dat een aanzienlijk aandeel van de fouten gemaakt aan boord voortkomen uit menselijk falen. Dat hier o.a. vaak fatigue en\of beperkte kennis de root cause is mag algemeen bekend zijn. Helaas hebben we hier de afgelopen 30 jaar geen verandering in kunnen brengen en het lijkt me utopisch dat dit nu wegens concurrentie met mogelijke autonome schepen opeens zou verbeteren.

Het zou me niet verbazen dat een groot deel van de aangehaalde argumenten ook gebruikt werden toen de eerste automatische containerterminals in bedrijf kwamen in de jaren '90.

Overigens denk ik zelf ook dat volledig autonome schepen binnen de bestaande transport stromen nog heel wat jaartjes op zich zal laten wachten. Dit wegens de simpele reden dat een bemanning van 15 personen uit lage lonen landen de komende jaren nog steeds goedkoper is dan de gigantische automatisering die nodig is om een schip "alleen" te laten varen.
Maar nieuwe goederen stromen die van scratch ontwikkeld worden kunnen weleens eerder in de gelegenheid zijn om geheel autonoom op te starten.

De mogelijkheden die we nu en in de nabije toekomst al hebben zullen er zeker toe bijdragen dat een kombinatie van menselijk kontrole samen met artificial intelligence binnen enkele jaren toe gaat nemen. Maar dan juist als hulpmiddel om bijvoorbeeld fatigue tegen te gaan waarbij in periodes het schip zelfstandig vaart en de bemanning rust, maar bij kalamiteiten binnen korte tijd beschikbaar kan zijn.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Innovatie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

in periodes het schip zelfstandig vaart en de bemanning rust, maar bij kalamiteiten binnen korte tijd beschikbaar kan zijn.
DUS...????.....het " volledig autonoom" varende schip moet dan beslissen " dat er een kalamiteit" aan zit te komen......EN besluiten om de " rustende bemanning" te alarmeren EN voldoende tijd te geven " om de aankomende kalamiteit af te wenden" :roll:
We "salluh wel sien" sprak de blinde........ik heb heeel vroegaah in de vorige eeuw ooit als jochie nog geleerd om Schotse ketels met kolen te stoken.........wie weet maak ik "het" nog mee.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door jdbvos »

Daar moet je niet raar van opkijken, Harry. Zoals Theo al oreerde houd je de vooruitgang niet tegen. En waarom zou je ? Tenslotte is die automatisering in (bijv Bailey-board)-, en na ww2 mede door ons steeds verder gegaan. Wij hebben daar op enthousiaste wijze enorm in meegedacht, voorstellen gedaan over hoe het nóg beter kon, uitgetest, rapporten geschreven, enz.... Soms tot afgrijzen van de oudere garde "Moet dat nou...dat kan ik beter op de hand !"
En pas bij de digitalisering ging 'de na-oorlogse wtk' ineens met z'n hakkuh-in-ut-zand (ikzelf ben nog nét een 'hybride' vanwege m'n vroeg belangstelling voor computers), omdat (denk ik) de wtk het toen niet meer mechanisch genoeg was...
En de jongere wtk's gingen juist dáár weer in mee, en snapten dat "op de hand" niet meer. ff met de blaren op de handen een zelfgemaakt trekdiagrammetje maken is door hen vervangen met 1 klik op de pc ! En dan niet eens een 'bij benadering 180' verdraaid, maar precies 180' verdraaid....
Het gaat komen mannen. Vliegtuigen stijgen op en landen volkomen automatisch op moderne vliegvelden: de piloot zit alleen maar op z'n vast opgestelde pc's te kijken of die computer het goed doet. Die piloot vliegt al jaren "by wire", dus hoeft echt niet meer een vliegtuig op armkracht de lucht in te trekken, of de bocht door te dwingen.... en de boordwtk bestaat al jaaaaren niet meer...
De aviatische electronische 3-dimensionale handelingen van nu zijn héél wat complexer dan het slechts benodigde 2-dimensionale van een schip....

De vraag is dus niet "wanneer", maar eerder "waarom nog steeds niet". Alleen blijft nét zoals in de luchtvaart nog heel lang iemand in een stoel blijven loeren of die computer het wel goed doet. Maar of dat een stuurman of een wtk zal zijn ???? Eerder de revival van de sparks, ofwel de electronica-man (want in mien tiet heb ik de sparks ook vaak gevraagd een blik te werpen in eoa niet meer werkend electronica-gevalletje uit de mk)
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Innovatie

Bericht door v+d »

Ga eens in een niet eens zo moderne voedingsmiddelenfabriek kijken, die lieten wij toen ik 60 was, dus16 jaar geleden al helemaal automatisch draaien. Thuis had een technische man (plc-kenner) de telefoon wacht, bij problemen stopte het bedrijf automatisch.
Prachtig om aan mee te kunnen werken, oude knakkers zo als ik hadden ze nodig omdat wij nu eenmaal goed kunnen voorspelen wat er fout kan gaan en wat je dan zou moeten doen :wink:
Met schepen zal het probleem wel blijven hoe je met bar slecht weer om moet gaan en als dan de technische installatie afnokt ...
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door jdbvos »

Precies...
...een mannetje in de stoel.....meneer Justin Case, voor het "wat als...''-verhaal....

Als ze dit hier al kunnen maken, zie je dat terugvaren alleen maar omkeren is....als dat wil, tenminste....

...het is gewoon onmogelijk dat er iets is dat onmogelijk is.... Zo ! Leg dat taalkundig maar eens uit...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Innovatie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

die lieten wij toen ik 60 was, dus16 jaar geleden
Daar moet je niet raar van opkijken, Harry
wie weet maak ik "het" nog mee.
Ik dacht " bij meselluf"........KOM laat ik eens een steentje in die doodrustige vijver gooien met een klein plonsje en dan eens kijken wie-wat waar er op wordt gereageerd??? :lol: De beide hierboven genoemde Jan'n stonden vrij hoog op de hitparade EN warempel...... :roll:
Geeen zorgen voor de dag van morgen waarde kollega's, ik ben redelijk op de hoogte " van de ontwikkelingen" EN heb met veel genoegen de " met kolen gestookte Schotse ketels" achter me gelaten in het schroefwater van een leven met bootjes en verder " wie weet maak ik "het" nog mee" :mrgreen:
Ik ga NU de drainplug in de kiel van m'n laatste bootje draaien...." op dat ie morgen bij het te water gaan niet zinkt" :roll: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door jdbvos »

Mocht het misgaan: NIET de Duitse kustwacht oproepen !
Oost, west...ook best
Cbalk
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jul 2013 23:10

Re: Innovatie

Bericht door Cbalk »

Men gaat bij al die innovaties aan een heel belangrijk onderdeel voorbij:
Alle "arbeid door mensen " welke vervangen wordt door machines gaat ten kosten van de werkgelegenheid
als men dat TE VER doordrijft is er geen "arbeid door mensen" meer nodig, oftewel de mensen hebben geen inkomen meer
ECHTER er is een belangrijk punt: als we alles wat we produceren en vervoeren geautomatiseerd laten uitvoeren, voor wie doen we het ?, als de mensen geen arbeid / inkomen meer hebben valt er weinig te consumeren
Als een gemiddeld schip 12 opvarende heeft, en deze vervangen worden door 2 computernerts op afstand........
zijn het 10 mensen uit over het algemeen minder ontwikkelde landen, die zonder werk en inkomen, mensen die we, zeker op termijn, nodig hebben om onze troep aan te slijten
Ik weet wel, de vooruitgang is niet tegen te houden, maar je kunt ook overdrijven !!
Dit is natuurlijk allemaal kort door de bocht, maar toch........


Plaats reactie