Woudsend, tussen de meren.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Soms doe ik een T-hemd aan dat een beetje mijn gemoedstoestand weergeeft en dat helpt :wink:
Verder gaat alles goed hoor.
DSC07343vrijheid.JPG
DSC07343vrijheid.JPG (42.47 KiB) 6567 keer bekeken

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Om de vrijheid te vieren trokken wij naar Woudsend waar ook sleepbootdagen waren. In Woudsend was het erg druk, te druk voor onze wat rommelige gedachten, dus trokken we naar Stavoren.
Dat is altijd een mooi vaartochtje over het Heegermeer en de Fluessen, vooral met het prachtige mooie weer van dat moment.
We kunnen de Karakorum dan mooi op topsnelheid varen en alles even stevig aan de tand voelen zonder anderen lastig te vallen.
Het was druk met moderne zeilschepen maar er waren ook prachtige traditionele schepen te zien.
Tijdens pikheet op het Konijneneiland trachtte iemand ons een Marrekrite-vlaggetje te slijten, helaas we hadden er al een per post gekregen omdat ik sponsor ben van Marrekrite. Die organisatie verricht en massa werk in het belang van de watersport.
De man heeft nog wat van onze vragen beantwoord maar maakte kennelijk geen indruk op Marieke, daar kom ik later nog op terug.
In Stavoren kon je op deze dag wel een kanon afschieten, terrassen waren goed bezet maar verder was het er rustig(daar kwamen we voor).
Door de sluis ging slechts modern blik en plastic en erg veel bijzonders was daar niet bij helaas.
Waar in Zutphen de vlag niet op de toren kan wegens gevaar voor omlaag-storten van de vlaggenman, daar is een zeer serieuze discussie over gevoerd, liggen ze in Stavoren er niet wakker van, de Nederlandse driekleur wappert fier van de toren.
Zelf heb ik de Friese vlag op het hek van ons vletje gehangen, ja ik weet dat dat niet hoort :wink:
In Stavoren in bij de oude haven is een kunstwerk opgebouwd, het ziet eruit als afbraak maar het is nog onder constructie dus we wachten nog even met foto's ervan.
De jachthaven heeft er een paar prachtige ligplaatsen bij voor niet te lange bootjes, wij lagen dus eerste klas aan het eiland vlak bij het toiletgebouw.
Zelfs in de avond na 20.00 uur was het erg rustig in Stavoren. Zondag voeren wij terug naar Woudsend om bij de sleepboten te kijken dus dat komt nog.
DSC07303naar starum.JPG
DSC07303naar starum.JPG (84.63 KiB) 6559 keer bekeken
DSC07306naar starum.JPG
DSC07306naar starum.JPG (77.5 KiB) 6559 keer bekeken
DSC07307naar starum.JPG
DSC07307naar starum.JPG (70.78 KiB) 6559 keer bekeken
DSC07308naar starum.JPG
DSC07308naar starum.JPG (84.1 KiB) 6559 keer bekeken
DSC07309naar starum.JPG
DSC07309naar starum.JPG (106.96 KiB) 6559 keer bekeken
DSC07312naar starum.JPG
DSC07312naar starum.JPG (64.69 KiB) 6559 keer bekeken
DSC07313naar starum.JPG
DSC07313naar starum.JPG (57.29 KiB) 6559 keer bekeken
DSC07320naar starum.JPG
DSC07320naar starum.JPG (50.69 KiB) 6559 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

In Stavoren is de havenmeester er al vroeg bij om enkele schippers die gisteren niet thuis waren alsnog te laten betalen.
Dat gaat soms niet zonder bezwaar van de schippers maar voor niets gaat de zon op.
De brug bij Warns draait zodra wij in zicht van de camera's komen, het kan zijn dat de schipper, die voor ons vaart, de marifoon gebruikt heeft om een opening te vragen. Wel makkelijk een opening vragen per marifoon, dat scheelt een hoop gehannes om bij de meldknop te komen.
Tegenwoordig moet je voor de marifoongebruik weer betalen terwijl het toch handiger is als de aai-telefoon, althans dat vind ik.
We houden pikheet ergens aan een steiger voor grote recreatieschepen in de kom van een eiland, er is verder geen geschikte plaats en we willen slechts even koffie drinken. Het eiland heeft een uitbundig vogelleven, wij horen karekieten, rietzangers en gorzen terwijl er ook nog een koppel tafeleenden aan het duiken is.
Even later duikt de vriendelijke man van de Marrekrite weer op met zijn vlaggetjes, hij herkent ons en we maken een praatje over het weer, overwinteren met de camper, schepen en Friesland. Dan merkt hij op dat het niet de bedoeling is dat wij hier blijven liggen omdat wij maar een klein bootje hebben. Marieke kijkt eens naar mij en ik beloof dat wij vertrekken zodra een groot schip in zicht komt met de bedoeling hier te gaan liggen.
Bij vertrek ontstaat er enige verwarring omdat Marieke de man kennelijk niet herkend heeft. Hij zegt: "Mevrouw, ik heb u gisteren nog gesproken!"
Ze verschiet een beetje en is er verlegen mee, ik vind het niet zo'n probleem al die oude kerels lijken op elkaar :wink:
Onderweg naar Woudsend begint het pas op de Fluessen lekker druk te worden en in Woudsend is het erg druk zelfs met verkeersregelaars.
Sleepboot Harm ligt te koop, de huidplaten zien er uit als die van de goeie oude Koningswaard toen wij uit Turku terug kwamen.
Ik vrees dat als je de roest er af bikt er maar weinig plaat overblijft.
Altijd gezellig de sleepbootdagen in Woudsend.
DSC07326terug naar woudsend.JPG
DSC07326terug naar woudsend.JPG (71.41 KiB) 6367 keer bekeken
DSC07328terug naar woudsend.JPG
DSC07328terug naar woudsend.JPG (68.44 KiB) 6367 keer bekeken
DSC07329terug naar woudsend.JPG
DSC07329terug naar woudsend.JPG (80.34 KiB) 6367 keer bekeken
DSC07331terug naar woudsend.JPG
DSC07331terug naar woudsend.JPG (82.24 KiB) 6367 keer bekeken
DSC07335terug naar woudsend.JPG
DSC07335terug naar woudsend.JPG (121.3 KiB) 6367 keer bekeken
DSC07338terug naar woudsend.JPG
DSC07338terug naar woudsend.JPG (137.12 KiB) 6367 keer bekeken
DSC07339terug naar woudsend.JPG
DSC07339terug naar woudsend.JPG (81.49 KiB) 6367 keer bekeken
DSC07340terug naar woudsend.JPG
DSC07340terug naar woudsend.JPG (71.28 KiB) 6367 keer bekeken
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door gerard tenerife »

v+d schreef:
doe ik een T-hemd aan dat een beetje mijn gemoedstoestand weergeeft en dat helpt
Ik weet hoe je je voelt Jan, gedurende mijn tijd als kettingboer viel het niet altijd mee om kalm en aardig te blijven, ik gebruikte stropdassen en sokken om me uit te leven, dat was de eenigste mogelijkheid, je moest altijd tip top gekleed zijn als je bij klanten kwam. Ik heb nu nog sokken met : "I am realy pissed of today "en "de klant is koning met een uitgestioken tong" enz
veel plezier daar in Friesland, het ziet er goed uit.
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Altijd gezellig de sleepbootdagen in Woudsend.
Dank zij Jan en de foto's van Marieke maak ik altijd weer een gratis klein rondje door " my old stomping grounds from days long gone by" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door jdbvos »

die slb Kornelis, op plaatje 7335 is van m'n neef van dat sleepbootbedrijf/ouwe (Industrie-)motoren enzoot)….zie je straks bij het skûtsjesilen ook wel weer....
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (67.99 KiB) 6309 keer bekeken
Dat is z'n "woonboot" bij vaarevenementen... Z'n kroost trekt meestal de aandacht met de ouwere meuk...
Als die er lag, lag de Bonny (die van het aandrukken van een dieselmotor) er ook, en ook z'n opdrukker Tarzan (met de motor van de ouwe reddingboot Hilda uit Lemmer er in) ook, daar ergens....
Herkenbaar aan z'n vlag zw/rd/zw met zwarte letters KK er in


Die Tarzan heeft ongetwijfeld het snelheidsrecord voor opdrukkers: hij is geklokt met ca 80 km/h !!!
….Op een dieplader, dat dan weer wél..... :lol:

Ik zie op een andere foto de "Amsterdammer" Wieringen ook liggen; het voormalige meetbootje van Prov.Waterstaat, dat altijd de Hielper ingang kwam peilen voordat de baggermolen kwam.... Vroeger, 'in funktie' een regelmatige bezoeker in Hindeloopen. Nu geregistreerd in Sloten, askmenievergis…. Tsonge, wat was ik verliefd op dat bootje.....Bijna net zoveel als op dat prachtige klippertje van Rijkswaterstaat dat ik op het IJsselmeer vaak tegenkwam... M'n eerste bootjes-verliefdheden. Alhoewel....m'n eigen kleine Scherenkruiser (7m lang, 1,45m breed en 1,5 m diep) was ook een grote liefde.... Ik heb nog ergens een foto die ik er van nam vanaf reddingboot Arthur terwijl m'n jongere broer (rip) mijn boot samen met een neef zeilde: beide schepen onderweg naar het skûtsjesilen bij Staveren…. Zal die foto eens opzoeken, want speciaal voor die foto zeilde hij de kiel effe boven water....
Gevonden! Alleen weet ik nu weer dat op het moment in afdrukte, de wind wat wegviel en de kiel nét weer terugzakte..
Maar schééf dat die boot kon ! De snelheid is wel meteen weg, maar het maakte destijds veel indruk op de meissies :-D
Zó de haven binnenzeilen, vlak voor de sluis over stuurboord draaien, en afmeren aan de "Korte brêge", de brede , korte houten steiger in het midden van de haven... Ja, dan had je de aandacht wel ! 8)
Img3.jpg
Img3.jpg (112.78 KiB) 6297 keer bekeken
Hier die Bonny zoals ik hem voor hem heb getekend....die vlag wel in de mast, maar niet zozeer herkenbaar....
Bijlagen
Bonny.jpg
Bonny.jpg (214.39 KiB) 6309 keer bekeken
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Mooie tekening Jan, kan het zijn dat ik een foto of filmpje gezien heb van dit gebeuren?
Het gesleepte schip ging naar de sloop als ik mij niet vergis.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door jdbvos »

Ja dat klopt, Jan....errugunz hier op't Forum had ik die link's gezet, geloof ik....
En die Ursus2 ligt nog steeds bij m'n neef in de haven: wachten op een koper, geloof ik...
Als er niemand komt, gaat ie alsnog 'door de schaar'....
'k Mot nodig weer eens bij um langs.... Meestal ff op de moto, maar die staat met een kapotte Hallgever (standsensor van de krukas tbv ontstekings en brandstofinjectie), en da's ff een klus.... :roll:
Afijn, jullie kennen het wel: gepensioneerd, en druk-druk-druk...!
Maar da's met hem net zo, hoewel hij nog lange niet gepensioneerd is ! (is minstens 4 jaar jonger dan ik !). Maar afgspreken met hem heeft vaak geen zin... "Ben je thuis ?".."Ja, nu wel...".....afijn ik op weg en kom een klein uurtje later aan, ligt neef in de sluis van Harlingen onderweg naar Ameland, want "...er kwam een tulluvoontje…"
In de winter het zelfde verhaal: heb je afgesproken en je rijdt via de binnenweggetjes door Franeker, sta je stil bij een geopende brug omdat neef zo nodig erdoor mot om ijs te breken in het Van Harinxsmakanaal….
Ja, als er een 11stedentocht dreigt, dan heptie 's winters wel ff....
:lol: :lol: :lol:

Ik heb die motoren nog ff op goegeldraaif gezet... Die Tarzan met die motor van de Hilda was in de winter, samen met een collega van me/ons, dus de regulateur gaat nog wat traag... Geluidje, meneertje ! Moet ook wel, want hij lag in een onverlicht boothuis...
Kijkt/luistert hier
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Mooi hoor, die man met dat tornijzer dat zijn van die kunstjes die ook wel eens fout gaan.
Ik heb al eens een tornijzer een mooie afstand zien afleggen en een deuk in een schakelkast zien slaan. Maar ja zo blijft het spannend :(
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door jdbvos »

Verroest Jan, ik zit net nog een keertje je prachtige foto's te bekijken, en zie ineens dat je dat opdrukkertje van m'n neef al pontificaal op de gevoelige plaat hebt vastgelegd....
Hier ligt z'n Tarzan, met z'n logo op de schoorsteen, en de naam op de schandplank....

Da's een beetje een omstreden benaming, maar mijn hele familie noemde dat zo....en ik weet dus niet beter. Maar het benodigde altijd uitleg...:
De scheepsnaam moet (aan beide zijden) te lezen zijn, en op de zeilvaart deed men dat heel vroeger op het hakbord, maar doorgaans op het settelboord, een houten verhoging op het potdeksel om de (boeg)golf bij op de wind hangen uit het gangboord te houden.... Op de motorschepen werd dat in het midden bovenop de roef geplaatst.
Zowel schandplank als settelboord waren los geplaatst: het settelboord mbv wat strips, en de schandplank in - zeg maar- houders als een stemvork...
Het heette schandplank omdat het de bedoeling was dat wanneer het schip zonk (op grotere wateren zoals de Zuiderzee, meren en rivieren) zo'n schandplank loskwam en bleef drijven tot hij ergens aanspoelde, 'men' wist dan dat het schip (tot haar schande) gezonken was....
effe gegoegeld, onder de Tarzan...
Het werd later eveneens verplicht de naam van de schipper/eigenaar op de plank te vermelden, dus dat vereiste enige artistieke aanpassing, zoals op dat fotootje te zien is... :-D
Mijn Friese familie (85% binnenvaart) noemde dat settelboord altijd "tsjettelboard" in het Fries...en ik dacht als jochie dus heel lang dat het iets met ketels te maken had.... :roll:
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (91.81 KiB) 5408 keer bekeken
schandplank.jpg
schandplank.jpg (14.09 KiB) 5408 keer bekeken
settelboord.jpg
settelboord.jpg (55.83 KiB) 5408 keer bekeken
Oost, west...ook best


Plaats reactie