Scheepsschilderijen
Re: Scheepsschilderijen
Iedereen die het wel eens geprobeerd heeft, weet hoe moeilijk het weergeven van water is....
Op Instagram zag ik een (ik dacht Russische) dame die daarmee bezig is/was....
Het gaat eigenlijk niet over schepen....maar wél over de zee.... en ik ben diep onder de indruk....
Oordeelt zelf:
Op Instagram zag ik een (ik dacht Russische) dame die daarmee bezig is/was....
Het gaat eigenlijk niet over schepen....maar wél over de zee.... en ik ben diep onder de indruk....
Oordeelt zelf:
- Bijlagen
-
- Water schilderen.jpg (123.11 KiB) 5812 keer bekeken
Oost, west...ook best
Re: Scheepsschilderijen
@Jan toen ik je schildering van het 'wrak de vroegere Admiraal Nelson van 1949' zag,
moest ik direct aan het wrak van de ITHACA denken.
Het wrak ligt ongeveer 10 NM ten oosten van Churchill, Manitoba, Canada aan de Hudsonbaai.
Bijgaande afbeeldingen 'geleend' van het www.
moest ik direct aan het wrak van de ITHACA denken.
Het wrak ligt ongeveer 10 NM ten oosten van Churchill, Manitoba, Canada aan de Hudsonbaai.
Bijgaande afbeeldingen 'geleend' van het www.
Grtn @Allen
Re: Scheepsschilderijen
De water-schilderes ook (weer) gevonden...:
https://www.instagram.com/andreea_ionela_berindei/
https://www.instagram.com/andreea_ionela_berindei/
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Zulk soort taferelen zijn nu niet meer te zien, of het zou moeten zijn in Sunda Kelapa, de oude haven van Jakarta (Tanjung Priok), waar nog Boeginese prauwen (Pinisi's) met de hand geladen worden . De moderne manier van vervoer van stukgoed is dat dat in de fabriek in een container wordt geladen om dan via grote containerschepen hier naar toe te komen.
Deze Speelman voer v.v. op de lijn Batavia (nu Jakarta) - Singkawang - Pontianak - Bandjarmasin (havens aan de kust van West Borneo, nu Kalimantan).
Het schip is op 2 maart 1942 door de Marine in Soerabaja (Tandjong Perak) tot zinken gebracht om te voorkomen dat het in handen van de Japanners zou vallen, maar is begin 1945 gelicht, waarna het hersteld werd en als Hakko Maru in de vaart kwam. Op 7 mei 1945 werd het schip door Amerikaanse bommenwerpers in Straat Makassar tot zinken gebracht.
groeten
Evert Sikkema
Re: Scheepsschilderijen
En zoals van een KPM-er verwacht werd: Bakboord voor de kant. Ook in Tandjong Perak (Soerabaja).
Aait vedan
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Jan, waarom meerden de KPM schepen af over bakboord? Of had dat met een links- of rechtsdraaiende schroef te maken?
groeten
Evert Sikkema
groeten
Evert Sikkema
Re: Scheepsschilderijen
Hallo Evert,
Dat zou best kunnen zijn en moeilijk te beoordelen door een oud-massinis. Die KPM-ers kwamen overal en dus was er bijna nooit een loods beschikbaar. Dan is gebruik maken van rechtsdraaiende schroef dus voor de hand liggend. Kapiteins van de KPM waren trouwens meestal zeer goed in het voor de kant brengen.
In Tg Priok lagen de schepen "klaar voor vertrek" dus met de steven naar zee gericht. In het midden van de eerste haven, de KPM haven, lagen een paar boeien waar gebruik gemaakt kon worden bij het draaien. Meestal werd echter een anker gebruikt. Een helemaal achterin het havenbassin lagen de veeschepen want daar lag ook de veekraal.
In Tj Perak lagen de schepen met de steven naar binnen afgemeerd. Bij vertrek moest er dus gedraaid worden. Een bekende manoeuvre was dan de "Soerabaja"-tros. Voor vertrek een tros naar achteren brengen en vastzetten ter hoogte van de achtermast, op het spring langzaam vooruit en dan de tros hieuwen.
Ik kan me herinneren dat bij aankomst er altijd een uitgebreid vlagvertoon was bij aankomst en vertrek in Tj Priok. Daar lag in de buitenhaven een door Nederland geschonken LCT met een kattenrug op de boeien. Dus met de vlag netjes groeten zoals gebruikelijk bij het passeren van een oorlogschip. Ik weet ook nog dat er sommige kapiteins waren die daar moeite mee hadden.
Mij is ook verteld dat een eerste stuurman het eens in zijn hoofd haalde om, liggende in Tj Priok, niet BB-zijde te laten tjetten maar de SB-kant. Werd 'm niet is dank afgenomen. Afgemeerd liggende kon het oog van de wereld daar niets van zien.
Groeten Jan
Dat zou best kunnen zijn en moeilijk te beoordelen door een oud-massinis. Die KPM-ers kwamen overal en dus was er bijna nooit een loods beschikbaar. Dan is gebruik maken van rechtsdraaiende schroef dus voor de hand liggend. Kapiteins van de KPM waren trouwens meestal zeer goed in het voor de kant brengen.
In Tg Priok lagen de schepen "klaar voor vertrek" dus met de steven naar zee gericht. In het midden van de eerste haven, de KPM haven, lagen een paar boeien waar gebruik gemaakt kon worden bij het draaien. Meestal werd echter een anker gebruikt. Een helemaal achterin het havenbassin lagen de veeschepen want daar lag ook de veekraal.
In Tj Perak lagen de schepen met de steven naar binnen afgemeerd. Bij vertrek moest er dus gedraaid worden. Een bekende manoeuvre was dan de "Soerabaja"-tros. Voor vertrek een tros naar achteren brengen en vastzetten ter hoogte van de achtermast, op het spring langzaam vooruit en dan de tros hieuwen.
Ik kan me herinneren dat bij aankomst er altijd een uitgebreid vlagvertoon was bij aankomst en vertrek in Tj Priok. Daar lag in de buitenhaven een door Nederland geschonken LCT met een kattenrug op de boeien. Dus met de vlag netjes groeten zoals gebruikelijk bij het passeren van een oorlogschip. Ik weet ook nog dat er sommige kapiteins waren die daar moeite mee hadden.
Mij is ook verteld dat een eerste stuurman het eens in zijn hoofd haalde om, liggende in Tj Priok, niet BB-zijde te laten tjetten maar de SB-kant. Werd 'm niet is dank afgenomen. Afgemeerd liggende kon het oog van de wereld daar niets van zien.
Groeten Jan
Aait vedan
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Bedankt Jan, voor je mooie verhaal over het afmeren in Tandjung Priok en Tandjung Perak met de 'Soerabaja-tros'.
groeten
Evert Sikkema
groeten
Evert Sikkema
- Jan de Reus
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
Polydorus
Het motorschip Polydorus is in 1952 gebouwd bij Vickers Amstrong Ltd aan de Tyne (Newcastle UK) voor rekening van de Blue Funnel line(UK) . Het schip had toen de naam Alcinous en behoorde tot de z.g. A-klasse Mk III vrachtschepen. Het schip beschikte over een passagiersaccommodatie voor 12 personen. In 1960 is het schip overgegaan naar de Nederlandse Stoomvaart Mij Oceaan.
Inhoud: 7785 brt
Afmetingen: 148,4 m (487 feet) x 18,9 m (62 feet)
Voorstuwing: dieselmotor met een vermogen van 7500pk waarmee een dienstvaar van 16 knopen kon worden behaald ( enkelschroefs)
Geschiedenis:
1952 Alcinous - Blue Funnel line
1960 Polydorus - Nederlandse Stoomvaart Mij Oceaan
1976 Johara verkocht naar Jedday en omgevlagd naar Saoedi Arabië
1976 Polydorus – Elder Dempster Lines
1978 Matina – Panama
1978 Gesloopt te Gadani Beach
Jan
Het motorschip Polydorus is in 1952 gebouwd bij Vickers Amstrong Ltd aan de Tyne (Newcastle UK) voor rekening van de Blue Funnel line(UK) . Het schip had toen de naam Alcinous en behoorde tot de z.g. A-klasse Mk III vrachtschepen. Het schip beschikte over een passagiersaccommodatie voor 12 personen. In 1960 is het schip overgegaan naar de Nederlandse Stoomvaart Mij Oceaan.
Inhoud: 7785 brt
Afmetingen: 148,4 m (487 feet) x 18,9 m (62 feet)
Voorstuwing: dieselmotor met een vermogen van 7500pk waarmee een dienstvaar van 16 knopen kon worden behaald ( enkelschroefs)
Geschiedenis:
1952 Alcinous - Blue Funnel line
1960 Polydorus - Nederlandse Stoomvaart Mij Oceaan
1976 Johara verkocht naar Jedday en omgevlagd naar Saoedi Arabië
1976 Polydorus – Elder Dempster Lines
1978 Matina – Panama
1978 Gesloopt te Gadani Beach
Jan
- Bijlagen
-
- Polydorus_150kB.jpg (112.64 KiB) 4735 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Mooie schepen waren dat om te zien en om te schilderen, van de Blue Funnel Line/ NSMO.
Groeten
Evert Sikkema
Groeten
Evert Sikkema