Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1129
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Henk van der Moolen » 22 jan 2018 10:09

Wat is het voor een motor?

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.

Bart Kroft
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2018 20:37

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Bart Kroft » 22 jan 2018 10:12

Dat staat bovenaan het verhaaltje Henk.
Het is een Deutz om 117.

Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1129
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Henk van der Moolen » 22 jan 2018 12:14

Google op Deutz omz 117 en de Deutzen vliegen je om de oren

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.

Bart Kroft
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2018 20:37

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Bart Kroft » 22 jan 2018 12:59

Dat heb ik geprobeerd maar het zijn bijna allemaal rangeer treintjes en als je er op klikt kom je op een modelbouw site uit.
Er staat wel een blauw kleurige Deutz op maar dat is een omz 122 en die staat in het motorenmuseum in nieuwe niedorp.
Ik ben daar ook geweest en uitgelegd wat het probleem was maar daar hadden ze geen interesse om info te delen.

Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 1637
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Drentenier » 22 jan 2018 13:42

Misschien dat de schrijver van onderstaande site je verder kan helpen:
http://klaibolle.jouwweb.nl/
Groet,
Hans

Bart Kroft
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2018 20:37

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Bart Kroft » 22 jan 2018 16:43

Dank je hans ik ga hun een mail sturen (top)mvg Bart

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6538
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos » 22 jan 2018 20:15

Een neef van me heeft nog wel een 70pk 2cil Deutz OMZ230 staan
Dus als 't niet lukt....

Vlgs m'n neef heeft Berkelaar in Wilnis ( https://www.facebook.com/Berkelaar-Sche ... 070267038/ ) vaak nog wat spul...
Bijlagen
Deutz1.jpg
Deutz1.jpg (125.1 KiB) 2396 keer bekeken
Deutz2.jpg
Deutz2.jpg (144.98 KiB) 2396 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Gert Schouwstra
Berichten: 149
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Gert Schouwstra » 22 jan 2018 20:20

Ik had in 2014 al eens het volgende verhaaltje opgesteld:

OM betekent ÖlMotor (dieselmotor). Soms wordt gezegd dat OM de afkorting van Otto Motor is, maar dat kan niet omdat het om dieselmotoren gaat. De motoren waren leverbaar van 8 tot 145 pk. Er zijn vele afwijkende vermogens omdat de motoren op verschillende toerentallen werd afgesteld. De OM motoren werden vooral in kleine schepen en locomotieven gebruikt en kregen de bijnaam "blauwe Deutz”. Dat slaat niet op de kleur van de motor (die meestal groen of zwart was) maar op de blauwe walm, afkomstig van smeerolie in de uitlaatgassen. De Nederlandstalige folder merkt op: “De circulatiesmering onder druk zorgt ervoor, dat alle smeerpunten door een tandwielpomp op overvloedige wijze van olie worden voorzien, waardoor behalve een goede smering ook een koeling der lagers plaats heeft”. Zo kwam de motor dus aan zijn naam. Ik denk niet dat je er nu nog een CCR-toelating voor kunt krijgen.

De laatste letter van de type aanduiding duidt het aantal cilinders aan. Einz, Zwei, Drei, Vier. OME = 1 cyl, OMZ = 2 cyl, OMD = 3 cyl, OMV = 4 cyl. Na de drie typeletters kwam een cijfer wat de generatie aanduidde. Bij de Blauwe Deutz is dat altijd een 1, er is geen tweede generatie ontwikkeld. Daarna komen twee cijfers die de slaglengte in centimeters aangeven. Dat was 17, 22, 25 of 30 cm. Achter het nummer volgde meestal nog een letter die het gebruik aangaf: (F voor Feldbahn, G voor Grube, R voor Rangier) want ze zijn veel in locomotieven toegepast. Een vanaf de fabriek geleverde scheepsmotor moet nog een S voor de letters OM hebben staan. Daar zit dan ook een door Deutz geleverde keerkoppeling achter.

Type 117 leverde maximaal 12 pk per cylinder en werd als 1 en 2 cylinder geleverd, dus als OME117 (12pk) en OMZ117 motor (24 pk).
Type 122 leverde maximaal 22 pk per cylinder en werd als 1 en 2 cylinder geleverd, dus als OME122 (22pk) en OMZ122 (44pk) motor.
Type 125 leverde maximaal 27 pk per cylinder en werd als 2 cylinder geleverd, dus als OMZ125 (55pk) motor.
Type 130 leverde maximaal 35 pk per cylinder en werd als 2, 3 en 4 cylinder geleverd, dus als OMZ130 (75pk) en OMD130 (110pk)en OMV130 (145pk) motor.

En zoals gezegd werden alle motortypen ook voor minder pk's verkocht met een iets teruggesteld toerental. Een motor van 105 pk kan dus zowel een SOMD130, als een SOMV130 zijn. En bij 150 pk voor een viercilinder zit je wel in de overtoeren.

Nadat ik dit had geschreven kwam ik toch nog een OMD 230 M tegen. Van dat zwaarste type is dus nog een tweede generatie gebouwd.
Gert
- Varen is Leven -
Mijn website AA-Planadvies is op 12 april helemaal vernieuwd.

Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1266
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jan Sprong » 23 jan 2018 10:07

Misschien kan SHVP in Papendrecht je ook wel op weg helpen Bart.
groet en succes,Jan

Meestertje
Berichten: 373
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Meestertje » 09 apr 2018 10:16

Nog steeds van toepassing :-D
Bijlagen
nietsmeren.jpg
nietsmeren.jpg (59.71 KiB) 2693 keer bekeken
Machinare nesse est!

Ton de draaier
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 okt 2011 21:39
Locatie: noordkop

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Ton de draaier » 08 mei 2018 23:25

Blijft mooi, zo'n Lentz kleppenkar.... loopt als een naaimachine... Jammer van de oliestook inrichting... ik had liever kolen gezien.
Met vriendelijke groeten Ton van der Sluijs

"Geen as is zo lang, of er zit wel een eind aan"

Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 410
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door RobertB » 14 mei 2018 11:36

Afgelopen weekend waren in Zwartsluis de sleepbootdagen.
Met fantastisch weer kon je er genieten van sleepboten met diesels groot en klein, maar ook van schepen met stoom zoals de stoomsleepboot Maarten waar je op mee kon varen.
ssl Maarten.jpg
stoom sleepboot Maarten
ssl Maarten.jpg (99.05 KiB) 2146 keer bekeken
ssl Pieter Boele.jpg
stoom sleepboot Pieter Boele
ssl Pieter Boele.jpg (190.35 KiB) 2146 keer bekeken
Ook was er de "Pieter Boele" waar de machinekamer kon worden bekeken met een draaiende Tripel Expansie machine. Wat een feest!
Gelijk maar even een filmpje van gemaakt: https://youtu.be/jG9BU-OtGJo.
Bijzonder was het verschil in omkeer beweging van beide Tripel expansie machines. De Pieter Boele had een schaar met dubbele excentrieken en de Maarten een kantelende glijbaan met een enkel excentriek. De rust waarmee die machientjes hun werk doen is overweldigend.
Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl

heiko schmidt
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2015 13:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door heiko schmidt » 21 mei 2018 13:23

Als oud personeels- lid van de KHL Kwamen wij met de schepen van de Loyd in Hamburg altijd aan de kade bij Blohm & Voss en aan de over kant MAN.
aan de B & V kade was een cafe ik dacht Zwarte kat of Adler mijn vraag aan U is hoe hete deze kade's in die tijd waar wij lagen ik ben er met de Montferland, Oude Amstelland, Gooiland en met de Waterland geweest van af 1958 -1962.Ga binnen kort terug naar Hamburg en dan met een haven rondvaart kijken waar ik vroeg altijd aanlegde met onze schepen. vgt Peter Schmidt
PS:Kwam toevallig op deze site terecht, De Hill tankers werden toch bemand door de KHL en Muller & co.

Patru
Berichten: 1984
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru » 23 mei 2018 20:57

In de dertiger-jaren wisten ze ook al wat marktgerichte reclame was. :-D

Deutz 1937 reclame.jpg
Deutz 1937 reclame.jpg (166.79 KiB) 1918 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6538
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos » 24 mei 2018 00:03

Jazeker ! :-D
Bijlagen
kromhout%20reclame.jpg
kromhout%20reclame.jpg (80.46 KiB) 1856 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 01 jul 2018 11:13

De motor van de Adjutant.
Ik heb helaas alleen maar deze afbeeldingen, verder geen gegevens.

Adjutant letter-01.jpg
Adjutant letter-01.jpg (170.16 KiB) 1344 keer bekeken
Adjutant engine-01.jpg
Adjutant engine-01.jpg (246.03 KiB) 1344 keer bekeken
Adjutant engine-02.jpg
Adjutant engine-02.jpg (210.63 KiB) 1344 keer bekeken
Adjutant engine-03.jpg
Adjutant engine-03.jpg (200.72 KiB) 1344 keer bekeken
Adjutant engine-04.jpg
Adjutant engine-04.jpg (198.97 KiB) 1344 keer bekeken
Adjutant engine-05.jpg
Adjutant engine-05.jpg (191.71 KiB) 1344 keer bekeken
Adjutant.jpg
Adjutant.jpg (167.51 KiB) 1344 keer bekeken
DNo: 5002742 Year: 1954
Name: ADJUTANT Type: Cargo ship (ref) Flag: GBR DWT: 1420
Country of build: GBR Builder: S.P.Austin & Son Location of yard: Wear Dock
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-13
66 GALIOLA
BU Rijeka 11.1.83
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Plaats reactie