Scheepsschilderijen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Evert Sikkema
Berichten: 826
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema » 16 mar 2018 16:56

Van Waerwijck KPM 20180314.jpg
Van Waerwijck KPM 20180314.jpg (145.3 KiB) 2819 keer bekeken
Van Waerwijck.
In 1954 gebouwd. Hier met KPM schoorsteen, maar hoofdzakelijk gevaren voor de KJCPL en in 1966 overgegaan naar Mij. Zeetransport (Fjell Oranjelijn) en herdoopt in Prinses Maria.
In 1969 verkocht naar Griekenland en nog tot 1981 gevaren als Roumania en daarna gesloopt.
Zusterschepeb waren:
Roggeveen (voor de Oranjelijn werd het Prinses Emilia, later Boulgaria en in 1970 gezonken na een aanvaring met het Duitse schip Hagen)
Schouten (Prinses Anna bij de Oranjelijn. In 1972 als HWA Po gezonken)
Houtman (1972 verkocht, naam Maldive Unity en in 1984 Dynasty Male en in datzelfde jaar gesloopt)

groeten
Evert Sikkema

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6387
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jdbvos » 16 mar 2018 19:38

Mooi hoor, Evert !
Prachtig...

Leuk hoe je je naam in dat water 'verwerkt'... Valt me nou pas op....
Greetz!
Jan DB Vos

Evert Sikkema
Berichten: 826
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema » 29 apr 2018 08:31

Amyntas.jpg
Amyntas.jpg (116.07 KiB) 2568 keer bekeken
Amyntas, wel eens eerder geplaatst, maar al lang weer verdwenen.
Geschilderd in 2004.

Gebouwd 1955 bij scheepswerf E.J. Smit & Zn., Westerbroek
BRT 499
LxBxH in meters: 64,84 x 9,84 x 3,69 DG 2,72
Bemanningsleden 15
In de machinekamer stond een Werkspoor diesel, 4 tew met 6 cyl (750 pk)
Snelheid 10,5 kn
Verkocht in 1972 en als Maria S in de vaart gekomen onder Griekse vlag
In 1977 werd de naam Alexis K en in 1981 Stravos G.
Gesloopt in 1984.

groeten
Evert Sikkema

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6387
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jdbvos » 12 mei 2018 20:31

Ik heb nav zo'n plaatje van Dennis ook een wrak proberen te 'pakken'...
De Irish Trader, de vroegere Admiraal Nelson van 1949.
In 1974 begon ze met het laden van water nabij Drogheda....
Bijlagen
AdmNelson07.jpg
AdmNelson07.jpg (200.11 KiB) 2257 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6387
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jdbvos » 12 mei 2018 20:46

Iedereen die het wel eens geprobeerd heeft, weet hoe moeilijk het weergeven van water is....
Op Instagram zag ik een (ik dacht Russische) dame die daarmee bezig is/was....
Het gaat eigenlijk niet over schepen....maar wél over de zee.... en ik ben diep onder de indruk....
Oordeelt zelf:
Bijlagen
Water schilderen.jpg
Water schilderen.jpg (123.11 KiB) 2254 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3194
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Allen » 12 mei 2018 22:10

@Jan toen ik je schildering van het 'wrak de vroegere Admiraal Nelson van 1949' zag,
moest ik direct aan het wrak van de ITHACA denken.
Het wrak ligt ongeveer 10 NM ten oosten van Churchill, Manitoba, Canada aan de Hudsonbaai.
Bijgaande afbeeldingen 'geleend' van het www.


ITHACA001.JPG
ITHACA001.JPG (119.15 KiB) 2243 keer bekeken

ITHACA002.JPG
ITHACA002.JPG (93.01 KiB) 2243 keer bekeken

ITHACA003.JPG
ITHACA003.JPG (27.31 KiB) 2149 keer bekeken
Grtn

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6387
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jdbvos » 16 mei 2018 12:50

De water-schilderes ook (weer) gevonden...:
https://www.instagram.com/andreea_ionela_berindei/
Greetz!
Jan DB Vos

Evert Sikkema
Berichten: 826
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema » 16 mei 2018 15:10

Speelman 20180502-02.jpg
Speelman 20180502-02.jpg (209.86 KiB) 2076 keer bekeken
Het laden van dit schip met zakken (koffie misschien?) en balken (vermoedelijk teakhout) vond ik zo'n mooi tijdsbeeld dat ik het ben gaan schilderen. Het betreft de Speelman, die hier aan de kade ligt in Tandjong Priok (nu Tanjung Priok), de haven van Batavia (nu Jakarta).
Zulk soort taferelen zijn nu niet meer te zien, of het zou moeten zijn in Sunda Kelapa, de oude haven van Jakarta (Tanjung Priok), waar nog Boeginese prauwen (Pinisi's) met de hand geladen worden . De moderne manier van vervoer van stukgoed is dat dat in de fabriek in een container wordt geladen om dan via grote containerschepen hier naar toe te komen.
Deze Speelman voer v.v. op de lijn Batavia (nu Jakarta) - Singkawang - Pontianak - Bandjarmasin (havens aan de kust van West Borneo, nu Kalimantan).
Het schip is op 2 maart 1942 door de Marine in Soerabaja (Tandjong Perak) tot zinken gebracht om te voorkomen dat het in handen van de Japanners zou vallen, maar is begin 1945 gelicht, waarna het hersteld werd en als Hakko Maru in de vaart kwam. Op 7 mei 1945 werd het schip door Amerikaanse bommenwerpers in Straat Makassar tot zinken gebracht.

groeten
Evert Sikkema

Gebruikersavatar
jandikker
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2017 13:47
Locatie: Schore (Zld)

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jandikker » 17 mei 2018 14:42

En zoals van een KPM-er verwacht werd: Bakboord voor de kant. Ook in Tandjong Perak (Soerabaja).
Aait vedan :-D

Evert Sikkema
Berichten: 826
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema » 17 mei 2018 17:50

Jan, waarom meerden de KPM schepen af over bakboord? Of had dat met een links- of rechtsdraaiende schroef te maken?

groeten
Evert Sikkema

Gebruikersavatar
jandikker
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2017 13:47
Locatie: Schore (Zld)

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jandikker » 18 mei 2018 16:18

Hallo Evert,
Dat zou best kunnen zijn en moeilijk te beoordelen door een oud-massinis. Die KPM-ers kwamen overal en dus was er bijna nooit een loods beschikbaar. Dan is gebruik maken van rechtsdraaiende schroef dus voor de hand liggend. Kapiteins van de KPM waren trouwens meestal zeer goed in het voor de kant brengen.
In Tg Priok lagen de schepen "klaar voor vertrek" dus met de steven naar zee gericht. In het midden van de eerste haven, de KPM haven, lagen een paar boeien waar gebruik gemaakt kon worden bij het draaien. Meestal werd echter een anker gebruikt. Een helemaal achterin het havenbassin lagen de veeschepen want daar lag ook de veekraal.
In Tj Perak lagen de schepen met de steven naar binnen afgemeerd. Bij vertrek moest er dus gedraaid worden. Een bekende manoeuvre was dan de "Soerabaja"-tros. Voor vertrek een tros naar achteren brengen en vastzetten ter hoogte van de achtermast, op het spring langzaam vooruit en dan de tros hieuwen.
Ik kan me herinneren dat bij aankomst er altijd een uitgebreid vlagvertoon was bij aankomst en vertrek in Tj Priok. Daar lag in de buitenhaven een door Nederland geschonken LCT met een kattenrug op de boeien. Dus met de vlag netjes groeten zoals gebruikelijk bij het passeren van een oorlogschip. Ik weet ook nog dat er sommige kapiteins waren die daar moeite mee hadden.
Mij is ook verteld dat een eerste stuurman het eens in zijn hoofd haalde om, liggende in Tj Priok, niet BB-zijde te laten tjetten maar de SB-kant. Werd 'm niet is dank afgenomen. Afgemeerd liggende kon het oog van de wereld daar niets van zien.

Groeten Jan
Aait vedan :-D

Evert Sikkema
Berichten: 826
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema » 18 mei 2018 22:12

Bedankt Jan, voor je mooie verhaal over het afmeren in Tandjung Priok en Tandjung Perak met de 'Soerabaja-tros'.

groeten
Evert Sikkema

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 415
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus » 10 jun 2018 11:11

Polydorus

Het motorschip Polydorus is in 1952 gebouwd bij Vickers Amstrong Ltd aan de Tyne (Newcastle UK) voor rekening van de Blue Funnel line(UK) . Het schip had toen de naam Alcinous en behoorde tot de z.g. A-klasse Mk III vrachtschepen. Het schip beschikte over een passagiersaccommodatie voor 12 personen. In 1960 is het schip overgegaan naar de Nederlandse Stoomvaart Mij Oceaan.

Inhoud: 7785 brt
Afmetingen: 148,4 m (487 feet) x 18,9 m (62 feet)
Voorstuwing: dieselmotor met een vermogen van 7500pk waarmee een dienstvaar van 16 knopen kon worden behaald ( enkelschroefs)

Geschiedenis:
1952 Alcinous - Blue Funnel line
1960 Polydorus - Nederlandse Stoomvaart Mij Oceaan
1976 Johara verkocht naar Jedday en omgevlagd naar Saoedi Arabië
1976 Polydorus – Elder Dempster Lines
1978 Matina – Panama
1978 Gesloopt te Gadani Beach

Jan
Bijlagen
Polydorus_150kB.jpg
Polydorus_150kB.jpg (112.64 KiB) 1346 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Evert Sikkema
Berichten: 826
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema » 10 jun 2018 12:05

Mooie schepen waren dat om te zien en om te schilderen, van de Blue Funnel Line/ NSMO.
Groeten
Evert Sikkema
Laatst gewijzigd door Evert Sikkema op 10 jun 2018 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6387
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jdbvos » 10 jun 2018 13:59

...met die typische Engelse schoorstenen als kathedralen...
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 415
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus » 06 jul 2018 13:18

Passat

De stalen viermast bark Passat is in 1911 onder bouwnr. 206 gebouwd op de Duitse scheepswerf Blohm & Voss te Hamburg voor rekening van de rederij F. Laeisz. De tewaterlating vond plaats op 20 september 1911 en haar eerste reis naar Chili begon op kerstavond 1911. De Passat was een van de beroemde Flying P-liners. Het schip is tientallen jaren ingezet op de route naar Chili om er nitraat te halen.

Waterverplaatsing: 6.180 ton
Afmetingen: 115 m x 14,4 m x 8,5 m
Hoogte mast: 54 m
Zeilplan: 34 zeilen waarvan 18 dwarsgetuigd, 9 stagzeilen, 4 fokken en 3 bazaanzeilen. Totaal zeiloppervlak is 4600 m²

Max snelheid: 18 knopen
Bemanning: 26 – 35 koppen

Geschiedenis:
Gedurende de Eerste WO geinterneerd te Iquigue (Chili)
1921 overgevaren naar Marseille en overgedragen aan Frankrijk als oorlogsbuit
Nadat de Franse overheid het schip te koop had aangeboden werd het teruggekocht door rederij Laeisz en wederom ingezet voor het vervoeren van nitraat
1932 Verkocht aan Gustaf Erikson uit Finland; het schip werd ingezet voor het vervoeren van graan tussen Spencer Gulf (Zuid Australië) en Europa.
1944 Gesleept naar Stockholm en ingezet als voorraadschip
1948 Samen met de Pamir ingezet als graanvrachtschip en in 1949 meegedaan aan de laatste grote graan race.
1951 verkocht voor de sloop naar België maar daarna weer verkocht aan Heinz Schliewen om te worden verbouwd tot vracht/schoolschip.
1957 Uit dienst gesteld
1959 Aangekocht door de gemeente Lubeck om te worden gebruikt als jeugdhotel /museumschip

Jan
Bijlagen
Passat_150kB.jpg
Passat_150kB.jpg (70.24 KiB) 739 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Plaats reactie