Mooie Vrachtschepen
Re: Mooie Vrachtschepen
De Tortona 1909.
IDNo: 1129735 Year: 1909
Name: TORTONA Type: Passenger/cargo (rf) Flag: GBR Tons: 7907
Country of build: GBR Builder: Swan, Hunter & W.Richardson Location of yard: Wallsend
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2T-12
11 AUSONIA
sm/t (U-62) 620nm WxS 3/4 S from Fastnet 30.5.18 (44*) [Liverpool-New York, ballast]
IDNo: 1129735 Year: 1909
Name: TORTONA Type: Passenger/cargo (rf) Flag: GBR Tons: 7907
Country of build: GBR Builder: Swan, Hunter & W.Richardson Location of yard: Wallsend
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2T-12
11 AUSONIA
sm/t (U-62) 620nm WxS 3/4 S from Fastnet 30.5.18 (44*) [Liverpool-New York, ballast]
Re: Mooie Vrachtschepen
Wil toch wel even opmerken dat de scheepsplaatjes met gegevens van Jos een dagelijks terugkerende vreugde is. Vooral bij die ouwetjes is het leuk om lang vergane werven op te merken en je leert nog eens wat over C, T en Q machines.
Adri
Adri
Re: Mooie Vrachtschepen
Helemaal mee eens!Wil toch wel even opmerken dat de scheepsplaatjes met gegevens van Jos een dagelijks terugkerende vreugde is.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Mooie Vrachtschepen
Nou IS JossieUno al sinds veeeeele jaaaren, in feite sinds het ouwe met kolen gestookte Kombuis dus!....EN dus lang voordat Adri hier op Kombuis kwam scharrelen .... "een dagelijks terugkerende vreugde".......houwuh zo Koomuh en geen kunstjes met dat karretje a.u.b.!!Jos een dagelijks terugkerende vreugde is.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Mooie Vrachtschepen
Leuk te horen!
In de jaren 60 kwamen we die oude schepen nog in het wild tegen, ik vond het altijd een prachtig gezicht.
Dan in de LLoyds List de gegevens opzoeken...eigenlijk doe ik nu hetzelfde, alleen heet het nu Miramar.
De Sisukas 1920.
IDNo: 5422485 Year: 1920
Name: RODFAXE Type: Cargo ship Flag: DNK Tons: 1651
Country of build: DNK Builder: Helsingor Vaerft Location of yard: Elsinore
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-9.5
22 CASTOR - 48 TANKAR - 56 SISUKAS - 63 SISAL
BU Bruges 10.10.64
In de jaren 60 kwamen we die oude schepen nog in het wild tegen, ik vond het altijd een prachtig gezicht.
Dan in de LLoyds List de gegevens opzoeken...eigenlijk doe ik nu hetzelfde, alleen heet het nu Miramar.
De Sisukas 1920.
IDNo: 5422485 Year: 1920
Name: RODFAXE Type: Cargo ship Flag: DNK Tons: 1651
Country of build: DNK Builder: Helsingor Vaerft Location of yard: Elsinore
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-9.5
22 CASTOR - 48 TANKAR - 56 SISUKAS - 63 SISAL
BU Bruges 10.10.64
Re: Mooie Vrachtschepen
Voor de West-Afrikaanse kust zag je die oude stoomschepen nog vaak in de jaren zestig van de vorige eeuw(dat klinkt als bar lang geleden!).
Geen pretje, zonder airco en amper mechanische ventilatie.
Maar wel mooie eenvoudige schepen met vaak nog stoomwinches, daar konden die kerels mee toveren.
Geen pretje, zonder airco en amper mechanische ventilatie.
Maar wel mooie eenvoudige schepen met vaak nog stoomwinches, daar konden die kerels mee toveren.
Re: Mooie Vrachtschepen
Ik zat toen op tankers, Jan, dus ik kwam ze alleen maar op zee tegen.
Ook zonder airco 's zomers in de PG met de Caltex Rotterdam en Caltex Arnhem.
Ik vond het prettig werken met stoomwinches, maar het was 's zomers wel altijd heel warm bij de winches en 's winters moest je ze aftappen als het ging vriezen.
Als je meer power op de winches wilde belde je die gasten "daar beneje" en vroeg dan vriendelijk of er meer stoom aan dek kon.
Onder protest van de wtk van de wacht lukte dit meestal, kostte je natuurlijk wel een paar kouwe toeters.
Ook zonder airco 's zomers in de PG met de Caltex Rotterdam en Caltex Arnhem.
Ik vond het prettig werken met stoomwinches, maar het was 's zomers wel altijd heel warm bij de winches en 's winters moest je ze aftappen als het ging vriezen.
Als je meer power op de winches wilde belde je die gasten "daar beneje" en vroeg dan vriendelijk of er meer stoom aan dek kon.
Onder protest van de wtk van de wacht lukte dit meestal, kostte je natuurlijk wel een paar kouwe toeters.
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam
Re: Mooie Vrachtschepen
Airco op schepen was een zegen natuurlijk. Maar dan kwam je op een schip dat geen airco had en zelfs geen mechanische ventilatie.
Bij de VNS waren dat de Ivoorkust en Peperkust. Dat waren zusterschepen.
Ze waren in aanbouw op een Duitse werf voor een Deense maatschappij. Die wilde ze op Groenland laten varen in een heen en weer dienst met Kopenhagen.
Daar waren ze dus voor uitgelegd. Dus enorm verwarming radiatoren in de hutten en verdere accommodatie.
Maar airco had je niet nodig in Groenland. Er kwam in kink in de kabel en de schepen werden niet afgenomen.
Lekker goedkoop werden ze aangeboden en de VNS zag er wat in. Dus die kocht ze en ging er mee op west Afrika varen.
De rivieren op was het ergste. Zonder airco en ventilatie was al erg maar de patrijspoorten konden beter ook niet open vanwege de muskieten.
In de havens konden die poorten al niet eens open omdat de Afrikanen daar bijzonder lange armen hadden.
Een voordeel het bier was koud en smaakte toch lekkuuuh, veel lekkerder dan in de airco.Een nadeel had dus weer eens zijn voordeel.
vr gr Henk
Bij de VNS waren dat de Ivoorkust en Peperkust. Dat waren zusterschepen.
Ze waren in aanbouw op een Duitse werf voor een Deense maatschappij. Die wilde ze op Groenland laten varen in een heen en weer dienst met Kopenhagen.
Daar waren ze dus voor uitgelegd. Dus enorm verwarming radiatoren in de hutten en verdere accommodatie.
Maar airco had je niet nodig in Groenland. Er kwam in kink in de kabel en de schepen werden niet afgenomen.
Lekker goedkoop werden ze aangeboden en de VNS zag er wat in. Dus die kocht ze en ging er mee op west Afrika varen.
De rivieren op was het ergste. Zonder airco en ventilatie was al erg maar de patrijspoorten konden beter ook niet open vanwege de muskieten.
In de havens konden die poorten al niet eens open omdat de Afrikanen daar bijzonder lange armen hadden.
Een voordeel het bier was koud en smaakte toch lekkuuuh, veel lekkerder dan in de airco.Een nadeel had dus weer eens zijn voordeel.
vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Bij de slijter krijg je 41%.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Mooie Vrachtschepen
Breek me het gebitje nou nait los! Op de Reuzen van Heusden hadden we dat trouwens redelijk voor elkaar met 2 stuks behoorlijk dikke Carrier compressors en toen de nattigheid achter mijn oortjes ietwat was opgedroogd kreeg ik er wel schik van om mijn lijfspreuk van " WIJ slapen onder een deken....rain or shine" waar te maken. Kost hoopies moeite met freon en koelertjes en pompies......maaar " dan heppie ook wat" en zoooo is het mij dus wel eens overkomen dat er verzoeken werden ingediend "of het misschien niet een beetje minder kon"Ook zonder airco 's zomers in de PG
Wat me te binnen schoot was een erbarmelijk hete situatie in Abadan waar er lieden van een oliepot die voor ons aan de stijger lag bij ons aan boord in de gangen lagen te pitten......bij hun aan boord staken ze de dievenmoord!
Tjaaaa......vroegaaah in de vorige eeuw!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Mooie Vrachtschepen
Ja een ding heb ik nooit begrepen varende richting Dakar moest opeens de airco aan en liefst op 18 graden. De meestal dikbuikige hogedruk kwam dan in de Salon gekleed in korte witte broeken met heel wijde pijpen waaruit dan een paar dunne pootjes staken, ook de witte overhemden mochten er wezen wat weide mouwen betreft, wat een armoe.
Als je dan om twaalf uur bezweet en onder de olie uit de vetloods kwam en je nog even gauw moest schrobben en bier drinken voor de etensgong van 12.30 uur, kwam je dus in zo'n ijskoude vreetschuur terecht en zat je te vernikkelen
De hoge druk was gewend aan die onderkoelde ruimtes, ik vond het maar afzien
Nou ja je moest toch iets doen om van de straat te blijven en varen was en is mijn hobby
Maar ik heb nu in de auto nooit de airco aan en ook niet in de camper, fijn de ramen los en de wind om de kop.
Vandaag nog in Balk liepen wij zo'n onderkoelde supermarkt binnen om wat te bikken te halen, ik was blij dat ik weer naar buiten kon.
Als je dan om twaalf uur bezweet en onder de olie uit de vetloods kwam en je nog even gauw moest schrobben en bier drinken voor de etensgong van 12.30 uur, kwam je dus in zo'n ijskoude vreetschuur terecht en zat je te vernikkelen
De hoge druk was gewend aan die onderkoelde ruimtes, ik vond het maar afzien
Nou ja je moest toch iets doen om van de straat te blijven en varen was en is mijn hobby
Maar ik heb nu in de auto nooit de airco aan en ook niet in de camper, fijn de ramen los en de wind om de kop.
Vandaag nog in Balk liepen wij zo'n onderkoelde supermarkt binnen om wat te bikken te halen, ik was blij dat ik weer naar buiten kon.