Stoommachines en Diesel motoren
-
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 16 okt 2011 21:39
- Locatie: noordkop
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Blijft mooi, zo'n Lentz kleppenkar.... loopt als een naaimachine... Jammer van de oliestook inrichting... ik had liever kolen gezien.
Met vriendelijke groeten Ton van der Sluijs
"Geen as is zo lang, of er zit wel een eind aan"
"Geen as is zo lang, of er zit wel een eind aan"
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Afgelopen weekend waren in Zwartsluis de sleepbootdagen.
Met fantastisch weer kon je er genieten van sleepboten met diesels groot en klein, maar ook van schepen met stoom zoals de stoomsleepboot Maarten waar je op mee kon varen. Ook was er de "Pieter Boele" waar de machinekamer kon worden bekeken met een draaiende Tripel Expansie machine. Wat een feest!
Gelijk maar even een filmpje van gemaakt: https://youtu.be/jG9BU-OtGJo.
Bijzonder was het verschil in omkeer beweging van beide Tripel expansie machines. De Pieter Boele had een schaar met dubbele excentrieken en de Maarten een kantelende glijbaan met een enkel excentriek. De rust waarmee die machientjes hun werk doen is overweldigend.
Groet,
Robert
Met fantastisch weer kon je er genieten van sleepboten met diesels groot en klein, maar ook van schepen met stoom zoals de stoomsleepboot Maarten waar je op mee kon varen. Ook was er de "Pieter Boele" waar de machinekamer kon worden bekeken met een draaiende Tripel Expansie machine. Wat een feest!
Gelijk maar even een filmpje van gemaakt: https://youtu.be/jG9BU-OtGJo.
Bijzonder was het verschil in omkeer beweging van beide Tripel expansie machines. De Pieter Boele had een schaar met dubbele excentrieken en de Maarten een kantelende glijbaan met een enkel excentriek. De rust waarmee die machientjes hun werk doen is overweldigend.
Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 02 jun 2015 13:31
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Als oud personeels- lid van de KHL Kwamen wij met de schepen van de Loyd in Hamburg altijd aan de kade bij Blohm & Voss en aan de over kant MAN.
aan de B & V kade was een cafe ik dacht Zwarte kat of Adler mijn vraag aan U is hoe hete deze kade's in die tijd waar wij lagen ik ben er met de Montferland, Oude Amstelland, Gooiland en met de Waterland geweest van af 1958 -1962.Ga binnen kort terug naar Hamburg en dan met een haven rondvaart kijken waar ik vroeg altijd aanlegde met onze schepen. vgt Peter Schmidt
PS:Kwam toevallig op deze site terecht, De Hill tankers werden toch bemand door de KHL en Muller & co.
aan de B & V kade was een cafe ik dacht Zwarte kat of Adler mijn vraag aan U is hoe hete deze kade's in die tijd waar wij lagen ik ben er met de Montferland, Oude Amstelland, Gooiland en met de Waterland geweest van af 1958 -1962.Ga binnen kort terug naar Hamburg en dan met een haven rondvaart kijken waar ik vroeg altijd aanlegde met onze schepen. vgt Peter Schmidt
PS:Kwam toevallig op deze site terecht, De Hill tankers werden toch bemand door de KHL en Muller & co.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
In de dertiger-jaren wisten ze ook al wat marktgerichte reclame was.
Groet, Paul G.
Groet, Paul G.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Jazeker !
- Bijlagen
-
- kromhout%20reclame.jpg (80.46 KiB) 4540 keer bekeken
Oost, west...ook best
Re: Stoommachines en Diesel motoren
De motor van de Adjutant.
Ik heb helaas alleen maar deze afbeeldingen, verder geen gegevens.
DNo: 5002742 Year: 1954
Name: ADJUTANT Type: Cargo ship (ref) Flag: GBR DWT: 1420
Country of build: GBR Builder: S.P.Austin & Son Location of yard: Wear Dock
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-13
66 GALIOLA
BU Rijeka 11.1.83
Ik heb helaas alleen maar deze afbeeldingen, verder geen gegevens.
DNo: 5002742 Year: 1954
Name: ADJUTANT Type: Cargo ship (ref) Flag: GBR DWT: 1420
Country of build: GBR Builder: S.P.Austin & Son Location of yard: Wear Dock
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-13
66 GALIOLA
BU Rijeka 11.1.83
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Prachtige plaatjes Jos !!
een MAN dacht ik zo....met het compensatiestuk (expansie- en trillingdemper) al op uilaatgassenbalk…
Wel een vreemde manier, dat je d'akkommedoazie half moet slopen om de motor te (her)plaatsen, normaliter heb je daar toch de mk-schacht voor, op schepen uit die tijd ? Zelfs als de motor er in 2 delen in moest...
Even een vraag aan ex-zwartekoorleden: dat blok op het eind van de krukas, zou dat al een Mitchellblok zijn, of nog een kraagblok ? (op de foto waar hij op de lichter staat met 78000kg-bordje: in de bouwwerkplaats ligt ze open, met een kleedje erover)
Ik vermoed het laatste, want alle Mitchellblokken die ik ken zaten in "kubusvormige" omkastingen, en (min-of-meer) los van de motor….
een MAN dacht ik zo....met het compensatiestuk (expansie- en trillingdemper) al op uilaatgassenbalk…
Wel een vreemde manier, dat je d'akkommedoazie half moet slopen om de motor te (her)plaatsen, normaliter heb je daar toch de mk-schacht voor, op schepen uit die tijd ? Zelfs als de motor er in 2 delen in moest...
Even een vraag aan ex-zwartekoorleden: dat blok op het eind van de krukas, zou dat al een Mitchellblok zijn, of nog een kraagblok ? (op de foto waar hij op de lichter staat met 78000kg-bordje: in de bouwwerkplaats ligt ze open, met een kleedje erover)
Ik vermoed het laatste, want alle Mitchellblokken die ik ken zaten in "kubusvormige" omkastingen, en (min-of-meer) los van de motor….
Oost, west...ook best
- Co
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
- Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Dag Jan op deze mooie TT Assen dag.
Jos maakt er wel een raadplaatje van.
Weten we nog: "what motor" ooit op dit mooie forum.
Ik denk dat het inderdaad een kraagblok is.
Vreemd dat het tornwiel er daar pas achter zit? Of zie ik dat verkeerd?
Volgens mij is het een 2 takt trunkzuiger motor met aanhangende spoelpomp aan het "nde" non driving end.
Je ziet de spoelkleppen zitten. Ik gok op Stork.
Geen ooievaartje te zien overigens....
Groeten van Co.
Later nog even doorgedacht en gezocht.
Nu gok ik op (British) Polar. dus licentie Atlas Polar (Nohab).
Jos maakt er wel een raadplaatje van.
Weten we nog: "what motor" ooit op dit mooie forum.
Ik denk dat het inderdaad een kraagblok is.
Vreemd dat het tornwiel er daar pas achter zit? Of zie ik dat verkeerd?
Volgens mij is het een 2 takt trunkzuiger motor met aanhangende spoelpomp aan het "nde" non driving end.
Je ziet de spoelkleppen zitten. Ik gok op Stork.
Geen ooievaartje te zien overigens....
Groeten van Co.
Later nog even doorgedacht en gezocht.
Nu gok ik op (British) Polar. dus licentie Atlas Polar (Nohab).
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Ik vond nog wat plaatjes van de Adjutant in dok.
Groot Survey?
Het schip is in mei 1954 opgeleverd en de foto's zijn van augustus 1957, groot survey was destijds toch na 4 jaar?
Groot Survey?
Het schip is in mei 1954 opgeleverd en de foto's zijn van augustus 1957, groot survey was destijds toch na 4 jaar?
Re: Stoommachines en Diesel motoren
6 cilinder tweetakt trunkzuiger is het in ieder geval, thuis heb ik nog plaatjes van een Polar in een museumbootje die zal ik er dinsdag even bij zoeken.