Vliegmachines

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Cbalk
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 jul 2013 23:10

Re: Vliegmachines

Bericht door Cbalk » 03 jul 2018 19:05


Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Vliegmachines

Bericht door Breeze » 04 jul 2018 23:55

Dat is een extreem gevaarlijke, moedige, onverantwoordelijke landing. Naar keuze in te vullen. In de landing, met veel turbulentie, tegen de overtreksnelheid aan nog een bocht draaien ... brrr. De start is wat minder tricky, maar nog steeds niet zonder risico.
Wat me verbaast is de grondsnelheid van het schip, 9 kn. Zo'n schip moet toch sneller kunnen? en dat maakt het gelijk minder gevaarlijk.

Adri

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11519
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vliegmachines

Bericht door Harry G. Hogeboom » 05 jul 2018 00:50

extreem gevaarlijke
Nu alweer een pikheetje geleden raakte ik ergens in Joe die nog Steeds Naait aan de praat met een gozer die bleek een Navy Pilot te zijn....hij zei iets van : " Er zijn piloten en dan zijn er piloten die op een postzegel op zee landen" :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3278
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Vliegmachines

Bericht door Allen » 05 jul 2018 22:39

En wat dacht u van de ''bush' piloten in onder andere het Yukon-gebied, die maken ook landingen,
starts en doorstarts, waar je met samengeknepen bilspiertjes naast de chauffeur van zo'n kissie zit. :shock: :mrgreen:
Grtn

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1696
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door cor » 11 jul 2018 23:37

Het nieuws van de neergestorte ex Martin Air Charter toestel deed mij gelijk denken
aan de aflossing in Lissabon van MS Merwe LLoyd.
Rond 11 november 1966 werden we afgelost op de MS Merwe Lloyd welke voer
in de NLL Afrka A line.
We werden sávonds naar het vliegveld gereden en zouden rond 24.00 a 01.00 uur
naar schiphol vliegen met Martin Air Charter.
Helaas moesten we uren wachten eer een toestel van Martin Air er was.
In die tussen tijd hebben we met zijn allen aardig wat biertjes naar binnen gewerkt
het geen toch wel een geluk was achteraf.
Tussen 03.00 04.00 uur konden we in stappen in een convair 2 motorig propjet
van Martin Air Charter en op de startbaan bij het opstijgen deed het toestel
wel wat vreemd maar ja door de biertjes geen aandacht er voor de stuwardesse
wenste ons een goede reis enz.
Zij was net klaar toen de piloot melde dat we weer terug naar het vliegveld
in Lissabon gingen dat er een probleempje was.
We naderde het vliegveld en zagen bij de baan allemaal blauwe zwaailichtjes
maar het drong niet zo tot ons door.
Toen de landing ingezet werd moesten de gordels om en moesten we voorover
gaan zitten op de baan reden ambulances en brandweer mee.
Maar voor het toestel op de landingsbaan kwam en ook op de landingsbaan maakte
het hele rare schuivers alles wat in de bagage rekken zat slingerde er uit
bestek van de pantry vloog in het gangpad.
Na veel geslinger kwam het toestel tot stilstand en moesten we er uit wij hadden niet zo
haast maar de HWTK die aan de andere kant zat maande iedereen om op teschieten.
Die zat bij de vleugel waar het gebeurd was.
Toen we eenmaal buiten kwamen hadden we het pas in de gaten de bus die ons op zou
halen stond een heel eind van het toestel vandaan en wij moesten door een plas Kerosine lopen
eer we bij de bus waren .
De piloot had later verteld dat we toen door het oogje van de naald gegaan waren bij
het opstijgen waren rubbers van de wielen afgeslagen en door de vleugel heen en een motor heen
zodat we op een motor vlogen en landen.
We zijn toen weer het hotel ingegaan en zouden de andere ochtend vliegen maar er kwam
niets dat heeft vier dagen geduurd toen kwam er een Dakota van Martin Air Charter
met zeg maar bus stoelen er in normaal vervoerde dit toestel toen post je kon zien
waar de stutten van het rek gezeten hadden.
Vier uur vliegen en in Bordeaux bij tanken en weer vier uur vliegen naar Schiphol
Daar onze bagage in het andere toestel is blijven staan hadden we ons niet kunnen
scheren en leken we bij aankomst wel een stel zeerovers.
Hieraan moest ik dus denken toen ik gisteren las over het neerstorten van de Convair
van ex Martin Air Charter

Cor Boer
Bijlagen
Merwe Lloyd1a.jpg
Merwe Llloyd
Merwe Lloyd1a.jpg (82.77 KiB) 923 keer bekeken
Ik heb in het verleden gevaren zie mijn home page http://www.corboer.nl

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6465
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Vliegmachines

Bericht door jdbvos » 11 jul 2018 23:49

Mooi verhaal, Cor !
Zaljemaargebeuren….

Wanneer je het meemaakt is het een drama(atje), wanneer je erover leest, heet het ineens een avontuur... :-D
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Vliegmachines

Bericht door Breeze » 12 jul 2018 00:13

cor schreef:
11 jul 2018 23:37
Het nieuws van de neergestorte ex Martin Air Charter
Het is geen ex-MAC kist, maar was aangekocht door het Aviodrome in Lelystad en is opgeknapt in Z.A. en overgespoten in MAC kleuren omdat die er vroeger mee heeft gevlogen.
Laatste nieuws is dat er nu 2 slachtoffers zijn en veel gewonden. Er waren ook 3 werknemers van het Aviodrome aan boord.

cor schreef:
11 jul 2018 23:37
geen aandacht voor de stuwardesse.
Dat geeft een nieuwe invulling in de taken van een Air-Hostess.

cor schreef:
11 jul 2018 23:37
De piloot had later verteld dat we toen door het oogje van de naald gegaan waren. Bij het opstijgen waren rubbers van de wielen afgeslagen en door de vleugel heen en een motor heen, zodat we op één motor vlogen en landen.
Dat oog van de naald kan je rustig stellen, want een Liner kan niet klimmen op één motor, iirc, dus als het in of kort na de de start was gebeurd was de kans groot dat het net zo was afgelopen als met de MAC-Liner.
En bij de crash van de Concorde in 2000 in Parijs was er bij de start ook rubber van een band door een brandstoftank gegaan en dat liep heel wat minder goed af.

Adri

Martinus
Berichten: 574
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Vliegmachines

Bericht door Martinus » 12 jul 2018 01:50

Vreemd hoe je van een woord vervreemd.
Wij zeiden vroeger thuis altijd vliegmachine, dat was het normale woord.
Of zelfs straaljager tegen een burgerstraalvliegtuig.
Maar nu is het dus vliegtuig en denk je bij het woord
vliegmachine aan een onhandige wasmachine met kippenvleugels.

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3278
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Vliegmachines

Bericht door Allen » 12 jul 2018 15:11

Naar aanleiding van vorenstaande een aflossing met een vliegmachine die wel goed ging. :-D

Aflossing.JPG
Aflossing.JPG (94.8 KiB) 860 keer bekeken
Grtn

Patru
Berichten: 1935
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Vliegmachines

Bericht door Patru » 12 jul 2018 16:39

De SMN/RL bezaten toen een aanzienlijk aandelenbelang in Martin's Air Charter.
De mensen van de Neder Ebro zaten in die beginjaren van de samenwerking dan nog redelijk comfortabel in een DC-7A.
Eind 1964 kwamen we op weg naar Malta voor een aflossing van de Raki-bemanning in zo'n oude Convair 340 terecht.
Volgens mij was het deze Pieter Breughel.

Convair 340 Pieter Breugel 1964.jpg
Convair 340 Pieter Breugel 1964.jpg (82.81 KiB) 839 keer bekeken
Dat was ook een avontuur.
Op het SMN-topic is dat op pagina 307 ook wel aan de orde geweest, maar niet zo heftig als het verhaal van Cor.
http://kombuispraat.com/viewtopic.php?f ... ir#p262036
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1696
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door cor » 12 jul 2018 22:55

Hallo Patru nu ik de foto ziet weet ik het weer het stuk wat ik boven omschreven
heb was met dit toestel convair prop jet van Martin Air Charter.
Nu moet ik er bij vertellen dat vliegen toch al niet mijn hobby was ik zat liever met vliegend stormweer
op zee als met mooi weer in een vliegtuig.
Ik heb met windkracht 13 op een haring loggger VL 97 op zee gezeten onder de Engelse kust
was in 1957 of 1958 en voelde me niet onveilig aan boord.
Dat ik vliegen niet zo prettig vond komt door het volgende.
Op11 september 1959 werd ik thuis opgehaald om met MS Mataram een Indonesie reis
te maken er was iemand niet op komen dagen vandaar de man van CD personeelszaken
gaf mijn moeder een schouderklopje en zei uw 'zoon is over vier maanden weer terug
mevrouwtje.(het werden er 12)
Ik was toen 16 jaar en had het aan boord als jongen a d best naar mijn zin we gingen de
Indonesische kust op en neer en op de thuis reis via Borneo Tandjung Mani terug
(die reis lagen we nog in Priok met de Oranje die niet mocht vertrekken van Soekarno)
In Tandjong Mani aangekomen kwam er een telegram voor mij dat ik moest overstappen
naar MS Wonorato die in Singapore lag.
Ik moest met een Chinees op zo'n uitgeholde boomstam met een buitenboord motor de
rivier op enkele uren varen om in Sarawak een stempel in mijn paspoort te krijgen.
Een praatje maken was er niet bij de man sprak alleen Chinees of Maleis of Engels en ik alleen
Hollands.
Na het stempel weer enkele uren varen naar Cebu in Borneo moest daar wachten volgens
de Nederlandse agent op het Vliegtuig.
Na een tijdje wachten werd ik door de agent naar het vliegtuig gebracht een Dakota van
Malayens Airlines met zo'n tijger kop op de cockpit geschilderd.
Ja en daar zat ik dan kon nog geen Engels of Maleis naast een Australier een musicant
dat weet ik nog.
De stuwardesse legde het een en ander uit in Engels en Maleis en ik deed maar wat de rest allemaal deden
Hierna vertelde zij het een en ander ok weer in die twee talen.
Na verloop van tijd vlogen we door fikse onweersbuien en kwamen in luchtzakken terecht
ik dacht nou Boer je uur is geslagen en dat ging zo door tot Singapore ook daar onweerde het.
Ik was blij en opgelucht dat we heel aangekomen waren op mijn koffer stond nog MS Merwe Lloyd
geverfd van mijn eerste reis dus scheepsagent de Hoed vond mij al snel.
Vanaf die tijd zaten er altijd bijwijze van spreken flinke deuken in de vliegtuigstoelen
waarin ik gezeten had van het knijpen.
Het varen vond ik mooi en prettig het slechte weer deed mij dus niets ik vond het jammer dat
ze met aflossen per vliegtuig begonnen waren.
Ik zal ook nooooit op vacantie met een vliegtuig gaan

Cor Boer
Bijlagen
Mataram1.jpg
Mataram1.jpg (127.37 KiB) 792 keer bekeken
Ik heb in het verleden gevaren zie mijn home page http://www.corboer.nl

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Vliegmachines

Bericht door Breeze » 17 jul 2018 00:35

Laatste nieuws van de Convair Liner crash in Z.A.
Het komt er op neer dat ze problemen met motor #1 hadden (bekend en op video’s op internet te zien) en dat ze later met een nacelle brand te maken kregen. Ze hadden toen de keus om terug te keren naar het veld maar onzeker of de vleugel het zou houden door de brand of een noodlanding maken. Ze hebben voor het laatste gekozen waarbij Marc aangaf dat het gebouw wat ze hebben geraakt een groot deel van de klap heeft opgevangen waardoor het voor hen “overleefbaar” was.
Helaas, zoals bekend is een engineer omgekomen en hij zegt dat in tegenstelling tot wat in de media wordt verkondigd er niemand in de fabriek is omgekomen.
Adri

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2406
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door jacko » 17 jul 2018 09:52

Na zes weken poetsen ziet ze er nu zo uit. :-D :-D
Foto van het Nederlands transport museum in Nieuw-Vennep
Onderdelen zijn nog altijd welkom.

Groeten
Hans
Bijlagen
37156183_269733533794387_4034196548442128384_o.jpg
37156183_269733533794387_4034196548442128384_o.jpg (161.01 KiB) 655 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11519
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vliegmachines

Bericht door Harry G. Hogeboom » 18 jul 2018 15:04

Na zes weken poetsen ziet ze er nu zo uit
ONvoorstelbaar Hans om al die groene tjet er zo netjes af te krijgen met zo'n glimmend resultaat.......niet zeuren maar doorpoetsen waarschijnlijk :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 646
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Vliegmachines

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR » 24 jul 2018 03:34

Het nieuwste type vliegtuig van AIRBUS - BELUGA XL - maakte deze week zijn eerste test vlucht
bij Toulouse (F).
De Airbus A330-743 is een vrachtvliegtuig en wordt in 2019 in gebruik genomen voor het transport
van diverse vliegtuigonderdelen binnen Europa naar productie plaatsen in o.a. Duitsland, Spanje
en Engeland.
xBelugaXL-FirstFlight-1.jpg.pagespeed.ic.pCX_S1TDRm.jpg
xBelugaXL-FirstFlight-1.jpg.pagespeed.ic.pCX_S1TDRm.jpg (43.59 KiB) 465 keer bekeken
xBelugaXL-First-Flight-Take-Off-Aerial-View-001.jpg.pagespeed.ic.XtLVfUfrBT.jpg
xBelugaXL-First-Flight-Take-Off-Aerial-View-001.jpg.pagespeed.ic.XtLVfUfrBT.jpg (48.37 KiB) 465 keer bekeken

Martinus
Berichten: 574
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Vliegmachines

Bericht door Martinus » 24 jul 2018 04:11

Ondanks de ludieke beschildering is dit vliegtuig een visuele vervuiling.

Plaats reactie