Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Die onderste foto lijkt me meer een stuurman die als diskjockey fungeert, Allen. :wink:

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jdbvos »

…en die streepies zijn wel errug helder....zouden het zilveren streepies zijn van de purser of zo....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik »

jdbvos schreef: 02 jul 2018 23:40 …en die streepies zijn wel errug helder....zouden het zilveren streepies zijn van de purser of zo....
Ziet er inderdaad als de purser die het PA en entertainment system gebruikt, er onder zit een draaitafel. De P of T was een roro passagiers ferry.
PoT.jpg
PoT.jpg (46.3 KiB) 4491 keer bekeken
Live life to the fullest!
Jos Komen (R.I.P)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Volgens mij zijn dit dezelfde streepies…. :wink:


Pricess%20of%20Tasmania002%20Crew%20member%20at%20work%20(1956).JPG
Pricess%20of%20Tasmania002%20Crew%20member%20at%20work%20(1956).JPG (49.33 KiB) 4457 keer bekeken
doppie
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 dec 2014 23:12

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door doppie »

hallo
als je op het kmsm forum kijkt
kroonvlag juli 1965 om 09:01
dan zie je purser a.l.ziegler
3 zilveren streepen en ster
ik heb in 1966 op de oranje nassau
gevaren met purser de jong
hij had precies de zelfde streepen
gr dopppie
Jos Komen (R.I.P)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Princess of Tasmania was een Australisch schip, nu kan ik zo gauw geen Australisch voorbeeld geven, maar op onderstaande link is de uitmonstering van een Canadese stuurman te zien. :wink:

http://www.ipahl.com/nauticus/mybio2.html
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Allen »

@ doppie, hieronder de afbeelding van ZIEGLER uit de 'Kroonvlag'.


Ziegler.JPG
Ziegler.JPG (32.14 KiB) 4243 keer bekeken
Grtn @Allen
doppie
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 dec 2014 23:12

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door doppie »

allen
dank je wel voor het plaatsen van de foto
lukt mij niet
gr doppie
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Coco E »

Radio Holland had geen onderhoudscontract voor de radar afgesloten voor schepen van de KNSM. Bij het Proces verbaal van Overname voor de kustreis met de Diogenes was het daarom niet nodig om naar de radar te kijken. Een nogal jeugdige tweede stuurman is verantwoordelijk voor de radar. Zijn nog jeugdiger vrouw en nog een paar dames zullen ook meegaan voor de kustreis. In de messroom moet daarom wat met de tafelbezetting worden geschoven, zegt deze second, waardoor ik aan de tafel bij de leerlingen en vijfdes – de juniorentafel – terecht kom. Moet kunnen.

Na vertrek Amsterdam deelt de kapitein nog mee dat mijn vriendin, die ook aan boord is, in IJmuiden via de touwladder omlaag zal moeten klimmen omdat er geen gangway zal worden uitgevierd. Bovendien is er voor de lunch niet op haar gerekend zodat er geen kippenbout voor haar beschikbaar is. Nou ja, aan lunchen hadden we zelf eigenlijk nog helemaal niet gedacht.
De vaart door het Noordzeekanaal verloopt voorspoedig, maar bij het manoeuvreren in de sluis gaat er een flinke schok door het schip, we hebben iets geraakt. De kapitein en de 1e stuurman willen de eventuele schade vanaf de wal bekijken zodat uiteindelijk toch een fatsoenlijke ladder wordt uitgebracht en mijn vriendin alsnog netjes kan ontschepen. Zij heeft nog meer mazzel want de vader van de 4e wtk, die in Leimuiden een handel heeft in veevoeders, is zijn zoon op de sluis komen uitzwaaien en biedt haar een lift aan naar het station van Leiden.

De reis gaat naar Bremen, waar de Diogenes vroeg in de morgen zal aankomen. Maar in het holst van de nacht word ik gepord, de radar is defect en de loods wil niet varen met een defecte radar. Op de brug is alleen de 2e stuurman aanwezig. De radar staat bij, en op het scherm zijn plenty echo’s te zien, zelfs op vrij grote afstand. Buiten is helemaal niets te zien want het is aardedonker en potdik van mist. Ik weet niet wat ik hiermee moet en ga maar weer te kooi.
’s Ochtends ga ik na het ontbijt een kijkje nemen op de brug. We liggen voor anker op de Weser en de mist is opgetrokken. Waarom we hier voor anker liggen? vraag ik aan de derde. Omdat de radar defect is zegt hij, we hebben hier de hele nacht gelegen en hebben radarassistentie van de wal aangevraagd. Ik snap nu wat er met de radar aan de hand is: we zien de oevers van de rivier niet, maar wel obstakels verder aan land, dan is de ontvanger blokkeerbuis defect. Een fout uit het boekje. Vannacht met die mist dacht ik dat we op zee zaten i.p.v. op de Weser, en voor op zee leek het een normaal beeld.
s Middags als we tegen de kant liggen, zijn de twee radartechnici die een paar uur bezig zijn geweest, weer vertrokken en komt de second nog even langs. Hij is achteraf eigenlijk toch niet zo gelukkig met het radarbeeld zoals het nu is. Nee, er zijn nog steeds geen echo s van dichtbij te zien. Bij zijn reserve onderdelen vinden we een mooie nieuwe OBB en als we die hebben geplaatst is het beeld weer uitstekend. Zo is deze reis toch voor iedereen goed afgelopen, alleen over de schade aan het schip in IJmuiden heb ik verder niets gehoord.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Diogenes  stuurhuis.jpg
Diogenes stuurhuis.jpg (65.51 KiB) 4056 keer bekeken
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparkymul »

Katelysia...

R/O in de radiohut van de Katelysia/PFHO. Het jaar is 1954. Echt gezellig zag het er indertijd niet uit. De apparatuur is waarschijnlijk bij velen nog bekend...

Sparkymul
Bijlagen
ro Katelysia.png
ro Katelysia.png (232.9 KiB) 3969 keer bekeken


Plaats reactie