Effe Apeldoorn bellen
Re: Effe Apeldoorn bellen
Toch geloof ik hier geen donder van...the chief engineer, standing on deck, saw the loom of the light and crossing over to get a better view saw rocks breaking the surface close to the port side of the ship.
Die ouwe en de stuurlui hadden ongetwijfeld daarvoor op zeilschepen gevaren, ze stonden dus niet te pingpongen op de brug en ook niet met de rug naar de regen.
Machinisten waren destijds nieuw aan boord, het waren walslurpen en vreemde knakkers die alleen maar verstand van motoor'n hadden.
Broodje Aap verhaal dus.
Re: Effe Apeldoorn bellen
Stoom meneer, daar hadden ze verstand van , en goed ook ze konden zomaar die stuurlui in de gaten houden terwijl beneden alles gewoon verder draaide.
Mazzel dat zo'n bijziende smid meer verstand van branding golven had als de rest
Mazzel dat zo'n bijziende smid meer verstand van branding golven had als de rest
Re: Effe Apeldoorn bellen
Of de hoofdmachinist deze stranding zag aankomen wordt niet vermeld.
IDNo: 1089637 Year: 1883
Name: PARADOX Type: Cargo ship Flag: GBR Tons: 594
Country of build: GBR Builder: Millwall GD Location of yard: Blackwall
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1C-
[engine from LADY ANN of 1878, fitted 1.85] - [LD as SWILLINGTON by Wm Gilbert & Co, #2 & completed by the executors of Wm France at Millwall] - 04 ZELANDIA
wrecked Warkworth 31.10.05 [Ghent-Warkworth, ballast]
IDNo: 1089637 Year: 1883
Name: PARADOX Type: Cargo ship Flag: GBR Tons: 594
Country of build: GBR Builder: Millwall GD Location of yard: Blackwall
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1C-
[engine from LADY ANN of 1878, fitted 1.85] - [LD as SWILLINGTON by Wm Gilbert & Co, #2 & completed by the executors of Wm France at Millwall] - 04 ZELANDIA
wrecked Warkworth 31.10.05 [Ghent-Warkworth, ballast]
Re: Effe Apeldoorn bellen
Nee maar hij kon wel mooi even de inlaatroosters controleren
- Erikdepooter
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Effe Apeldoorn bellen
En die onmanoeuvreerbare ballen vind ik ook wel leuk. Daar hadden ze nog tijd voor om die nog op te hangen.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Re: Effe Apeldoorn bellen
De Belgische Cingetorix, gebouwd in 1910 en in 1911 al on the rocks.
IDNo: 5607991 Year: 1910
Name: CINGETORIX Type: Cargo ship Flag: BEL Tons: 1275
Country of build: BEL Builder: Antwerp Engineering Co Location of yard: Hoboken
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-
wrecked 1nm S Hartland Quay 2.3.11 [Bruges-Newport, steel billets & blooms]
IDNo: 5607991 Year: 1910
Name: CINGETORIX Type: Cargo ship Flag: BEL Tons: 1275
Country of build: BEL Builder: Antwerp Engineering Co Location of yard: Hoboken
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-
wrecked 1nm S Hartland Quay 2.3.11 [Bruges-Newport, steel billets & blooms]
Re: Effe Apeldoorn bellen
Aan het uitzicht zal het niet gelegen hebben, mooi open brughuis
Re: Effe Apeldoorn bellen
17 bemanningsleden, toch wel weinig voor een stoomschip destijds.
Tremmers, stokers en weet ik veel wat er verder nodig was om het stoommachientje aan de praat te houden.
Waarschijnlijk hadden ze twee machinsten?
Een kapitein en twee stuurlui.
Chef en tweede kok.
En toch minstens 6 matrozen of lichtmatrozen en niet te vergeten: de ketelbink.
Als je nagaat dat in de jaren 50-60 ongeveer 30 koppen aan boord zaten op een motorschip van vergelijkbare grootte.
Dan ga ik toch denken dat de reden van de stranding was dat er te weinig stokers aan boord waren om voldoende stoom te produceren.
En als de hoofdmachinist dan aan dek staat om te kijken of alles wel goed gaat...
Tremmers, stokers en weet ik veel wat er verder nodig was om het stoommachientje aan de praat te houden.
Waarschijnlijk hadden ze twee machinsten?
Een kapitein en twee stuurlui.
Chef en tweede kok.
En toch minstens 6 matrozen of lichtmatrozen en niet te vergeten: de ketelbink.
Als je nagaat dat in de jaren 50-60 ongeveer 30 koppen aan boord zaten op een motorschip van vergelijkbare grootte.
Dan ga ik toch denken dat de reden van de stranding was dat er te weinig stokers aan boord waren om voldoende stoom te produceren.
En als de hoofdmachinist dan aan dek staat om te kijken of alles wel goed gaat...
Re: Effe Apeldoorn bellen
Ben het met je eens Jos !Broodje Aap verhaal dus.
Er stonden destijds bij mijn weten -onder de kust komend- 2 petten op de brug, 2 uitkijken om de brugvleugels vrij te houden van al te brutale zeekippen, en een roerganger...
En minimaal 1 heeft ongetwijfeld die branding gezien. Bij mij wil het er ook niet in dat 1 pet in die situatie nét de laatste BaZ aan het verwerken was, de andere pet nét in z'n oktant een sterretje op de horizon aan het zetten was, de uitkijken simultaan nét een loszittende veter strikten, en een roerganger die nét in een zware niesbui over z'n stuurwiel hing....
Een beetje teveel afleiding op die brug om geloofwaardig te zijn
Oost, west...ook best