Toen geluk nog heel gewoon was

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door leo-shof »

Oooooooooooooooo hier ben ik de baas

Als miep niet thuis is
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door leo-shof »

Theo : En vroedvrouw ? wordt dat dan postbode ! :idea:
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Jinny »

Goh, wat een gezeur, hier gewoon twee vrouwen.
Mannen (op onze zoons na) niet aanwezig.
No problem....
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Geep »

Mn./ mevr; Henk, ik geef u mn./vrouw, volkomen gelijk, de MAN moet over de vrouw, onderdanig zijn.....
Vrgr.Geep
Patru (R.I.P)

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Patru (R.I.P) »

Na dat warme weer vandaag maar eens een plaatje van een koele duik in het water van de Amsterdamse Sint Antoniesluis; gemaakt in juni 1953.
Of het helemaal fris was waag ik te betwijfelen, want de rioleringen kwamen nog op de grachten uit, maar dat werd op de koop toe genomen.
Zwemmen in de Ringvaart of in de Amstel bij de Berlagebrug was in die tijd ook gewoon en tevens veel schoner.
In de Jodenbreestraat (boven) is nog net de ingang met het trappetje van het Rembrandthuis zichtbaar.
Daar tegenover zat een joodse bakker. Op zondag moest ik regelmatig vanuit Oost op de fiets om daar vers brood te halen.

Sint-Antoniesluis juni 1953.jpg
Sint-Antoniesluis juni 1953.jpg (161.19 KiB) 6602 keer bekeken
Groet, Paul G.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Geep »

Die bakker was Theeboom, zelf gebakken matse, echte Galle, met maanzaad.
Als specialiteit, Gremzelies. En met HOOFDLETTERS, Gemberbollen.
Als straatschooljongens stonden we altijd bij de open zijdeur, de bakkerij in te kijken.
De broden, werden nog gebakken in met hout gestookte ovens.
De knecht had alleen een sloof aan, van zeildoek, over zijn bloot bovenlijf.
Soms kregen we een piep piepklein vers broodbolletje ; ,, en nou,opsodemieteren,wegwezen!
Een buurtbewoonster, vraagt of zij een keer in de bakkerij mocht rondkijken.
Zij mocht gelijk mee naar achter, ziet tot haar verbazing, hoe de knecht bezig is met gevulde koeken.
Hij maakt van deeg een stevige bal,,, slaat die plat op zijn blote buik, op het uitpuilende deeg, afdruk van zijn
navel drukt hij de gepelde amandel!
Stom verwonderd, sprakeloos staat zij te kijken, stotterend ; tegen de bakker, ,,Vreemd, had ik niet verwacht''
De bakkersknecht, ,,U moest eens weten, hoe wij hier Gember-bolussen maken''?
Vrgr.Geep
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2409
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door peelander »

Op het topic Scheepvaartfoto's diversen schrijft Jan Vos:
jdbvos schreef: 24 jul 2018 10:25 Geluk, is betrekkelijk, Harry...
In die tijd was 'geluk' werk hebben, een gezin hebben, geen schulden hebben, maar vooral: je opgenomen voelen binnen een gemeenschap: je gezin, je bedrijf, je collegae, en je buurt/woonomgeving...

Nu is geluk: financieel 'binnen zijn', verre reizen maken, veel dure hobby's hebben zoals een auto waarin je goed gezien wilt- en kunt- worden, vrijstaand wonen met een bos om je heen of aan een groot water zodat je niks met buren of anderen in je omgeving te maken hoeft te hebben, Als summum: een jacht in een grote haven zodat je tussen anderen met veel geluk kunt praten over 'de beurs'

Geluk lijkt tegenwoordig tot iets materieels te zijn verworden....
Gevoelens zijn niet te meten: modern geluk kun je bij wijze van spreken tussen duim-en-wijsvinger tellen

Gisteravond had ouwerwetse ik een geluksmomentje: de voorgaande nacht niet geslapen, me gedurende de hete dag met allerlei 'chores' bezig gehouden, en 's avonds toch een beetje moe wat extra sterke koffie gezet.... Man ! Dat ging erin als een stij**e *u* in een ouwe weduwvrouw....(wat men hierin leest is uitsluitend te wijten aan uw eigen fantasie).
Het geluksmomentje later nog effe -als apotheose- afgesloten met een kouwe klets.
Jammer genoeg is op onze leeftijd een daarop volgende nachtelijke gang richting toilet een beetje een anticlimax... :lol:

….maar, nog eens het bovenstaande nalezend: is die 'nachtelijke gang richting toilet' óók niet onder te brengen onder tabblad "Geluk" ??
immers: sommigen bereiken leeftijden waarop ze méér lijken op hun geboorte-toestand dan op de volwassenheidstoestand...: kaal, tandeloos koppie, en wakker worden in goedgevulde luiers....
En ik ben het in grote lijnen HELEMAAL met hem eens.

Gelukkig bestaat geluk nu ook nog.
Als ik naar mezelf kijk verkeer ik in de gelukkigste fase van mijn leven.
Ik kan opstaan als ik wil.
Ik kan zwerven met de camper, deze
11 06 2017 gamvik-slettnes (17).JPG
11 06 2017 gamvik-slettnes (17).JPG (136.66 KiB) 5727 keer bekeken
en sinds dit jaar hiermee
magdenburg 14 06 2018 (3).JPG
magdenburg 14 06 2018 (3).JPG (146.48 KiB) 5727 keer bekeken
Ik hoef me geen zorgen meer te maken over mijn inkomen.
Elke maand komen de AOW en pensioen uitkeringen vanzelf op onze rekening.
Zeuren over korten en niet indexeren is onzin. Dan verkoop je toch de auto waar je toch maar 4 a 5 maanden per jaar gebruik van maakt.
En ja in een super huis aan het water wonen we niet maar toch:
107031.jpg
107031.jpg (129.4 KiB) 5727 keer bekeken
uitzicht.jpg
uitzicht.jpg (138.19 KiB) 5727 keer bekeken
Op ons stekje zijn we hartstikke gelukkig en kunnen we nog terug kijken naar de leuke tijd toen geluk OOK heel gewoon was.
groeten
Jan van der Pluijm
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door v+d »

En een gereviseerde rikketik, er komt ook wel wat mazzel bij kijken Jan.
Ik vond het vroeger ook wel aardig maar moest toch altijd hard werken.Dus toen geluk heel gewoon was? Ik heb er niet zoveel mee, wel met mazzel hebben :-D
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Harry G. Hogeboom »

wel met mazzel hebben
EN....." mazzel hebben" Jan is veelal een rechtstreeks gevolg van " hard werken".....oftewel en vooral " hard blijven werken" :roll: Dus " tot op zekere hoogte" ben je de maker van je eigen geluk! :lol:
Ik denk in deze aan een vroegere schoolvriend wiens ouders in "ogenschijnlijk" materieel opzicht veeeel en veeel beter af waren dan de mijne.......maar zijn woorden waren: " Ik snap er niks van Harry, bij ons is er nooit geld en bij jullie altijd wel"....als ik daar eens naar informeerde bij mijn Moeder dat had zij het altijd over : " Mensen die een gat in de hand hadden" :lol: :lol: Het heeft een heel tijdje geduurd voor ik in de peiling had dat dit " figuurlijk" was bedoeld!

PS.je: " Mazzel hebben" heeft oook veel te maken met het herkennen van geboden kansen EN die dan NIET voorbij te laten gaan...veelal als "anderen" je dan als geschift verklaren en alleen maar " leeuwen en beren" zien. :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2409
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door peelander »

Ja Jan, met het geluk van toen waren jij en ik en nog velen anderen met ons er intussen niet meer geweest. Maar in 70 was toen het geluk nog heel gewoon was ook al een mooie leeftijd om aan de laatste reis te beginnen.
groeten
Jan van der Pluijm


Plaats reactie