Mooie Vrachtschepen
Re: Mooie Vrachtschepen
Dik 50 jaar oud geworden..
..een héél hoog "goede schip Albatros"-gehalte...jammer van het ontbreken van een geschoorde schoorsteen-met-pet..
Als je je ogen wat dichtknijpt en door je wimpers kijkt, zie je een zeezieke Blommers (of Brobbels) in z'n geruite jasje over de railing hangen..
..een héél hoog "goede schip Albatros"-gehalte...jammer van het ontbreken van een geschoorde schoorsteen-met-pet..
Als je je ogen wat dichtknijpt en door je wimpers kijkt, zie je een zeezieke Blommers (of Brobbels) in z'n geruite jasje over de railing hangen..
Oost, west...ook best
- Erikdepooter
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Mooie Vrachtschepen
Harry schreef (in 1964):
En dan raakt het schip "bevuild" en ging de Ouwe over de rooie ("stuurman: had je dat niet ff kunnen tegenhouden???").
Om er natuurlijk later bij een kouwe klets in de bar weer eens een lekkere boom over op te zetten tussen "bok" en "vetput".
Achteraf voelt het zelfs romantisch . . .
Sommigen van je collega's namen die 24 uur letterlijk, Harry. Of gingen ermee door onafhankelijk van welk antwoord ook dat van de brug kwam.Het roetblazen van een Schotse ketel: Dit moet gedaan worden nadat een vuurgang 24 uur in bedrijf is geweest. En we bellen naar de brug of de windrichting zodanig is dat het schip onnodig bevuild wordt . . .
En dan raakt het schip "bevuild" en ging de Ouwe over de rooie ("stuurman: had je dat niet ff kunnen tegenhouden???").
Om er natuurlijk later bij een kouwe klets in de bar weer eens een lekkere boom over op te zetten tussen "bok" en "vetput".
Achteraf voelt het zelfs romantisch . . .
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Re: Mooie Vrachtschepen
Klopt helemaal. Erik, de stuurman van de wacht kreeg er altijd de schuld van."stuurman: had je dat niet ff kunnen tegenhouden???"
Re: Mooie Vrachtschepen
Dat begrijp ik nog steeds niet, roetblazen is iets noodzakelijks en niet uit te stellen.
Wat is er nu makkelijker op zo'n grote plas water als even de koers verleggen, in die tijd werd er nog gestuurd door een roerganger dus een man en een bevel en klaar ben je
Mooi hoor dat automatische varen van tegenwoordig, kan je de stuurlieden thuis laten en een ommetje programmeren voor roetblazen. Ik zie het wel zitten.
Wat is er nu makkelijker op zo'n grote plas water als even de koers verleggen, in die tijd werd er nog gestuurd door een roerganger dus een man en een bevel en klaar ben je
Mooi hoor dat automatische varen van tegenwoordig, kan je de stuurlieden thuis laten en een ommetje programmeren voor roetblazen. Ik zie het wel zitten.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Mooie Vrachtschepen
DE werkelijkheid was..........als je onder de reis ladingverwarming of butteren had...dat je dat roetblazen HARD nodig had bij die Schotse ketels.....de werkelijkheid was OOK...dat we ons uiterste best deden om die zwarte handel dus NIET aan dek te krijgen........de samenwerking met " die lui van deK" was in werkelijkheid best OK...af en toe liep er aan dek ( en ook wel eens in de MK! ) wel eens een gozer met een hete aardappel in de strot van de een of andere pakkiesbootklub tussendoor( als Meneer Poot het even moeilijk had om iemand te strikken!! ) .....maar die verdwenen veelal net zo snel als ze kwamen Nogmaals........ik heb slechts op de befaamde Reuzen gevaren en weet " van de rest" slechts van horen zeggen.........maaaar met de zeer recente woorden van JossieUno himself " Je herinnert je slechts de leuke dingen" en ik heb toch wel goede herinneringenaan die tijden in vrijwel alle opzichten.Sommigen van je collega's namen die 24 uur letterlijk, Harry.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Mooie Vrachtschepen
Nog even terugkomend op de vraag van Breeze over kali-bootjes...
Hier 2 pfd'jes van Stanvac-bootjes
Hier 2 pfd'jes van Stanvac-bootjes
Oost, west...ook best
Re: Mooie Vrachtschepen
De Stureholm 1957.
Owner: A/B Svenska Amerika Linien SWE Gothenburg
IDNo: 5342570 Year: 1957
Name: STUREHOLM Type: Cargo ship (ref) Flag: SWE DWT: 9703
Country of build: DEU Builder: Weser Location of yard: Bremen
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-17
70 TRAVANCORE - 75 HERMES - 76 KOTA SETIA
BU Kaohsiung 29.9.79
Owner: A/B Svenska Amerika Linien SWE Gothenburg
IDNo: 5342570 Year: 1957
Name: STUREHOLM Type: Cargo ship (ref) Flag: SWE DWT: 9703
Country of build: DEU Builder: Weser Location of yard: Bremen
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-17
70 TRAVANCORE - 75 HERMES - 76 KOTA SETIA
BU Kaohsiung 29.9.79
Re: Mooie Vrachtschepen
De Murada 1921.
IDNo: 1151543 Year: 1921
Name: ERRIBA Type: Cargo ship Flag: AUS Tons: 3345
Country of build: AUS Builder: Williamstown DY Location of yard: Williamstown
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-9
26 MURADA - 47 NYMPHE - 47 HELLENIC NYMPHE
BU La Spezia 5.2.54
IDNo: 1151543 Year: 1921
Name: ERRIBA Type: Cargo ship Flag: AUS Tons: 3345
Country of build: AUS Builder: Williamstown DY Location of yard: Williamstown
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-9
26 MURADA - 47 NYMPHE - 47 HELLENIC NYMPHE
BU La Spezia 5.2.54
Re: Mooie Vrachtschepen
De stuurlui staan daar lekker in de open lucht voor de schoorsteen.
Owner:NV Scheepvaart en Steenkolen Mij NLD Rotterdam
1901 NV Stoomvaart Mij Nederlandsche Lloyd NLD Rotterdam
IDNo: 5601332 Year: 1899
Name: OLANDA Type: Cargo ship Flag: NLD Tons: 2138
Country of build: GBR Builder: Gray Location of yard: W Hartlepool
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-9
mined 53.52N/1.04E 18.4.15 [Seaham-Rotterdam, coal]
Owner:NV Scheepvaart en Steenkolen Mij NLD Rotterdam
1901 NV Stoomvaart Mij Nederlandsche Lloyd NLD Rotterdam
IDNo: 5601332 Year: 1899
Name: OLANDA Type: Cargo ship Flag: NLD Tons: 2138
Country of build: GBR Builder: Gray Location of yard: W Hartlepool
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-9
mined 53.52N/1.04E 18.4.15 [Seaham-Rotterdam, coal]
Re: Mooie Vrachtschepen
De Olav Bakke 1945.
IDNo: 5615261 Year: 1945
Name: OLAV BAKKE Type: Cargo ship (ref) Launch Date: 20.11.43 Flag: NOR Date of completion: 9.45
DWT: 8570 Country of build: SWE Builder: Gotaverken Location of yard: Gothenburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16.5
wrecked Negrillas Reefs, off Buenaventura 27.10.59 [Antwerp-Valparaiso, passengers/general]
IDNo: 5615261 Year: 1945
Name: OLAV BAKKE Type: Cargo ship (ref) Launch Date: 20.11.43 Flag: NOR Date of completion: 9.45
DWT: 8570 Country of build: SWE Builder: Gotaverken Location of yard: Gothenburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16.5
wrecked Negrillas Reefs, off Buenaventura 27.10.59 [Antwerp-Valparaiso, passengers/general]