Scheepvaartfoto's diversen
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Ze staan allemaal rond een gat in 'de muur', ze zien er gitzwart uit, dus het lijkt me een typisch geval van (handmatig) kolen bunkeren....
Weet wel een ietsje van stoken, maar van steenkool gain verstaand, behalve bij het vroeger nog geleerde smeden....
Ik ga er ff van uit dat iedereen van ons bekend is met het MEC in Dronten ?
Daar gaat weer een heleboel jeugdherinneringen ophalen...
Een hoog landbouwgehalte, uiteraard-en logisch in Dronten, maar techniekjes, mien jong...
Voor wie het (acht het zga uitgesloten) niet kent: https://mecmuseum.nl/
Maar kolen bunkeren zie je vlgs mij zelfs daar niet...
Dat herinnert me er trouwens aan: Ik kreeg een vraag of ik foto's, tekeningen en/of beschrijvingen had van de Borga-pompen uit Appingedam...
Net in de tijd dat ik m'n boeken had weggedaan... In m'n Beck-tijd had ik nog een mk-fotootje waar een Borgapomp op stond, en op de Geert (of Herman) Bodewes zo'n ding nog gereviseerd met nieuwe wormen, lagers en nieuwe afstelling....maar had niks van dat alles... Duzzzz...als iemand nog wat heeft, stuur maar naar mij, of -nog beter- stuur/geef het persoonlijk aan hen...!
Weet wel een ietsje van stoken, maar van steenkool gain verstaand, behalve bij het vroeger nog geleerde smeden....
Ik ga er ff van uit dat iedereen van ons bekend is met het MEC in Dronten ?
Daar gaat weer een heleboel jeugdherinneringen ophalen...
Een hoog landbouwgehalte, uiteraard-en logisch in Dronten, maar techniekjes, mien jong...
Voor wie het (acht het zga uitgesloten) niet kent: https://mecmuseum.nl/
Maar kolen bunkeren zie je vlgs mij zelfs daar niet...
Dat herinnert me er trouwens aan: Ik kreeg een vraag of ik foto's, tekeningen en/of beschrijvingen had van de Borga-pompen uit Appingedam...
Net in de tijd dat ik m'n boeken had weggedaan... In m'n Beck-tijd had ik nog een mk-fotootje waar een Borgapomp op stond, en op de Geert (of Herman) Bodewes zo'n ding nog gereviseerd met nieuwe wormen, lagers en nieuwe afstelling....maar had niks van dat alles... Duzzzz...als iemand nog wat heeft, stuur maar naar mij, of -nog beter- stuur/geef het persoonlijk aan hen...!
Oost, west...ook best
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Jan heeft je wat dat betreft al snel uit de droom geholpen Jos.......voor mij zijn er dit soort plaatjes om me er even heeeel duidelijk aan te herinneren dat IK...en met mij velen van mijn generatie...niet alleen op de juiste tijd in dit leven stapten, maar OOK op de juiste plaats...het zal je maar gebeuren dat je koelie bent bij een kolenboer ergens in de Oost.In mijn jeudige jaren hielp ik soms de kolenboer vlakbij, die had een scharnierende ton op een poot waar precies een mud kolen in ging! Vol scheppen, zak er over, omkiepen, zak flink schudden zodat de kolen wat zakten, zak aan de kant, volgende zak!NIETS maar dan ook helegaar NAKS verleken met deze sloebers!Waar ze hier precies mee bezig zijn weet ik niet
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Nog bedankt, Jan!
Die "gaten in de muur" waren me nog niet opgevallen.
Die "gaten in de muur" waren me nog niet opgevallen.
Re: Scheepvaartfoto's diversen
2018-08-01 Cuxhaven
AL NEFUD naar Hamburg
Binnenkomende ferry
Rechts Feuerschiff ELBE 1
Uitgaande uit de haven.
Rechts Feuerschiff ELBE 1
AL NEFUD naar Hamburg
Binnenkomende ferry
Rechts Feuerschiff ELBE 1
Uitgaande uit de haven.
Rechts Feuerschiff ELBE 1
Grtn @Allen
Re: Scheepvaartfoto's diversen
2018-08-01 Cuxhaven
THALASSA PISTIS uitgaande van Hamburg met bestemming Felixstowe
(De tweede afbeelding is ronduit slecht , maar ik wil het hier toch neer planten
omdat de ferry er op staat, ook al doet het DE fotografen pijn aan de ogen )
THALASSA PISTIS uitgaande van Hamburg met bestemming Felixstowe
(De tweede afbeelding is ronduit slecht , maar ik wil het hier toch neer planten
omdat de ferry er op staat, ook al doet het DE fotografen pijn aan de ogen )
Grtn @Allen
Re: Scheepvaartfoto's diversen
En toch, dit is nog geeneens zo lang geleden in volle glorie te aanschouwen geweest. Ik zag dat er hap snap op dit forum wel aandacht is besteed aan de Batavia
Bouwmeester Willem Vos schiep er een eer in om het goede schip Batavia in volle glorie en met zoveel mogelijk de oorspronkelijke technieken te herscheppen. Vanaf het leggen van de kiel in 1985, ben ik elk jaar wel wezen kijken hoe de vorderingen waren. Hoewel met horten en stoten (altijd geldgebrek) vond ik het heel spectaculair. Ze hebben wel een paar concessies moeten doen. Het werken met een Adze (hak?) werd gedaan met elektrisch gereedschap en gaten boren ging ook niet meer handmatig. Maar het stomen/branden van de planken ging nog wel op de oude manier en was ook de oorzaak van een fikse brand.
Het mooiste was als je een rondleiding kreeg van de Baas zelf. Zijn enthousiasme voor de goede zaak droop er vanaf. Zo was hij heel sarcastisch over de Amsterdam van het scheepvaartmuseum, want die had een stalen romp en de hoogte van de dekken was aangepast aan de lengte van de verwachte bezoekersstroom. Een gruwel in Willems ogen. Ik had echt gedacht dat iemand met zoveel drive er ook in zou slagen om zijn "Batavia" zonder motor zeilend in Australië te krijgen, zoals ooit de bedoeling was. Nou ja met hulp van Dockwise is hij toch down under gekomen en hij heeft zelfs eenmaal onder volle zeilen daar gevaren. Maar als ik het goed begrepen heb is alles geëindigd met veel ruzie o.a. over geld, uiteraard.
Heel jammer.
Adri
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Hallo Arie ,
Ik wil het niet met zekerheid zeggen maar is Willem Vos , bouwmeester van de " Batavia " , niet in de war met de " Prins Willem " gebouwd bij Amels in Makkum die een stalen romp heeft, en bekleed met hout, en zo verder is opgebouwd ,en een paar jaar geleden in den Helder in de hens is op gegaan , dat ze uit Japan , Nagasaki is terug gekomen ,uit het hollands dorp wat daar was ,dat de "Prins Willem " een stalen casco had dat weet ik zeker, en nu ik zo zit te tikken weet ik het wel zeker dat de "Amsterdam" die niet had ,ik ben namelijk bij alle bij betrokken geweest wat het tuigen betreft ,de Amsterdam , in de zouthaven en bij de Oranje Werf [Verschure ] in Amsterdam , en de Prins Willem in Makkum en in Japan na een x aantal jaar , het lopend wand vernieuwd , en de ra's naar beneden gehaald , om de paarden en toppennads te vervangen en laat ik er gelijk maar bij zeggen dat ik ook bij de klipper "Stad Amsterdam" aan wezig was met de firma van ons , om het hele boeltje op te tuigen , eerst de boel , in de werk plaats [ loods ] bij het museum op maat maken en dan, na dat we masten geplaatst hadden de boel op tuigen .
grtn.
Chris V
Ik wil het niet met zekerheid zeggen maar is Willem Vos , bouwmeester van de " Batavia " , niet in de war met de " Prins Willem " gebouwd bij Amels in Makkum die een stalen romp heeft, en bekleed met hout, en zo verder is opgebouwd ,en een paar jaar geleden in den Helder in de hens is op gegaan , dat ze uit Japan , Nagasaki is terug gekomen ,uit het hollands dorp wat daar was ,dat de "Prins Willem " een stalen casco had dat weet ik zeker, en nu ik zo zit te tikken weet ik het wel zeker dat de "Amsterdam" die niet had ,ik ben namelijk bij alle bij betrokken geweest wat het tuigen betreft ,de Amsterdam , in de zouthaven en bij de Oranje Werf [Verschure ] in Amsterdam , en de Prins Willem in Makkum en in Japan na een x aantal jaar , het lopend wand vernieuwd , en de ra's naar beneden gehaald , om de paarden en toppennads te vervangen en laat ik er gelijk maar bij zeggen dat ik ook bij de klipper "Stad Amsterdam" aan wezig was met de firma van ons , om het hele boeltje op te tuigen , eerst de boel , in de werk plaats [ loods ] bij het museum op maat maken en dan, na dat we masten geplaatst hadden de boel op tuigen .
grtn.
Chris V