Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Breeze »

Dat vind ik weer een prachtig stukje geschiedenis, waarvan alleen de grote lijnen bekend zijn. Heeft die Molnar iets nagelaten in de vorm van memoires ofzo?

Adri

Edit: er staat "hij sprak er bijna nooit over", jammer.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Het onderstaande bericht -tesamen met de U-tube video- kreeg ik onlangs toegestuurd van een goede kennis uit Australie, toch wel een aanleiding om even mijn vette massinisten petje voor af te nemen!
Quote:
WW2 Burial at sea

This is a VERY touching video, actually a piece of film that has been made into a video, this is one that is NOT photo shopped, it's the real scene!
Notice in the opening shot you'll see the gunner's position is all shot to hell while the pilot's cockpit ahead of it is undamaged.
Later on notice the corpsman taking a fingerprint of the deceased gunner, before the film continues, then showing the chaplain saying the final prayers, followed by taps, then the sailors push the aircraft and our patriotic airman over the side and watch it sink into the distance sea. Here's one for a serious conversation with your kids. THIS WAS REAL!

This is what 18 + year old "kids" were doing in 1944. No safe spaces, no hurtful unthinkable remarks that they couldn't cope with, just dying for their country so the ungrateful, uninformed snowflakes of today could act like fools decades later..............
Unquote.

https://www.youtube.com/watch?v=FMWz10jaK0g
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
BenW
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2013 19:57

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door BenW »

Harry bedankt voor het doorgeven van de link. Deze beelden zeggen meer dan al die sensatiefilms uit Hollywood en de aanverwante filmindustrie. Ben zelf van 1951 en heb WW2 gelukkig niet meegemaakt, maar realiseer mij dondersgoed welke offers door die jonge jongens voor onze vrijheid zijn gebracht.
Enkele maanden geleden las ik op een oorlogsmonument in een voorstadje van Perth Australia : “We gave our tomorrows for your todays”. Indrukwekkend. Ook ik tik aan mijn pet, neem hem af en buig mijn hoofd.
Groet, Ben
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

las ik op een oorlogsmonument in een voorstadje van Perth Australia : “We gave our tomorrows for your todays”
Tjaa Ben.......die Aussie jongens!!Die hebben OOK flink meebetaald aan het toenmalige Duitse probleem zowel in WW1 als ook in WW2.....en hebben DUS " Recht van Spreken" zogezegd.
Zal wel hier zijn geweest??
Bijlagen
USA-Memorial Day in Perth.jpg
USA-Memorial Day in Perth.jpg (73.68 KiB) 5440 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Allen »

Begin 2016 was ik onder andere in Armadale, ZO van Perth.
Ook daar Memorials.

ARMADALE WAR MEMORIAL001.JPG
ARMADALE WAR MEMORIAL001.JPG (199.3 KiB) 5412 keer bekeken
ARMADALE WAR MEMORIAL003 Plaque WWII.JPG
ARMADALE WAR MEMORIAL003 Plaque WWII.JPG (150.47 KiB) 5412 keer bekeken
Grtn @Allen
BenW
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2013 19:57

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door BenW »

Harry en Allen bedankt voor de foto's. Het zijn ze echter niet. Wat ik gezien heb staat naast een winkelcentrum/shopping mall en wordt War Memorial Plaque genoemd in de City of Melville (zit vast aan Perth).
Overigens, over Aussies gesproken. Ik woonde een tijdje terug een lezing bij over het m.s. Oranje en haar rol als hospitaalschip. Tijdens een van de reizen van het Midden Oosten naar Australië met oorlogsgewonden, was één van hen een zekere Roden Cutler. Als je dan de brief leest van War Office waarin hem wordt medegedeeld dat hij het Victoria Cross heeft gekregen en waarom, dan word je toch even stil.

Groet, Ben
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dan word je toch even stil.
ZEKER weeet'n!Hieronder een foto van enkele Aussie " jonge jongens from the Outback" die in mijn geboortedorp liggen begraven........net zo lang als ik hier rond scharrel.
Bijlagen
Copy of Wargraves-Duur-Olst3.jpg
Copy of Wargraves-Duur-Olst3.jpg (211.02 KiB) 5376 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Allen »

@Ben dan moet dit het monument zijn.


City of Melville001.JPG
City of Melville001.JPG (53.27 KiB) 5361 keer bekeken
City of Melville002.JPG
City of Melville002.JPG (80.87 KiB) 5361 keer bekeken
City of Melville003.JPG
City of Melville003.JPG (90.41 KiB) 5361 keer bekeken
Grtn @Allen
BenW
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2013 19:57

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door BenW »

@Allen, ja dat is hem. Dank je. Aan de andere zijde zijn nog twee plaquettes aangebracht. Ik moet nog even uitvogelen hoe je foto's geplaatst krijgt, dan kan ik ze laten zien.
@Harry, als je de leeftijden ziet...Bij ons in de Haarlemmermeer is er bij het dorp Vijfhuizen een fietspad vernoemd naar ene Lt. Walter B. Leclerc die zijn, door Duits afweergeschut vleugellam geschoten B17 buiten het dorp heeft kunnen "parkeren"(niet te letterlijk nemen) na eerst nog een kerk en school te hebben ontweken en zodoende mensenlevens heeft gespaard. Moet een knap staaltje vliegkunst geweest zijn, want vermogen had-ie niet meer in zijn 4 motoren. Hij en zijn crew (ook jonge knakkers in de twintig) hebben het overleefd en de naam van zijn kist was "No balls at all". Je moet toch wat.
Groet, Ben
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

als je de leeftijden ziet.
M'n tandarts rekening is hoog genoeg Ben........breek me het gebitje niet open!! :(
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie