Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

een paar toepasselijke foto's plaatsen
Neem maar een glaassie kouwe Karnemelk voor de hitte van me Bert :lol: ........mooie foto's, heppie daar nog meer van? met name dat tinbaggeren? vroegaah " langs de diek" heppik nog met enkele ouwe beknijsde tinbaggeraars gewerkt, welke baggerclub was dat? de HAM??
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

lodonk
Berichten: 377
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:11

Re:Stern hopper dredger

Bericht door lodonk »

Een heel ander verhaal; Zuiger met zuigpijp achter
Bijlagen
SHD pipe on the stern .jpg
SHD pipe on the stern .jpg (78.74 KiB) 3705 keer bekeken
lodonk
Berichten: 377
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:11

Re: Alaska

Bericht door lodonk »

Beste Harry,

Hier weet jij vast alles van :lol:
Bijlagen
Coal-Creek-Dredge-Alaska b-w-HDR-688x_NPS1.jpg
Coal-Creek-Dredge-Alaska b-w-HDR-688x_NPS1.jpg (90.82 KiB) 3704 keer bekeken
Dredge_YUKON_NO_3_during_mining_operation,_probably_Alaska,_ca_1905_(NOWELL_207).jpeg
Dredge_YUKON_NO_3_during_mining_operation,_probably_Alaska,_ca_1905_(NOWELL_207).jpeg (94.61 KiB) 3704 keer bekeken
Dredging_on_the_Snake_River_with_the_WISCONSIN,_Nome,_Alaska,_ca_1901_(HEGG_543).jpeg
Dredging_on_the_Snake_River_with_the_WISCONSIN,_Nome,_Alaska,_ca_1901_(HEGG_543).jpeg (80.67 KiB) 3704 keer bekeken
Fairbanks_Exploration_Company,_Goldstream_Dredge_No._8,_Fox,_Fairbanks_(North_Star_Borough,_Alaska).jpg
Fairbanks_Exploration_Company,_Goldstream_Dredge_No._8,_Fox,_Fairbanks_(North_Star_Borough,_Alaska).jpg (120.44 KiB) 3704 keer bekeken
Nome's_History_(14355522743).jpg
Nome's_History_(14355522743).jpg (77.63 KiB) 3704 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hier weet jij vast alles van
Nou jaaa......"Alles" is een groot woord Bert, maar ik heb er wel bij een paar van die ouwe orgels staan kijken in Dawson City...vroegaah in the eighties.Het is wel toevalllig dat er nu een verdwaalde Jan Kaas die ouwe meuk handel weer opstart en er weer goud mee baggert. :lol:
Mooie foto's bedankt!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Co »

Beste mede-kombuizers, een vraag aan U heren baggeraars:
Een bladzijde geleden was men aan het "emmeren" :wink: en ook viel het woord "zeskant".
Nu was ik twee weken terug in het baggermuseum in Sliedrecht en daar heb ik eindelijk gehoord wat nu de reden was van de ongelijke "kanten".
Dus bovenin een ZESKANT en onder aan de ladder een VIJFKANT, of andersom :roll:
Helaas heb ik nu een senior momentje en met verlof, dus met dit mooie weer alles vergeten. :wink:
Daarom nog maar eens vragen hier bij de deskundigen; waarom zijn ze ONGELIJK (misschien makkelijker met insluiten van de ketting????)
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

'k Zou je graag een sluitend antwoord geven Co, want ik werk als vrijwilliger in het Baggermuseum en heb lang in diezelfde industrie gewerkt. Maar dat was ruim na het baggermolentijdperk. Wat ik me herinner is iets met slijtage en/of trillingen als steeds dezelfde emmers in dezelfde cadans door de boven- en ondertuimelaar worden aangeslagen, indien de tuimelaars evenveel zijden hebben.

Adri
lodonk
Berichten: 377
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:11

Re:vier- vijf of zeskant

Bericht door lodonk »

ff doorlezen, maar dan hebbie ok wat

http://www.stoommachine.info/bagger_mol ... erland.pdf

zie ook pagina 70 van dit forum uitleg Albert van der Graaf
lodonk
Berichten: 377
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:11

Re: Sleephopperzuiger 1875

Bericht door lodonk »

Beste kaaskoppen, waarom waren wij in die tijd allemaal van die stationaire steekpijphoppers aan het bouwen terwijl dit al ontworpen was???
Bijlagen
TSHD 1875 Appleton's_annual_cyclopedia_ 50%.jpg
TSHD 1875 Appleton's_annual_cyclopedia_ 50%.jpg (323.77 KiB) 5001 keer bekeken
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Dat die Yanks voorlijk waren met hopperzuigers is algemeen bekend, maar al in 1875... pfff.

Adri
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

lodonk schreef: 03 aug 2018 17:21zie ook pagina 70 van dit forum uitleg Albert van der Graaf
Boven een vijfkant; als een emmer boven komt moet hij snel leeg bij het over de kop gaan,dit gebeurt bij een vijfkant sneller als met een bv een zeskant,er zij ook molens geweest die boven een vierkant hadden maar dit waren meestal molens van een kleiner formaat.
ONder een zeskant ,als de molen voor de bres langs gaat dan schept men de emmers geleidelijker vol,denk je maar eens in als dit bv een vier of vijfkant zou zijn dan was het voor de grond vloep er voor langs en amper tijd om de emmer te vullen.
Dat lijkt me de enige juiste uitleg Afbeelding

Adri


Plaats reactie