Mooie Tankers
Re: Mooie Tankers
Chelwood Beacon.
V.O. had onder Engelse vlag de in 1959 bij de R.D.M. gebouwde tanker Chelwood Beacon varen.
Men wilde ze gelijk met de P.drechten onder Ned. vlag brengen en zou dan de naam Calanddrecht krijgen.
Dit is echter niet door gegaan maar werd ze in1969 onder Franse vlag gebracht als Port Miguel.1976 gesloopt.
Hank.
V.O. had onder Engelse vlag de in 1959 bij de R.D.M. gebouwde tanker Chelwood Beacon varen.
Men wilde ze gelijk met de P.drechten onder Ned. vlag brengen en zou dan de naam Calanddrecht krijgen.
Dit is echter niet door gegaan maar werd ze in1969 onder Franse vlag gebracht als Port Miguel.1976 gesloopt.
Hank.
Re: Mooie Tankers
Owner Chelwood Beacon: Medomsley Steam Sg Co Ltd GBR London
Owner Port Miguel: Phs van Ommeren (France) SA FRA Dunkirk
IDNo: 5069398 Year: 1960
Name: CHELWOOD BEACON Type: Tanker DWT: 31801
Country of build: NLD Builder: Rotterdam DD Location of yard: Rotterdam
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-
69 PORT MIGUEL
BU Valencia 3.2.76
Owner Port Miguel: Phs van Ommeren (France) SA FRA Dunkirk
IDNo: 5069398 Year: 1960
Name: CHELWOOD BEACON Type: Tanker DWT: 31801
Country of build: NLD Builder: Rotterdam DD Location of yard: Rotterdam
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-
69 PORT MIGUEL
BU Valencia 3.2.76
Re: Mooie Tankers
Jos bedankt , mag ook best onder mooie tankers geplaats worden.
Hank.
Hank.
-
- Berichten: 1474
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Mooie Tankers
Man o man, daar moesten die brugpiepers een eind lopen voor een hapje en een drankje in
de achteruit. Bij een paar zeetjes over zeker eerst laarzen en een zuidwester aan.
Maar het waren echt mooie tankers.
de achteruit. Bij een paar zeetjes over zeker eerst laarzen en een zuidwester aan.
Maar het waren echt mooie tankers.
Re: Mooie Tankers
Wat mij al jaren opvalt is de (relatief) lage leeftijd die tankers 'beleven'...
De hoeveelheid tankers die de zowat normale pakjesbotenleeftijd van 25 jaar haalt is laag... Ze halen, net als deze bij lange na niet eens de 20 jaar.
Die Port Miguel bijvoorbeeld: slechts 16 jaar, en als je terugbladert, zie je dat dat eerder de regel is dan de uitzondering... En ik zie ook dat er zelfs uitzonderingen van 50+ zijn...
Wie weet waarom dat is ?
Van die tankers met een midscheeps van -zeg maar- vóór WO2 weet ik dat die geen diamantplaat toepasten, en vaak braken (of scheurden) op de grens van die midscheeps.. Dat zou vroegtijdige sloop, zo niet het afborrelen, redelijk verklaren. Maar waarom ook moderne(re) tankers...??
Aan capaciteit zal het toch niet liggen: niet overal gaat dezelfde hoeveelheid, of diepgang, naar toe, dus er blijven altijd diverse groottes nodig...
En aan de bouwmethode kan het eigenlijk ook niet liggen: (het is vloeken in de kerk, maar) de moderne computerlas is van een veel betere kwaliteit dan de handlas...en dus sterker !
Wel wait hou of 't zit... (bijzonder vrije vertaling: wie weet hoe dat zit)
De hoeveelheid tankers die de zowat normale pakjesbotenleeftijd van 25 jaar haalt is laag... Ze halen, net als deze bij lange na niet eens de 20 jaar.
Die Port Miguel bijvoorbeeld: slechts 16 jaar, en als je terugbladert, zie je dat dat eerder de regel is dan de uitzondering... En ik zie ook dat er zelfs uitzonderingen van 50+ zijn...
Wie weet waarom dat is ?
Van die tankers met een midscheeps van -zeg maar- vóór WO2 weet ik dat die geen diamantplaat toepasten, en vaak braken (of scheurden) op de grens van die midscheeps.. Dat zou vroegtijdige sloop, zo niet het afborrelen, redelijk verklaren. Maar waarom ook moderne(re) tankers...??
Aan capaciteit zal het toch niet liggen: niet overal gaat dezelfde hoeveelheid, of diepgang, naar toe, dus er blijven altijd diverse groottes nodig...
En aan de bouwmethode kan het eigenlijk ook niet liggen: (het is vloeken in de kerk, maar) de moderne computerlas is van een veel betere kwaliteit dan de handlas...en dus sterker !
Wel wait hou of 't zit... (bijzonder vrije vertaling: wie weet hoe dat zit)
Oost, west...ook best
Re: Mooie Tankers
De "super"tankers gebouwd eind jaren 50, begin jaren 60 waren slechts 30-50.000 ton dwt. en vaak turbineschepen, op de Gulftankers verbruikten we 100 ton stookolie per dag en keken ze niet op een tonnetje meer of minder.
Maar eind jaren 60, begin jaren 70 begonnen ze steeds grotere tankers te bouwen met als gevolg dat de 40.000 tonners onrendabel waren, ze lurkten teveel en namen te weinig mee.
De Gukf Hansa bijvoorbeeld (bron Marhisdata)
Engine Manufacturer:General Electric Company Inc., Lynn (Mass.), U.S.A.
Engine Type:Steam, Turbine
Power: 19000 pk
Speed in knots:17.00
50120.00 tonnes deadweight
Maar eind jaren 60, begin jaren 70 begonnen ze steeds grotere tankers te bouwen met als gevolg dat de 40.000 tonners onrendabel waren, ze lurkten teveel en namen te weinig mee.
De Gukf Hansa bijvoorbeeld (bron Marhisdata)
Engine Manufacturer:General Electric Company Inc., Lynn (Mass.), U.S.A.
Engine Type:Steam, Turbine
Power: 19000 pk
Speed in knots:17.00
50120.00 tonnes deadweight
Re: Mooie Tankers
Hoe oud een tanker kon worden hing ook wel af van de lading die ze vervoerden, de ene tanker werd wat meer opgevreten als de andere.
De Kaap Hoorn en de Koningswaard waren ongeveer van dezelfde leeftijd en ik heb op beide tankers gewerkt.
De Koningswaard was om de een of andere reden bij haar geboorte al een oud schip, veel roest dus onderhoud in de tanks maar ook aan dek.
Een van de twee heeft nog een poos in, ik geloof, Singapore gelegen als bunkerschip. Dat zal dan de Koningswaard wel geweest zijn omdat de machineschade repareren niet meer loonde.
Enfin, iemand rommelt wat met zo'n zakjapanner en voor je het weet gaat de snijbrander erin.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik tijdens mijn werkzame leven ook niet veel had met oude zooi in stand houden.
Je kunt zelden de kost verdienen met het exploiteren van oude spullen vooral niet als het moet voldoen aan de laatste eisen wat betreft veiligheid en milieu.
De Kaap Hoorn en de Koningswaard waren ongeveer van dezelfde leeftijd en ik heb op beide tankers gewerkt.
De Koningswaard was om de een of andere reden bij haar geboorte al een oud schip, veel roest dus onderhoud in de tanks maar ook aan dek.
Een van de twee heeft nog een poos in, ik geloof, Singapore gelegen als bunkerschip. Dat zal dan de Koningswaard wel geweest zijn omdat de machineschade repareren niet meer loonde.
Enfin, iemand rommelt wat met zo'n zakjapanner en voor je het weet gaat de snijbrander erin.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik tijdens mijn werkzame leven ook niet veel had met oude zooi in stand houden.
Je kunt zelden de kost verdienen met het exploiteren van oude spullen vooral niet als het moet voldoen aan de laatste eisen wat betreft veiligheid en milieu.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14358
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Mooie Tankers
De leeftijd van een olietanker-we spreken hier dus nu over een CRUDE tanker- hangt voornamelijk af van " hoe snel het romp staal wordt opgevreten" om de woorden van Jan uut Warken te gebruiken. Alle andere factoren spelen een ietwat ondergeschikte rol.Bij het butteren en vervolgens tank cleaning komt er bakken roest mee naar boven en de roestvorming is uiteraard afhangkelijk van de kaliteit van het staal en vervolgens de " opvreet kapaciteit" van de crude ladingen. Er komt dus een moment waar er STAAL moet worden vervangen...en dat is dan vaak "einde oefening".Wel wait hou of 't zit... (bijzonder vrije vertaling: wie weet hoe dat zit)
We hebben hier een tijdje geleden al eens een fikse boom over omgezaagd onder de bezielende leiding van ons aller Theodorus R.I.P. , e.e.a. betrof toen een stelletje ouwe tankers wat in ijl tempo was omgebouwd tot bulkfiets, maar met minder sukses zogezeid! HET woord van toepassing is dus " DIKTE metingen"
Terwijl ik het niet kan bewijzen, is het voor mezelf een nagenoeg uitgemaakte zaak dat ALS er vroegaah een tanker in twee-en brak, dan hadden" ze" OF de diktemetingen niet goed bekeken en/of gedaan OF...zeer waarschijnlijk...er mee gesjoemeld.Een fikse bruine enveloppe IS nu eenmaal een stuk goedkoper als TONNEN staal vervangen in dok!. Sjoemelen is nog steeds een woord wat je bij de Certificatie van schepen scherp en fris in gedachten moet houden, maaar met de huidige technieken en ook regelgeving zijn de mazen van het "diktemetings net" behoorlijk aan getrokken!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
- Erikdepooter
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Mooie Tankers
Leeftijd tankers was in het verleden kritisch om de volgende redenen:
* aangescherpte veiligheidseisen (bijvoorbeeld dubbele wand/bodem)
* Aangescherpte milieueisen (bijvoorbeeld cofferdams, sloptanks)
* kathodische corrosie, ook van binnenuit. herstel vaak met ander / minder soort staal wat sowieso al problemen gaf
* agressieve lading (ook crude in soorten die in meer of mindere mate aggressief waren)
* fuelverbruik (turbineschepen na de oliecrisis niet meer rendabel)
* Overschot door versnelde aanleg pijpleidingen en (her-)openstelling suez-kanaal
* aangescherpte veiligheidseisen (bijvoorbeeld dubbele wand/bodem)
* Aangescherpte milieueisen (bijvoorbeeld cofferdams, sloptanks)
* kathodische corrosie, ook van binnenuit. herstel vaak met ander / minder soort staal wat sowieso al problemen gaf
* agressieve lading (ook crude in soorten die in meer of mindere mate aggressief waren)
* fuelverbruik (turbineschepen na de oliecrisis niet meer rendabel)
* Overschot door versnelde aanleg pijpleidingen en (her-)openstelling suez-kanaal
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)