Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Kwam dit plaatje toevallig tegen:
Een "selfie" van de Straat HongKong.
Groeten Arie Eijgenraam
Een "selfie" van de Straat HongKong.
Groeten Arie Eijgenraam
- Bijlagen
-
- Straat HongKong0001.jpg (107.25 KiB) 8391 keer bekeken
- Puntenel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 02 jul 2008 03:52
- Locatie: Telopea Sydney Australia
- Contacteer:
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Vale Henk Kortekaas
It is with sadness that I am passing on the news that Henk Kortekaas (1942 - 2018) has passed away on 19 September 2018 in Launceston.
Henk was Chief Engineer with Royal Interocean Lines, Nedlloyd, P&O Nedlloyd and, in his later years, lecturer at the AMC, University of Tasmania in Launceston.
Henk attended many of the Oud Roest reunions in Melbourne and Sydney and thoroughly enjoyed these gatherings.
Henk leaves behind his wife Thea, his two daughters and four grand children.
The funeral will take place today, 21st of September.
Mail can be sent to
Thea Kortekaas,
18 Riverdale Grove
Newstead, Launceston
Tasmania 7250
Australia
Kind regards
John Papenhuyzen
It is with sadness that I am passing on the news that Henk Kortekaas (1942 - 2018) has passed away on 19 September 2018 in Launceston.
Henk was Chief Engineer with Royal Interocean Lines, Nedlloyd, P&O Nedlloyd and, in his later years, lecturer at the AMC, University of Tasmania in Launceston.
Henk attended many of the Oud Roest reunions in Melbourne and Sydney and thoroughly enjoyed these gatherings.
Henk leaves behind his wife Thea, his two daughters and four grand children.
The funeral will take place today, 21st of September.
Mail can be sent to
Thea Kortekaas,
18 Riverdale Grove
Newstead, Launceston
Tasmania 7250
Australia
Kind regards
John Papenhuyzen
-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38
-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
RE: Straat Napier (1972) , dat waren niet alleen mooie en brede schepen maar ook fijne schepen om op te werken. Alle luiken (incl. tussendekken) waren hydraulisch bedienbaar vanaf het dek, de kranen konden aan dek bediend en omgezet worden, de dieptanks waren van binnen flush. Goede/grote hutten etc. Koel- en vrieskamers op de juiste plaats. Motor: 7 cyl, Sulzer 13055 kW. Dienstsnelheid: 19 - 20 kn. DW: 15900 mt, Mooie dienst: ASAS - Japan - Hong Kong - Singapore - Zuid Afrika - Brazilie - Argentinië v.v.
Alleen trad er wel eens een blackout op als het aantal cycles van de asgenerator buiten de tolerantie raakte. Helaas ook geslachtofferd aan de containervaart! Gesloopt: Alang 1999.
Alleen trad er wel eens een blackout op als het aantal cycles van de asgenerator buiten de tolerantie raakte. Helaas ook geslachtofferd aan de containervaart! Gesloopt: Alang 1999.
-
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
De Straat Kobe en de Straat Korea kop aan kont in één van die geliefde havens in de Perzische Golf. Dacht een reisje Verre Oosten te maken maar we bleven drie maanden rondhuppelen in de PG. Bij de Shell kon je dat verwachten maar bij de KJCPL ?? Ook dus.
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Via een aquarel van de Straat Magelhaen, die ik geschilderd heb voor een oud bemanningslid en die op Varenisfijner staat, kwam ik in contact met een mevrouw die op 7 jarige leeftijd een reis met dit schip heeft gemaakt tussen eind december 1963 en ergens in januari 1964 van Port Elizabeth naar Singapore. Haar vader werkte bij Ford in Zuid Afrika en op een gegeven moment kreeg hij de post van Managing Director Ford Singapore aangeboden. Vandaar de reis met de Straat Magelhaen! De overtocht vond plaats na de kerstdagen van 1963. Volgens mevrouw waren zij en haar broer (10 jaar) de enige kinderen aan boord. Er konden ook hooguit 12 passagiers mee, dus dan waren er misschien nog 8 andere passagiers aan boord. Maar daar heeft mevrouw geen herinneringen aan. Ze weet nog wel dat haar broer en zij eindeloos op dek hadden gespeeld, soms met wat bemanningsleden met een soort van houten frisbee's die in bepaalde uitgestippelde grote cirkels moesten gegooid worden.
En dat gedoe met Koning Neptunus toen de Evenaar gepasseerd werd, vond ze heel eng, want ze was maar een klein meisje!!
Na 4-5 jaar was hun tijd in Singapore voorbij en verhuisden ze terug naar Port Elizabeth, maar dan per vliegtuig.
In 1983 is mevrouw getrouwd met een Nederlander die in Johannesburg werkte en sedert eind dat jaar woont ze in Nederland.
Is er misschien een bemanningslid die iets meer weet over de reis toen (eind 1963 begin 1964) met de Straat Magelhaen?
Mevrouw zou het wel fijn vinden om wat meer te weten over die reis.
Hoe lang duurde zo'n reis en welke havens werden aangedaan bijvoorbeeld?
groeten
Evert Sikkema
En dat gedoe met Koning Neptunus toen de Evenaar gepasseerd werd, vond ze heel eng, want ze was maar een klein meisje!!
Na 4-5 jaar was hun tijd in Singapore voorbij en verhuisden ze terug naar Port Elizabeth, maar dan per vliegtuig.
In 1983 is mevrouw getrouwd met een Nederlander die in Johannesburg werkte en sedert eind dat jaar woont ze in Nederland.
Is er misschien een bemanningslid die iets meer weet over de reis toen (eind 1963 begin 1964) met de Straat Magelhaen?
Mevrouw zou het wel fijn vinden om wat meer te weten over die reis.
Hoe lang duurde zo'n reis en welke havens werden aangedaan bijvoorbeeld?
groeten
Evert Sikkema
Re: Nieuwbouw Tjiwangi
RobertB schreef: ↑21 sep 2010 16:51 Op de website http://www.varenisfijner.nl ben ik een nieuwe serie begonnen over nieuwbouw bij de KJCPL.
Eric de Bakker stelde hiervoor een uniek foto album van zijn vader beschikbaar.
Dit is echt genieten!
05 - Tjiwangi hoofdmotor opbouw.jpg
01 - Tjiwangi te water lating.jpg
in de komende tijd zullen nog veel foto's worden toegevoegd op de nieuwe pagina: http://www.varenisfijner.nl/nieuwbouw_kjcpl.htm
Groeten,
Robert
In aanvulling op de plaatjes van de Tjiwangi.
Een artikeltje/opname uit de Werkspoor-Courant van 2 juni 1950 over het plaatsen van een motorblok.
Zo te zien de helft (4 cilinders) van een hoofdmotor. Groet, Paul G.
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
STRAAT FREETOWN 1963 Gesloopt 1988
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Werd bij de "Straat Freetown " bij haar verlenging in 1973 ook gelijk een stuk van het achterschip afgehaald ?.
Origineel meette het schip loa; 156,80 m., ltll.; 148,42 m.
Na verlenging werd dit; loa.; 176,94 m., ltll.; 162,24 m.
Als het verlengen van het schip en later haar een vlak hek aangemeten werd, missen we nog een exacte loa.
Er waren er nog een paar waar deze ingreep plaats vond. Vandaar dat ik me dit al jaren lang afvraag en niemand die er een antwoord op kan geven.
Ja, ik weet het, ik ben gek op exacte gegevens en die blijken toch schaars te zijn...…………….
m.v.g., Roy
Origineel meette het schip loa; 156,80 m., ltll.; 148,42 m.
Na verlenging werd dit; loa.; 176,94 m., ltll.; 162,24 m.
Als het verlengen van het schip en later haar een vlak hek aangemeten werd, missen we nog een exacte loa.
Er waren er nog een paar waar deze ingreep plaats vond. Vandaar dat ik me dit al jaren lang afvraag en niemand die er een antwoord op kan geven.
Ja, ik weet het, ik ben gek op exacte gegevens en die blijken toch schaars te zijn...…………….
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Roy, dit werd reeds eerder in dit topic behandeld:
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... wn#p275532
Groeten,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl