Scheepvaartfoto's diversen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door jdbvos »

Het gaat niet goed met de reefers; alles gaat idd met containers...
Vroeger was het fruitjagen: zo rijp mogelijk geplukt/gekapt om de reis naar de afnemer na te rijpen, om dan precies rijp genoeg in de winkelschappen te liggen...
Nu wordt een container met onrijp fruit volgegooid, op een feeder gezet die z'n route vervolgd, dan overslag naar de wal, en vandaar naar een grote dozenboot, die eveneens z'n route vervolgd tot de loshaven waar ze -vlak voordat ze worden opgehaald- even gegast worden om rijp te lijken.
In de winkel barsten ze al uit hun velletjes, en anders na een dag op de fruitschaal...
Totaal smakeloos...
Toevallig vertelde ik dat vorige week aan m'n gezin, en brak een banaan om aan te tonen dat het gewoon waardeloze bananen waren 'gemaakt'....
Een schande ! Maar ja: het vervoer per reefer is duurder, en aangezien de winkel dezelfde verkoopprijs wil aanhouden zou dat verschil ten koste van de expediteur/tussenhandel gaan....
Je voelt dus met je klompen aan dat dat niet doorgaat: als de klant niet wil betalen vreet-ie maar rotzooi.
Binnenkort waarschijnlijk diepvriesbananen: dan zijn ze wel rijp, maar als je ze niet ontdooit (dan is het smots) eet je een heerlijk bananenijsje...Maar nóg goedkoper transport !
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Allen »

(dan is het smots)
Even zigzaggen; :-D
@Jan, laat ik nou familie hebben die woont op de grens van Groningen-Friesland-Drenthe
en die noemen appelmoes SMOTS. :mrgreen:
Grtn @Allen
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door v+d »

Nu we toch even zigzaggen: Jan heeft daar wel een punt. Het was hier zo warm dat de pruimen aan de bomen warmer waren als 38 graden(Als oude machinist kan je dat eenvoudig voelen) dus binnen in de pruimen zat smots maar die smaakten pas echt lekker.
Bij de supers hier ligt slechts onrijpe glimmende zooi.
Nou ja gevaarlijk onderwerp voelen aan warme pruimen dus laat je niet afleiden :wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Harry, hoeveel stokers en machinisten waren er wel niet nodig om die snelheid van max. 26,35 kn. te halen en al die schoorstenen te laten roken.Hij had 4 schroeven en 76,000 pk en bwj. 1906.
@ Bas et all.
Om in 1906 al die 76000 ezels uit kokend water te frutselen ....daaaar had je een mooi zooitje Schotse ketels voor nodig, da's wel zeker......DAN 4 schroeven, dus dat is dan bekant 20.000 pk per as. Dat doet me denken aan stoomturbines, maar ik weet zo niet 1-2-3 of die er toendertijd wel waren met dit vermogen.Toendertijd had de befaamde Titanic en haar zuster schepen loeressen van quadruple expansie machienes dus zeer waarschijnlijk ook bij dit fraaie jacht, misschien wel met een kombinatie van een dikke lage druk turbine!
Al met al had je dan zomaar een mannetje of 30 aan tremmers en stokers in de ketelruimen en zeker een kleine 20 man massinisten in de MK........PER wacht!!....vul maar in in een 3 wachten systeem praat je dus zomaar over tussen de 120 en 150 man orde van grootte in de MK om die handel aan de praat te houden :roll:
Nou FF niet om het een of ander, maaar op dat kleine spotprentje bij mijn naam sta ik IN de MK bij de dubbele voor & achter telegrafen van een van de laatste nog kolen gestookte Ferries in de wereld, de " Badger" welke op Lake Michigan vaart. ( En voor zover ik weet nog steeds!)Daar staan Skinner Unaflow Stoom " motoorn" in en zijn vroegaah gebouwd als ijsbrekende ferries.Toen "we" tijdens de oversteek van Lake Michigan eventjes gingen roetblazen, toen riep een ander schip ons aan om te vragen of er misschien BRAAAND was!! :mrgreen:
https://en.wikipedia.org/wiki/SS_Badger
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De nieuwe schroef van de Cathay.

On 14 December 1933 the SS Cathay lost a screw while trying to make up time between Colombo and Fremantle. It had to wait for repairs in Sutherland Dock, Australia, and returned to service in March 1934.
Wikipedia

Cathay-2.jpg
Cathay-2.jpg (258.76 KiB) 2480 keer bekeken
Cathay-1.jpg
Cathay-1.jpg (261.68 KiB) 2480 keer bekeken
Cathay.jpg
Cathay.jpg (98.81 KiB) 2478 keer bekeken
IDNo: 1148843 Year: 1925
Name: CATHAY Type: Passenger/cargo (rf) Flag: GBR Tons: 15104
Country of build: GBR Builder: Barclay, Curle & Co Location of yard: Whiteinch
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2Q-16.5
ac/b off Bougie 11.11.42 whilst landing troops (1*) - sank 12.11.42 in 36.44.35N/5.06.41E
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door jdbvos »

Even terugkomend op de windmolen (of propellor :-D ) op dat gestrande zeilschip.
Vlgs Jan Visser, met wie ik hierover contact had, is het
qoute:
Het edele "pompen of verzuipen" werd hier wat makkelijker voor de boys gemaakt, want dat molentje dreef bij mijn weten de (een) lenspomp aan.
Er is een foto van Delfzijl haven in de jaren twintig waar een aantal houtslepers met zo'n windmolen op zijn afgebeeld en daar stond die verklarende tekst bij.
Dus die mannen waren blij als er wind stond.


En op bovenstaande foto: daar staat in spiegelbeeld op het schroefblad geschreven "StarbP", en de geschreven tekst op de foto staat wél goed. Zoals de foto is, is dat de "PortsP".... Dus ook toen zat met al met het probleem welke kant om het negatief moest worden afgedrukt :lol: :lol:
Gelukkig heb je daar geen last meer van met de digitale technieken... :-D
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Breeze »

Harry G. Hogeboom schreef: 09 aug 2018 17:00op dat kleine spotprentje bij mijn naam sta ik IN de MK bij de dubbele voor & achter telegrafen van een van de laatste nog kolen gestookte Ferries in de wereld, de " Badger" welke op Lake Michigan vaart. ( En voor zover ik weet nog steeds!)
Die ss Badger is een uniek geval zeg en hij vaart nog steeds.
The Badger is the last large coal-burning steamship in the United States


Afbeelding

Wel heeft de EPA bedongen dat de as niet meer in het Grote Meer wordt gedonderd, maar netjes afgevoerd om er cement van te maken.

Heb jij echt in deze klokke(n)winkel gewerkt? Respect!

Afbeelding

Adri
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Breeze »

Er is een film over de SS Badger:

Afbeelding

https://www.ssbadger.com/
NB, het lukt me niet om de film-URL te kopiëren. Maar als je deze link aktiveert, omlaag scrolt en bij het rijtje foto's de meest rechte titel "SS Badger Documentary" aanklikt, dan start de film.

Zeer de moeite waard. Het dokken door een 180° zwaai, zonder thruster of boegschroeven, is echt zeemanschap. En je mag tijdens de reis geeneens in de MK, dus daarom hebben ze het maar gefilmd.

Adri
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door v+d »

Ik weet niet beter dan dat er Skinner stoommachines in staan, er wordt gepraat over turbines in de folder geen idee waarvoor.
Harry zal dat wel weten.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dat er Skinner stoommachines in staan
Dat klopt Jan er staan een stel Skinners in, draait als een tierelier.
En je mag tijdens de reis geeneens in de MK, dus daarom hebben ze het maar gefilmd.
Ik heb ...net op het randje van de vorige eeuw...een oversteekie op Lake Michigan van West naar Oost van Manitowoc naar Ludigen dus gemaakt met de " Badger" We waren op de retour van een " Go West Young man GO West" reissie en ik had dat ferry oversteekie tijdig geboekt om het verkeer in Detroit mis te houden.....bijzonder uniek dat "ze" dat schip NU nog steeds in de vaart houden, ik meen te weten dat "ze" een stilliggend zusterschip hebben in Ludigen om als " onderdelen magazijn" te fungeren. Ik heb dat schip van boven tot onder- letterlijk van de brug tot IN de kolenbunkers!- bekeken en de direktie heeft zelfs een roertorn van een uurtje gemaakt :lol:
Heb jij echt in deze klokke(n)winkel gewerkt? Respect!
Nou jaaa..." gewerkt" is een groot woord, in mijn begrip ben ik reeds gestopt met wat anderen "werken" noemen toen ik net 50 was en op de loonlijst kwam " from those people in THE City" :lol:
Ik heb een klein archiefje van dit schip, inclusief de machines, we hebben daar al eens eerder een boom EN het omliggende struikgewas voor omgezaagd hier op Kombuis, Ome Jossie zal wel weeeet'n waar!
Een leuke annecdote is als volgt:
We zaten in Manitowoc ergens op een camping aan Lake Michigan te wachten op de aankomst van de ferry naar Ludigen, ik had geen idee dat dit zo'n speciaal schip zou zijn.( Gebouwd met een zusterschip als ijsbrekende trein ferry voor de year round oversteek van Ludigen naar Manitowoc, trein company had hun eigen kolen mijnen als ik me goed herinner!)
Bij het verschijnen van een ROOK uitbrakende " Badger " op de horizon zei ik tegen de direktie: " Ik geloof dat we maar beter rond het meer kunnen rijden en dan de verkeersdrukte in Detroit maar voor lief nemen, DAT ziet er niet goed uit en ik ben niet van plan om op Lake Michigan te verzuipen met zo'n ouwe afgetrapte Yankee veerpont." dat was aannemende dat dit een motorschip was.
Al dichterbij komende begon ik te twijfelen aan dat motor gebeuren en kon aan de rook zien dat dit een Kolenboot was, maar kon het haast niet geloven.Die jongens kwamen met een cholere gang de haven van Manitowoc in kletteren, pleurden op het juiste moment het BB anker er in EN scheurden die 2 Skinners volle blaf AL ROOK uitbrakende in de achteruit en hadden die hele hap met de kont voor de kant voor je " shit" kon zeggen :lol:
( Ik heb geleerd met scheepies te manouvreren toen ik een jochie was op de Ijssel EN laaater veeeel met ferry's met hoopies Ezels er in te maken gehad, EN groter als de Badger EN in droogdok EN bij aankomst en vertrek in b.v. SUPER linke stekkies als Port aux Basque's in Newfoundland en heb vele vele malen van heel dichtbij op de brug de hele handel bekeken uitgevoerd door bijzonder kompetente " ships handlers"...wat trouwens geen ene bliksum heeft te maken met " navigatie"...maaaar die " Badger" klanten staan bij mij zonder twijfel als " Numero Uno" op de lijst!)
Ik maakte dus haast om naar de ferry steiger te komen- had een vooraf besproken ticket- en kwam in de rij van prairie-schooners te staan.Vooraan in die rij stonden een stel met kolen geladen vrachtauto's die begonnen met hun vracht te dumpen in grote luiken IN het auto-ex rail- dek.Toen kwam een bijzonder aantrekkelijk wijffie langs en verordonneerde mij om uit mijn hokkie te komen waaant de bemanning ging de handel daar aan dek rijden.....inpakken en wegwezen dus. Ik vroeg haar of ze mij even in kontakt kon brengen met de Chief Engineer, omdat ik dat schip wilde bekijken. Zij torpedeerde dat idee ter plekke met : " I am sorry, there is NO sightseeing on the ship, the crew is way tooo busy" waarop ik vroeg of ze mij dan misschien wel in kontakt kon brengen met the Cruise Direktor, waarop ze zei : I AM the Cruise director!.....Dus dat was " Over en sluiten" :lol: Toen we even later als wandelende passagiers a/b kwamen stond zij bij het hekkie om de kaartjes te knippen en toen toverde ik gedachtig Toon Hermans mijn laatste truuk uit de hoed waar normaliter HET konijn in zat!! :roll: Ik gaf haar mijn LR kaartje en vroeg beleefd of ze dat dan wel aan de Chief Engineer wilde geven en dat ik " HIER bij het hekkie" dan wel op de Chief zou wachten!! Ze zei, zonder dat kaartje te lezen " I will hand the card to the Chief, but you better forget IT"
Ik bleef daar wachten tot ze klaar was met alle lopende passagiers en verdween zonder verder een woord, ze was al met al redelijk " perturbed" zogezeid.
Pak weg 10 minuten later kwam de Chief Engineer opdagen en kregen we HET geen restricties go anywhere you want " Rode Loper" programma, inklusief een uitnodiging voor de lunch aan de tafel van de Hoge druk, nadat de direktie hoogst persoonlijk het schip een mooi stukkie veilig over Lake Michigan had gevaaaarn, via de stoom stuurmachine die ik net had bekeken. Dat wijffie viel bekant van d'r krukkie toen we in de mess aan tafel kwamen. :lol:
PS.je: Ik kon het vrijwel direct goed vinden met die CE, nadat ik o.a. veel begrip had getoond voor zijn problemen met de---laten we HET maar vriendelijk zeggen!---onbekendheid met zijn stoom installatie van Class Surveyors.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie