Haven van Halifax e.o.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Breeze »

Onverschillig of ze nou uit Down Under, Nieuw Zeeland, Canada, VS, enz. komen, heb ik het grootste respect voor soldaten, jochies nog meestal, die al of niet vrijwillig (meestal vrijwillig) in een ver land iets komen verdedigen voor een ideaal groter dan henzelf.
Er is onderzoek verricht waarom soldaten in vredesnaam een aanval plegen onder vijandelijk vuur met een grote kans op sneuvelen. De allesoverheersende motivatie is om je maten niet te laten zakken. Wat de reden ook mag zijn, mijn grootste respect hebben ze.

Ik mag mij gelukkig? prijzen dat ik de ultieme baby-boomer ben, nl. verwekt in de vreugdevolle maand mei 1945 identiek aan mw. Breeze trouwens. Dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben, dat wij alles willen weten over WOII en ook WOI. Het is onontkoombaar dat je dan bij bepaalde gebeurtenissen en op bepaalde plaatsen emotioneel wordt. De eindeloze rijen witte kruizen in Normandië en Margraten laten mij nooit onberoerd.

Zo'n foto van een thuiskomst van Canadese soldaten met de Olympic en die foto's en het verhaal van Harry geven eenzelfde effect.

Adri

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

thuiskomst van Canadese soldaten met de Olympic en die foto's en het verhaal van Harry geven eenzelfde effect.
@ Adrie et al,
Ik ben dus geboren in de vreugdevolle maand Juli van dat speciale jaar 1945 en ik laat NU hier in Canada geen kans voorbij gaan op dat " speciale jaar 1945" even te benadrukken....als ik de kans krijg in situaties waar "ze" mijn geboortedatum moeten weten. De zonder mankeren in 99.9% van de gevallen vraag is dan altijd...."WAT is t'r dan zo speciaal aan 1945"...waarop mijn antwoord zonder mankeren ...: " Nou jaa, IK ben toen geboren! :mrgreen: "....en de gezichtsuitdrukking van de vrager verandert dan altijd in de richting van " WAT een eikel" :lol: ......maaaar draait onmiddellijk bij als ik er aan toevoeg:" EN toen hebben de Canadese jongens Nederland bevrijd van die vervelende opdringerige en hebberige Oosterburen die al 5 jaar ongevraagd op visite waren".....het stukkie " vervelende opdringerige hebberige Oosterburen" is nu even speciaal voor Kombuis " netjes vrij vertaald" van wat ik dan in werkelijkheid zeg! :roll:
DAN gaat er in heel veel gevallen " een lampie aan".
De eindeloze rijen witte kruizen in Normandië en Margraten laten mij nooit onberoerd.
zei Adrie.
Ik heb dat effect nog al eens een keer omdat ik hier in Canada "zo over de jaren" nogal eens tegen personen aanstommelde die OF:
* In Nederland hadden gevochten. ( Dat wordt de laatste jaren steeds minder!)
* Familie-leden hebben ( Vader-broer-oom-kennis etc.) die ook daar hadden gevochten.
* Ouwe veteranen die een laaaaiend ENTHOUSIAST verhaal vertellen van hun een of meerdere bezoeken aan Nederland waar ze ZOOO buitengewoon gastvrij werden onthaald. Als ik dan vraag of die Nederlandse wijffies van toen OOK ouder waren geworden, dan wordt er slechts gegrinnikt! :lol:
* Derden die verhalen vertellen van ouwe Veteranen die ze kennen, met een zelfde inhoud als hierboven.
* Nu alweer wat jaren geleden tijdens ontmoetingen met ouwe Veteranen die al NET zo lang in een rolstoel zaten als IK hier rondloop!!!! :(

En zoooo is het dus gekomen, dat ik in voorkomende gevallen aan een spreuk van mijn ouwe Oom en naamgenoot Gradus ( R.I.P.) denk die dan zei: " Zolang je nog aan me denkt, dan ben ik er nog!"
En ik denk dan ....Tjonge jonge Hogeboom, heb jij even mazzel gehad van " heb ik jou daar".....voor hetzelfde geluk had je NU Moffrikaans gesproken, je zit voor een duppie op de eerste rang......DAT hebben die jonge jongens voor je gefikst! En Canada wonende komen dan de Canadese jongens...ook i.v.m. hun rol van de bevrijding van Nederland etc...misschien wel ietsie eerder aan bod als de Aussies, de Kiwi's, de Yankee's en de Limey's......maar IK tik voor ze allemaal aan de pet....waarvan akte.
Over mijn ouwe Ome Gradus gesproken,ik zat eens met hem en zijn zoon Harry ( beiden R.I.P.) te vissen hier in de wereld aan een mooi meer en we vingen absoluut geen ene sodemieter. We zaten daar natuurlijk onder elkaar over te ouwenelen, aas, diepte, lijntje...weet ik veel maar het schoot geen mieter op. Een eindje verder zaten ook 2 gasten te vissen en die vingen aan de lopende band forellen, dus ik liep naar die klanten toe om wat "local information" te vergaren. Ze negeerden me heel duidelijk, gaven bekant amper antwoord en lieten me heel duidelijk merken dat ik beter gelijk op kon rotten.Ik dacht in eerste instantie dat dit was om hun visstekkie te beschermen......maaar toen ik zei dat ik zelf in feite nooit ging vissen maar dat het een beetje lullig was om geen ene moer te vangen, met name voor mijn Ouwe Oom en Neef die speciaal uit Holland waren gekomen omdat ik gezegd had dat je hier zo praaaachtig op forellen kon vissen.TOEN draaiden die klanten om als het spreekwoordelijke blad aan de boom en begonnen met hun uitgebreide excuses te maken over hun onvriendelijke gedrag etc. etc.....waaaant ze hadden ons horen praten en begrepen dat wij DUITSERS waren EN een van die maten zijn Vader EN zijn oom waren in WW2 in Nederland gesneuveld en lagen daar begraven en toen kwam het verhaal " Hoe de Nederlanders daar zelfs NU-dit was 2005- nog zo erkentelijk voor waren" etc. etc.
Nou jonge jonge werd er toen even aan het visgerei gesleuteld en vingen we forellen.......als nooit tevoren!! :lol:
Ik wil maar zeggen........."And the Band played Waltzing Mathilda" :(
Bijlagen
Picture 61.jpg
Picture 61.jpg (46.76 KiB) 4737 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Breeze »

Harry, ik zit hier op de rand van mijn bed (in midden Duitsland) jouw verhaal te lezen en ik geloof dat ik oud wordt, want ik houd het weer niet droog.

Adri

PS1: wij hadden een subagent in Ottawawa, een oud admiraal van de RCAN, ene Ken Dyer en die raakte ook niet uitgepraat over de ontvangst die hij kreeg in ons land tijdens de 50 jarige herdenking van een landing met een paar bootjes op een strand met wat prikkeldraad.
PS2: mijn ouders zouden er niet over hebben gepiekerd om vakantie te houden bij de oosterburen. Maar dan blijkt dat er heel mooie gebieden zijn en dat die Duitsers over het algemeen vriendelijk en behulpzaam zijn.

En zo is de cirkel weer (een beetje) rond.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Tjaaa.......over Ronde Cirkels gesproken, dan denk ik in deze dus aan Grootcirkels, da's om de Nautisch angelegen personen goed gemutst te stemmen. Wat betreft " Halifax e.o." komen de zgn. " omstreken" van zo'n 6000 km naar het Westen hier dus aan de deur kloppen.....ik refereer nu dus naar de giga bosbranden in British Columbia ( BC) aan de Westkust van Canada. Ondanks de giga bergrug van de Rocky Mountains kunnen we hier aan de Oostkust dus de rook waarnemen...het zonlicht is hij-ig en het is te ruiken.In BC is dus behoorlijk de pleuritus uitgebroken en het einde is nog niet in zicht.....bidden voor veeeel regen!Ondertussen reizen er letterlijk "van heinde en verre" brandweer lieden naar BC om daar te helpen.
Hieronder een paar willekeurig van het Internet geplukte plaatjes die voor zich spreken.
Bijlagen
BC-ForestFires (1).jpg
BC-ForestFires (1).jpg (44.86 KiB) 4633 keer bekeken
BC-ForestFires (5).jpg
BC-ForestFires (5).jpg (57.44 KiB) 4633 keer bekeken
BC-ForestFires (4).jpg
BC-ForestFires (4).jpg (53.02 KiB) 4633 keer bekeken
BC-ForestFires (3).png
BC-ForestFires (3).png (66.86 KiB) 4633 keer bekeken
BC-ForestFires (2).png
BC-ForestFires (2).png (163 KiB) 4633 keer bekeken
BC-ForestFires.png
BC-ForestFires.png (447.8 KiB) 4633 keer bekeken
BC-ForestFires (6).png
BC-ForestFires (6).png (597.32 KiB) 4633 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2215
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Jinny »

Wow, wij ruiken soms de paasvuren in Duitsland, een goeie 400 Km verderop....
Peanuts met deze afstand...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Jos Komen (R.I.P)

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bluenose II-1.jpg
Bluenose II-1.jpg (112.45 KiB) 5193 keer bekeken
Bluenose II-3.jpg
Bluenose II-3.jpg (150.24 KiB) 5193 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Aaaahwel Jos......nou we het toch over " Blauwe Neuzen" hebben :lol: een paar plaatjes van " The 'Ol Girl" en eentje van de nieuwe ouwe Blue Nose :lol:allemaal glimmende belasting centjes :roll:
Bijlagen
200312124.jpg
200312124.jpg (129.39 KiB) 5100 keer bekeken
bluenose-feb-1921-700.jpg
bluenose-feb-1921-700.jpg (91.47 KiB) 5100 keer bekeken
bluenose-ii.jpg
bluenose-ii.jpg (70.77 KiB) 5100 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

IN MEMORIAM

Eer-gisteren was het dus 20 jaar geleden, toen op 2 September 1998 de Swiss Air Vlucht 111 hier net aan de kust bij Peggy's Cove en de ingang van St. Margarets Baai in zee stortte. Iedereen aan boord van dat vliegtuig kwam om, totaal 229 personen.
Ik ken enkele personen die heel nauw betrokken waren bij de berging/onderzoek van die ramp en was er zelf zijdelings bij betrokken en adviseerde de bazen van het Canadese Transport Onderzoek team om de toen haast splinternieuwe Boka Hopper " Queen of The Netherlands" voor enkele aspecten van de berging in te scheren. Aldus geschiede, de hopper was toevallig offshore NewFoundland.
Hieronder enkele websites betreffende deze ramp.
https://en.wikipedia.org/wiki/Swissair_Flight_111

https://www.cbc.ca/news/canada/the-myst ... -1.1051965

https://nationalpost.com/news/canada/se ... r-disaster

http://www.cnn.com/WORLD/9809/swissair. ... index.html

https://www.ctvnews.ca/canada/families- ... -1.4077353
Bijlagen
QofTheNetherlands-SheetHarbour-SwissAir-1998.JPG
QofTheNetherlands-SheetHarbour-SwissAir-1998.JPG (47.67 KiB) 4289 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Breeze »

Kan me die crash nog zeer goed herinneren Harry. En het maakt jezelf aware (slecht Engels/Nederlands alert) dat alle techniek kan falen.

Wat heeft de QotN precies gedaan?

Adri
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2215
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Jinny »

Het merendeel van het wrak opgebaggerd meen ik.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie