Smit & Co

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Hans Reints
Berichten: 211
Lid geworden op: 18 apr 2017 19:33
Locatie: Uelsen

Re: Smit & Co

Bericht door Hans Reints »

“Kort” reisje met de Schelde in 1967
Deel 2
Door Hans Reints
Foto’s, Tenzij anders vermeld,
Ron de Jong Beekhuijsen en Hans Reints


Als sleep krijgen we het sleepbootje “Sabu” en de drie Maltese bemanningsleden als passagiers mee naar Marsa el Brega. (18 eigen, 3 runners en 3 passagiers. Volle bak voor de Schelde). Buiten staat een stormachtige wind uit Westnoordwestelijke richting met een flinke deining. Daar de “Sabu” niet al te diep steekt, voor 4 en achter 6 voet, beloofd het een echte speelbal van de golven te worden en dat is niet goed voor je gemoedsrust. Kapitein Joosse besluit dan ook om vandaag niet te vertrekken en wie wil mag gaan passagieren.
De andere dag staat er nog steeds een stevige Westnoordwesten wind met een krachtje 7 maar dat weerhoudt vandaag de schipper er niet van om de achter trossen los te gooien en de ankers thuis te hieuwen. Als beide ankers thuis zijn meldt de machinekamer dat zij klaar zijn met repareren en de sleep achter de kont gevierd kan worden. We zijn onderweg naar Marsa el Brega.
Er staat inderdaad een flinke deining die beide schepen zwaar laat werken en dat is niet bevorderlijk voor je punthoofd!!
In de voormiddag als Marsa el Brega aangelopen wordt, komt de “Cycloop” van Bureau Wijsmuller naar buiten om ons naar binnen te loodsen. Nemen de “Sabu” langszij en gaan in de beschutte haven ten anker. Het wachten is op Port Control om ingeklaard te worden.
01 Cycloop.jpg
01 Cycloop.jpg (98.37 KiB) 6532 keer bekeken
De CYCLOOP van Bureau Wijsmuller die als loodsboot fungeerde. Reproductie uit De Beting

Arabieren zouden geen Arabieren zijn als alles in een keer goed zou gaan. De Schelde mag de “Sabu” niet losgooien en overdragen aan zijn Maltese bemanning. Volgens de Arabieren zijn de papieren van de sleep in orde, maar niet die van drie Maltese bemanningsleden/passagiers en dat veroorzaakt deze vertraging in de afhandeling. Uiteindelijk krijgen we toch toestemming om de “Sabu” los te gooien en de bemanning over te laten stappen. Ruimen het sleepmateriaal op. Maken dek schoon en zijn klaar voor de volgende reis naar Benghazi. Het weer is deze dag goed en er staat een licht golvende zee als we in de vroege ochtend de haven van Benghazi aanlopen. Mogen niet direct naar binnen en gaan ruim buiten de havenhoofden in 12 vaam water met vier en een halve shackle ten anker. Het wachten op de loods is begonnen. Ruim twee uur later komt de plaatselijke sleepboot “Dio” langszij zonder loods aan boord. Aan boord is wel de assistent havenmeester die ons vriendelijk verzoekt het anker te lichten en de “Dio” te volgen naar de New Harbour, en daar het anker opnieuw te laten vallen. Orders en inzichten veranderen snel in dit deel van de wereld. In plaats van voor anker te gaan krijgt de Schelde de order om langzij de Nederlandse kustvaarder “Harlingen” af te meren. Deze locatie blijkt ook niet van lange duur te zijn daar een stief kwartiertje een nieuwe loods aan boord stapt en ons naar pier 2, de Rafsif Liba no 2, brengt. Hij laat de Schelde over Bakboord afmeren.
02 Toch een behoorlijk droog achterdek.jpg
02 Toch een behoorlijk droog achterdek.jpg (100.38 KiB) 6532 keer bekeken
Stevig zeetje

Het weersbericht van 25 april voor dit deel van de Middellandse Zee nodigt nog steeds niet uit om aan sleepreisjes te beginnen. De Ouwe besluit dan ook om vandaag te blijven liggen en het morgen en het morgen nog maar eens aan te zien. Ondertussen zijn er twee vertegenwoordigers van Tailor & Woodrow aan boord gestapt om met het gezag te discussiëren over de te volgen route van de twee bakken naar Marsa el Brega. Het tijdstip is goed gekozen zodat dat natuurlijk “mee eten” wordt. De volgende morgen is het weer aanzienlijk verbeterd en komt de loods aan boord voor vertrek. Voor en achter is gegeven, Machine is klaar en dan opstomen naar de Shell-meerboei net buiten de haven. Hier aangekomen gaat het stuurboord anker te water en meren met twee trossen af achter op de Shellboei. Om halftien worden de twee pontons van elk 20 x 6 meter langszij aan gevlet. Eerst die aan stuurboord en even later die aan bakboord. Als het spul degelijk langszij is afgemeerd gaat “het dek” de bakken zeeklaar maken. In tegen stelling tot de molen en de bak die wij van Vlaardingen naar Griekenland hebben gebracht, gaan deze eenheden niet op kettingen, maar op stroppen gesleept worden.

Gebruikt worden 2 x 5½ duim, 15 meter en 2 x 5½ duim, 10 meter stroppen. Voorlopers van 4½ duim 30 meter, die weer met Green-pinsluitingen op de Nylonrekker van 10½ duim dubbel, 27½ meter worden ingesloten.

Een van de dingen waarbij de sleepdienst zich onderscheid van de gewone reguliere lijnvaart is het feit dat de hoogtepunten van de werkzaamheden zich altijd onder etenstijd afspelen. Vandaag is dus ook geen uitzondering op de regel! Tegen halftwaalf, als het eten voor de opkomende wacht op tafel had moeten staan worden net voor de eerste tafel de bakken sleepklaar gemeld en kan er vertrokken worden. Alle hens aan dek dus. Gooien achter los van de boei en halen het anker thuis. Eenieder heeft zo zijn eigen werk en heeft geen tijd om te eten. Zo gaat het ook bij de tweede tafel om straks van de Staf maar niet te spreken. Om die reden zijn op die dagen de koks van Smit specialisten geworden in het warm houden van de prak.
Vieren eerst de stuurboord bak achter de kont en dan die van bakboord. Tijdens het vieren, waar niet zo veel man voor nodig zijn, druppelen de mannen een voor een naar binnen om snel even iets van de maaltijd te nuttigen. De Ouwe krijgt, als hij daarom vraagt, zijn prakkie netjes door de koksmaat op de brug geserveerd. Hij werkt de inhoud, staande aan de kaartentafel of voor het raam van de brug, naar binnen en kan er zo weer een tijdje tegen.
Het weer is goed te noemen en de bakken volgend netjes. Zetten de slepen op de vereiste lengte en sturen zo op Marsa el Brega aan. Het is geen lange reis en zijn op donderdag al voor het gat en hieuwen beide bakken dicht achter de kont. De naar buiten gekomen: “Junior”, ook een kleine sleepboot van Wijsmuller, neemt de achterste bak van ons over en gaat hiermee naar binnen. In afwachting van de terugkomst van de “Junior” gaat de Schelde met de tweede bak langszij in Brega Harbour ten anker.
03  junior.jpg
03 junior.jpg (116.55 KiB) 6532 keer bekeken
De Junior van Wijsmuller

Na verloop van tijd is de “Junior” weer bij ons terug en neemt ook de tweede bak over om deze naar binnen te brengen. Als wij verlost zijn van beide bakken, gaat het anker op en als losse boot naar Ras el Sider.
In Ras el Sider, ligt de kraanbak “Jumbo” die door ons naar Malta gebracht moet worden. Het zijn relatief korte reisjes met een hoop werk. Je kan ons haast met de veerboot van Maassluis vergelijken! Deze doet er ook niet veel langer over om van A naar B te varen. Als in de achtermiddag Ras es Sider bereikt is gaat in de haven het anker erin. De wind is weg maar er staat nog steeds een flinke swell in monding van de haven. Deze swell laat de Schelde flink aan het anker ruiken. Als bemanning merkt je de bewegingen van het schip allang niet meer, voor ons is het de gewoonste zaak van de wereld dat het schip beweegt, maar voor een dienstdoende douanebeambte, die de boel moet controleren en verzegelen is dat Different Cook. Helaas voor hem zitten de store ruimtes en zegelkast twee trappen naar beneden in het voorschip. Voor iemand die dat absoluut niet gewend is gaat het daar beneden flink te keer. De beste douane meneer was voor een Arabier al heel stilletjes geworden toen ik hem vertelde dat de stores ruimten zich daar beneden onderaan de twee trappen bevinden. Om een lang verhaal kort te houden, de beste man heeft het nog geen vier minuten vol en stormde lijkbleek en met gevulde bolle wangen, iedereen omverlopend die in de weg stond, naar het bevrijdende dek om daar vrijuit de visjes te gaan voeren. In Ras es Sider hebben ze nooit exact geweten wat wij aan drank, sigaretten en suikerwaren aan boord hebben. De zegelkast heeft nooit een zegeltje gezien daar ik ergens in een hoekje de zegeltang en loodjes heb gevonden. Als eerlijk zeeman heb ik deze tang en loodjes subtiel bij de desbetreffende terug gebracht. Hij was zo ziek ik nog steeds niet weet of dat hij zijn gereedschap wel gemist heeft?
04 Potje doen.jpg
04 Potje doen.jpg (77.25 KiB) 6532 keer bekeken
Wij hebben nergens last van. Kok Hans Reints, Olieman Cor de Ligt, Meester de Kluis en Matroos Jan van Veenendaal aan de schoot-an

Al heel vroeg op deze vrijdagmorgen gaat 2e stuurman Jan Maas met drie runners en een matroos in de sloep naar de kraan “Jumbo” om deze sleepklaar te maken. In de sloep liggen de stroppen, voorloper en een bergingspomp welke gebruikt zijn op één van de bakken van de vorige sleep. Om even voor negenen, als de mannen terug zijn gaat de motorsloep scheep en wordt “Jumbo” door de plaatselijke sleepboten aangevlet. Sluiten de nylon in op de voorloper en beginnen met anker hieuwen. Deze keer nu eens niet onder het eten, stellen koers op Grand Harbour, Malta.

Het is vandaag 30 april, Koninginnedag, dus vlaggen van top!!!!!
05 img007.jpg
05 img007.jpg (267.67 KiB) 6532 keer bekeken
La Valletta met rechts Grand Harbour. Internet

Na een kortzeereisje zonder noemenswaardige incidenten lopen we op de dag van de Arbeid, Malta aan. Hieuwen bij daglicht de kraan tot aan de voorloper achter de kont en wachten, met de nylon aan dek, tot dat de plaatselijke sleepboten die “Jumbo” van ons over komen nemen. Deze havenslepers zorgen voor verder transport naar binnen. Hierna is het op de bekende manier afmeren bij Customs House, Lascaris Wharf, en laten stuurboord roeisloep te water. Deze roeisloep dient voor verbinding met de wal. Niet dat er nu opeens geroeid moet worden, verre van dat. Het is een goede gewoonte om in La Valletta de roeisloep te gebruiken zodat deze ook eens te water gaat en de motorsloep wat rust krijg. Voor die paar meter tussen “de Beting” en de wal heb je geen motor nodig. De sloep wordt op handkracht langs een strakgespannen touw tussen sleepboot en wal voortgetrokken

Vanwege het heugelijke feit dat gisteren de Koningin jarig was heeft de hele bemanning vandaag vrijaf gekregen omdat aan de wal te vieren. Een wachtsman aan dek en een in de MK moet voldoende zijn. Eten doe je maar ergens aan de wal. Gelijktijdig wordt de loods met zijn eigen scheepje opgehaald maar wij mochten niet met hem mee de wal op. See You tomorrow, en hij zwaaide vrolijk naar de net naar de wal vertrekkende sloep
07 Schelde Feestje Hans,Cor Jan en de Kluis.jpg
07 Schelde Feestje Hans,Cor Jan en de Kluis.jpg (84.77 KiB) 6536 keer bekeken
Er is altijd wel een reden te vinden om een feestje te vieren, zoals Koninginnedag b.v.

Tegen middernacht, als de meesten van ons al weer terug aan boord zijn, komt Koos Zeegers, onze nieuwe 2e stuurman aan boord. Stuurman Jan Maas had om hem moverende redenen gevraagd om in Malta afgelost te mogen worden.
Zo te zien is zijn aanvraag gehonoreerd en kan Jan morgen naar huis. De volgende morgen neemt Jan Maas afscheid van dit ongeregeld zooitje en heet zijn aflosser welkom. Afscheid nemen blijft altijd een emotioneel gebeuren, zeker als ieder lid van de bemanning even bij je langs komt voor een persoonlijk woordje. Als alle plichtplegingen gedaan zijn is het wachten op de agent die alle formaliteiten om aan de wal en huis te gaan heeft geregeld.
Het is vandaag net als alle anderen zeven dagen van de week, een gewone werkdag. Er moet nodig water geladen worden en de Shipchandler zit op de opmaakte proviandlijsten te wachten. Gelijk met Jan Maas gaat ook Kapitein Joosse met de agent mee de wal op Ome Gerrit moet dringend een telefoongesprek met Rotterdam voeren en neemt gelijk de proviandlijsten mee. De agent zal zorg dragen dat Jan op tijd zijn vliegtuig haalt en wij de bestelde victualiën aan boord krijgen. Bootsman Bennie van der Burg is met zijn mannen drukdoende het schip zeeklaar te maken voor de reis naar Nigeria. Al het tot nu toe gebruikte sleepmateriaal, wat her en der overdek verspreid ligt, moet op de nylon na, die op de machinekamerkap gesjord wordt, terug in de daarvoor bestemde keeën in het trossenruim. Het is al de tweede volle dag dat we in Grand Harbour voor de wal niets liggen te doen.
Bijlagen
01 Cycloop.jpg
01 Cycloop.jpg (98.37 KiB) 6531 keer bekeken

Hans Reints
Berichten: 211
Lid geworden op: 18 apr 2017 19:33
Locatie: Uelsen

Re: Smit & Co

Bericht door Hans Reints »

Het Machinekamerpersoneel verricht nog wat kleine reparaties en de bestelde verse proviand komt aan boord. Als alles aan boord en opgeruimd is kan er weer gepassagierd worden.

Volgens de nog niet bevestigde berichten is het morgen vertrek dag zodat het gewenst is dat eenieder dan een heldere kop heeft. Niets zo vervelend als een punthoofd met slecht weer! Al vroeg in de morgen staat de agent met enkele douanebeambten aan boord en wordt de Schelde uitgeklaard. Machinekamer krijgt order de motoren te starten en stand-by te blijven. Als de agent met gevolg aan de wal is, gaat de roeisloep scheep, worden de trossen achter los gegooid en begint het anker hieuwen. Als beide ankers thuis en geborgd zijn gaat het in gestrekte draf richting Zee. Passeren tegen donker worden het eiland Pantelleria en duikt de Schelde de volle woeste Middellandse Zee in. Op mijn verjaardag (6 mei) wordt in een wilde woeste zee Gabo de Gata met West 7 gepasseerd. De andere dag als Europapoint, en later in de middag Tarifa gerond worden is het weer aanzienlijk verbeterd en gaat het vol goede moed naar de Atlantische Oceaan.
08 Spaans Marokko nabij Ceuta.jpg
08 Spaans Marokko nabij Ceuta.jpg (96.55 KiB) 6527 keer bekeken
Spaans Ceuta , de Noord Afrikaanse kust

We zijn de Straat van Gibraltar nog niet uit als voor de zoveelste keer één van de motoren het af laat weten. Volgens HWTK Leo moeten we het voorlopig doen met de twee overgebleven karren. Het is gelukkig geen grote of zware reparatie maar de problemen blijven zich voordoen. Na een kleine twee uur repareren hebben de mannen het weer voor elkaar en kan de 3e hoofdmotor bij gezet worden. Vanaf nu gaat het vol vooruit de zuid in. Als de Schelde dwars van het Canarische eiland “ Fuertaventura” zit, vraagt de Ouwe aan Ronnie Verschoor, dat is onze streepjesbreker, een telefoongesprek met Maassluis te regelen. Via de korte golf roept Marco Verschoor PCH aan en vraagt om een gesprek met de luisterdienst Maassluis. Hierna krijgt Ome Gerrit de heer Biesheuvel van de technische dienst aan de lijn. Het gezag laat Biesheuvel weten dat de Schelde NU door zijn reserve voorraad machineonderdelen heen is en als een van de hoofdmotoren het weer laat afweten, repareren niet meer tot de mogelijkheid behoord. Het is zaak dat de onlangs bestelde onderdelen niet naar Nigeria maar direct naar Dakar in Senegal opgestuurd worden. Biesheuvel beloofd hiervoor te zorgen
Tot dusver is er over het weer niets te klagen. Er is staat een licht golvend zeetje onder een zacht westelijk windje dat hooguit met een krachtje tot 4 uit de
09 Willem van Es doet zijn wasje.jpg
09 Willem van Es doet zijn wasje.jpg (127.18 KiB) 6527 keer bekeken
Aan boord van de Schelde doet onder het toeziend oog van de rots, Chef Runner Willem van Es een wasje

goede hoek waait. Voor zulk weer wil ik elke reis wel tekenen! Ronden in de middag van de 12de mei Kaap Manuel en Gorée op weg naar het ingelaste rendez-vous in Dakar. Het rendez-vous in Dakar beloofd een korte tussen neus en lippen door stop te worden. Om kwart voor tien in de morgen komen zowel de loods als de agent aan boord. Na amper tien minuten aan boord geweest te zijn, hebben beide functionarissen het schip al weer verlaten met achterlating van de zo broodnodige spare-parts. Na dit korte intermezzo gaat de reis naar Bonny Town in Nigeria verder. Gelukkig zijn er na het laatste akkevietje, wat ter hoogte van de Canarische eilanden was, geen noemenswaardige technisch problemen meer geweest. Helaas zal deze woensdag de zeventiende mei roet in het eten gaan gooien. Op deze memorabele dag meldt hoofdmachinist Leo de Kluizenaar dat er een krukaslager van stuurboord hoofdmotor een eigen leven is gaan leiden en deze ook niet te repareren is. Reparatie is niet mogelijk door het simpele feit dat er geen reserve krukaslager aan boord zijn, en dan houdt alles op!!
Morgen de technische dienst maar weer eens bellen.

Bij het naderen van de Afrikaanse kust zette de 1ste buur een grote pot met zoutpillen en een andere met malariatabletten in de messroom. Het is de bedoeling dat eenieder van de bemanning iedere dag trouw zijn Malaria tablet zal innemen. Zouttabletten naar gevoel en noodzaak. De eerste dagen werden de anti malaria tabletten dan ook trouw geslikt. Na verloop van tijd is het enthousiasme van het innemen al aardig teruggelopen en haast gereduceerd tot nul.

Als we onderweg zijn naar de Mobil Test 1 in de Golf van Guine, komt de Orinoco op de radio en vraagt wat onze ETA Uiterton Escravos rivier bij benadering zal zijn? Weten wij veel. Het blijkt dat onze bestemming veranderd is naar de monding van de Escravos River (Warri) om de drie aanwezige runners over te zetten op de Orinoco. De Orinoco is net met het booreiland Delta 1, zonder Smit runners aan boord, uit Warri vertrokken en zit nu op de Escravos rivier richting zee. Of dat wij zo snel als mogelijk hun richting uit willen komen.
10 De Delta 1 sleep van de Hudson-9.jpg
10 De Delta 1 sleep van de Hudson-9.jpg (32.14 KiB) 6527 keer bekeken
Delta 1

Het is vroeg in de morgen van de 20ste mei, de zon staat al hoog aan de hemel en het is vochtig en broeierig warm, als de Schelde de uiterton van de Escravos nadert. Het transport zit nog op de rivier en wij mogen niet naar binnen. Wachten dus tot dat de Orinoco de uiterton gepasseerd is. Een jaar geleden, toen wij hier met de Oostzee moesten zijn, kwamen de loodsen nog in een uitgeholde boomstam de Escravos rivier afzakken. Bij aankomst sprongen de mannen over het potdeksel en klommen via beting naar boven om als eerste op de brug te zijn. Wie zich het eerst bij de Kapitein melde was de loods, de andere figuren deden dienst als roerganger. Dat was wel verstandig daar de rivier nog niet zo betond was als vandaag de dag. Tijden kunnen veranderen! Ondertussen staan de drie runner te popelen van ongeduld om over gebracht te worden naar het eiland. Amerikaanse offshore objecten zoals dit eiland, staan bekent om hun goede accommodatie en het 24 uur per dag lekker eten, met vooral veel Ice-cream.
Het is een vlak zeetje en een eitje voor Ome Gerrit om langszij de Orinoco aan te passen. Er moet nog een nylonrekker van de Orinoco overgenomen worden voor dat de sloep te water kan. Op dit zeetje is het goed werken en het karwijtje was zo geklaard
11 ORINOCO.jpg
11 ORINOCO.jpg (95.32 KiB) 6527 keer bekeken
Aanpassen bij de Orinoco om eerst een nylonrekker over te nemen. Daarna de Runners met de sloep onder zo gunstig mogelijke omstandigheden over te geven.

Dan gaat om tienuurdertig de motorsloep overboord en worden de runners overgebracht naar de Delta 1 voor de reis naar Orange in de Golf van Mexico
Als de sloep terug en scheep gehaald is gaat het voor ons richting Storage Barge “Mobil Test 1” die ergens tussen Nigeria en Fernando Po voor anker moet liggen.
12 Runners worden naar het rig Delta 1 gebracht ,Nigeria.jpg
12 Runners worden naar het rig Delta 1 gebracht ,Nigeria.jpg (122.38 KiB) 6526 keer bekeken
De runners worden overgebracht naar de Delta 1 voor de reis naar Orange.

Het zal eens gaan zoals het geplant is! Mobil laat weten dat de Schelde eerst naar Port Harcourt moet om in te klaren en daarna bij de Mobil Test 1 ingezet gaat worden voor Stand-by diensten. Op de vraag aan Mobil of dat er in Port Harcourt ook gebunkerd kan worden, komt geen antwoord. De Manager van Mobil blijkt niet aanwezig te zijn! Het is vandaag zondag, en dan wordt er hier niet gewerkt! Waarvan akte!

De Schelde heeft koers veranderd en vaart verder in de richting van de Escravos rivier om bij de Uiterton een loods aan boord te nemen. Zien de westoever van Barthelome River over grote afstand gepasseerd worden en onze ETA-uiterton Escravos River zal rond een uur of vijf uur in de morgen zijn. Een uurtje voordat de uiterton in zicht komt wil de Kapitein met een bakkie pleur gepord worden. Als de ouwe zich een uurtje later op de brug geïnstalleerd heeft krijg hij op kanaal 16 van de VHF te horen dat er bij de Uiterton geen loods disponibel en deze in verband met een gaande staking pas bij Dawsen Island, en dat is ver de rivier op naar binnen, aan boord kan komen. Lekker is dat dan maar op zicht verder naar binnen. Hoe dat er bij Dawsen eiland ook rond gekeken wordt, er is in geen velden of wegen een loods te bekennen. Zoekt het maar lekker zelf uit! Dit wordt een klassiek DhZ reisje.
De mannen van Smit zouden geen mannen van Smit zijn als er niet innovatief gedacht wordt. The British Admirality Charts die van de rivier aan boord zijn, zijn redelijk betrouwbaar en met goed zeemanschap kan dit varkentje zelf wel gewassen worden. Het is zaak om op Bonny River netjes tussen de boeien te blijven, en dan worden we vanzelf in Port Harcourt opgevangen. Het zij zo. Meren uiteindelijk tegen de middag met bakboord zij aan de kade in Port Harcourt af en worden ingeklaard.
13 Jan wast zijn stapbroek.jpg
13 Jan wast zijn stapbroek.jpg (119.07 KiB) 6527 keer bekeken
Je kan nooit weten, Jan van Veenendaal heeft zijn stapbroek al schoon. Bootsman Bennie v d Burg en 2e WTK Siem Zandstra kijken belangstellen toe.

Hoe dat we het ook op deze zondag de 21ste mei proberen, bij Mobil is niemand thuis. Het is zondag en dan wordt er niet gewerkt zodat het aan de andere kant van de lijn doodstil blijft. Ik weet niet of dat er iemand op deze zondag stiekem heeft zitten bidden voor bijstand, maar er is blijkbaar toch nog gerechtigheid in dit deel van de wereld! In de loop van de middag komt de manager Him self op de radio en laat weten dat de Schelde geen haast hoeft te maken daar er toch niet eerder als a.s. dinsdag de rivier afgezakt mag worden. In die tussentijd zal Mobil er zorg voor dragen dat er Water, Bunkers en proviand aan boord komt. Met spoed worden de bestellingen aan de agent doorgegeven met als aantekening dat de proviand maar voor één maand is! De andere dag, als Jan van Veenendaal naar de dokter is met een paar opgezette lymfeklieren, komt het bericht van Mobil dat er bunkers overgenomen moeten worden van de Supplyer “Western Service” die ergens achter ons aan de kaai moet liggen. Starten de motoren en zijn twintig minuten later langszij de “Western Service” om te bunkeren.


Supplyer Western Service die ons regelmatig (met schade) van water en brandstof kwam voorzien

Ik geloof mijn ogen en oren niet, om even over drie uur deze middag hoor ik vanaf de wal heel hard “Chief, Chief Cook” roepen. Als ik mij omdraai en naar de wal kijkt zie ik daar een grote glimmend zwarte neger met een fiets staan die mijn aandacht probeert te trekken. Over zijn fietsstuur ligt een geslacht half varken. Het varken was blijkbaar net geslacht daar het bloed er nog lichtelijk uit liep. He Chief, riep hij “This is your ordered pork, the rest of the stores follow in the afternoon”. Is wel even wennen, maar zo gaat men hier dus met vers varkensvlees om. Ben ik even blij dat ik maar een half varken besteld hebt. Je moet er niet aandenken dat je koel en vrieskast vol komt te hangen met dit bedenkelijk vlees. Voor dat je het weet heb je iets engs onder de leden en dan ben je verder van huis. Hier wordt je als kok niet echt vrolijk van. Het halve varken in ontvangst genomen en gelijk in de bekende stukken gesneden en de vriezer in. Tegen zevenen komt de rest van de stores aan boord en twee uur later is het bunkeren ook gedaan. Blijven langzij de Western Service liggen daar besloten is om morgenochtend bij daglicht te vertrekken.


Einde deel 2
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Smit & Co

Bericht door jdbvos »

Nou Hans, je hebt mij iig op het puntje van de stoel voor deel 3 :-D
Oost, west...ook best
Johnny
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Smit & Co

Bericht door Johnny »

me too !!
Het leven is geen facebook
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Smit & Co

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nou Hans, je hebt mij iig op het puntje van de stoel voor deel 3
Ik lig nog in m'n zgn. "luie stoel".......maaar ik kom overend :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Smit & Co

Bericht door K.Brouwer »

Dat loodsengedoe bij de Escravos ook nog meegemaakt. Voer toen met een ouwe welke er al meer geweest was en die zei toen tegen mij, hang een loodsladder aan bb en een aan sb, kunnen we straks lachen...Goed, zo gedaan en daar komen twee kano's aan racen. De ene loods springt aan bb en de andere aan sb aan boord.
Uiteraard zien ze elkaar en die twee beginnen toch te matten, niet te filmen! De overwinnaar komt naar de brug en is dan de loods. De ander gaat dan maar weer terug. Dat was dan ons vermaak... Het is later wel veranderd, moest je zelf naar binnen kachelen en dan ergens de loods oppikken. Het werd er dus niet leuker op :wink: .

Mooie verhalen Hans, ga zo nog maar een poosje door.

Groeten, K.Brouwer.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Smit & Co

Bericht door jdbvos »

Op de Geert Bodewes, naar Sapele, kon ik de aankomst van de loods(en??) niet zien vanuit de mk... :lol:
Maar ik heb de man wél heel druk aan het werk gezien met blijkbaar z'n hoofdtaak.
Hier issie druk aan het werk: het losmaken en overboord gooien van stuwhout aan dek...
Geert Bodewes 78.JPG
Geert Bodewes 78.JPG (105.75 KiB) 6585 keer bekeken
Kapt Schenkel vond het niet erg: "Ik ben hier wel bekend, ik heb een paar jaar een dienstje gehad op Sapele.."
De loods vertelde op m'n vraag dat z'n familie langs de rivier dat hout bijelkaar zocht "for bizniss", en wees z'n 'second son' aan met een bundeltje wat die moest bewaken.
Geert Bodewes 78C.JPG
Geert Bodewes 78C.JPG (127.57 KiB) 6585 keer bekeken
Sorry voor de kwaliteit: al m'n mooie dia's zijn verschrikkelijk verbleekt... :cry:

Schenkel was goed bevriend met de havenmeester, captain Habib. Hij kwam ons (Schenkel) begroeten mbv een speedboot, en kwam later met z'n dochter aan boord op visite...
Oost, west...ook best
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Smit & Co

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.14.02_0_189-0850.jpg
NL-HaNA_2.24.14.02_0_189-0850.jpg (83.84 KiB) 6399 keer bekeken
NL-HaNA_2.24.14.02_0_189-0876.jpg
NL-HaNA_2.24.14.02_0_189-0876.jpg (85.69 KiB) 6399 keer bekeken
NL-HaNA_2.24.14.02_0_189-0874.jpg
NL-HaNA_2.24.14.02_0_189-0874.jpg (108.2 KiB) 6399 keer bekeken
NL-HaNA_2.24.14.02_0_189-0878.jpg
NL-HaNA_2.24.14.02_0_189-0878.jpg (93.07 KiB) 6399 keer bekeken
Hier een paar oude beelden van de ZWARTE ZEE en de Witte Zee op de boeien voor Maassluis in 1933??.
gr.Bas
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Smit & Co

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.01.05_0_933-3731.jpg
NL-HaNA_2.24.01.05_0_933-3731.jpg (138.28 KiB) 6218 keer bekeken
Drukte in de Eouropoort.
gr.Bas
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Smit & Co

Bericht door warbout »

Prachtig die oude Zwarte Zee!
Die hadden zij nooit moeten slopen zo'n schip met zo'n historie.
Zij had beslist een betere plaats ingenomen in de haven van Maassluis dan de Furie.

grt, Willem Warbout.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"


Plaats reactie