Holland Amerika Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
AaddeKievit
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 aug 2018 17:42

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door AaddeKievit »

Jos Linders schreef: 05 mei 2010 18:42 Tijdens de gezamelijke feestjes aan dek werd ook de bbq opgetuigd en daar mocht alleen de hofmeester aankomen.

BBQ5_edited (1024 x 1009).jpg

Het knulletje wat tegen de railing leunt was de leerling, we noemde hem "dronken droppie" pas 17 jaar en hij zoop als grote vent.

Groetjes, Jos2.
Heet deze hofmeester soms "van Pijnacker" of iets dergelijks. Hij komt mij bekend voor. Ik heb het idee dat mijn vader ( Kapitein Piet de Kievit ) deze hofmeester op de Gorredyk had in 1964. In dat jaar heeft mijn vader bijna het hele jaar met de Gorredyk op New York e.o. gevaren en ik ben toen als kind veel a/b geweest in Rotterdam en Antwerpen. Als 10 jarig joch had ik de hele dag trek in eten en was veel in de kombuis te vinden.

Groeten, Aad de Kievit

AaddeKievit
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 aug 2018 17:42

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door AaddeKievit »

Ton Pekel schreef: 18 aug 2010 16:18 In het nieuwe clubblad HALLO van de LIJN 2010 nr 5 ook een bemanningslijst van de Kinderdyk op haar maidentrip 60 bemanningsleden....! Volle bak hoor.
Ik ken er maar eentje 1e stuurman Almekinders, heb ik 10 jaar later 1x als Kapitein meegemaakt voor een kort reisje, waar en wanneer weet ik niet meer
Zie ook Matroos Benninga... toch geen familie van onze Benninga van de Spliethoff schepen of wel....?
De voorletters van Kapitein Heijmans waren E.G.A. In 1964 was Lou Almekinders ook de eerste stuurman bij mijn vader ( Kapitein Piet de Kievit ) a/b op de m.s. Gorredyk op vele N.Y.O.P.-reizen.

Groeten, Aad de Kievit
AaddeKievit
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 aug 2018 17:42

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door AaddeKievit »

johan.H schreef: 12 feb 2011 17:28 op pagina 27 had ik een foto van de Moerdijk geplaatst.
kreeg een mail van Leen Bosma waarin hij vermelde dat de Moerdijk was uit gerust met richtingaanwijzers aan de voormast.
omdat ik er nog nooit van gehoord had en met mij vele anderen denk ik heb ik Leen gevraagd of ik deze informatie uit eerste hand mocht plaatsen.

bij deze dus nogmaals de foto met een pijl erbij waar deze zich bevinden, tevens een beschrijving van Leen uit zijn mail.

Afbeelding
boven de zaling, zitten de lampen van de richtingaanwijzers van de Moerdyk
hallo Johan,
die richtingaanwijzers zitten, in de vorm van een rij lampen die in een dubbele pijl zijn gemonteerd, boven in de voorste mast.
Deze pijlen zijn aangebracht nadat de Moerdyk in de mist een aanvaring had gehad op de Theems toen we op de kustreis op weg waren naar Rotterdam. Afloskapitein was kapitein Westra. Ook kapitein Toon Lagaay was toen als passagier aan boord (hij woonde in Engeland). Beiden waren ontzettend aardige mensen. Ik was toen 4e stuurman.
Heb 2 1/2 jaar op dat prachtige, en voor die tijd ultramoderne, schip gevaren, na eerst een paar maanden aan de werf bij de afbouw te hebben gewerkt.
Vaste bemanning Moerdyk vanaf de werf: Kapitein: Toon Lagaay; 1e Struurman: Almekinders; 2e Stuurman: Nico Raap, fijne vent en een geweldige techneut op electronicagebied; 3e Stuurman: Hans Schrauwen, rustige vent.
HWTK was Bosschaart, bijzonder aardige man; Electricien was Teun Horde een kei op zijn gebied; 2e WTK was, als ik het goed heb: Lucassen. 4e WTK o.a. Dick van der Sleen (leuke sympathieke knul) Verder heb ik geen namen.
Met vriendelijke groet,
Leen Bosma
Na 3 ( grote ) Westkustreizen Is Kapitein Toon Lagaaij met verlof gegaan en heeft mijn vader Piet de Kievit als kapitein de reizen 4-5-6 met de Moerdyk gemaakt. Volgens mij was het HWTK Bosschaart die elke jongeling aan boord aansprak met "Neus" of "Nozem" Zo werd ik ook aangesproken als 12 jarige jongen als ik bij mijn vader aan boord was.
AaddeKievit
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 aug 2018 17:42

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door AaddeKievit »

Willem Oldenburg schreef: 20 mei 2011 08:08 Hoi HAL-ers en gasten

Hier een foto van de "Aagtedijk" uit eigen collectie:
Aagtedyk e.jpg
Gegevens:
Name: Aagtedijk
Imo: 2247223
Call sign: PCWP
Owner: Holland Amerika Lijn - Rotterdam/NLD
Gross tonnage: 7607 GT
Length: 138,76 m - Beam: 18,90 m - Draft: 8,71 m
Home port: Rotterdam
Flag: Netherlands
Build: 1944 als Texarkana Victory - 1947 Flanders - 1949 Turan - 1950 Aagtedijk
Yard: California Shipbuilding Corporation - Los Angeles/USA - Yard no: V41
Engine: 2x General Electric stoomturbines / Power: 6000 PS / Speed: 15,5 kn
Type: Vrachtschip - type Victory VC2-S-AP2 - 41 bemanningsleden
Op 25-02-1963 na een aanvaring op de Elbe met het Zweedse vrachtschip "m.s. Citos" , zwaar beschadigd en naar Hamburg gesleept. Op 04-04-1963 als oudijzer verkocht aan Walter Ritscher te Hamburg.

Groetjes Willem
Ik was 1 maand oud, toen mijn vader Piet de Kievit bevorderd werd tot kapitein. De Aagtedyk was zijn eerste schip als kapitein, hij is er 7 jaar tot 1962 de vaste kapitein geweest op dit schip.

Groeten, Aad de Kievit
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door andrekik »

AaddeKievit schreef: 01 sep 2018 19:50
hallo Johan,
die richtingaanwijzers zitten, in de vorm van een rij lampen die in een dubbele pijl zijn gemonteerd, boven in de voorste mast.
Deze pijlen zijn aangebracht nadat de Moerdyk in de mist een aanvaring had gehad op de Theems toen we op de kustreis op weg waren naar Rotterdam.
Interessant, maar wat heb je aan die richtingaanwijzers in mist :oops:
Live life to the fullest!
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Sparks316 »

Het zal best wel weer bedacht zijn door een walslurp die gemeend heeft "Het ei van Columbus" te hebben bedacht :mrgreen:
Louis
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door v+d »

Er is al eens eerder over die richtingaanwijzers gepraat op het Kombuis, helaas kan ik het niet vinden.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door v+d »

Gevonden, systeem Vreugdehill, de naam van een gezagvoerder.
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Sparks316 »

OK, een vaarslurp dan in dit geval :lol:
Louis
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door sparks »

Dan eerder zeeslurp :lol:


Plaats reactie