Ambuggiebar

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Jos heeft in ieder geval een verstandige arts
Dat heb ik van mijn vader. :wink:
Die kreeg toen hij 80 was van zijn arts te horen dat hij moest stoppen met roken en minder moest drinken.
Dit heeft hij eenvoudig opgelost; hij ging gewoon naar een andere arts die vond dat hij rustig door kon gaan met zijn zware shaggie en zijn borreltje/biertje. :-D
Hij is 86 geworden en is in alle rust tijdens zijn slaap overleden.
Ach, het is niet de bedoeling dat we steeds onder de tafel liggen, we zijn geen Scandinaviërs... :P

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jinny »

v+d schreef: 12 sep 2018 18:57 Ja, bejaarden onder de tafel drinken foei mevrouw :x
Hahahahahaha, nu, oke, ik ken bejaarden die een beste slok hebben kunnen hoor..... :mrgreen:
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ambuggiebar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

onder de tafel liggen, we zijn geen Scandinaviërs..
OF...door de schapenwol geverfde Aussies :lol: .....we hadden ons bekant een week de pleuritus gewerkt om een nieuwe kabelaring te steken op de hoofdas van de stoom-ankerlier.Dat stukkie ijzer was al een pikheetje a/b maar was telkens weer geschrapt tijdens het dokken....TOT we geladen en wel in Townville Queensland Australie de spijker er dus niet meer mee uitkregen en naar boven konden halen.Ik zal hier niet verder uitweiden over "alle in's & out's" om zoiets te klaren op een met heerlijke Ras Tanurah crude geladen tanker en te fiksen-zonder een wal-crew en ook zonder de hele handel op te blazen.....aaahwel de klus was eindelijk geklaard, we lagen te lossen EN we hadden een ontiegelijke dorst, iedereen was net jarig geweest, dus maar eens in Townsville een breif posten :roll: .Wat bleek toen???...die Aussie kroegen gingen pas rond een uur of 6 open......er stond een rij van heppik jou daar met dorstige krokodillen jagers en andere drovers voor die kroeg en wij sloten ons maar bij dat Aussie zooitje ongeregeld aan.....in eerste instantie nog denkende dat we redelijk waren getraind en dus niet voor een doossie of wat Bulimba Gold Top, Coopers of Great Northern aan de kant gingen. Toen die kroeg open ging ramden die Aussie naar de bar en het was een ware Karel Doorman affaire zo van " ik val aan jullie volgen mij"......naaast mij aan de tap zat een klein en ontiegelijk agressief Aussie mannetje bier in te nemen in een tempo alsof zijn leven er van afhing.......EN binnen het halve uur pleurde hij letterlijk volledig uit z'n werk van z'n kruk af op de vloer.Hij krabbelde naar een pisbak ergens en " wonder van ALLE Aussie wonderen" klom na 5 minuten of zo weer op z'n krukkie en zette de aanval verder voort.........mede n.a.v. JossieUno z'n referentie naar Scandinaviers schoot het zo maar door mien heufd dat ik zo zachies an wel een potje heb gedronken met "lieden van diverse pluimage".....inclusief boortoren roustabouts die net 4 weken droog op een offshore rig hadden gezeten..........maaar die Townsville Aussies van toen slaan nog steeds alle records. :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Ambuggiebar

Bericht door Breeze »

Harry G. Hogeboom schreef: 12 sep 2018 23:24EN we hadden een ontiegelijke dorst, iedereen was net jarig geweest
LOL.

EN wat dacht je van de KLM weekeindvluchten vanuit Dhahran naar Sjiphol. Onze hardwerkende baggeraars in Dammam, Jubail, enz., vonden dat ze wel recht hadden op wat verfrissingen na een paar maanden droog te hebben gestaan in de droge woestijn. Heb het voorrecht gehad om een keer zo'n vlucht mee te maken. Die hardwerkende en slimme stewardessen kenden hun pappenheimers en wonderlijk genoeg was boven de Middelandse Zee ALLE drank uitverkocht. Maar ik zie ze nog staan naast de bagageband met minstens 2 lodderogen, waarmee ze nauwelijks hun eigen koffer herkenden.

Adri
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Ambuggiebar

Bericht door Sparks316 »

Wat denk je van de ferries tussen Zweden en Duitsland, Zweden en Finland enzovoorts?
In de jaren 80 bivakkeerde ik daar af en toe bijna wekelijks op, oversteekjes van 8 tot 12 uur en de drank was vooral op de bootjes tussen Duitsland en Zweden lekker goedkoop.
Reden voor Scandinaviers om gewoon een keertje op-en-neer te gaan en je goedkoop goed vol te laten lopen.
Zo zat ik een keer op de ferry Trelleborg-Travemünde en er waren ook een zootje Noren (vrachtwagenchauffeurs) aan boord.
De avond begon heel gezellig tot één van de Noren lastig begon te worden en ruzie met zijn maten kreeg. Nou was die Noor een boom van een vent en sommige van zijn collega's ook. We zaten op het passagiersschip Nils Holgersson in de grote barruimte, waar gedanst en makkelijk gezeten kon worden, dus er stonden fauteuils van een kilo of 50. Op een gegeven moment pakt die dronken Noor zo'n fauteuil bij een poot en begint daarmee rond te zwaaien. Vervolgens klimt er een andere Noor op zijn rug om 'm tot bedaren te brengen en nog een ander loopt ook aan 'm te trekken maar Haakon de zoveelste liep met fauteuil in zijn hand en Hagar de Verschrikkelijke op zijn rug alsmede een trekkende Olaf gewoon de hele tent door van links naar rechts nog net zo makkelijk moeilijk te doen.

O ja, en vrouwen dan? Nou, zo zat ik een keer op de Silvia Regina tussen Stockholm en Helsinki en ook vrouwen maakten van die zuipreisjes waarbij ze ALLES wilden proberen, hoe exotischer hoe beter.
Zo zat er een moppie van een jaar of 16, 17, die konden officieel geen drank krijgen (geen 18 incl. legitimatie, geen drank) maar die regelden wel wat bij iemand anders. Kreeg je gewoon kronen in je hand gedouwd, zat er ineens een zweedse blonde bijna bij je op schoot "Can you get me a this-and-that cocktail please?"
Affijn, na enige tijd zat ze dus al ver boven haar limiet en zakte op een bank in elkaar, zo ongeveer bewusteloos. Laat maar liggen, dacht je dan.
Die bar bleef doorgaans open tot een uur of 4 's nachts en tijdens de laatste uren zag ik haar weer "fris" met weer een andere gifblauwe cocktail rondstrompelen, want de zool van een van haar schoenen had van voor tot achter losgelaten maar hing nog net aan haar hak. We zullen doorgaan, tot alle kronen opzijn...
Louis
Gebruikersavatar
jandikker
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 dec 2017 13:47
Locatie: Schore (Zld)

Re: Ambuggiebar

Bericht door jandikker »

December 1956 ging ik, na bijna drie jaar KPM, samen met twee maatsgezellen en de commodore terug naar Nederland. In de late nacht met de bus van het Logeergebouw naar het vliegveld (Kebajoran?) van waar we om acht uur zouden vertrekken met een Constellation. We werden vergezeld door een bubs afdouwers. Maar het vliegtuig zou later vertrekken wegens het wisselen van een motor. De verlofgangers vermaakten zich opperbest: roepiah's moesten op, want daar had je toch niets meer aan. Sorry hoor, maar ik kan me niet meer herinneren hoe laat we vertrokken. Ik weet wel dat we Singapore hebben over geslagen, althans ze hebben ons niet wakker gemaakt. Bangkok werd er weer een beetje peut in gedaan en weer op weg naar New Delhi. Ondertussen was het nacht geworden en we waren klaar wakker. Met behulp van een verslaggever van de Nieuwsgier, een krant die in Djakarta uitgegeven werd, als vierde maan en een vriendelijk stewardess konden we een kaartje leggen onder de afkeurende blikken van de commodore!
De reis werd vervolgd via Karachi, Beiroet en in plaats van Rome naar Cannes. 's Morgens omstreeks elf uur op Schiphol geland. Daar welkom geheten door een meute in klederdracht uit een plaatsje in de buurt van Staphorst. Maar dat was voor de tweede massinis die tot onze groep behoorde. Allemaal in zeer goede stemming uiteraard, misschien wegens de laatste door de KLM geschonken versnaperingen???
Mijn broer stond me op te wachten. Met een leren jas voor de kou, want ik had helemaal geen winterkleding meer. Met de KLM-bus naar het Surinameplein en dan verder naar het Centraal Station. Met de trein naar Almelo, naar het ouderlijk huis. Tijdens de reis kreeg ik het een beetje warm en deed een raampje open. Het lokte een protestactie op, die te vergelijken was met de actie voor die twee kinderen die nu toch in Nederland mogen blijven. Later kwam het bij me op, dat het een malaria aanval was.
Ja, in die tijd was een neut bij de KLM nog gratis.

Jan
Aait vedan :-D
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Ambuggiebar

Bericht door Koos »

Breeze schreef: 12 sep 2018 23:54 EN wat dacht je van de KLM weekeindvluchten vanuit Dhahran naar Sjiphol. Onze hardwerkende baggeraars in Dammam, Jubail, enz., vonden dat ze wel recht hadden op wat verfrissingen na een paar maanden droog te hebben gestaan in de droge woestijn.
Adri
Nou Adri, meen hier in jullie barretje te mogen zeggen, maar doe dat maar voorzichtig, dat het best wel mee viel met dat maanden droog staan.
Weet ik echt heel zeker.
Daarentegen was de woestijn wel droog.
En in het vliegtuig ging men vaak door met waar men gebleven was en zeker als het ook nog eens voor nop was.
Alleen mogelijk ietsjes uitbundiger na verlost te zijn van die eentonige woestijn.
Koos
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ambuggiebar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dat het best wel mee viel met dat maanden droog staan.Weet ik echt heel zeker.Daarentegen was de woestijn wel droog.
Kan me- weliswaar vaag-bezoeken herinneren aan dat " Volker darp" daar in de zandbak en sluit me bij Koos aan...kwamen daar niks te kort :lol: Ik denk dat er een " boose fabriekie" daar binnen de " dorps muren" was waar de Soepjurken bij weg bleven.....wel staat me bij dat er gesodemieter was met drank smokkelen op een sleper van Smit....details zijn in de mist verdwenen. :roll:
in het vliegtuig ging men vaak door met waar men gebleven was
Da's baggeraars aangeboren....." produktie draaien" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Ambuggiebar

Bericht door Breeze »

Tja, ik was op de compound van HAMDI in Dammam en weet ook wel dat er werd gesjoemeld. Met als meest in het oog springend natuurlijk de ballasttanks van die Smitboot met jonge (of ouwe?) klare. Maar zo liberaal als in de golfstaten was Saudi zeker niet. Daar had je weekrantsoenen voor bleekgezichten en het garantiepersoneel van mijn werf had in de hotelkamer van de Ramada Inn, grenzend aan het oude vliegveld van Abu Dhabi, een privébar ingericht. Daar was iedereen welkom, maar vooral (vrouwelijke) overblijfbemanningen van KLM en SABENA. Dat liep soms nooit uit de hand.

Een beetje buiten dit vrolijke onderwerp, maar de compoundbewoners van HAMDI waren, toen ik er was, nog onder de indruk van een ongeluk dat net was gebeurd. Een Merc-truck had op een kruising in volle vaart een personenauto met baggeraars omver gereden. Over de gevolgen is verder commentaar overbodig. Die Merc-trucks waren trouwens toch een fenomeen. Ik spreek nu over eind zeventiger jaren. Je zag ze regelmatig in de woestijn langs de weg staan, in min of meer staat van ontbinding. Als 40 tons tandem-assers werden ze consequent geladen met 80 t en dat ging altijd goed tot er b.v. een as brak. Maar geen nood, de woestijn is groot en de Merc-verdeler had zat nieuwe in de aanbieding.

Afbeelding
Zo zagen ze er nieuw uit

Afbeelding
en zo na een paar maanden

Adri

Edit: wat Harry zegt.
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jacob Bothof »

Hoor jij daar ook bij :lol: :lol: :lol: :lol: :mrgreen:


Plaats reactie