Ambuggiebar

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Sparks316 schreef: 13 sep 2018 08:26 er stonden fauteuils van een kilo of 50. Op een gegeven moment pakt die dronken Noor zo'n fauteuil bij een poot en begint daarmee rond te zwaaien. Vervolgens klimt er een andere Noor op zijn rug om 'm tot bedaren te brengen en nog een ander loopt ook aan 'm te trekken maar Haakon de zoveelste liep met fauteuil in zijn hand en Hagar de Verschrikkelijke op zijn rug alsmede een trekkende Olaf gewoon de hele tent door van links naar rechts nog net zo makkelijk moeilijk te doen.
Het meubilair slopen is inderdaad een oude Noorse gewoonte. :wink:
In 1976 zat ik op de Deense bulkcarrier Casuarina.
casuarina-1.jpg
casuarina-1.jpg (181.59 KiB) 2084 keer bekeken
We hadden boomstammen geladen in Tacoma, bestemd voor Japan met een overwegend Deense bemanning.
In Japan in diverse havens gelost, daarna ontratten in Hiroshima en toen in diverse havens staal geladen voor Santos en Angra dos Reis. Het lossen en laden in Japan heeft weken geduurd, dus er werd driftig gestapt door de maten. :wink:
Als ze achtervoeren was dit geen probleem, de Scandinavian Seamans Union had het destijds geregeld dat ze rustig hun roes aan de wal konden uitslapen en dan later op een ander Scandinavisch schip konden overstappen.
Vandaar dat er steeds meer Noren aan boord zaten.
Zo ook Ole, een Noorse matroos van 2 meter hoog en 1 meter breed.
Een prima zeeman en een hele vriendelijk man zolang hij nuchter was.
Maar in Kobe ging Ole toch een keer de wal op en kwam straalbezopen weer aan boord gekropen.
Op de een of andere manier is hij in de bemanningsmessroom beland en vond het toen nodig deze volledig te slopen.
Alle vaste tafels werden losgetrokken en door de tent gesmeten, de kasten van de muur enz.
Hier was niets tegen te doen, we moesten gewoon afwachten tot Ole der slaap des rechtvaardigen zou gaan slapen.
Toen hij de volgende dag wakker werd kon hij zich uiteraard helemaal niets meer herinneren. en was hij weer de vriendelijkheid zelve. :)

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ambuggiebar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

en vond het toen nodig deze volledig te slopen.
Ik meen me te herinneren Jos dat we al eens eerder deze " Scandinavische gewoonte om Meubilair te slopen" op Kombuis hebben besproken, maar nog een keertje extra kan geen kwaad en is ook goed voor de omzet zegt Jan uut Warken :lol: ik moet dan altijd weer denken aan die bewuste avond in Yurong Shipyard in Singapore, toen een stel keurig geklede en uiterst vriendelijke Noren te gelijkertijd van de gangway van hun schip -in het dok naast de onze- kwamen met ondergetekende tesamen met de Direktie en naar de poort liepen. Vlak bij de poort was een " al fresco" werf-restaurant wat sowieso al niet de meest luxe uitvoering was, maaaaar waar je bier kon kopen en ONTIEGELIJK lekker kon vreten voor een habbekrats. Anywaaaay.....die Noren namen DUS een pilsje en wij namen een taxi om in de Batik Inn sateh te gaan bikken.De direktie keek me wat ongelovig aan toen ik haar vertelde dat die Noren dus NOOIT verder zouden komen dan die blikken toko EN dat dit hele spulletje er vanavond bij zou liggen alsof de gehele Amerikaanse luchtmacht daar bombardements oefeningen had gehouden........en ZO geschiede....de hele tent GESLOOPT......EN links en rechts uitgetelde Noren alsof ze in Vietnam aan het front waren geweest......gewoon niet te filmen :roll: Alhoewel ik er aan toe moet voegen dat ik veeeel jaren later gelijksoortige taferelen heb aanschouwd in Noord-West Alberta waar een stel Righand Rednecks - misschien wel Noors bloed in de aderen, wie zal't zeg'n? hun gezamelijke pay-checks EN het meubilair naar de galamiesjes hielpen!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4859
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: Ambuggiebar

Bericht door Allen »

Kiek noe toch us an, kiek noe toch us an.
Men heeft in de Ambuggie enige glaasies 'verhaalwater' tot zich genomen en zie, de verhalen komen los.
👍 😉 😂 😁
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ambuggiebar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hij die nooit gevaren heeft Weet niet hoe een zeeman leeft
En DAN zijn er diegenen die op Den Nederlandsche Christelijke Langen Omvaart de kost hebben verdiend :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Deense matrozen...
Hier zijn ze nog rustig, tenslotte is het de ochtendpikheet. :wink:

pikheet op de Kambodia.jpg
pikheet op de Kambodia.jpg (77.68 KiB) 1991 keer bekeken
Foto van http://www.snesejler.dk/
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ambuggiebar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ochtend Pikheet :mrgreen:
Klerekasten van Twee meter hoog, een meter breed EN Badslippertjes en lege flessies Tuborg :lol: :mrgreen: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op de EAC-site kwam ik deze foto van de eerste stuurman van de Casuarina tegen (links), gemaakt op een ander schip.
In Osaka was hij er in kennelijke staat met de motor van de agent vandoor gegaan, maar dit werd niet gewaardeerd en de goede man mocht de volgende dag zijn koffers pakken.

EAC eerste stuurman Hansen.jpg
EAC eerste stuurman Hansen.jpg (60.5 KiB) 1913 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door jdbvos »

...druk bezig met "Jeg har en fat fat...",de Deense versie van "Ik heb een potje met vet …" :-D
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jinny »

Heren, ik denk in beelden blijkbaar.
Ik zag dat hel gebeuren wat Sparks vertelde voor me en met de nabranders van Jos en Harrie erbij resulteerde dat in een gedwongen kuisbeurt voor het scherm en toetsenbord....
En de rest vd familie die kwam kijken waar dat gegier vandaan kwam...


Overigens heb ik in de jaren '80 kennis gemaakt met de Scandinavische dronkenmansgewoonte qua meubilair in Oostenrijk...
Bij de kroeg uitwandelen stond er een politie kordon ons op te wachten......
Rustig naar de taxi en nooit meer terugkomen was het motto van de wapenstok...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Jos Komen (R.I.P)

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Avonddrankje bij EAC.

EAC poona 1966.jpg
EAC poona 1966.jpg (103.6 KiB) 2201 keer bekeken

Toch viel het drankmisbruik daar in de praktijk wel mee, er werd veel gezopen, maar op zee dook je altijd 4 uur voordat je op wacht moest je kooi in.
Alleen in de havens en als er niet gewerkt werd dan gierde het soms uitgebreid uit de klauwen. :wink:


Plaats reactie