KPM
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14412
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: KPM
Toch wel makkelijk om even het klinkwerk en andere details te bestuderen.....scheelt met het stellingwerkDat ging niet goed.
Er staat me een soortgelijke foto bij waar "ergens langs de diek" er ook een schip bij de tewaterlating met de kont de wal in schoot "aan de overkant" van Drs. P.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: KPM
@JanDikker
Waarom moesten witte schepen -ik neem aan dat dat wowo's (passagierschepen) zijn- persé in het midden ?? Links en rechts van de levendelading de laad/losdrukte en bijbehorende semi-chaos van de andere schepen...
Was daar een speciale reden voor ??
Ook dat 'bakboord voor de kant' ontgaat me nog steeds, ondanks de draairichting van de schroef...kades worden zowel aan de linker- als de rechterkant ingericht...
Aanmeren 'op stroom' gaat het beste tegenstrooms, maar met de kop naar zee liggen is toch ook een gebezigde taktiek…
Of zie ik iets over het hoofd ?
Dat verschil in gebruiken viel me op de Straat/Nedlloyd Freetown ook al op: op alle schepen van de Nedlloyd zaten de wtk'n aan bakboord, en de strlui aan sb...althans: de lagere goden - de hogeredruk aan de voorkant, en de beide onfeilbaarheden 1, of bij pass.accomodatie 2 etages hoger. Maar op de Freetown zaten de wtk'n aan sb en de strlui aan bb…..
Waarom moesten witte schepen -ik neem aan dat dat wowo's (passagierschepen) zijn- persé in het midden ?? Links en rechts van de levendelading de laad/losdrukte en bijbehorende semi-chaos van de andere schepen...
Was daar een speciale reden voor ??
Ook dat 'bakboord voor de kant' ontgaat me nog steeds, ondanks de draairichting van de schroef...kades worden zowel aan de linker- als de rechterkant ingericht...
Aanmeren 'op stroom' gaat het beste tegenstrooms, maar met de kop naar zee liggen is toch ook een gebezigde taktiek…
Of zie ik iets over het hoofd ?
Dat verschil in gebruiken viel me op de Straat/Nedlloyd Freetown ook al op: op alle schepen van de Nedlloyd zaten de wtk'n aan bakboord, en de strlui aan sb...althans: de lagere goden - de hogeredruk aan de voorkant, en de beide onfeilbaarheden 1, of bij pass.accomodatie 2 etages hoger. Maar op de Freetown zaten de wtk'n aan sb en de strlui aan bb…..
Oost, west...ook best
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14412
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: KPM
Zo OOK op de Reuzen van Heusden Jan!Maar op de Freetown zaten de wtk'n aan sb en de strlui aan bb…..
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: KPM
Tet ff geduurd, maar hier mogelijke antwoorden op je vragen.
Je gaf zelf al even het antwoord:
Bakboord voor de kant: het was een doodlopend havenbekken met maar aan ene kant een kade. Dus geen (tegen-)stroom. Ook de tweede haven was zo ingericht, maar die had aan de overkant een kolen opslag met kade. Daar lagen de schepen van de RL, SMN en de Blauwpijpers o.a. In het midden van de havens lagen een paar boeien als hulp bij het draaien bij aankomst. Ik kan me trouwens niet herinneren dat bij aankomst een sleepboot gebruikt werd. Boze tongen vermelden dat ook een reden was, dat er alleen de BB-zijde getjet hoefde te worden om een goed onderhouden schip aan de bezoekers te tonen.
Nog een voorval dat ik op de Waingapoe meemaakte. Normaal hadden we een vaste ligplaats helemaal achterin de haven, waar de veekraal een plaatsje had gevonden. De verzameling van meer dan duizend dieren, sapi's en karbouwen kon zo van de veetrap de kraal inlopen. Maar ja, wat is normaal? Op een gegeven moment moesten we afmeren aan het andere stuk van de kade. Op zich wel goed nagedacht omdat we dan geen overlast zouden veroorzaken bij het lossen. Maar..., je voelt het al aankomen! Die horde moest wel over de kade naar de veekraal. De barang, maar ook de mensen op de kade vlogen door de lucht. De diertjes (sommige een 800 kilo) liepen nou niet in een gezapig tempo...
Ik hoop je e.e.a. verklaard te hebben.
Jan
Je gaf zelf al even het antwoord:
De Kapal Putih spuwden de meeste passagiers uit en namen ook de meeste op. Het waren toen ik er voer de Ophir, de Plancius en de Merak. De laatste drie keer per week naar Oosthaven. Passagiers moet je je dan voorstellen als complete gezinnen die de hele dag vaak weer aan boord gan en weer terug om bagage te halen. Daarbij werd geladen en gelost. Inderdaad een semi-chaos. Dus zoveel mogelijk bij de in-/uitgang van de kade. De Ophir kon maximaal 1750 passagiers aan dek meenemen en de Plancius zelfs meer dan 2100, hoewel ze bijna nooit helemaal vol waren.Links en rechts van de levendelading de laad/losdrukte en bijbehorende semi-chaos van de andere schepen...
Bakboord voor de kant: het was een doodlopend havenbekken met maar aan ene kant een kade. Dus geen (tegen-)stroom. Ook de tweede haven was zo ingericht, maar die had aan de overkant een kolen opslag met kade. Daar lagen de schepen van de RL, SMN en de Blauwpijpers o.a. In het midden van de havens lagen een paar boeien als hulp bij het draaien bij aankomst. Ik kan me trouwens niet herinneren dat bij aankomst een sleepboot gebruikt werd. Boze tongen vermelden dat ook een reden was, dat er alleen de BB-zijde getjet hoefde te worden om een goed onderhouden schip aan de bezoekers te tonen.
Nog een voorval dat ik op de Waingapoe meemaakte. Normaal hadden we een vaste ligplaats helemaal achterin de haven, waar de veekraal een plaatsje had gevonden. De verzameling van meer dan duizend dieren, sapi's en karbouwen kon zo van de veetrap de kraal inlopen. Maar ja, wat is normaal? Op een gegeven moment moesten we afmeren aan het andere stuk van de kade. Op zich wel goed nagedacht omdat we dan geen overlast zouden veroorzaken bij het lossen. Maar..., je voelt het al aankomen! Die horde moest wel over de kade naar de veekraal. De barang, maar ook de mensen op de kade vlogen door de lucht. De diertjes (sommige een 800 kilo) liepen nou niet in een gezapig tempo...
Ik hoop je e.e.a. verklaard te hebben.
Jan
Aait vedan