SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: SMN

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Mooie foto Paul.

Klaas

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: SMN

Bericht door v+d »

Mooi Paul, rondom dat machientje heb ik meer als een jaar mijn tijd stukgeslagen.
We kwamen aan boord met een stelletje Storkgekken en na een half jaar liep het spul weer als nieuw. Zelfs de brandstofpompen moesten wij opnieuw op tijd zetten. Het beroerdste werk was het schuren van het dichtvlak van de kop, dat gebeurde met een grote zware ring, beestenwerk
Ik heb hier nog een instructie boek, ik zal eens wat plaatjes van het gereedschap plaatsen.
Allemaal lomp spul, dat was een werbootje maar leuker als zo'n turbinespul.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14385
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

op de proefstand bij de NDSM.
Bijzonder interessante foto, maar ik denk dat dit de proefstand bij Stork IN Hengelo achter de bulten in Tukkerlaaandis??? ....NDSM bouwde die Hotlo's " El Trammelanteeeeh" van Jan toch niet in A'dam??..of ben ik niet bij de les :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Harry,
Ook een Sallander moet er soms nog achter komen wat er allemaal in Mokum werd gefabriceerd. :-D
Hier een link waar e.e.a. staat over de Hotlo's.
http://www.storkhotlo.nl/HOTLO/00003/Licentie_NDSM/
Ik plak er hier maar even een stukje over.

Stork Hotlo NDSM.jpg
Stork Hotlo NDSM.jpg (78.84 KiB) 3023 keer bekeken
Groet uit Zwolle, Paul G.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: SMN

Bericht door v+d »

Er was wel kwaliteitsverschil tussen zo'n Mokkumse Hotlo en een Tukker Hotlo, de carterdeuren uit Amsterdam waren met die lullige knevels niet dicht te krijgen.
En geloof het of niet maar de Amsterdammers stuurden ons uitlaatgassenexpansiestukken met 1 boutgat te weinig, wel op steek geboord. De Koningswaard kwispelde altijd met zijn staart en in de stuurmachinekamer was het niet uit te houden dus helemaal trillingsvrij liep het ding niet.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

Het zal zo langzamerhand wel bekend zijn dat ik de ballen verstand heb van motoren, maar over dat trillen kan ik meepraten. Varen in ballast, je trilde bijna je kooi uit. Nu is dat natuurlijk vaak aan de orde bij een lege tanker, maar de wtk's verzekerden me dat het bij de Koningswaard erger was dan gemiddeld. In de stores (achteruit dus!) trilden de doppen van de bierflesjes. Overigens was dat ook niet echt vreemd, het was La Meuse met "twist-off" caps. Wat er allemaal boven komt na meer dan 50 jaar....
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: SMN

Bericht door Sparks316 »

En ik altijd maar denken dat de Koningswaard als veredelde K-tanker ook een steamplant voor zijn/haar voortstuwing had... NIET dus!
Louis
Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

IDNo: 5193008 Year: 1956
Name: KONINGSWAARD Type: Tanker Flag: NLD DWT: 18430
Country of build: NLD Builder: Nederlandsche D&SB Location of yard: Amsterdam
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14.5
71 IONIC QUEEN - 72 ALICE - 73 HALCYON ISLE
made into a storage barge at Singapore 1975 (still existing 1995)

Als Ionic Queen

Ionic Queen.jpg
Ionic Queen.jpg (99.51 KiB) 2973 keer bekeken
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

Mooi hoor Jos, maar dan zie ik haar toch liever als de Koningswaard, hier op het Noordzeekanaal.
Ik nam de foto in 1967, ik was al afgemonsterd.
René
Koningwaard.jpg
Koningwaard.jpg (85.7 KiB) 2971 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: SMN

Bericht door v+d »

Na de laatste motorschade is ze Signapore binnen gesleept en gebruikt als opslagschip voor olie. Ooit in een ver verleden heb ik daar eens een foto van gezien, waar...?
Beetje droevig einde voor een schavuitenbootje, het hoorde niet echt bij de SMN althans voor mijn gevoel en dat van vele andere opvarenden.
Ondanks het vele en harde werken hadden wij op dat barrel altijd schik en deden we prachtige reisjes. Enfin later bleek de Karakorum ook zo'n pretboot te zijn, ook met een Hotlo.
Kennelijk zorgt hard werken er voor dat er geen tijd is om te zeuren :-D


Plaats reactie