Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Martinus
Berichten: 1006
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Wie weet ?

Bericht door Martinus »

Fernanda Abreu met Veneno da Lata (Vergif - Venijn - uit het Blik).

https://www.youtube.com/watch?v=ymeG_hf ... pw&index=3

Dit venijn bestond uit ingeblikte marihuana van uitzonderlijke kwaliteit die in 1987 op de stranden van Maricá, deelstaat Rio de Janeiro, aanspoelde. De blikken kwamen van het vissersschip Solana Star dat vanuit Australië onderweg was. De lading marihuana zou onderweg op andere schepen overgezet worden. Men merkte echter dat de autoriteiten hen in de gaten had en besloot toen de lading overboord te zetten, dit tot enorme vreugde van de strandjuttende jeugd.

'Da Lata' (Uit het Blik) is toen, en misschien nog, een Braziliaanse uitdrukking geworden waarmee je aangaf dat iets van heel goede kwaliteit was.
Fernanda_Abreu_-_Turnê_De_Lata_1997 (1).jpg
Fernanda_Abreu_-_Turnê_De_Lata_1997 (1).jpg (5.79 KiB) 5146 keer bekeken

v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie weet ?

Bericht door v+d »

Ziet er uit als latex, dat moet eenvoudig te ruiken zijn omdat Latex een specifieke geur afgeeft.
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2420
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Wie weet ?

Bericht door peelander »

Amoniak als het vloeibaar is.
groeten
Jan van der Pluijm
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Die aangespoelde pakken lijkt mij ook latex....Maar ik ken dat alleen maar in een soort van vierkante blokken....
Daarentegen: die blokken hebben dan ook niet wie-weet-hoe-lang in zeewater rondgedobberd en in de UV van het zonlicht gebaad....

En Kabo's haven....gezien de 'beurtvaarders' zou je haast denken dat het een NLse haven is, maar dat hoeft natuurlijk niet...
Ik zie -kijkend naar vooral die oudere kranen- wat Engelse trekjes, vlgs mij... En dan die vreemde liggende metalen uitsteeksels op dat schip rechts komen on-NLs aan....
Omdat er geen gebouwen in de verte zichtbaar zijn, zal het geen London of Liverpool zijn, denk ik.
De combinatie binnenvaart en zeevaart zegt dat er een redelijk bevaarbaar binnenwaternetwerk aanwezig is...
..die combinaties, en vooral die oude/nieuwere kranen en de scheepstypes, doen mij denken aan GB...en dan denk ik eerder aan een Hull, een Newcastle, Edinburgh, of zo...kolenhavens, zeg maar...
Maar voor hetzelfde geld is het bijv Nangking….niet echt een zinnig woord over te zeggen...
Jammer dat het zo'n klein fotootje is, anders kon je de naam op dat binnenvaartschip leesbaar kunnen krijgen....
Maar het ontbreken van grotere binnenvaartschepen, zoals aken en (sleep)kasten, Kempenaars en Dortmunders, sluit vlgs mij NLse en Duitse havens uit...
Ja....en dan blijft er een heel klein gedeelte aardkloot met mogelijkheden over.... :roll: :lol:

….en dan nóg eens die rare portaalachtige hefdingen aan de railing op die coaster (??) links.... :shock: Oeh....ik voel een volgende vraag over die haven opborrelen.... :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
janvanduin
Berichten: 709
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:47
Locatie: noordwijk
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door janvanduin »

Die linkse is een vissersboot.
Die poorten dingen noemen ze galgen.l
Daar lopen de lijnen door. Hangt een blok in.
Ik denk dat het ergens een sloperij is.
grts jan.
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door cor »

Hallo Kabo jbvos en janvanduin

Links zien we een haringlogger vermoedelijk later omgebouwd om ook te trawlen.
Voor zien we de ingangskap naar het vooronder ook is de koekoek te zien welke
bij mooi weer open stond voor meer verlichting en verse lucht.
Op de meeste loggers stond de ingangskap net voor de voormast tussen de twee zoutruimen.
Op de stoomlogger VL 114 en de omgebouwde logger VL 97 waar ik op gevaren had stonden de kappen
ook net voor de voer mast, de trap naar beneden zat met haken vast die kon je dan losmaken
en het luik openen waar veelal tonnen met kolen zaten in het vooronder stond een kolen kachel
je ziet hier de kachelpijp vlak voor de ingang naar het vooronder.
Deze haringlogger kan zo te zien met de trawl en met de drijfvleet of zinkvleet vissen voorop
het schip zie je nog de reepkluis en de twee galgen voor en achter.
Op de VL 97 hadden wij alleen aan stuurboord een galg voor en een galg acher.
Wij voeren in mei uit met de drijfvleet (schotsevleet)en visten op de maatjes haring groene haring
tot dat de groene haring seizoen afgelopen was en gingen dan op de VL97 met de trawl op haring vissen
rond november december visten we met de zink vleet maar lagen vaak in Dieppe Frankrijk binnen
door het slechte weer.
De stoomlogger VL 114 kon niet trawlen maar was wel ingericht voor een bun om de beugvisserij te beoefenen
Ik voer in 1956 op de VL 114 Voorlichter toen nog stoomlogger het laatste jaar seizoen teelt.
In 1957 is de VL 114 omgebouwd tot motor logger en beoefende de vleet en de trawlvisserij

Ik denk in ieder geval dat dit geen sloperij is maar een scheepswerf doet mij wel Hollands aan rechts zie
je een koopvaardij schip in het dok liggen.
Het is jammer dat de foto op de achtergrond niet zo scherp is tussen het schip in het dok en het andere
koopvaardij schip zie je een gebouw/hal of werf met opschrift er boven maar is niet te ontcijferen ook niet
bij vergroten.

Dus even weer terug naar die haringlogger deze is afgesneden het visserslatijjn dat dus wil zeggen dat alles
was los kan er afgehaald wordt ook kabels enz pannen uit de kombuis worden aan de wal in de schuur op
geborgen na het vis seizoen.
Dus zo'n onttakelde logger ziet niet mooi en netjes uit.
Als de haring/visteeld weer gaat beginnen worden de loggers weer opgeknapt en gaan dan naar de werf
en wordt alles weer nagekeken en gerepareerd.

Ook gebeurde het nog wel eens dat een logger omgebouwd werd tot vrachtschip voor de Matex of Philips
maar ook naar Noorwegen zijn er vele gegaan.

Een heel verhaal maar ik weet ook verder niet welke haven dit is

Cor Boer
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wie weet ?

Bericht door Roy »

Het zou Vlaardingen kunnen zijn.
Het Empire schip zou dan de "Stad Schiedam",(1946), ex Van Honthorst",(1943), ex "Empire Fortune",(1943), van de Halcyon Lijn.
Het dok zou dan van H.V.O. te Vlaardingen kunnen zijn.
Dit, wel met een flinke slag om de arm.............

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door cor »

Hallo Roy

Dat is een tijd geleden dat we met elkaar gemaild hebben.
Ik denk niet dat dit in Vlaardingen bij HVO is de haringlogger ligt als ik het
zo ziet bij een opslag loods met een rijdende kraan op de kade.
Volgens mij had je die niet aan de Vulcaanhaven in Vlaardingen.
Op de achtergrond tussen het dok en die beurd vaart boot staat een hal
met een ijzere raamwerk met opschrift maar dat is niet te lezen jammer genoeg
Ik denk meer aan Rotterdam Amsterdam.
In de HVO haven had je van die loopkranen voor erts opslag

Groeten Cor Boer
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wie weet ?

Bericht door Roy »

Goede middag Cor,

Wat die kraan betreft, die staat op een dokwand van een drijvend droogdok.
Nu heb ik in een grijs verleden wel eens aan de werf van H.V.O. gelegen, maar ik weer niet of zij zo kort na de oorlog ook een drijvend droogdok hadden. Het triggerd me wel, alleen al omdat het een Empire schip is is...………..
het blijft dus nog de vraag of het wel al dan niet juist is.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Wie weet ?

Bericht door Otter »

Dit zou de wilhelminahaven in Schiedam kunnen zijn aan de binnenzijde van de dokken daar lagen altijd kleine vaartuigen op gelegt bij de werf de nieuwe waterweg?
Wie onder weg is, vorderd


Plaats reactie