Machinekamers
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14432
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Machinekamers
@Paul. Op schepen tellen de fabrikanten vanaf het vliegwiel...voor zover mij bekend dus ALTIJD, maar zowel Lloyds als ook veelal de massinissies tellen vanaf de voorkant van de kar. Vraag me nou even a.u.b. niet waarom???......maar ik heb dat ook wel " kats verkeerd" zien gaan bij een zuiger welke "due" was voor survey en "ze" hadden de verkeerde poot er uit getrokken......ik hoooor die bewuste 2e nog zeggen : " Ik vond dat al zo vreemd, want we hebben deze poot nog niet zolang geleden OOK getrokken"Hoezo verkeerd? Van wie is die officiële telling dan afkomstig?
Trouwens ook weer wat geleerd van je.....nooit geweet'n dat er in die Lokomo-tiefjes ooook echte motooorn staan en/of dat Fransen motooorn fabriceerden
@ Ari......." een fatsoenlijke tijd in een haven" was en IS waarschijnlijk NU nog!!... een volledig onbekend verschijnsel op de "Reuzen van Heusden"...EN...trouwens op iedere oliepot al of niet van de Nederlandse Christelijke Langen Omvaart......daarnaast!!! als je met een oliepot aan de steiger ligt te lossen of te laden...DAN moest de hoofdkar ALTIJD draaiklaar blijven, je kunt dus wel wat ritselen met een verstuiver of andere soortgelijke klussies, want op een poot meer of minder komt het dan niet aan " ALS er NU gevaren moet worden"......het hier op Kombuispraat veeeeel besproken bakkie met de "Luisa" in Bandar Mashur in 1965 waar JossieUNO ( R.I.P.) toen a/b van de " Gulf Hansa" mee te maken had vroegaah spreekt boekdelen......DUS....ALTIJD zuigertrekken op zee......soms " onder de vaart" als dat beter uitkwam OF als er een na een ROOD heet zuigerhemd een ondervoering was gebarsten of zuigerhemd naar de galamiesjes, maar meestal direct na het laden aan de spijker en dan even de desbetreffende poot er uit.Het voordeel was in die tijd dat je nog een fatsoenlijke tijd in de haven lag.
Als ik dan NU dat gefingeerde plaatje van de " Straat Luzon" met die Hotlo zie waar "ze" waarrempel zogenaamd 18 dagen non stop mee hadden gedraaid, DAN kan ik naar eer en geweeet'n mededelen dat "we" dat record met een MAN van Ome Cor wel hebben gebroken-ik meen met de " Forest Town" , door tijdens " mijn gloriedagen toen ik nog brandstof op alle cylinders had" NON stop van de P.G. naar NIppon te varen en zelfs niet hoefden te stoppen voor een verstuiver.....we hadden ons in de voorgaande weken/maanden dus wel 6 slagen in de rondte gewerkt aan zuigers- brandstofpompen-nokken/verstuivers-turbo's en koelers om nu maar even een zijstraat te noemen.........maaaar het staat dus nog wel in mijn geheugen gegrift!
PS.je: En als ik zeg " brandstofpompen" dan bedoel ik dus MAN pompen met een stalen blok als een aambeeld, dubbele perskleppeen, een zuigklep EN die donderse listige overstroomklep regeling en dus NIET een Jan-Boeren Fluitjes Bosch pomp!!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Machinekamers
Harry, wat krijgen we nou? Nooit van SEMT/Pielstick hoort, mien jong?Harry G. Hogeboom schreef: ↑09 nov 2018 00:33 nooit geweet'n dat er in die Lokomo-tiefjes ooook echte motooorn staan en/of dat Fransen motooorn fabriceerden
Louis
Re: Machinekamers
Er zijn zelfs Stork motoren in loks gebouwd en daar werd onderweg geen zuiger getrokken
De Stork-Ricardo is een zeer betrouwbare motor, die kom je zelfs nu nog tegen en ook nog in dienst.
Ik heb ook nog op zo'n Neder?-boot gevaren met een SW-Hotlo, daar viel niet veel te repareren gelukkig, het bootje was nieuw,daar deden we op ons gemak een reisje zonder storingen.
Helaas had Stork-Werkspoor toen al besloten de handdoek in de ring te gooien in plaats van samen te gaan werken met de Jappen of de Koreanen, dat in ieder geval had de M.A.N directie toch veel beter begrepen terwijl ze van grote scheepsmotoren bouwen, die ook nog zuinig met brandstof om moesten gaan toen, toch niet veel terecht brachten
In de tijd dat Adolf de dienst uitmaakte bouwden ze van alles snel en veel, als het maar liep
De Stork-Ricardo is een zeer betrouwbare motor, die kom je zelfs nu nog tegen en ook nog in dienst.
Ik heb ook nog op zo'n Neder?-boot gevaren met een SW-Hotlo, daar viel niet veel te repareren gelukkig, het bootje was nieuw,daar deden we op ons gemak een reisje zonder storingen.
Helaas had Stork-Werkspoor toen al besloten de handdoek in de ring te gooien in plaats van samen te gaan werken met de Jappen of de Koreanen, dat in ieder geval had de M.A.N directie toch veel beter begrepen terwijl ze van grote scheepsmotoren bouwen, die ook nog zuinig met brandstof om moesten gaan toen, toch niet veel terecht brachten
In de tijd dat Adolf de dienst uitmaakte bouwden ze van alles snel en veel, als het maar liep
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14432
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Machinekamers
Zijn dat ECHT Motooor'n Louitje??.....Ik begrijp dat je dus nooit met dat soort "karren" hebt gevaaar'n!Nooit van SEMT/Pielstick hoort, mien jong?
Ze werden "in mien tiet" in Zwolle gebouwd Jan.....wij gingen daar heel af en toe met de wereldberoemde Zwolse School voor Massinisten onder de bezielende leiding van Johnie " Diesel" van Woerkom af en toe een kijkje nemen met de strikte instrukties om vooral " nergens aan te zitten"De Stork-Ricardo is een zeer betrouwbare motor,
Vele jaaren later heppik nog eens een " Reunie van Olster Massinisten van Den Groten Nederlandse Christelijke Langen Omvaart" daar in de toenmalige Wartsila fabriek ge-organiseerd,waar "we" als " in Zwolle voor Massinist gestudeerden" met ALLE egards werden ontvangen met o.a. "een hap en een snap" ze bouwden er toendertijd nog vrij grote karren- ( aan de Nieuwe Willemsvaart konnektie is/was er een speciale kraan om die bonken ijzer dan in een binnevaartschip te plaatsen!)....vrij snel daarna draaide Wartsila daar de kraan dicht en werd het een zgn. "service center" en inmiddels is de hele motorische handel naar China verdwenen as ik ut goed begrijp
Ik dacht....Kom laat ik die Paul uut Zwolle eens wat met z'n treintjes pesten en wat op gang zien te krijgen...je moet toch wat doen om de conversatie in het pikheet hok gaande te houdenTrouwens ook weer wat geleerd van je.....nooit geweet'n dat er in die Lokomo-tiefjes...etc. etc.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Machinekamers
Heren,
Tellingwijze cilinders:
Bij mijn weten had/heb je de Duitse wijze en de Engelse wijze van telling.
Is allemaal weer een poosje terug en heb ik intussen allang uit de harde breinschijf laten vallen om plaats te maken voor wat huidige kortere herinneringen, maar wat ik me daar nog vaag van herinner was volgens mij de Duitse Manf. wijze vanaf vliegwiel en de Engelse Manf. wijze vanaf voorzijde motor.
Class ook vanaf voorzijde en heb dit zo ook altijd toegepast.
Was inderdaad oppassen geblazen en heel goed vergewissen hoe en wat en of men op het goede spoor zat.
Koos
Tellingwijze cilinders:
Bij mijn weten had/heb je de Duitse wijze en de Engelse wijze van telling.
Is allemaal weer een poosje terug en heb ik intussen allang uit de harde breinschijf laten vallen om plaats te maken voor wat huidige kortere herinneringen, maar wat ik me daar nog vaag van herinner was volgens mij de Duitse Manf. wijze vanaf vliegwiel en de Engelse Manf. wijze vanaf voorzijde motor.
Class ook vanaf voorzijde en heb dit zo ook altijd toegepast.
Was inderdaad oppassen geblazen en heel goed vergewissen hoe en wat en of men op het goede spoor zat.
Koos
Re: Machinekamers
Harry toch. Nooit gehoord van de middelsnellopers van SEMT-Pielstick?Harry G. Hogeboom schreef: ↑09 nov 2018 00:33nooit geweet'n dat er in die Lokomo-tiefjes ooook echte motooorn staan en/of dat Fransen motooorn fabriceerden
in '46 had het Franse SEMT uit de failliete boedel van ene Adolf Hitler, dhr. Gustav Pielstick overgenomen. Die bracht met zich mee de kennis v.d. MAN dieseltorretjes (40/46) die, geïnstalleerd in de Nazi U-boten, in opdracht van diezelfde Adolf, speldeprikken uitdeelde aan de geallieerde koopvaardijvloot. Vaak met dodelijke afloop.
SEMT-Pielstick had op een gegeven moment in de 80er jaren haast een monopolie op middelsnellopers en behalve in (oorlogs)schepen, waren ze ook succesvol met motorretjes voor locomotiefjes van treintjes. En oh grote ironie, aan het einde van de vorige eeuw kocht MAN de aandelen op van SEMT-Pielstick.
Ze worden zelfs al 2e hands aangeboden door Alibaba.
Adri
Edit: wat Sparks316 zegt.
Re: Machinekamers
Citaat Harry,
De discussie ging over de telwijze van de cilinders.
Ik heb bij de SMN met MAN, B&W en Stork gevaren, maar volgens mij telden we altijd van voor naar achter.
En voor de locomotieven deed Stork dat ook.
In elk geval met de door Jan V+D genoemde Ricardo voor de Sikken LMT 2/300 en ook met die prachtige Superior voor de DE 22/2300.
Zie de nummering in de technische beschrijving. Het vlieg-/tornwiel zit tussen de motor en de generator.
Groet, Paul G.
Ik voel me zeer vereerd dat een Olstenaar me probeert te plagen, maar van deze ex (nu Canadees) kan ik het hebben.Kom laat ik die Paul uut Zwolle eens wat met z'n treintjes pesten
De discussie ging over de telwijze van de cilinders.
Ik heb bij de SMN met MAN, B&W en Stork gevaren, maar volgens mij telden we altijd van voor naar achter.
En voor de locomotieven deed Stork dat ook.
In elk geval met de door Jan V+D genoemde Ricardo voor de Sikken LMT 2/300 en ook met die prachtige Superior voor de DE 22/2300.
Zie de nummering in de technische beschrijving. Het vlieg-/tornwiel zit tussen de motor en de generator.
Groet, Paul G.
Re: Machinekamers
Citaat over SEMT-Pielstick motoren van een machinist die ik gekend heb: 'k Heb weinig van die gepikte Duitse kennis teruggezien in die semt-pielsticks. Brakke moeilijk bereikbare meuk.
Adri
Adri
-
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 20 mei 2012 19:59
Re: Machinekamers
Leuke discussies over Franse diesel motoren. Nog een duit in dat zakje: Baudouin. Bestaat al 100 jaar. Bouwen tegenwoordig motoren tot pakweg 1200 kW. Bij het bedrijf waar ik nu werk hadden we een hele serie van die dingen als noodgenerator staan, maar allemaal vervangen omdat die Fransen het verdomden om reservedelen te leveren. Smeerolie, koelwater en dieselolie lekken kunnen ze heel goed.
Op een van de laatste schepen waar ik op gevaren heb stonden Daihatsu hulpmotoren. Toen ik daar eens om heen liep leken deze verdacht veel op Stork Ricardo. Toen op een dag een wervelkamer vervangen moest worden en we die niet in voorraad hadden, bleek een Stork wervelkamer naadloos in die Daihatsu te passen!
Op een van de laatste schepen waar ik op gevaren heb stonden Daihatsu hulpmotoren. Toen ik daar eens om heen liep leken deze verdacht veel op Stork Ricardo. Toen op een dag een wervelkamer vervangen moest worden en we die niet in voorraad hadden, bleek een Stork wervelkamer naadloos in die Daihatsu te passen!
Re: Machinekamers
gr.Bas