Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Klaar uit.
Ach, jij zult het wel beter weten, voor mij is het meer dan 50 jaar geleden...
Maar dat ik met die teringherrie zat terwijl de sparks achteruit een potje na de wacht zat te drinken kan ik me nog heel goed herinneren.
Handdoeken om een alarmbel daar deden we niet aan. :wink:

Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

Ach Jos, of het voor mij nou 40 of 50 jaar geleden was, maakt nax uit. Eén van de examenvakken was "voorschriften" en als je daar art. 1235 sub 7 niet van wist op te dreunen was je simpelweg gezakt.
Maar bellen afbinden deden ze bij mijn weten alleen op de Reuzin, hoe illegaal het ook was. Daar stond dat alarm dan ook soms 8 keer per nacht te loeien, en je weet het, een bezopen sparks kan lang nodig hebben om wakker te worden en dan zelf het AAT af te zetten.

Laten we nog maar een potje bij Maria doen.
Louis
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1001
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

Voor het Buisman museum afd. Scheepvaart mochten we vandaag een Maritieme RCA-BC348PWP ontvanger in ontvangst nemen.
Het Radio Holland serienummer is: 2008.
Dit type ontvanger werd o.a. op ms "Geertje Buisman" gebruikt als reserve ontvanger. De mount heeft nog wat TLC nodig en volgt later.

RCA-BC348PWP s-n 2008.jpg
RCA-BC348PWP s-n 2008.jpg (121.12 KiB) 8401 keer bekeken
RCA BC348 RH 2008.jpg
RCA BC348 RH 2008.jpg (104.53 KiB) 8401 keer bekeken

Tevens ontvingen wij een Junker seinsleutel en een (Engelstalige) Manual van de Philips BX925 ontvanger.

Hartelijk dank aan de gulle gever.

Johan/Zeepaardje
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1001
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

Zoektocht Communicatie/Navigatie apparatuur Ms. "Geertje Buisman".

AAT  AL27 a.jpg
AAT AL27 a.jpg (28.66 KiB) 8099 keer bekeken

Van het “Internal Fire Museum of Power” uit Engeland, hebben we, via een downloadlink,
een kopie van het Handbook Redifon AAT type AL27 ontvangen.
Er staat helaas geen vooraanzicht of foto in het handbook.
Via een bericht aan Arie v.d. Ruit, die dat weer aan zijn kennissen had doorgestuurd, hadden we beet.
Frits van Dillen zond ons een foto van de AL27. Het apparaat hangt in de “Radiohut 1960” van het Zeehaven Museum IJmuiden!
Dus nu op naar het apparaat zelf!

Telegon V PST 1026.jpg
Telegon V PST 1026.jpg (89.95 KiB) 8099 keer bekeken


De zoektocht naar de Radiodirection Finder Telegon III- PST 397 gaf geen resultaat.
Wel vonden we in Neuhaus/Oste (Du), een Telegon V-PST 1026 + Description.
Die is gearresteerd en is nu in ons bezit. Kunnen we misschien ooit nog eens ruilen voor een type III – PST397.

Echolood KH type MS26.jpg
Echolood KH type MS26.jpg (142.93 KiB) 8099 keer bekeken

Nu willen we gaan zoeken naar de brush recorder van de Kelvin Hughes Echolood installatie MS26.
Iemand een idee?

HoutMoet
73
Johan/Zeepaardje.
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

In de jaren 70 heb ik een pikheetje gevaren in een charter voor Petrobras. Destijds werkte je uiteraard via o.a. PPR/Rio de Janeiro, maar het verkeer voor wat betreft het varen voor Petrobras ging via Fronape Rio, wat volgens mij in elk geval in de 8 MHz band werkte onder de callsign PPA25. Volgens mij draaiden ze geen H24 dienst, maar op bepaalde tijden kon je ze roepen.
Is er nog iemand die meer van dat station weet, want ik heb uiteraard geen List of Coastal Stations of het beroemde Coast Station boek van de ITU meer.
Andere frequenties (ik denk dat ze tenminste ook op de VHF werkten), waar stond het station (ik neem aan Rio, maar dat weet ik ook niet zeker meer).

Deze vraag heb ik in 2011 ook al eens gesteld (pagina 74), maar helaas, toen niet echt een goed antwoord. Nu wel?
Louis
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparkymul »

Louis,

De kuststations van Brazilië eind zestiger jaren waren....

Amaralina Radio PPA
Florianopolis Radio PPF
Forteleza Radio PPC
Junçao Radio PPJ
Natal Northe Radio PWN
Olinda Pernambuco Radio PPO
Rio de Janeiro Radio PPR
Salinopolis Radio PPL
Santos Radio PPS
Sao Luiz Maranhao Radio PWM
Vitoria Espirito Santo Radio PPT

Deze stations waren allen actief in de MG

Rio de Janeiro Radio in de KG frequenties: 5550, 8310, 12500, 16917
Salinopolis Radio had 1 KG frequentie: 8333

Alle stations waren CP en volgens de list of coaststations ook H24.

PPA25 en/of Fronape Rio komen in de ITU list of coast stations van 1967 niet voor.

Je komt v.w.b. je vraag hier niet echt verder mee... Helaas...

Charles Mul (Sparkymul)
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

Hoi Charles,

het schiet niet echt veel op, maar daar kan jij ook niks aan doen.
Dick Bal gaf in 2011 ongeveer hetzelfde antwoord. Ook die had gegevens uit de ITU lijsten en van de brazze media vergaard.
Het roemruchte PPA25/Fronape Rio stond daar dus niet in, volgens mij wel in de List of Coast Stations van de Admiralty.
Ik heb in die tijd zelf ook met PPR, PPL, PPT, PPS, PPO, PPC, PWM (Sao Luis) almede PRV2 (waarschijnlijk Recife) gewerkt, allemaal MG behalve dat PPA25, PPR en ook PRV2 in de KG.
Ik denk dat hooguit iemand met nog een oude Admiralty List me kan helpen. Maar ja, welke idioot bewaart die dingen?
In elk geval bedankt voor de moeite :-D
Louis
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jdbvos »

Louis, je zou eens kunnen proberen op SeaTheShips...http://www.seatheships.org.uk/
..even het juiste topic zoeken, en de vraag -én de Adm.Lst-zoektocht- daar nog eens proberen....Engelsen zijn lang niet zo weggooierig als NLs...
Grote kans dat het daar wél lukt...
Oost, west...ook best
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

Jan, wie weet.
Ik ga van de week wel ff spitten daar, je moet geregistreerd zijn om daar iets te zoeken etc. Bedankt en neem er eentje bij Maria 8)
Louis
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jdbvos »

Succes !
je moet geregistreerd zijn om daar iets te zoeken
nét zoals hier, willen ze daar ook graag weten wie er meedoet op het forum, alleen geldt voor (oa) GB dat ook 'kijkers' moeten registreren ivm de vermaledijde copyrights op prive-foto's...
Op een Amerikaanse site moest ik nb betalen om foto's vergroot te zien die ikzelf gemaakt had, en door hen ongevraagd tegen betaling werden 'gepubliceerd' !!
Oost, west...ook best


Plaats reactie