Pikheet in de ALGARVE

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Bertus, die hoge trap sjokken we op en af om een bakkie koffie te gaan halen.
Het is loodrecht gemeten maar 60 meter maar op de een of andere manier nog best pittig om in een keer naar boven te trappen.
Naar beneden gaat prima zolang je maar geen vaart krijgt.
Nou ja, gisteren hadden we een rustdag maar zijn we toch nog maar een keer dat oefeningetje gaan doen, oefening baart kunst.
Nu we het toch over baren hebben, een hond van een Duitser maakte aanstalten om de hond van een Engelsman ruw te nemen.
Dat gaf weer aanleiding tot heibel waarom twee Hollanders en een net aangekomen Oostenrijker nog wel even konden lachen.
Vandaag reden wij van Zarautz naar Tordesillas hetgeen met ons busje verrassend snel en gerieflijk gaat, dat hadden we eerder moeten doen.
De tolweg in Spanje is nu tolvrij hetgeen de rust op de weg niet bevorderd heeft, het was wel een feestdag vandaag maar wel erg druk.
Vroeg op de camping hadden we tijd genoeg om Tordesillas eens in te lopen, mooi oud plaatsje als je van oude zooi houdt.
Prachtige vergane katholieke glorie en veel leegstand, wel veel kroegen en eettenten.
We liepen van de voorkant van de stier tot aan de achterkant van de stier een rondje door het stadje.
Om er te komen moet je eerst een brug over, onder de brug zijn nog twee bijzondere waterwielen die ooit een maalwerk aandreven d.m.v. verticale assen naar boven.
Het kroon en pignonwiel zitten er nog en ook nog twee lagers en een stukje as, de molenstenen staan tegen een muurtje en worden bewaakt door drie oude herdershonden (Duitse).
De herders blaffen ons aan maar worden rustig als we ze even toespreken.
Over de brug staat een bronzen stier die wel geslaagd is, daar gaan wij linksaf.
Tegen een oud stuk muur hangen tientallen duiven, ook verderop zitten de muren vol met duiven.
Ik breek zowat mijn nek omdat die Spanjaarden hoge stoepen hebben en ik, omdat er geen kleurverschil is, niet zie dat er een verhoging is.
Nou ja het is voor de ingang van de kerk, dus ook vandaag liep het weer goed af.
We lopen het oude centrum door totdat we bij de achterkant van de stier uitkomen.
Morgen gaan we naar Evora Monte in Portugal.
DSC07761tordesillas.JPG
DSC07761tordesillas.JPG (86.63 KiB) 3275 keer bekeken
DSC07762tordesillas.JPG
DSC07762tordesillas.JPG (101.54 KiB) 3275 keer bekeken
DSC07763tordesillas.JPG
DSC07763tordesillas.JPG (106.11 KiB) 3275 keer bekeken
DSC07764tordesillas.JPG
DSC07764tordesillas.JPG (139.54 KiB) 3275 keer bekeken
DSC07767tordesillas.JPG
DSC07767tordesillas.JPG (65.74 KiB) 3275 keer bekeken
DSC07768tordesillas.JPG
DSC07768tordesillas.JPG (51.66 KiB) 3275 keer bekeken
DSC07769tordesillas.JPG
DSC07769tordesillas.JPG (125 KiB) 3275 keer bekeken
DSC07770tordesillas.JPG
DSC07770tordesillas.JPG (112.03 KiB) 3275 keer bekeken

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

DSC07771tordesillas.JPG
DSC07771tordesillas.JPG (122.69 KiB) 3274 keer bekeken
DSC07772tordesillas.JPG
DSC07772tordesillas.JPG (82.35 KiB) 3274 keer bekeken
DSC07773tordesillas.JPG
DSC07773tordesillas.JPG (67.33 KiB) 3274 keer bekeken
DSC07774tordesillas.JPG
DSC07774tordesillas.JPG (116.02 KiB) 3274 keer bekeken
DSC07775tordesillas.JPG
DSC07775tordesillas.JPG (107.34 KiB) 3274 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door Jinny »

Das nog eens iets anders dan de bul van Schagen...

Afbeelding
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door peelander »

Jullie gaan harder in 5 dagen als wij in een hele maand :oops: :oops: :lol: :lol:
Groeten
Jan van der Pluijm
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Aye Jan, we willen naar iets mooier weer :wink:
Jinny, tot voor kort lieten ze hier zo'n stier los binnen een door kerels met lansen afgebakend parcours, als die stier wist te ontsnappen mocht hij blijven leven.
Vette kans kreeg het beest niet van al die opgewonden machos, er zijn wat filmpjes op YouTube (tordesillas/stieren). Doe eerst maar even ontbijten :o
Maar je hebt gelijk de stier van Schagen heeft weinig van zijn Spaanse broer, beetje lullig stiertje.(Nu valt Schagen over mee heen)

Overigens is Tordesillas wel bekend omdat een paus de koning van Spanje en de koning van Portugal een briefje liet tekenen waarin de net ontdekte wereld en de nog te ontdekken wereld keurig tussen beide koningen verdeeld werd(met die paus als lachende derde?)
Vrolijke wereld was het toen :wink:
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door peelander »

Nou de Spanjolen en de kerk zijn er het beste vanaf gekomen als je de pracht en praal van goud en edelstenen in de Spaanse kerken als maatstaf neemt. De meeste kerken in Portugal zijn soberder. Daar zal de winst wel helemaal in de zakken van de vorst en de rijke edelen terrecht gejomen zijn. Heb ik nog niet pas gehoord, dat er in ons land ook iets van dien aard speelt😡😡😡🤢?
Groeten
Jan van der Pluijm
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door jdbvos »

Ach ja, de politiek....
Ook het vlees was toen bestemd voor de upperclass….
Behalve 2 deeltjes van het beest.....
...weet je meteen waar de naam 'klootjesvolk' vandaan komt... :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door peelander »

Ik twijfel er weleens aan wat het oudste "beroep" van de wereld is.
Bedankt, dat ik er weer wat heb bijgeleerd Jan Vos. Ik maar denken dat klootjesvolk van mast kloten kwam :oops: .
Groeten
Jan van der Pluijm
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door jdbvos »

Dat was toch bij 'met je kloten voor het blok zitten' ??

Mijn pake (RIP), die op de oude zeezeilvaart heeft gezeten, vertelde mij héél vroeger een heel andere origine daarvan, eentje die ik -gezien 's mans ervaringen- in m'n prille jeugd natuurlijk van hem aannam...:

Zoals pake (ongeveer) vertelde: "Op de volschepen, klippers en barken had je vroeger "schootwacht"; je moest de schoten in de hand houden, en dan bij windstoten iets vieren, of bij flauwtes weer doorhalen. Vooral wanneer je in het Engels kanaal en de Noordzee kwam, dan moest je regelmatig overstag, en moest je de schoten bedienen...
Maar 's nachts liet de wind het vaak afweten, en al helemaal wanneer je in de doldrums zat, dan werd je door verveling slaperig en stond menigeen ook echt te slapen. Staande, ja ! Leunend op de railing, en met de schoot in je hand, dat wil dat natuurlijk niet, dat zou opvallen, want je liet de schoot dan los. Dus bonden we die dan om de middel vast...
Stak de wind ineens op, en je was niet op tijd wakker geworden, dan trok het zeil jou met schoot en al de lucht in, en zat je met je kloten voor het blok.... En zéér dat dat dan deed...!"
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Vandaag snorden wij van Tordesillas naar Evora Monte hetgeen op de mooie en stille wegen een fluitje van een cent was.
Het eerste uur hadden wij mist maar dat was niet erg hinderlijk omdat er verder niemand die kant op leek te gaan.
Door de mist kwamen wij bij een wat afgelegen tankstation terecht waar verder ook geen mens te zien was.
De aanwezige chef wilde het busje wel voltanken voor euro 1,10 per liter, ik dacht dat het wel bocht zou zijn dan maar de bus loopt er keurig op.
Olie is olie zei mijn grootvader altijd :wink:
Rode wouwen en cirkelende grauwe gieren boven een weiland met steeneiken en kalveren, prachtig.
De mist was ineens weg en het werd heerlijk warm in het zonnetje achter de ruit, truien uit, T-shirt aan en wat een mooie dag werd het.
Als lunch een broodje heerlijke gerookte ham van zwarte varkentjes en een bak echte koffie meer is niet nodig voor een mooie dag.
Ergens bij een stuwmeer is een prachtige uitzichtplek waar wij met de grote camper niet makkelijk konden komen dus nu was dat wel mogelijk.
Verderop geeft een bordje aan dat het wegdek niet bestaande is.
Er kwamen even later Hollanders aan met ook zo'n krap busje, die klaagden dat het gas snel op was en dat het koud was, dat toont maar weer eens aan dat iedereen alles anders beleeft :) Wij hebben nog geen gas gebruikt behalve voor koken en dat is met maar twee gas-pitjes de moeite niet.
Morgen gaan we door naar Quarteira omdat het daar wat beter weer belooft te zijn en Siebo heb ik zijn nieuwe klompen afgeleverd opdat hij met de kerst goed voor de dag kan komen op zijn camping.
Siebo zelf is vanavond naar zijn broer Engeland vertrokken dus blijven we op de thuisreis hier wel langer hangen.
Het is wel altijd een pretje hier aan te komen bij Siebo die inmiddels een mooie camping uit de grond gestampt heeft.
DSC07779naar Evora Monte.JPG
DSC07779naar Evora Monte.JPG (89.97 KiB) 4281 keer bekeken
DSC07781naar Evora Monte.JPG
DSC07781naar Evora Monte.JPG (187.21 KiB) 4281 keer bekeken
DSC07782naar Evora Monte.JPG
DSC07782naar Evora Monte.JPG (85.13 KiB) 4281 keer bekeken
DSC07783naar Evora Monte.JPG
DSC07783naar Evora Monte.JPG (85.26 KiB) 4281 keer bekeken
DSC07784naar Evora Monte.JPG
DSC07784naar Evora Monte.JPG (104.07 KiB) 4281 keer bekeken


Plaats reactie