Holland Amerika Lijn
Re: Holland Amerika Lijn
Louis.. ik herken het probleem niet begin febr t/m eind juli 1972 3 reizen met de Grebbedyk (met MAN motor dus)
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Re: Holland Amerika Lijn
Ton, dat schreef je enige jaren geleden ook al... Kwam het dan door die Hotlo of had de Gaasterdyk een kromme krukas?
Louis
- Jos Linders
- Berichten: 3419
- Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
- Locatie: Nijmegen
Re: Holland Amerika Lijn
Ik heb in die tijd alleen maar kustreisjes gemaakt op een G-bootje en wel op de Gorredijk, Grebbedijk en Grotedijk, wat voor een motor waar op stond weet ik niet meer
Groetjes, Jos Linders.
Groetjes, Jos Linders.
Re: Holland Amerika Lijn
Jos, kun jij je iets herinneren over extreem trillen?
Misschien wel grappig, als kersverse sparks hield ik een soort eigen dagboekje bij. Ik leerde ook rap over zaken als gemiddelde snelheid, wanneer was dat het resultaat van de stuurlui en wanneer van de vetloods?
Even een uittrekseltje, wat ik na ongeveer 40 jaar weer boven water kreeg:
23/10/68 aan boord. 0250 vertrek.
24/10/68 noonpsn 155 W Lands End, speed 18 kts (leve de stuurlui)
25/10/68 noonpsn 540 WNW Lands End, speed 15 kts (k* vetloods)
26/10/68 noonpsn 575 ZO Groenland, speed 15 kts (k* vetloods)
27/10/68 noonpsn 460 NO Cape Race, speed 18 kts (joehoe brug)
28/10/68 noonpsn 65 NO Cape Race, speed 17.7 kts
29/10/68 noonpsn 92 O Sable Island, speed 13 kts (k* vetloods)
30/10/68 noonpsn 250 ZO Boston, speed 16,2 kts incl. 10 minuten dobberen wegens Hotlo
31/10/68 noonpsn 145 NO Cape Hatterad, speed ?
1/11/68 1700 gemeerd Garden City, Savannah. 's avond bestormen ca 70 negers het schip om te lossen
5/11/68 1030 gemeerd Tampa. 's Avonds bij WTK's gezeten en over mijn nek gegaan. Hele dag elections op de TV
14/11/68 0510 vertrek Houston, noonpsn 63 Z Calsasieu Pass of 600 N van Casa Pépé (dat moet wel een geintje van mijn baas geweest zijn)
17/11/68 passage Key West rond 1800. Snelheid om 2300 26 kts (stroom mee) - zo staat het er
23/11/68 te Savannah. 's Avonds naar de film (Rosemary's Baby)
25/11/68 vertrek Savannah 2130
26/11/68 noonpsn 145 ONO Charleston. speed 17,22 kts
27/11/68 noonpsn 300 zoveel ZO New York
29/11/68 noonpsn 350 Z Cape Race, speed 18,17 kts
30/11/68 noonpsn 540 ZO Cape Race, speed 18,30 kts
1/12/68 noonpsn 430 NW Azoren, speed 15,57 kts (k* vetloods)
2/12/68 noonpsn ??? N Azoren, speed 18,21 kts
4/12/68 noonpsn 45 ZW Lands End, speed 17,96 kts
Toen nog ff naar Le Havre, Antwerpen en terug naar Rotjeknor, aankomst 9/12/68.
Memories, maar dan ooit opgeschreven
Misschien wel grappig, als kersverse sparks hield ik een soort eigen dagboekje bij. Ik leerde ook rap over zaken als gemiddelde snelheid, wanneer was dat het resultaat van de stuurlui en wanneer van de vetloods?
Even een uittrekseltje, wat ik na ongeveer 40 jaar weer boven water kreeg:
23/10/68 aan boord. 0250 vertrek.
24/10/68 noonpsn 155 W Lands End, speed 18 kts (leve de stuurlui)
25/10/68 noonpsn 540 WNW Lands End, speed 15 kts (k* vetloods)
26/10/68 noonpsn 575 ZO Groenland, speed 15 kts (k* vetloods)
27/10/68 noonpsn 460 NO Cape Race, speed 18 kts (joehoe brug)
28/10/68 noonpsn 65 NO Cape Race, speed 17.7 kts
29/10/68 noonpsn 92 O Sable Island, speed 13 kts (k* vetloods)
30/10/68 noonpsn 250 ZO Boston, speed 16,2 kts incl. 10 minuten dobberen wegens Hotlo
31/10/68 noonpsn 145 NO Cape Hatterad, speed ?
1/11/68 1700 gemeerd Garden City, Savannah. 's avond bestormen ca 70 negers het schip om te lossen
5/11/68 1030 gemeerd Tampa. 's Avonds bij WTK's gezeten en over mijn nek gegaan. Hele dag elections op de TV
14/11/68 0510 vertrek Houston, noonpsn 63 Z Calsasieu Pass of 600 N van Casa Pépé (dat moet wel een geintje van mijn baas geweest zijn)
17/11/68 passage Key West rond 1800. Snelheid om 2300 26 kts (stroom mee) - zo staat het er
23/11/68 te Savannah. 's Avonds naar de film (Rosemary's Baby)
25/11/68 vertrek Savannah 2130
26/11/68 noonpsn 145 ONO Charleston. speed 17,22 kts
27/11/68 noonpsn 300 zoveel ZO New York
29/11/68 noonpsn 350 Z Cape Race, speed 18,17 kts
30/11/68 noonpsn 540 ZO Cape Race, speed 18,30 kts
1/12/68 noonpsn 430 NW Azoren, speed 15,57 kts (k* vetloods)
2/12/68 noonpsn ??? N Azoren, speed 18,21 kts
4/12/68 noonpsn 45 ZW Lands End, speed 17,96 kts
Toen nog ff naar Le Havre, Antwerpen en terug naar Rotjeknor, aankomst 9/12/68.
Memories, maar dan ooit opgeschreven
Louis
Re: Holland Amerika Lijn
Het is wel enigszins vreemd te noemen dat 4 zusterschepen toch verschillende m.k. installaties kregen.
De H.A.L. stond hier niet alleen in, denk maar eens aan de 8 M-Lloyd schepen die zowel met Stork-HOTLo als met Sulzer Bros uitgerust werden en de 3 S-Lloyd schepen, 2 x M.A.N. en 1 x Sulzer !.
De "Grebbedyk" en "Gorredyk" zijn bij W.F., Schiedam gebouwd en die bouwden de M.A.N. motor in licentie hetgeen een verklaring voor de installatie van een M.A.N. kan zijn.
Waarom de bij de R.D.M. gebouwde "Gaasterdyk" en "Grotedyk" een Stork-HOTLo kregen weet ik niet. Misschien een positieve ervaring met de "Katsedyk" die direct een dergelijke motor kreeg i.p.v. de alom bejubelde Werkspoor-Lugt motor uit A'dam, die in haar 5 andere zussies stonden ?.
Zo ja, dan is het vreemd te noemen dat bij de hermotorisering van de "Kamperdyk" en "Korendyk voor een Schelde-Sulzer gekozen werd !.
De volgende eigen nieuwbouw was de "Moerdyk" die sterk op de G-dijken leek en die kreeg ook een, ( inmiddels ), zwaarder type Stork-SM.
Ik blijf het allemaal maar vreemd vinden.
m.v.g., Roy
De H.A.L. stond hier niet alleen in, denk maar eens aan de 8 M-Lloyd schepen die zowel met Stork-HOTLo als met Sulzer Bros uitgerust werden en de 3 S-Lloyd schepen, 2 x M.A.N. en 1 x Sulzer !.
De "Grebbedyk" en "Gorredyk" zijn bij W.F., Schiedam gebouwd en die bouwden de M.A.N. motor in licentie hetgeen een verklaring voor de installatie van een M.A.N. kan zijn.
Waarom de bij de R.D.M. gebouwde "Gaasterdyk" en "Grotedyk" een Stork-HOTLo kregen weet ik niet. Misschien een positieve ervaring met de "Katsedyk" die direct een dergelijke motor kreeg i.p.v. de alom bejubelde Werkspoor-Lugt motor uit A'dam, die in haar 5 andere zussies stonden ?.
Zo ja, dan is het vreemd te noemen dat bij de hermotorisering van de "Kamperdyk" en "Korendyk voor een Schelde-Sulzer gekozen werd !.
De volgende eigen nieuwbouw was de "Moerdyk" die sterk op de G-dijken leek en die kreeg ook een, ( inmiddels ), zwaarder type Stork-SM.
Ik blijf het allemaal maar vreemd vinden.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Holland Amerika Lijn
Het zal toch denk ik vaak een kwestie van capaciteiten zijn (geweest) van werven en fabrieken en hoe vlot wil een maatschappij de schepen hebben.
Voorbeeld is ook de Ta-schepen van de SMN.
Vanwege uitbreiding begin jaren '30 van de afvaarten en versnelling van de transporten moest er veel tonnage en snelle schepen bijkomen.
De bestelling van de serie van 7 zusterschepen werd verdeeld over 3 werven en de motoren kwamen uit 3 fabrieken.
Waarbij de Tarakan als enige werd gebouwd bij Fijenoord en een MAN-motor kreeg.
Hier nog een plaatje van het plaatsen van een schoorsteen op de Nieuw Amsterdam in afbouw bij de werf RDM.
Groet, Paul G.
Re: Holland Amerika Lijn
Dag Paul,
Ja, ik denk dat hetgeen jij opnoemt de enige plausibele conclusie kan zijn.
Ik heb het er nog eens even op nageslagen maar de K.N.S.M. was eigenlijk de enige, ( wat de G.H.V. betreft ), die jaren lang trouw de Stork-HOTLo inbouwde, m.u.v. de "Prins der Nederlanden" die een B.& W. kreeg, maar die werd dan ook bij P.Smit Jr. gebouwd...……….
Fraaie foto van het plaatsen van een der schoorstenen op de "Nieuw Amsterdam". De bouw van dit schip werd trouwens over diverse werven verdeeld, zo ook de schoorstenen.
m.v.g., Roy
Ja, ik denk dat hetgeen jij opnoemt de enige plausibele conclusie kan zijn.
Ik heb het er nog eens even op nageslagen maar de K.N.S.M. was eigenlijk de enige, ( wat de G.H.V. betreft ), die jaren lang trouw de Stork-HOTLo inbouwde, m.u.v. de "Prins der Nederlanden" die een B.& W. kreeg, maar die werd dan ook bij P.Smit Jr. gebouwd...……….
Fraaie foto van het plaatsen van een der schoorstenen op de "Nieuw Amsterdam". De bouw van dit schip werd trouwens over diverse werven verdeeld, zo ook de schoorstenen.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Holland Amerika Lijn
de eos ende argos een sulzer
de minos werspoor
de Hector bmw
de stentor en menthor swd
de merope werk spoor
trident amsterdam en rotterdam sulzer
alkmaar en amersfoort fiat
hollandia en Zeelandia sulzer
neerlandia mak
baarn en breda man
de oberon,helicon,poseidon en agamemnon
doxs ford zo wel zo gekocht het zelfde voor de
delft nordberg
dar wel geen is,on of es boten
maar wel knsm schepen
gr alex
de minos werspoor
de Hector bmw
de stentor en menthor swd
de merope werk spoor
trident amsterdam en rotterdam sulzer
alkmaar en amersfoort fiat
hollandia en Zeelandia sulzer
neerlandia mak
baarn en breda man
de oberon,helicon,poseidon en agamemnon
doxs ford zo wel zo gekocht het zelfde voor de
delft nordberg
dar wel geen is,on of es boten
maar wel knsm schepen
gr alex
Re: Holland Amerika Lijn
Poeh, dat was effe zoeken naar die Neerlandia….
Maar het blijkt te gaan om de Nerlandia… met een 1400pk MaK….
ik dagal….
Maar het blijkt te gaan om de Nerlandia… met een 1400pk MaK….
ik dagal….
Oost, west...ook best
Re: Holland Amerika Lijn
Jan, wat denk je hier dan van?
Nog ff terug naar het plaatje van de Grand Old Lady tijdens de afbouw, waarbij Roy schreef:
"Fraaie foto van het plaatsen van een der schoorstenen op de "Nieuw Amsterdam". De bouw van dit schip werd trouwens over diverse werven verdeeld, zo ook de schoorstenen. "
Kwam de andere schoorsteen dan weer van een ander bedrijf dan de ene? Ik weet dat die er alleen maar voor de sier op stond, maar dan toch?
Lekker melig doen, met dit melige weer
Dat dacht ik vroegâh ook, dat het over BMW ging, tot ik erachter kwam dat het B&W was, iets heel anders
Nog ff terug naar het plaatje van de Grand Old Lady tijdens de afbouw, waarbij Roy schreef:
"Fraaie foto van het plaatsen van een der schoorstenen op de "Nieuw Amsterdam". De bouw van dit schip werd trouwens over diverse werven verdeeld, zo ook de schoorstenen. "
Kwam de andere schoorsteen dan weer van een ander bedrijf dan de ene? Ik weet dat die er alleen maar voor de sier op stond, maar dan toch?
Lekker melig doen, met dit melige weer
Louis