Rotterdam toen
Re: Rotterdam toen
Niet te geloven wat een bedrijvigheid in die havens.
Prachtig die GEM graanelevatoren.
Zelf nog ruimen gesweept in deze havens.
In de maashaven ligt er nu zelfs geen schip meer op de boeien.
Heb je nog meer nostalgie?
Hennie
Prachtig die GEM graanelevatoren.
Zelf nog ruimen gesweept in deze havens.
In de maashaven ligt er nu zelfs geen schip meer op de boeien.
Heb je nog meer nostalgie?
Hennie
keep on ringing the bells
Re: Rotterdam toen
Zeker een pracht !.
Op de laatste foto is een sleepschip te zien met nog een houten roef + theeroef !.
De stuurstand was van het type Erdal doos, maar dan nog open ook..................
Echt Asbak-Oerald.............
m.v.g., Roy
Op de laatste foto is een sleepschip te zien met nog een houten roef + theeroef !.
De stuurstand was van het type Erdal doos, maar dan nog open ook..................
Echt Asbak-Oerald.............
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48
Re: Rotterdam toen
Sleepboten met een gestreken schoorsteen in 1940 in de haven van Rotterdam. Kerkhof van schepen.
Re: Rotterdam toen
gr.Bas
Re: Rotterdam toen
En we zien het opleidingschip "Nederlander".
Dit schip zou opgevolgd worden door een nieuwe "Nederlander". Ik meen dat dit de ex "Bosman" van de Enkhuizen - Stavoren dienst was.
m.v.g., Roy
Dit schip zou opgevolgd worden door een nieuwe "Nederlander". Ik meen dat dit de ex "Bosman" van de Enkhuizen - Stavoren dienst was.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Rotterdam toen
Bij het zien van die oude binnenvaartschepen krijg je een gevoel van heimwee, je zou er zo graag nog even willen kunnen rondkijken. Maar, ik herinner me ook de arme schippers en hun gezinnen, soms was er niet eens een stuurrad aan boord en stonden ze buiten in weer en wind aan de helmstok - meer een helmbalk. Toch waren de tijden toen al verbeterd want mijn moeder zag de schepen nog voorbijkomen voortgetrokken door het gezin op het jaagpad. Schippers met iets meer mogelijkheden beschikten soms over een paard om het schip te trekken.
https://www.google.com/search?q=jaagpad ... xVNmv4-nDM:
Re: Rotterdam toen
geweldige foto en die klompen
gr alex
gr alex
Re: Rotterdam toen
De foto van de opgelegde sleepboten is uit de dertiger jaren en de schoorstenen zijn gestreken, omdat vliegveld Waalhaven nog in gebruik is.Knopenkees schreef: ↑28 jan 2019 16:17 Sleepboten met een gestreken schoorsteen in 1940 in de haven van Rotterdam. Kerkhof van schepen.
Opgelegde sleepboten 1940 met gestreken schoorsteen.jpg
Groet Arnold.
Re: Rotterdam toen
@kabo, mooi die foto's van de Mathenesserbrug. De 2 tweemasters zullen wel helemaal vanaf de Parksluizen zijn komen varen. Dan moeten er bij Spangen scheepvaartactiviteiten zijn geweest.
De huidige situatie bij de brug:
Nog veel is hetzelfde, alleen is de basculebrug vervangen door een ophaal, de koppen van de 4 torentjes zijn gechopt en vervangen door een mooi? modern brugbedieningshuis, de betonnen/stenen? brugleuningen zijn vervangen door staal, maar de tram rijdt er nog steeds overheen.
@martinus. Een van mijn vroegste herinneringen is een schip dat werd gesleept door de schipper(svrouw?) bij ons voor op het jaagpad van het Merwedekanaal. Dat was toen, begin jaren vijftig, al heel bijzonder aan het worden.
Adri
De huidige situatie bij de brug:
Nog veel is hetzelfde, alleen is de basculebrug vervangen door een ophaal, de koppen van de 4 torentjes zijn gechopt en vervangen door een mooi? modern brugbedieningshuis, de betonnen/stenen? brugleuningen zijn vervangen door staal, maar de tram rijdt er nog steeds overheen.
@martinus. Een van mijn vroegste herinneringen is een schip dat werd gesleept door de schipper(svrouw?) bij ons voor op het jaagpad van het Merwedekanaal. Dat was toen, begin jaren vijftig, al heel bijzonder aan het worden.
Adri
Re: Rotterdam toen
Dat waren er idd maar heel erg weinig, want waar laat je zo'n beest....Schippers met iets meer mogelijkheden beschikten soms over een paard om het schip te trekken
Er waren meestal scheepsjagers-met-paard beschikbaar, die voor een hongerloontje aan vele kanalen het schip wel van A nr B trokken...
Schippers werden door de verschepers het mes op de keel gezet in de tijden vóór de shippersbeurzen...de ladingen werden in de kroeg verdeeld.
De verscheper was kwistig met de borrels, en liet daarna de schippers tegen elkaar op bieden, en de laagste won...
Dat was dan meestal een prijs die al niet meer uit kon, en daarbovenop kwam vaak ook nog de rekening van de kroegbaas; de verscheper was dat veelal "vergeten" inderhaast.
Dus een scheepsjager inhuren kon de schipper wel vergeten.
Nee, daarvan heb ik in de familie hele verhalen gehoord !
Dat is ook de reden waarom schippers zo boos zijn als eoa bedrijf "eigen schippers" buiten de beurs om bevracht. Vele bedrijven zijn daarmee ook teruggefloten door de rechter.
Nu is het omgekeerd, en moet een verscheper een bod aan de schippers doen... Hapt er niemand, en de vracht moet tóch vervoerd, moet je een hoger bod proberen, net zolang tot er iemand toehapt.
Het gaat net als op de bloemen- en groente-veilingen, en de aangenomen som/ton wordt ook in de schipperskranten (en vroeger ook in de gangbare dagbladen) gepubliceerd.
Of die schippersbeurs er nu nog is, in ons onvolprezen digitale tijdperk weet ik eigenlijk niet eens...
Maar hier staat wel meer hierover....
Oost, west...ook best