VNS

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: VNS

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Drie rederijen uit 070. Wellicht zijn naast deze drie en de VNS nog meer.
1960-ESO AMSTERDAM-(ESSO)-F246.jpg
1960-ESO AMSTERDAM-(ESSO)-F246.jpg (107.53 KiB) 3416 keer bekeken
CALTEX THE HAGUE-1945-CHEVRON THE HAGUE-092-(NED PAC TANKV MIJ).jpg
CALTEX THE HAGUE-1945-CHEVRON THE HAGUE-092-(NED PAC TANKV MIJ).jpg (187.12 KiB) 3416 keer bekeken
JOHANNES FRANS-1956-2112.jpg
JOHANNES FRANS-1956-2112.jpg (106.55 KiB) 3416 keer bekeken
Klaas

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: VNS

Bericht door Roy »

Ja en dat is in ieder geval de Nederlandse Vracht- en Tankvaart Maatschappij, eigenaar van de "Nieuwe Tonge" die na 3 jaar aan de S.M.N. verkocht werd en hernoemd in "Amsteldiep". Ze kreeg toen Amsterdam op de kont te staan en werd gemanaged door de Reederij Amsterdam.
Deze rederij zou nog een 2e schip krijgen maar deze tanker is tijdens de afbouw naar Argentinië verkocht. Dit zou de "G.P.Gerbrandy" worden en is als dusdanig tewater gelaten. Medio juni 1960 werd het schip verkocht en kwam in de vaart als "Cutral Co". Ze is nog ellendig aan haar einde gekomen, maar dat valt buiten het bestek van thuishaven 's Gravenhage……... :idea: :wink:

m.v.g., Roy

P.S. Ze zouden nog een 3e schip krijgen die door Verolme, Cork gebouwd werd. Dit schip kwam "Maas" te heten en kwam in juni 1965 in de vaart. In september van dat jaar werd hier de Liberiaanse vlag op gehesen. Einde thuishaven 's Gravenhage.
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: VNS

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Roy volgens mij verwar je twee maatschappijen. De Johannes Frans, Jacob Verolme en PG Thulin waren van de Nederlandse Erts Tanker Mij. De Maas en de Amsteldiep waren van de maatschappij die jij noemde.
Klaas
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: VNS

Bericht door Sparks316 »

roy schreef: 16 mar 2019 21:44 P.S. Ze zouden nog een 3e schip krijgen die door Verolme, Cork gebouwd werd. Dit schip kwam "Maas" te heten en kwam in juni 1965 in de vaart. In september van dat jaar werd hier de Liberiaanse vlag op gehesen. Einde thuishaven 's Gravenhage.
Dat noemen ze ook wel grenzen verleggen. De Maas werd de New Frontiers. Er was ook nog een New Horizons, maar welke dat eerder was???
Maar met de VNS had het niks meer te maken :mrgreen:

Overigens, de Nevrata, Nederlandse Ertstanker Mij en nog wel een paar anderen, daar zaten veel centjes (en subsidie die hij kreeg daarvoor) van meneer Verolme in. Zo ken ik nog een Tanker Handel Maatschappij en nog wat. Onbekend of die 's Gravenhage op de kont hadden staan.
Louis
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: VNS

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Klopt, we dwalen af, door de thuishaven Den Haag.
Klaas
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: VNS

Bericht door Roy »

Je hebt helemaal gelijk Klaas.
Maar ik heb het niet over de N.E.T.M. gehad maar over de N.V.T.M. Dat was wel degelijk een andere rederij ondanks dat Jacobus Verolme er financieel ook in geïnteresseerd was.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: VNS

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Geen probleem Roy, zo leren we wat van elkaar. Ik weet het niet zeker, maar was de Amstelhof niet op dezelfde manier als de Nieuwe Tonge. Allemaal aparte constructies. De Rijn was op papier van Houtvaart.
Klaas
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: VNS

Bericht door Sparks316 »

Klopt. De Amstelhof was ook al in aanbouw in 1964 voor de Nevrata bij Verolme in Ierland en werd overgenomen door de SMN tijdens de bouw. Pas in 1972 werd het schip eigendom van HBT. Oh, heerlijk, die Nederlandse Legpuzzel :mrgreen: :mrgreen: Iedereen streek er op zijn manier wel iets van op.
Ennuh Roy, volgens mij was het niet Jacobus maar Cornelis Verolme...
Louis
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: VNS

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Louis bedankt.
Klaas
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: VNS

Bericht door Roy »

Klopt helemaal Louis.
Wel foutje van Roy, maar niet bedankt. :!: :roll: :lol:
't Is al weer zo lang geleden dat we samen knikkerden....................... :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie