Liberty, Victory etc

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Martinus »

Is het trouwens zo dat je vanuit het buitenland geen lid kan worden van Kombuispraat?
Nee hoor, kan wel en gaat prima!

Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Klaas Buytenwegh »

@ Jos Telleman.

Ik vermoed, dat u die gegevens over de passagiers in de de boeken "Standaardschepen 1939-1945" gelezen hebt. Het zou inderdaad, kunnen dat dit te maken heeft met de troepentransporten aan het einde van WO2. De "Tervaete" is van 1944/9 en is opgeleverd als "Pomona Victory". Op 5 februari is ze indienst gekomen als "Tervaete". De "Steenstraete" is 11 april 1945 opgeleverd als "Westminster Victory". In 1947 werd ze de "Steenstraete". Ik weet niet of deze schepen op een lijndienst naar de Congo voeren en zodoende ook militairen meekregen. De genoemde aantallen passagiers zijn niet in de accommodatie onder te brengen. Het zou kunnen, dat er tijdelijk accommodatie in een ruim is bijgebouwd. Ik heb zelf niet op Victories gevaren, maar ben er wel eens op bezoek geweest, als er toevallig een landgenoot in dezelfde haven lag. Ik weet dat de V.N.S. op beperkte schaal passagiers (6!) vervoerde met deze schepen. In Vancouver heb ik een Victory van de S.M.N bezocht en voor zover ik me herinner vervoerde die geen passagiers. Misschien had dit te maken met het feit, dat ze in een zogenaamde "buitenlijn" voeren.

Grt.

Klaas
Gebruikersavatar
Jos Telleman
Berichten: 212
Lid geworden op: 04 jun 2006 13:39
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Jos Telleman »

Hallo Klaas,
Bedankt voor je antwoord!!
Groeten Jos Telleman
Kijk ook eens op mijn web-log's Foto's van schepen en werk http://schepenenwerk.blogspot.com/ en op deze Arendnet 2 https://arendnet2.blogspot.com/
Schipper zonder schip
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

maringa_1944_arquivo_nacional.jpg
maringa_1944_arquivo_nacional.jpg (91.54 KiB) 4140 keer bekeken
+
MARINGA 1944 Gebouwd bij St John River Shipbuilding Corp. Jacksonville Fl. voor US War Shipping Dept. als NEGLEY D COCHRAN.
In 1944 al verchartered aan Wilmore Steamship Inc. New York.
In 1946 naar States Maritime Corp. New York als GLOBAL TRADER.
In 1947 verkocht aan Skibs A/S Akershus Oslo als SURNA.
In 1959 verkocht aan Namdal Shipping & Trading Co. Monrovia als MARINGA.
In 1960 verkocht aan Cia. Navegação e Comercio Pan Americana Rio de Janeiro als MARINGÁ.
Op 16 juni 1969 tijdens een reis van Areia Branca (RN) naar Santos gezonken bij Salvador, posn. 11-30S 37-15W.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door jdbvos »

Prachtige foto ! Moeder-de-gans met kids….
Zo lagen we ook vaak in HongKong met die lichters en jonken langszij. Het taxibootje had vaak moeite om bij de gangway te komen....

...gangway…. Mij schiet ineens een Anneke Dote te binnen.... Op de Zonnekerk sprak de 1e strm (Wennis ?) mij aan op m'n taalgebruik : "Mag ik je er op wijzen, leerling, dat dit een NLs schip is, en 'dat ding' een staatsietrap heet..?" (niet neerbuigend bedoeld: meer als grap, met grijns in de off-bar)
Waarop ik zei dat dat ook niet kon kloppen, want die trap staat niet, die hangt...
De zonnekerk.... Een echte ouderwetse werkboot.... dus werd er heel wat afgelachen ! Je 'met-zun-alluh' rotwerken op zulke ouwe meuk, geeft heel wat verbroedering...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

kalu.jpg
kalu.jpg (65.4 KiB) 3144 keer bekeken
Deze kan ook onder mooie kontjes geplaatst worden
kalu_1.jpg
kalu_1.jpg (137.89 KiB) 3144 keer bekeken
+
KALU 1945 Als ALFRED L BAXLEY werd zij gebouwd bij Todd Houston Shipbuilding Corp. Houston USA.
Na de oplevering voor de US Navy verchartered aan het Noorse Nortraship als LEKTOR GARBO.
In 1946 verkocht aan D/S A/S Theologos (Nills Rogenaes) Hagesund als N.O. ROGENAES.
In 1960 verkocht aan Namdal Shipping & Trading Co. Rio de Janeiro als KALU.
In 1973 gesloopt te Rio de Janeiro.
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Zeker een mooi kontje. Daar is aandacht aan besteed, bij de kop was dat minder. Het vermogen was natuurlijk ook 3x niks. Slechts 2500 ps en 66 klapjes was het pas echt "slow steaming". Eindeloos duurde zo'n oversteek van Vancouver naar Kobe. Toch fijn opgevaren.
Grt.
Klaas.
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Martinus »

Hoe zagen de schepen van de Japanse 'Freedom Class' er uit? Ik zal ze wel kennen maar kan de naam niet bij een beeld plaatsen en als ik er op google krijg ik alleen maar marineschepen te zien.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Roy »

Zover mij bekend hebben er geen Freedom type schepen onder de Hollandse vlag gevaren Martinus.
Maar kijk eens even bij de R.I.L. Die hebben twee schepen gehad die er wel wat van weg hadden t.w. de "Straat Talbot" en "Straat Tauranga". Het type aanduiding was Commonwealth en gebouwd bij Mitsubishi, Japan. Bij deze schepen ging hetzelfde op als bij de SD 14 type schepen, ze konden qua dekuitrusting ook uiteenlopen. De R.I.L. heeft deze 2 schepen trouwen 2e hands gekocht. Ze waren rep. 2 en 3 jaar oud toen ze aangekocht werden.
Zo ook trouwens met het Freedom type, die waren er ook in allerlei uitvoeringen. Het Freedom type was m.i. wel lelijker dan het Commonwealth type. Maar goed, smaken verschillen...………... :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Martinus »

Dank Roy!
StraatTauranga-3.jpg
StraatTauranga-3.jpg (143.44 KiB) 4071 keer bekeken
http://www.varenisfijner.nl/straat_t.html


Plaats reactie