Wie weet ?
//
Ahoy Gerrit. Ergens op dit forum bij een stel speciale schepen die pontons laadden was ook zo iets. Wat jij ziet zijn railbanen, en daar bovenop een loopkat met takel. Ik denk dat het ding drijvende dingen uit het water vist en dan boven het schip rijdt, en andersom bij het lossen. Stel je eigen maar een grote loopkraan voor in een fabriekshal. Gr. Gerard.
- Co
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
- Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.
Heren, nee, nee dit was een van de eerste ZWARE lading schepen.
Ik dacht van van der Laan?
De " stellage" is niets ander als de rails waarover de loopkat met hijstrommel van de kraan loopt.
GRoeten van Co.
Nog even een toevoeging: de zware lading (vaak destilatie kolommen) werd over de kont geladen.
Ik dacht van van der Laan?
De " stellage" is niets ander als de rails waarover de loopkat met hijstrommel van de kraan loopt.
GRoeten van Co.
Nog even een toevoeging: de zware lading (vaak destilatie kolommen) werd over de kont geladen.
- Cor Leliard
- Berichten: 3418
- Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
- Locatie: Breda
wie kan mij vertellen
Zo'n soort rails hadden we ook a/b van de Lepton.Een VLCC.
Er was een rails aan SB en uiteraard ook aan SB.
Op deze rails liep de loopkat en takel .waarmee wij materiaal konden laden en lossen.Het werkte niet snel daar het met lucht werd aangedreven en maakte een klere herrie.
Groeten uit Breda
Cor
Er was een rails aan SB en uiteraard ook aan SB.
Op deze rails liep de loopkat en takel .waarmee wij materiaal konden laden en lossen.Het werkte niet snel daar het met lucht werd aangedreven en maakte een klere herrie.
Groeten uit Breda
Cor
Il parle Il a parle
//
Maar Gerrit heeft gelijkt als hij zegt dat er alleen op het achterschip geladen kan worden. Dan viste hij niks uit het water, maar van een ponton of van de wal, en werd het op één of andere manier verder naar binnen gereden. Zal wel voor een speciaal doel gemaakt zijn ooit. (Hij heeft wel achterankers )Gr.Gerard.
Hallo Willem,
De ketels van de Liberty kregen hun lucht van een fan, aangedreven door een stoompomp. Wat nu als de ketels koud zijn en ze opgestookt moeten worden? Stoom lenen van buurman? Of wordt er van de wal perslucht geleverd, direct de vuurgang in of met perslucht pomp laten draaien?
Ik weet wel dat bij locomotieven, vaak stoom werd geleverd door een tweede lok.
Voor Gerrit,
Wat betreft die "Lady Jane". Kan dit niet een soort van Lash-schip geweest zijn?
Groeten Bob
De ketels van de Liberty kregen hun lucht van een fan, aangedreven door een stoompomp. Wat nu als de ketels koud zijn en ze opgestookt moeten worden? Stoom lenen van buurman? Of wordt er van de wal perslucht geleverd, direct de vuurgang in of met perslucht pomp laten draaien?
Ik weet wel dat bij locomotieven, vaak stoom werd geleverd door een tweede lok.
Voor Gerrit,
Wat betreft die "Lady Jane". Kan dit niet een soort van Lash-schip geweest zijn?
Groeten Bob
De "Lady Jane" was gewoon een zware lading scheepie.
Gebouwd voor v.d.Laan uit Schiedam en later een dochtertje van de Lijn.
Aan het schip is in de loop der tijd nogal wat verspijkerd.
Inderdaad konden en werden ook nogal wat hydreerkolommen en ander soort vaten met dit schip vervoerd.
Het is dus absoluut geen LASH schip.
De motor die uit de sleepboot getakeld wordt, ( of juist erin ), is volgens mij een MaK.
m.v.g. Roy
Gebouwd voor v.d.Laan uit Schiedam en later een dochtertje van de Lijn.
Aan het schip is in de loop der tijd nogal wat verspijkerd.
Inderdaad konden en werden ook nogal wat hydreerkolommen en ander soort vaten met dit schip vervoerd.
Het is dus absoluut geen LASH schip.
De motor die uit de sleepboot getakeld wordt, ( of juist erin ), is volgens mij een MaK.
m.v.g. Roy
- Co
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
- Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.
Hallo Roy ik wist het niet helemaal zeker,
maar zoals zo vaak op dit forum was jij weer de man die
met het uiteindelijke antwoord kwam.
Ooit voer ik (uitgeleend) op de Doklift 2 en ben ook wel op de de Doklift 1 geweest met 8 stuks CAT 398!
Ook ex vander Laan,
Stiekem heb ik wel bewondering voor deze eerste zware lading cowboy's.
GRoeten van Co.
maar zoals zo vaak op dit forum was jij weer de man die
met het uiteindelijke antwoord kwam.
Ooit voer ik (uitgeleend) op de Doklift 2 en ben ook wel op de de Doklift 1 geweest met 8 stuks CAT 398!
Ook ex vander Laan,
Stiekem heb ik wel bewondering voor deze eerste zware lading cowboy's.
GRoeten van Co.
koude stoomketels opstarten wie kan mij vertellen
Bij ons aan boord,hadden wij ook stoomketelsom de olie in de tanks
te verwarmen.Als ze koud waren, dan stookte wij ze op met lucht
uit de luchtketels en lieten dan onderwijl de compressors draaien.
tot wij voldoende stoomdruk hadden.Dan de ketel uit,stoom op de
nozzel de fakkel erbij en dan pas de olie bijzetten.Iedereen die
dacht dat het andersom,ook wel ging.Die hoefde een hele tijd niet
naar de kapper.In al mijn jaren is dit vele malen gebeurt met mijn
personeel en als je dan vroeg hoe kan dit nou,ik heb je al tich maal
gewaarschuwd.Kreeg je steevast als antwoord Ik dacht dat het zo
ook wel kon. Eerst olie in een gloeiende vuurgang dan stoomdruk
en dan de fakkel er in. Het resultaat liet zich raden.
Aad Overweg
te verwarmen.Als ze koud waren, dan stookte wij ze op met lucht
uit de luchtketels en lieten dan onderwijl de compressors draaien.
tot wij voldoende stoomdruk hadden.Dan de ketel uit,stoom op de
nozzel de fakkel erbij en dan pas de olie bijzetten.Iedereen die
dacht dat het andersom,ook wel ging.Die hoefde een hele tijd niet
naar de kapper.In al mijn jaren is dit vele malen gebeurt met mijn
personeel en als je dan vroeg hoe kan dit nou,ik heb je al tich maal
gewaarschuwd.Kreeg je steevast als antwoord Ik dacht dat het zo
ook wel kon. Eerst olie in een gloeiende vuurgang dan stoomdruk
en dan de fakkel er in. Het resultaat liet zich raden.
Aad Overweg