Februari 1953

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bram

Bericht door Bram »

:D Frank en Jaap ik leef helemaal mee met die verhalen en foto,s
Bedankt
Groets Bram :)

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Rampnacht Februarie 1953

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Jaap et all,

Op die bewuste rampnacht was ik een broekie van 7 jaar en woonde "hoog en droog" in Salland, en er zal daar ook best een (Hoge) boom omgewaaid zijn hier of daar in het dorp of regio. Wat ik heb meegenomen voor de rest van m'n leven was "de ernst van de situatie in Zeeland" WANT, vrachtrijder Pohlman op het dorp kwam met z'n vrachtauto door de straat om " alles wat een ieder maar kwijt wou, kleren en weet ik veel" op te halen en naar Zeeland te brengen. De vrachtwagen stond voor ons huis en m'n ouders en anderen uit de buurt droegen spullen aan is een plaatje wat in m'n hoofd staat gegrift! ( Achteraf bekeken was het toen zo wie zo al geen vetpot met "extra" spullen zo vlak na de oorlog moet je maar rekenen!)
Ik heb inmiddels meer boeken over dit onderwerp en de erop volgende Deltawerken dan ik me kan herinneren maar een "ooggetuige verslag" zoals dat van jou zit er niet tussen!

Bedankt om deze trieste historische gebeurtenis op deze wijze wat op te rakelen, je verslag gaat "bij de boeken"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Bericht door Jaap5 »

Afbeelding

Zo,n soort beeld kreeg ik ook te zien toen ik met de vlet uit het Spui het Haringvliet op voer Overal kwam de hulp vandaan


Afbeelding

Dit is een luchtopname van de rijkshaven van Middelharnis Haven
Rechtsboven is het gebouw waar we ons bij de Marine moesten melden Aan een soortgelijk ponton in de haven ,waar nu de veerboot aan het aanmeren is lag de Spido ponton Toen wij aankwamen lag dit gedeelte tjokvol. De veerboot moest achteruit om te zwaaien Zoals hij dat nu op de foto doet was helemaal onmogelijk Naast de ponton ligt nog een watervliegtuig van de MLD Rechts onder zie je de toegang naar het havenkanaal De sluis staat er net niet op,



Afbeelding


Dit is een afbeelding van het eind van het havenkanaal te Middelharnis Het hoge gebouw in het midden was het noodhospitaal. de dekens hebben we tot bij de deur kunnen brengen met de vlet. Militairen staan hier hun spullen te lossen uit een van de schepen


Afbeelding


Dit is een luchtfoto van Mideen gedeelte van Middelharnis Rechts boven aan zie je een boerderij met aangebouwde schuur Daar recht tegenover in het tweede blok huizen was mijn ouderlijk huis Wij hebben toen volgens mijn vader 1 meter 90 waterhoogte in huis gehad. Doordat mijn vader en moeder Zaterdagsavonds zo van huis weggeroepen zijn en erer nooit bij stil gestaan hadden dat de zaak wel eens onder water zou kunnen komen was alles wat begane grond was naar de gallemiezen Ik weet nog dat we nog een leunstoel hadden en toen ik met Paasvacantie kwam en er in ging zitten viel die ook nog van ellende uit elkaar De kachels waren brandend ten onder gegaan en dat konden de vuurpotten weer niet hebben en modder dat was er in overvloed

Ik heb deze beelden ontleend aan het boek GEBROKEN DIJKEN van de ramp op Goeree en Overflakkee

Met vr groet Jaap5
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Gebroken Dijken

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Jaap,

Is dat boek " Gebroken Dijken" nog op de kop te tikken? zou wel in m'n kollektie willen hebben , ALS???
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Vervolg 2

Bericht door Akwanaut »

Jaap, ik heb er nog een paar specifieke foto's uit het Vlissingse bijgezet.

Bedankt voor je verhaal dat je ons wilt vertellen, ik probeer het alleen met de beelden zo goed mogelijk aan te vullen.

Groet Frank

Afbeelding

Afbeelding

De situatie bij de Leeuwentrap in de badhuisstraat.

Afbeelding

Afbeelding
Groet Frank
Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Februari 1953

Bericht door Jaap5 »

Hallo Frank
Wat een beelden. Hoe is het in hemelsnaam mogelijk Het is geen kwestie meer van herkenning maar ik maak dit weer opnieuw mee,Ik wil graag deze foto,s van jou van bijschrift voorzien Op de bovenste foto kijk je eigenlijk tegen het begin van de boulevard aan vanaf de Nollendam Dit is de plaats wat ik geschreven heb waar we op het laatst naar toe uitgeweken zijn Dat het toen niet meer zo veilig was op de boulevard kan je wel zien aan de ravage De weg met de lichte gevels die op de foto van rechts naar links loopt is de Koudekerkseweg Net achter de boulevard links op de foto was een park aan de rand ervan was mijn kosthuis in de Constantijn huygenslaan Aan het park grensde ook het ziekenhuis In die buurt was ook volgens mij de loodsenbuurt Foto eronder is van hetzelfde onderwerp maar hier is te zien dat er hard gewerkt wordt aan de noodvoorziening Foto drie is voor mij de top n.lmidden in beeld staat een Mack en ik weet voor 100 % zeker dat dit de vrachtwagen is waar wij als we niet op het strand vanwege hoog water konden werken zand gingen halen achter de PZEM Het gebouw links op de foto was het internaat van de zeevaartschool Ik sta perplex dat dit boven water komt. Hardstikke (bis) bedankt Frank Met vr gr Jaap5
Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Gebroken dijken

Bericht door Jaap5 »

Goedenmorgen Harry G
Bedankt voor je reacties. Leuk!
Ik wil mijn familie op G-O wel eens vragen of zij een oogje in het zeil houden bij fancy fairs ,braderies etc waar nog wel eens zoiets op tafel komt ter verkoop. Het is n.l een specifiek boek ,alleen over het eiland Goeree en Overflakkee. Ik doe mijn best voor je.
De officiele titel is GEBROKEN DIJKEN
Goereee-Overflakkee en de ramp van 1 Febr 1953
Uitgave van het Wetenschappelijk Genootschap voor G-O in samenwerking mst de Flakkeesche Drukkerij J&M Boomsma te Middelharnis Ik hoop dat dit voldoende info is Met vr gr Jaap5
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

Jaap, dat park heet in de volksmond "Villapark".

Groet Frank

Een overzichtsfoto van de situatie aan de Leeuwentrap.

Afbeelding

Speciaal voor Jaap nog een keer de Mack.

Afbeelding

De Leeuwentrap/badhuisstraat van bovenaf gezien

Afbeelding
Groet Frank
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

1 februari 1953 zal ik niet licht vergeten. Ik was 18 jaar en zat er met dit scheepje middenin.

Afbeelding

We waren onderweg van Rotterdam naar Esbjerg, gelukkig met een lading zakgoed waar niets mee kon gebeuren en een lekker vlot schip, anders hadden we het nooit gered. In de daaropvolgende veertig jaar heb ik vaker orkaankracht beleefd, maar nooit weer zo'n hoge, holle zee gezien. We hadden geen radiotelefonie, hoorden wat er in Holland allemaal gebeurde en hoorden hoe Scheveningen Radio ons als vermist meldde, maar konden zelf niets zeggen.
We waren al een keer eerder vermist geweest, maar na deze tweede keer kregen we dan toch radio.

.
Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Ramp 1953

Bericht door Jaap5 »

Goedenmiddag Theo en medekombuizers,

Hardstikke fijn dat je als toendertijd op zee aanwezige reageert. Ik heb me vaak afgevraagd hoe het die nacht buitengaats geweest moet zijn . Bar en boos dus. En dan richting esbjerg De storm lekker van voren en in de duitze bocht schuin van voren Het zal wel tekeer zijn gegaan Kan je je er nog meer van herinneren want als je zoiets meemaakt dan blijft er meestal wel wat hangen Met vr groet Jaap5


Plaats reactie