Februari 1953

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Bericht door Jaap5 »

Afbeelding

Dit is een van de vele stroomgaten die in de buitendijken geslagen waren Men kan begrijpen dat door de getijdewerking deze geulen steeds meer uitgediept werden De foto hieronder is hetzelfde stroomgat

Afbeelding

Groeten jaap5

Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Bericht door Jaap5 »

Afbeelding

Met zo,n gelijke amphibievoer/vaartuig ben ik dus van Herkingen naar middelharnis gegaan via Dirksland wat droog gebleven was. Wij wilden net Dirksland verlaten toen de motor aan de kook kwam Het bleek dat de V-snaar voor de waterpomp gebroken was Volgens die mannen waren die van dezelfde maat als van de legertrucks van de geallieerden,die er nog volop reden. Ik ben daarop het dorp ingegaan en regelrecht naar het transportbedrijf van G van dongen ,wat nog steeds bestaat. daar heb ik de zaak uitgelegd en ik werd op mijn wenken bediend. Er ging iemand van de gatage mee met een paar V-snaren en de reparatie werd kosteloos verricht. Mooi toch he ? Water bijgevukd en gaan was weer het parool


Deze afbeeldingen heb ik ook weer ontleend aan gebroken dijken Met vr groet jaap5
Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Februari 1953

Bericht door Jaap5 »

Goedenavond allen en in het bijzonder Ed Bartels

Ik las dat stukje over dat kereltje uit Hank. Ik weet dat er bij ons van flakkee ook heel veel mensen geevacueerd waren in Breda en omgeving. Mijn vrouw toen een meisje van veertien is weken lang bij een groot gezin aan de Tramsingel onder gebracht geweest. bij een stel heel lieve mensen. Haar andere zussen en broer waren op een ander adres.Op z,n Brabants gezegd. Ze kreeg eerst nieuwe kleedjes en ze moest altijd goeeed eten. Ik heb ze later ook leren kennen en waren als kunstmoeder en vader op ons trouwen aanwezig, Zo zijn er door al die dingen heel veel vriendschappen ontstaan Door het hele land heen werden de mensen liefdevol opgenomen Dat was Nederland op zijn best.
Met vr groet Jaap5
Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Februari 1953

Bericht door Jaap5 »

Goedenmorgen allen Ik heb mijn vorig stukje nog even nagelezen en ik kwam tot de slotsom dat de indruk kon ontstaan datik er tussenuit was geknepen in Zijpe. Maar ik ben niet eerder meegegaan met de rivierpolite naar Herkingen dan dat ik dat eest met de mensenvan de vissersboot en de vlet overlegd had. Die waren ook van mening dat rer voor hen niets meer te doen was,ook al omdat brouwershaven ook al niet meer doorging. Ik heb toen van hun afscheid genomen en later heb ik nog een brief gehad van Leen Koster dat de vlet in de buurt van Willemstad op het hollands diep gezonken is en zodoende hadden de vissers toch nog een redding uitgevoerd. De oorzaak ervan werd er niet bij vermeldTrouwens het komt steeds bij me trug dat het niet de SCH 141 was maar de SCH 174 Het was een kleine kustvisser. Na dit weer recht gezet te hebben ga ik weer verder met de story
Groeten jaap5
Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Februari 1953

Bericht door Jaap5 »

Nu de Vrijdagnacht op de zieken boeg was een verschrikking Er werd gehuild,er waren mensen die nachtmerries hadden en pijn Sommigen lagen hardop te bidden of psalmen te zingen Ik was wat blij dat de morgen aanbrak. Dat ik op de ziekenboeg lag kwam door het feit dat mijn boven benen helemaal opgezet of verkrampt waren en dat ik niet meer kon lopen. De nachtzuster was een jonge dame bij ons uit het dorp en ook van het rode Kruis.Die wist te vertellen dat zij Dinsdags mijn moeder nog gezien had bij een groep patienten die geevacueerd werden. Daar zou zij als begeleidster aanwezig bij zijn geweest. Bij mijn opname hadik verteld dat ik een getrouwde zus in Brummen had wonen. En daar werd voor mij geregeld dat ik voor 9 uur smorgens al op weg was met nog een stel anderen naar de Jaarbeurshal in Utrecht.Daar stonden letterlijk rijen auto,s te wachten om mensen naar hun evacuatieadres re brengen Ikging als passagier mee met een van de directie van D-E.
Die bracht mij bij mijn zuster met een hele mooie Citroen Quatre avant
Zeer luxueus voor die tijd.
De huisarts werd er bij gehaald en die had als medicijn :RUST Nu ik heb met onderbreking door de plaspauzes tot Maandagmorgen geslapenOmdat ik terug wilde naar de school in Vlissingen en de reis er naar toe via Belgie moest had ik een probleem dat ik geen pas had.
Hierop is mijn zwager naar het gemeentehuis gegaan en heeft daar een brief voor mij opgehaald.met het verzoek om mij de grens te laten passeren zonder reisdocumenten daar het voor mijn verdere carriere van belang was dat ik zo vlug mogelijk de studie hervatte. Echt zo,n heerlijk vormelijke brief. Ik weet het begin ooknog. Hierbij verklaart de burgemeester der gemeente Brummen,dat de heer Nieuwland ,hoofd der school te Oeken ,ter goeder naam en faam bekend staand verklaard heeft dat zijn zwager enz.
Ik zou Woensdagmorgen vertrekken. Dinsdagsavonds wordt er gebeld en wie stond er aan de deur? Mijn moeder. Die had mensen begeleid naar Arnhem en was doorgereden om mijn zus over alles in te lichten.Wij zijn samen naar Arnhem gegaan en toen verder naar het westen gelift. Dat was geen probleem want wij waren allebei in uniform en dat was een of andere vrijbrief. Zo kwam ik in Bergen op zoom om mijn busreis via Belgie naar breskens te maken. De bus stopte geeneens aan de grens of in belgie,dus ik had mij voor niets sappel gemaakt over een paspoort. De andere dag naar school eerst moest ik mijnheer verstraaten komen. Die was hoofd praktijk,maar tevens de vertegenwoordiger van de Mij waarvoor ik leerde Daar kreeg ik ze behoorlijk uitgemeten.maar hij was ergens toch wel blij dat ik heelhuidsboven water was. Toen naar de heer Vijn onze grote directeur, Daar kreeg ik ook voor vijf cent op mijn falie.Wat mij het meeste kwalijk genomen werd dat ik op de boulevard een grote bektegen de leraar had gehad en dat ik in hun ogen insubordinatie gepleegd had. De eerste overwegingen waren dan ook geweest om mij van school te sturen ,maar toen is Pijpje( de bijnaam van leraar smeden en plaatwerken) voor mij in de bres gesprongen. Die kon het zich namelijk wel voorstellen Tussen die leraar,die eigenlijk de oorzaak was, en mijn persoontje is het niet meer goed gekomen Ik moest voor zijn vakken extra mijn best doen om geen onvoldoende te halen. Sommige mensen hebben nu eenmaal lange tenen.
Als ik er op terug kijkis het bijna ongelofelijk hoe dat allemaal gelopen is. Bijna zes dagen achter elkaar in het rampgebied gezeten en doorkruist en in feite alleen maar achter alles aan gelopen en uiteindelijk andere mensen tot last geweest. En dit terwijl een innerlijke drijfveer aanwezig was om andere mensen te helpen Ik heb ook aan het begin gezegd dat het een relaas zou worden en misschien heb ik wel te uitvoerig verteld,maar ik ben blij dat het op papier staat

allen de hartelijke groeten Jaap5
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Jaap5,

Mooi verhaal. Dat "andere mensen tot last zijn" vind ik wel meevallen :wink: .

Kan me nog wel herinneren dat we toen aan de radio gekluisterd zaten.

Groeten,K.Brouwer.
Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Bericht door Jaap5 »

Goedenavond kombuizers
Ik hoop toch dat er meer mensen hun ervaringen in het rampgebied of op zee op schrift willen stellen Ik heb mijn verhaaltje verteld. Het blijkt wel een soap maar het is echt zo gebeurd. Vr Gr jaap5
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo Jaap5, ik heb gewacht dat je helemaal klaar was met je verhaal. Ik wou je bedanken voor een zeer indrukwekkend relaas van de ramp. Ik zelf was indertijd 7 jaar oud en kan me het heel vaag herinneren, dat mijn vader zijn zuster (mijn tante) in Zierikzee heeft geholpen, maar die hadden verder geen schadelijke gevolgen. Nogmaals hartelijk dank en ik hoop met jou dat er nog veel verhalen op deze topic zullen verschijnen.
Groeten Wim.
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

Navond Heren

Ik bekeek vanmidag nog eens de CR Rom over het hele gebeuren, zeer triest allemaal. :cry:
Maar zoals jullie het vertellen, ik denk dat jullie misschien nog wel dagelijks de beleving van toen, voor ogen heb.

Afbeelding

Afbeelding

Groet Nico.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Voor degenen die dit aangrijpende verhaal van Jaap5 gemist hebben haal ik het weer omhoog. :wink:
All the best
Jos


Plaats reactie