Mooie oudjes Belgische vloot

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Marc

Bericht door Marc »

Nog eentje van de Mercator gevonden....

http://img501.imageshack.us/img501/8332 ... mm11gn.jpg


groetjes
Marc

Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

mooie oudjes Belgische vloot

Bericht door Cor Leliard »

Hallo Mark,

Bedankt voor de foto van de Mercator.
groetjes uit Breda
Cor
Il parle Il a parle
Marc

Bericht door Marc »

sorry, verkeerde ingave voor het bekijken van de foto. Deze maal beter....
nog één van het containerschip Mercator varende voor FBS (Franco Belgian Services: samenwerking met Compagnie Maritime de Chargeurs Réunis welke eveneens twee indentieke schepen in de vaart had namelijk de Chevalier Paul en de Chevalier Rose).


groetjes
Marc

Afbeelding
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Marc,

De Franse rederij Chargeurs Reunis stond in het verleden bij de Nederlandse koopvaardij bekend als de Cognac Lijn. Ik wist beslist niet dat ze nog bestond. Ze hadden destijds een oker kleurige schoorsteen met een witte band in het midden en rode sterren in de witte band.
Misschien kwam ze zo wel aan haar bijnaam; Cognac met 5 sterren !. Wie zal het zeggen..............
Vroeger was het een aanzienlijke rederij. Hoe groot is het thans ?.

m.v.g. Roy
Marc

Bericht door Marc »

Hallo Roy,

ik heb nog een (slechte) foto gevonden van de Chevalier Paul en inderdaad in de schouw staan de sterren dus vandaar dan de cognac.....
Wat er van de rederij geworden is heb ik nog niet kunnen achterhalen, vermoedelijk samengegaan met een andere grote rederij?

Afbeelding
Groetjes
Marc
Marc

Bericht door Marc »

Nog een oudje van de Belgische vloot.
Deze "Mineral" heeft zijn einde gevonden in de Perzische golf tijdens de Iraaks-Iraanse oorlog. Het schip kreeg een raket in de MK op 6 juni 1982.
Afbeelding
even wat verkleind gr ronny

Groetjes
Marc
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Marc,

Je mag het van mij een slechte foto noemen, maar ik ben blij dat je toch kans gezien hebt om een foto van een Cognac Lijner te plaatsen.
Ik heb dit, "ik weet niet hoe lang", meer gezien.
Bedankt !.

m.v.g. Roy
Marc

Bericht door Marc »

Een zicht achteraan op de Mineral Ougree

Afbeelding

Grts
Marc
Rick

Reactie op Marc ivm de Mercator

Bericht door Rick »

Dag Marc, sorry voor mijn late reactie maar afgelopen maanden waren wat aan de drukke kant met de examens enz.
Ik heb mijn vader is een keertje gevraagd of hij foto's heeft van de turbine zelf maar hij betwijfelt het maar hij gaat wel is kijken in de oude doos of hij er eventueel zou vinden. Foto's van de control room zijn er genoeg volgens hem, als ik ze vind zal ik ze dan wel is posten.

Groeten Erik

Afbeelding
Rick

Nog wat foto's van de Mercator...

Bericht door Rick »

Na een tijdje zoeken heb ik al een foto gevonden van de control room van de Mercator. Verder nog een foto van een overzicht van de machinekamer en een zicht binnenin een ketel. Foto's van de turbine zelf heb ik nog niet gevonden...

Groeten, Erik...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Plaats reactie