Mooie Vrachtschepen
ss Werkendam
Bouwjaar: 1881
Werf: Harland & Wolff
Bruto tonnage : 3.638 ton
L x B x D : 128,10 x 11,82 x 7,47 meter
Snelheid: 11,5 knopen
Passagiers: 112 I, 78 II, 430 III
Bemanning: 64
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
De Werkendam werd bij de werf Harland & Wolff op
22 januari 1880 onder bouwnummer 139 als British King
te water gelaten voor de "British Shipowners Co. Ltd" in Liverpool.
Op 29 maart 1881 werd het schip aan de eigenaar overgedragen.
Het schip werd gebouwd van staal met stafkiel, zonder dubbele bodem.
Voor de voortstuwing zorgden 2 dubbeleindsketels met 12 vuren,
welke stoom leverden aan een 1200 ipk 4 cilinder Compound machine
van James Jack & Co uit Liverpool.
Het schip had 4 masten waarvan de 2 voorste masten dwars en
de 2 achterste masten langsscheeps werden getuigd,
dit om brandstof te besparen.
In november 1889 werd het schip overgenomen van de Britse rederij
door de NASM en verbouwd. Op 22 februari 1890 vertrok het schip voor
haar eerste reis van Rotterdam naar New York.
Al op 27 juli 1900 werd de Werkendam verkocht aan de
"Chinese Eastern Railway Co. Ltd" in St. Petersburg en Harbin gedoopt.
In maart 1904, tijdens de Russisch-Japanse oorlog,
is het schip door de Russen bij Port Arthur tot zinken
gebracht om te dienen als blokkadeschip.
(Rob Holdermans, HALlo 4-1999)
Het valt me nu pas op dat alleen bij de "Tjipondok" de boeiing t.h.v. de midscheeps ook wit getjet was.
Het waren wel alle drie slow Victories. De speed Vic's liepen zo'n 17,5 knopen, maar die hadden dan ook 8.500 pk. De m.k. installatie kwam dan overeen met de C-3 ers. Alleen de indeling verschilde wat.
m.v.g. Roy
Het waren wel alle drie slow Victories. De speed Vic's liepen zo'n 17,5 knopen, maar die hadden dan ook 8.500 pk. De m.k. installatie kwam dan overeen met de C-3 ers. Alleen de indeling verschilde wat.
m.v.g. Roy
Deze foto is gemaakt bij vertrek visserij bij Hoek van Holland in 1958
De Beatrix
De Zeeland
De Ameland van de KRL
De Almdijk van de HAL
De Dalendijk van de HAL
De Diemerdijk van de HAL
De Dongedijk van de HAL
De Rijndam van de HAL
De Rotterdam van de HAL
De Noordam van de HAL
De Kennemerland van de KHL
De Glebula van de Shell
De Korenia van de Shell
De Thelidomus van de Shell
De Geestland toen pas nieuw in 1958 in de Koningin Wilehelmina haven
te Vlaardingen
Zo mannen allemaal oude koopvaardij juweeltjes
Cor Boer
De Beatrix
De Zeeland
De Ameland van de KRL
De Almdijk van de HAL
De Dalendijk van de HAL
De Diemerdijk van de HAL
De Dongedijk van de HAL
De Rijndam van de HAL
De Rotterdam van de HAL
De Noordam van de HAL
De Kennemerland van de KHL
De Glebula van de Shell
De Korenia van de Shell
De Thelidomus van de Shell
De Geestland toen pas nieuw in 1958 in de Koningin Wilehelmina haven
te Vlaardingen
Zo mannen allemaal oude koopvaardij juweeltjes
Cor Boer
Roy die eerste foto is van de haringlogger bij het uitvaren van vlaggetjesdag in 1958 genomen de namen van de schepen weet ik niet
meer maar de foto vond ik wel interessant genoeg om te plaatsen.
Hier nog een kaart van de Nieuw Amsterdan HAL
Hier enkele getekende kaarten van de Oranjelijn ook oudjes
Hier een hele oude van Hr. MS Koningin Regentes
Hier enkele kaarten van Rotterdamsche en koninklijke rotterdamse
Lloydschepen
Willem Ruys
Ex Willem Ruys
De Baloeran
De Kota Baroe
De Kota Inten
De Kota gede
De Marken
De Ternaten
De Kertosono
De Japara daarop heb ik vele reisjes gemaakt een oud maar leuk en
gezellig schip was het om op te varen
De Bantam
De Weltevreden
De Sarangan
De Samarinda
Ook dit is weer een heel brok scheepvaart geschiedenis uit een goed
vervlogen tijd waarin de Nederlandse zeelui graag geziene gasten waren
waar ook ter wereld..
Cor Boer
meer maar de foto vond ik wel interessant genoeg om te plaatsen.
Hier nog een kaart van de Nieuw Amsterdan HAL
Hier enkele getekende kaarten van de Oranjelijn ook oudjes
Hier een hele oude van Hr. MS Koningin Regentes
Hier enkele kaarten van Rotterdamsche en koninklijke rotterdamse
Lloydschepen
Willem Ruys
Ex Willem Ruys
De Baloeran
De Kota Baroe
De Kota Inten
De Kota gede
De Marken
De Ternaten
De Kertosono
De Japara daarop heb ik vele reisjes gemaakt een oud maar leuk en
gezellig schip was het om op te varen
De Bantam
De Weltevreden
De Sarangan
De Samarinda
Ook dit is weer een heel brok scheepvaart geschiedenis uit een goed
vervlogen tijd waarin de Nederlandse zeelui graag geziene gasten waren
waar ook ter wereld..
Cor Boer