Smit & Co

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Smit & Co

Bericht door Roy »

O.K., op uw wenken bedient.
Dit is de opening voor info en verhalen over die bekende club uit Maassluis / Rotterdam.
Het begon met de sleepdienst van Fop Smit, wat later Leen Smit werd.
Leen Smit fusieerde met concurent; de Internationale Sleepdienst Mij.
Toen kwam het Leen Smit & Co's Internationale Sleepdienst N.V. te heten.
Begin jaren 70 werd deze naam gestroomlijnd tot Smit Internationale.
Er waren, en zijn, vele werkmaatschapijen.
Enkele jaren terug werd de naam terug gebracht tot simpelweg Smit.

Smit had een zwarte schoorsteen met een blauwe band, die haar zeeslepers namen van zeeen gaf.
De I.S.M. had een zwarte schoorsteen met een rode band en gaf haar zeeslepers naar rivier namen.
Na de fusie kregen de zeeslepers een blauwe band en de slepers voor haven- en rivierendienst een rode band in de schoorsteen.
Aanvankelijk hadden de zeeslepers een rode en blauwe band boven het berghout. Dit werd later vervangen door een witte band.
Begin jaren 70 werd de schoorsteen blauw met twee gele gestileerde schalmen erin. ( In de loopgangen werden dit "Twee naaiende krabben" genoemd.
Nadat de naam terug tot Smit gebracht werd, kwam onder het logo met witte letters SMIT te staan.

Zo, dit is uit het blote hoofd even een beginnetje.

m.v.g. Roy

Gerard

//

Bericht door Gerard »

Tsja Roy, wasakkerfansegge....Ben ze een paar maal tegengekomen, bij West Afrika, en Houston. In het zeemanshuis. In dat zeemanshuis zaten een paar aan een tafeltje, met een pot bier. Niet ver van de deur stond een enorme, American Size, piano, een geval van 2,5 meter lang en een 1,5 meter hoog, extra grote klavieren zodat je er nooit naast ramde. Wij, een vent van Smit, onze sparks, en ik zaten daar met zijn drieën op te tokkelen. Een geïmproviseerde Gouwe Ouwe, Lesson One, je kent dat wel, met die snelle ratels en dan die lange slepende riedels van hoog naar laag. De enige die spelen kon was de sparks, de Smit-man en ik deden het refrein wel, links en rechts. Wat die Smit-man en de sparks wel in de gaten hadden, en ik met m`n suffe kop niet, was die grote eikehouten klep, dat kreng zat los, en donderde naar onder. Smit en Sparks trokken op tijd hun klauwen terug, ik had mijn fikken er tussen, fijn, heel fijn. Misschien dat er hier nog Smit-mannen op zitten die ook een vent aan boord hebben gehad met blond krulhaar tot op zijn kont. Na van de klap van de klep bekomen te zijn ging ik bij die Smit-figuren aan tafel zitten, effe buurten over van alles. Ineens zag ik een meter of vijf verder een figuur van achter, met een lijn als een modemiep, een figuur van hier tot gunder, zeer lang golvend blond haar tot op de kadetten. Ik zei tegen die Smitmannen ,,Niet te geloven, kijk daar nou ès wat een lekker wijf!! Effe vragen ofse dansen wil..." De Smit-pianospeler trok me terug in de stoel. ,,Doe het maar niet, dat is er één van onze bemanning, als je hem van voren ziet wordt het knokke...." Ik ging stomverbaasd weer zitten. Ik heb nooit gesnopen dat er kerels rondlopen die zo voor schut lopen, en op de koop toe nemen een knal voor die broodmolen te krijgen. Heb toch een gezellige avond gehad later, gewoon weer op die piano met drie man nog een keer ,,Lesson One" zitten rammen, die stomme klep hadden we rechtop tegen de bar gezet.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Even iets rechtzetten voor Bram.
Kijk, beste brave zooiensteker, ik ben een ex SMIT LLOYDer en dat is hele andere koek dan dat je bij Leen de Zaaier vandaan kwam.
Even een kleine uitleg, alhoewel het eigenlijk op het topic Smit Lloyd thuis hoort.
Bij Smit & Co voeren de mensen veelal van jongst af aan. Bij Smit Lloyd hadden de varensmensen zonder uitzondering een "ander" verleden.
Dit was ook niet zo vreemd daar S.L. pas in 1965 operationeel werd en de bemanning ergens anders vandaan gepeurd moest worden.
Smit & Co had dus eigen kweek zogezegd. Bij S.L. had iedereen vanaf het begin z'n eigenste cabientje. Bovendien; het verdiende ook nog eens beter en er was een betere verlofregeling.
Maar goed, in de loop der jaren wordt een mens, ( schijnbaar ), milder........... Geen kwaad woord over Leen de Zaaier, op dit topic tenminste.

Ja Gerard, wat heb jij daar in Houston geleden zeg !.
Ik ben met de kerst 1981 in Vera Cruz op de "Rodezee" geweest. We waren wat maten van die sleper in de stad tegen het lijf gelopen en nodigden ons uit om een alcoholische versnapering op die kromme kotter van hun te komen doen.
Eerlijk, is eerlijk, het was een gruwelijke gezellige boel daar aan boord.
In het achteruit was een dienstgangetje met allemaal toegangsdeurtjes naar diverse hutten. In mijn herinnering waren ze aan de zijkant van het trossenruim gesitueerd.
Alom sfeerverlichting. Het leek wel een "straatje van alles" !. Erg gezellig dus. De ene had z'n hut helemaal in country stijl ingericht, met de bijbehorende muziekale omlijsting natuurlijk. De volgende had er een hard rock cafe van gemaakt en effe verder op leek het wel een Irish Pub.
Als ware een kaairat, ik heb alle hutjes afgewerkt. Hoe het die avond met me afgelopen is, weet ik effe niet meer. Ik weet wel dat ik een hoop lol gehad heb.
Als we dan in ogenschouw nemen dat ik net bij Smit Lloyd vandaan kwam, heb ik het bij "den vijand" prima naar het zin gehad................

m.v.g. Roy
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Een sleepboot van Smit.
Ben de de naam helaas vergeten, maar er zaten wel Rotterdammers aan boord. :wink:
Lag met de "Eemhaven" in Rio.
Zakkies koffie laden, maar het regende al dagen lang, dus we hielden de luikies lekker dicht en konden dus met een gerust hart de wal op. :wink:
Heb net iets geschreven over de "Camphuys" op een ander topic, maar die sleepboot lag ook tegenover ons aan de kaai, had ook niks te doen. :wink:
Van de sparks hoorde ik toen dat Haarlem met 3-0 in de kuip gewonnen had van Feyenoord. :D
Dus ik ga even de kaai op om ze dit heugelijke feit mede te delen.
De Smitboys waren daar uiteraard minder enthousiast over en ik kreeg te horen: "Met die kop van jou, kompt jaaj de De Kuip Niet in".
All the best
Jos
Jan Vennik (RIP)

Smit & Co

Bericht door Jan Vennik (RIP) »

Ik vond dit berichtje in de Smit-LLoyd 13 Nr 59,Maart 81.
Een van onze matrozen,Roy Helleman,behoort tot het corps,,Shiplovers,,
en wij kunnen regelmatig zijn activiteiten in deze boeiende hobby gadeslaan.Naast een goede fotograaf,is hij ook iemand die een aardig
stukje proza op papier weet te zetten.Een van zijn laatste creaties is een
terugblik op het verleden van Smit-Lloyd,en reken maar,dat ondanks onze
betrekkelijk korte geschiedenis,hier heel wat werk is in gaan zitten.
Hij heeft het eerste gedeelte nu gereed en wij laten dit nu volgen.

SMIT-LLOYD STORY
_Smit-Lloyd Anywhere Anytime Anyway.

Zoals men kan zien,de verhalen zitten in Roy zijn genen... :D :D :D
Dit is wel grappig he Roy???/
:lol: :lol: :lol:
M.V.G.Jan.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Jan,

Eerlijk gezegd, ik bekijk dit met gemengde gevoelens.
Ja, het is zondermeer waar, ik voel me echt als een echte voormalige Smit LLoyder.
Maar, wat is dit nu eigenlijk !. Is het een totaal misplaatse vermeende trots, of was er een echt S.L. gevoel !.
Ik heb sterk de neiging om het het op het laatste te houden, terwijl ik, er toch m'n twijfels bij blijf houden.

In principe hecht ik er grote waarde aan om onafhankelijk tegen het leven in het algemeen en het varens bestaan in het bijzonder, aan te kijken.
In praktijk blijkt dit toch niet helemaal zo te werken. Ook ik blijk m'n voorkeuren en antiphatieen te hebben. Dit kan uit totaal uiteen lopende reden zo te moeten zijn. M'n grote passie is de vaart op de Great Lakes. Helaas ben ik nooit verder dan Montreal geweest...................
Wat S.L. betreft; op twee uitzonderingen na heb ik altijd op het noordelijke halfrond geopereerd, terwijl er zich zo veel op het zuiderlijke halfrond afgespeeld heeft !.

Kortom; er is zo veel te vertellen , ( als we het even over Smit & Co mogen hebben ), wat zich voor de deur van de Hoek heeft afgespeeld, maar ook op open zee, waar dit ook plaats gevonden moge hebben.

Ik ga nu even een Chinese brief schrijven, m.v.g. Roy
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Afbeelding
M.SLB RODE ZEE (UIT EEN VAN DE VERHALEN)
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Een pracht Jan !.
Ik heb al het nodige over de "Radmar" gelezen, maar dit was toch wel erg uitgebreid !.
Wat de laatste foto betreft; die zal vanaf de "Wittezee" gemaakt zijn, daar de sleper die je voor de "Radmar" ziet, de "Blankenburg" is.
Deze "Blankenburg" drijft overigens, onder Italiaanse vlag, nog steeds !.

m.v.g. Roy
Jan Vennik (RIP)

L.Smit & Co

Bericht door Jan Vennik (RIP) »

Hallo Jan,uit de kunst deze reportage. :) :)
Hoe meer verhalen hoe beter. :D
Ik hoop nog veel meer van je te zien. :wink: :wink:
M.V.G.Jan
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Eef,

Kan je die brief wat verder uitvergroten. Ik kan er n.l. niets van maken, maar ik ben wel geinteresseerd hoor !.

m.v.g. Roy


Plaats reactie